Wat is er nieuw

Chinese filter pads Juwel

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lido
  • Startdatum Startdatum
L

Lido

Guest
Heeft iemand ervaring met niet-offici�le filter pads voor Juwel aquariums die aangeboden worden op onder andere ebay en aliexpress? Toch stukken goedkoper.

link

Kijk bij een tuincentrum ,koop je hele matten. Zelf snijden.

Begrijp ik,die zijn gestanst,en gepelakt.

Bertus zei:
Kijk bij een tuincentrum ,koop je hele matten. Zelf snijden.

Filterwatten heb ik weleens gezien. Maar ook de koolspons en nitrax? :z

Want dan gaan we dat eens anders doen🙂

Die gebruik je toch niet.
Grof blauw en fijn blauw, 2 of 5 cm.

Uh, ja die gebruik ik wel. 🙂 Zijn de basic sponsen in de juwel filter en moeten na verloop van tijd weer vervangen worden

Die matten (de blauwe) vervang je eigenlijk nooit, tenzij ze uit elkaar vallen. Voor die veel te dure lapjes filterwat die je helemaal bovenin hebt zitten kun je gewoon van die goedkope filterwatten gebruiken. Enige verschil is dat dat spul van Juwel geperst is. Ik vervang die watten iedere week als ik water ververs.

Of zelf knippen uit wasemkapmatten.

Lido zei:
Uh, ja die gebruik ik wel. 🙂 Zijn de basic sponsen in de juwel filter en moeten na verloop van tijd weer vervangen worden

Basic sponzen,die stoffen uit je water halen,die in de bak horen.

Koolfilter heb je niet nodig.
De groene haalt nitraat uit het water(voeding voor planten).
Die doe je er niet meer in.

Die matten hoef je inderdaad echt bijna nooit te vervangen. Juwel zegt wel dat het om de paar maanden moet maar dat is enkel om hun eigen portemonnee te vullen 😉 Ik heb al jaren dezelfde filtermatten, ik knijp ze alleen uit als ze vies/verstopt zijn en dan stop ik ze weer in het filter.

Lido zei:

Dat zijn de sponsen die juwel (en je lfs) basic vindt ja, maar die zwarte en groene haal je er beter uit, stop er gewone filtermatten voor terug (bv die matten op maat knippen, dat is goedkoper, je kunt ook een extra blauw setje kopen van juwel zelf).

De zwarte spons gebruik je alleen als je medicatie hebt gebruikt en die uit je water wilt filteren. De combinatie van medicatie tegelijk met deze spons is dus ook nutteloos (!). Zorg dat je er wel 1 (nieuwe) in de kast hebt liggen als je wel medicatie gaat gebruiken.

De groene spons gebruik je eigenlijk nooit, misschien als je een bak hebt zonder planten en met te veel vis ofzo, bv Amerikanen met hun plastic planten.

Vervangen van matten is nogal funest voor je filterbacterieen, niet doen dus. Alleen de witte vervangen (door filterwatten bv) om de paar weken, de rest alleen pas vervangen als het uit elkaar valt (en dat duurt jaaaaaaren).

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan