Choco vraagjes


hillegina

Well-known member
Lid geworden
7 mei 2016
Berichten
93
Hallo,
Ik heb graag antwoord op de volgende vragen:
1. Hoeveel chocoladegoerami's kan ik het beste nemen? Ik heb 12 Boraras maculatus en 8 Desmopuntius pentazona in mijn rekord 700 (60*30*40) en ik wil hier dus graag Sphaerichthys osphromenoides bijhouden. Hoeveel raden jullie aan?
2. Kan ik regenwater uit een zinken dakgoot ook gebruiken om de pH te verlagen? (eventueel over kool filteren)
3. Welke voersoorten zijn geschikt voor deze soort? Ik voer droogvoer, in de zomer zwarte muggenlarven en ik wil kweekjes Daphnia pulex en rode muggenlarven opstarten, aangevuld met diepvriesvoer.

Ik hoor graag jullie mening want op internet vind ik veel tegenstrijdige informatie. Ook hoor ik graag waarom iets zo is (vwo'er hè).
 
Ik ben bang dat het met 8 pentazona's te druk is in 60 cm. Je zou eerst een koppel kunnen proberen, en als de pentazona's ze niet lastig vallen kun je misschien het groepje uitbreiden.

Ik weet niwet of een zinken dakgoot een probleem is, maar je bent toch wel bewust dat de choco's een ph onder de 6 en een kh en gh onder de 1 willen hebben, toch? Dat zou betekenen dat je met 100% regenwater zou moeten werken, en ook over turf moet filteren.

Diepvriesvoer en levendvoer nemen ze sowieso wel, droogvoer moeten ze waarschijnlijk aan wennen, maar komt waarschijnlijk vanzelf.
 
Zink is heel slecht voor de baccies.
Dus ik betwijfel of dat een goed idee is. Beter is een osmose apparaat die heb je al voor plm 40 euro.
 
Bedankt allen!
In welke laag houden choco's zich op?
Kunnen bij de waarden benodigd voor choco's nog planten groeien?
Ik vind mijn pentazona's niet erg druk, ze zwemmen af en toe flink door maar meestal zwemmen ze op hun gemak onderin de bak. Maar als het hier gezegd wordt kan dat best zo zijn hoor.
 
Als de choco's zich in de bovenlaag ophouden, wat is er dan op tegen om ze bij pentazona's te zetten? Mijn aquarium is nl. 40 cm. hoog en ik zie ze zelden hoger dan 20 cm van de bodem dus de choco's hebben er geen last van.
Fijn dat planten dan groeien, maar ik heb ook rotala rotundifolia en hygrophila polysperma. Die doen het misschien niet meer dan?
 
Bovenste en middelste laag. Maar ook vrij laag. Nee, je planten zullen het misschien niet overleven. Ook plantenvoeding mag je niet toevoegen, want dat verhoogt de tds, en daar kunnen choco's niet goed tegen. Als je een echte plantenbak wilt is de chocolade goerami geen optie.
 
Ik zie ook pH 6,0-6,5 voorbij komen. Is dat correct of absoluut foutief?
 
Choco's moet je op een PH onder de 6 houden, KH/GH zo dicht mogelijk op de 0, anders krijgen bacteriën teveel kans en daar zijn choco's HEEL gevoelig voor.
Op een 60 centimeter moet je er zeker 4 tot 6 kunnen houden maar niet als je pentazona's hebt zwemmen, dan heb je niet voldoende plek. Ze zijn op hun rust gesteld en stress is heel slecht voor deze heel gevoelige dieren.
De Boraras zouden er wel goed bij passen maar nogmaals, pentazona's op zo'n kleine bak met Choco's is geen goed idee.
De zinken dakgoot kan ik niet veel over zeggen maar ik zou het risico niet durven nemen, beter gewoon een osmose apparaat aanschaffen, dan weet je zeker dat je goed zit.
Voer? Bij mij pakken ze wel droog en diepvries maar er is geen garantie dat ze het allemaal zullen doen. Levend voer is het beste, daphnia, witte mug, artemia nauplien pakken ze goed, rode en zwarte mug heb ik ze niet zien pakken en tubifex al helemaal niet (ze zwemmen er omheen)

Als je je PH onder de 6 kunt houden, hardheid dicht bij de 0 (minder dan 60 ppm is het beste) en de temperatuur niet te laag houdt (24 graden is voor de winter prima, zomers een stuk omhoog, richting de 26, 27) dan kan het, maar wel zorgen dat je ze de rust en ruimte kunt geven.
Onder deze condities groeien planten maar moeilijk. Ik heb zelf javavaren, javamos, Limnobium laevigatum staan, en sinds een paar weken wat Bucephalandra, veel meer dan dat zul je niet kunnen houden.
Het is ook heel belangrijk dat je je licht dempt en dat je voldoende drijvers hebt.

Zeker geen makkelijke visjes maar onder de juiste condities een prachtige aanwinst in je bak.
 
Hartelijk bedankt weer. Onder de 6,0 zal er idd weinig groeien, daar worden ze thuis niet echt blij van. Ik ga ze maar voor later houden denk ik, in een speciaal bakje. De pentazona's weg doen gaat natuurlijk niet (ik kan geen huisdieren weg doen - ik heb ze eens aangeschaft en blijf ze voor altijd verzorgen). Ik zou wel graag een beetje een blikvanger in mijn bak hebben. Iemand suggesties voor pH op de 6,0 en bij pentazona's in 60 cm?
 
Zeer benieuwd welk visbestand het uiteindelijk gaat worden, succes met je keuze.
 
Hartelijk bedankt weer. Onder de 6,0 zal er idd weinig groeien, daar worden ze thuis niet echt blij van. Ik ga ze maar voor later houden denk ik, in een speciaal bakje. De pentazona's weg doen gaat natuurlijk niet (ik kan geen huisdieren weg doen - ik heb ze eens aangeschaft en blijf ze voor altijd verzorgen). Ik zou wel graag een beetje een blikvanger in mijn bak hebben. Iemand suggesties voor pH op de 6,0 en bij pentazona's in 60 cm?
Knorgourami's(harem), Honing gourami's(koppel), kan allebei goed. Eigenlijk alle vissen uit Azië (behalve de hillstream soorten) kun je wel houden als het maar in 60cm past :)
 
Ik zou graag gaan voor een soort uit malakka. Kan een koppel trichopsis vittata ook of is 60cm dan te klein?

(volgens andere bronnen zou de pumila ook in Malakka voor komen (hoeveel kan ik er dan houden?)
 
Laatst bewerkt:
Vittata wordt zonder staart al zo'n 6 tot 7 centimeter, dat is toch aardig aan de maat voor een 60cm.
Ik zou het zelf niet doen.
Pumila komt voor zover ik weet niet voor in Maleisië, ga je voor een 100% Maleisië bak?
 
Waarschijnlijk is die informatie dan gekopieerd van de verkeerde soort, verbaast me eerlijk gezegd niets. Maar als het niet 100% biotoop is, geen probleem.

Ik zal dan niet voor de vittata kiezen, bedankt voor je input. Maar mijn tweede vraag is nog niet beantwoord. Hoeveel kan ik van de pumila nemen?
 

Terug
Bovenaan