Wat is er nieuw

Chloride in water volgens waterleverancier

Josio_01

Well-known member
Lid geworden
18 maart 2020
Leeftijd
23
Ik heb uit interesse en nieuwsgierigheid opgezocht hoeveel chloor (of chloorvarianten) er nu eenmaal in het water zit in mijn regio. Hierbij ben ik uitgekomen bij een bestand met waterwaarden voor mijn woonplaats:
https://www.oasen.nl/assets/uploads/Kwaliteitgegevens_Reijerwaard_0.pdf
Nu wordt hierin vermeld dat er ongeveer de 111 mg/L chloride in mijn kraanwater zou zitten.
Ik vraag me nu echter af hoe mijn vissen nog in leven kunnen zijn. Ik voeg nooit iets toe om het water veiliger te maken en toch zie ik geen problemen bij mijn vissen. En dat terwijl vissen volgens verschillende sites kunnen sterven aan 10 mg/L chloride.

Iemand enig idee wat de verklaring zou kunnen zijn?

En dat terwijl vissen volgens verschillende sites kunnen sterven aan 10 mg/L chloride.

Zoals Ton al zegt is chloride geen chloor dus ik denk dat ze op die site waar je op doelt chloor bedoelen ipv chloride.

Chloor is ontzettend reactief en hierdoor zeer giftig. Alleen omdat het zo reactief is, verdwijnt het vrij snel naar een vrij onschuldig stofje. Om het in te beelden: Denk aan een gevaarlijke steen die op een klif ligt en naar beneden kan vallen, Chloride is dezelfde steen, maar dan al gevallen. Deze ligt op de bodem en kan niet meer vallen.. (; Helemaal leuk als je Natrium en chloor samen voegt, hier vliegen de vlammen letterlijk vanaf als deze bij elkaar komen, beide apart zijn deze stoffen ook zeer gevaarlijk om mee om te gaan. Maar na deze reactie heb je lekker keukenzout voor over je eitje :pp

Zoals Ton al zegt is chloride geen chloor dus ik denk dat ze op die site waar je op doelt chloor bedoelen ipv chloride.
Jaa juist andersom bedoel je? Haha, aangezien chloor blijkbaar het gevaarlijke stofje is en chloride niet/minder. Oftewel ze vermelden het op de juiste manier, alleen is het geen probleem omdat chloride niet/minder schadelijk is
Maar ik snap wat je bedoelt! Bedankt!

Chloor is ontzettend reactief en hierdoor zeer giftig. Alleen omdat het zo reactief is, verdwijnt het vrij snel naar een vrij onschuldig stofje. Om het in te beelden: Denk aan een gevaarlijke steen die op een klif ligt en naar beneden kan vallen, Chloride is dezelfde steen, maar dan al gevallen. Deze ligt op de bodem en kan niet meer vallen.. (; Helemaal leuk als je Natrium en chloor samen voegt, hier vliegen de vlammen letterlijk vanaf als deze bij elkaar komen, beide apart zijn deze stoffen ook zeer gevaarlijk om mee om te gaan. Maar na deze reactie heb je lekker keukenzout voor over je eitje :pp
Hele leuke vergelijking haha

Chloride is een essentiele voedingstof voor hogere planten dieren etc. helemaal geen chloride is in die zin problematischer. Al komt dat bijna niet voor.
specifiek kan het geen kwaad want Chloride is geen giftige vorm van Chloor. wel draagt het stevig bij aan de totale hoeveelheid opgeloste stoffen in je water.

Het elektrisch geleidings vermogen is volgens het rapport gemiddeld 56,3 milliSiemens per meter. Dat staat gelijk aan 563 microsiemens/cm (de schaal die voor de geleidbaarheid (EC) in het aquarium gebruikelijk is) Omgerekend naar TDS zit je dan rond 360 ppm. (en daar komt plantenvoeding en belasting door de vissen nog bij)

heb je uitgesproken hardwater vissen is dat oke. maar voor de meeste aqaurium vissen is dat erg hoog. Dat is geen accuut probleem maar zorgt er wel voor dat ziektes vaker de kop op steken. In jouw geval draagt chloride stevig bij aan de hoge TDS, samen met de GH en KH en door die laatste is de pH ook vrij hoog.

Leidingwater is nou eenmaal vaak te alkalisch (hoge pH), te hard, en met een teveel aan opgeloste stoffen om echt 100% geschikt te zijn voor het aquarium.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan