Wat is er nieuw

Chris10 Azië 60L

• Onderwerp starter Onderwerp starter chris10
  • Startdatum Startdatum
C

chris10

Guest
Half april ben ik met de opzet begonnen van mijn 60cm bakje: zand, bladeren, weinig licht, mos, varens en gebruik van turf enz... dan kom je al snel uit bij een blackwater omgeving.
Welke bewoners?? Een parosphromeus soort of een speciale Betta. Ik vraag me af of die 2 te combineren zijn.
Hier een foto van de opstart:

396729chris10_0_82_img_20160429_115811.jpg

Waterwaarden zijn momenteel:
Ph: 5.5 � 6
Kh 1
Gh 3

Mascha&Ivo hebben zowel paro's als betta's in 1 bak, maar het is wel een Rio 125 ( 80 cm). Op zich denk ik wel dat het kan aangezien ze in verschillende lagen zwemmen, maar dat heeft ook te maken met welke soort betta je kiest. Een B splendens zou ik niet combineren met paro's, maar B coccina of rutilans weer wel.

Let ook op de broedgedraging van de gekozen Betta. Er zijn bubbelnestbouwers die hun nest aan het oppervlak bouwen, maar ook bubbelnestbouwers die hun nest in een holletje dicht(er) bij de bodem bouwen. Dat laatste doen Paro's in ieder geval. Mogelijk kom je dan met broedplekken voor de soorten in de knel. Soorten uit de coccina groep combineren goed met Parosphromenus.

Mascha&Ivo zei:
Let ook op de broedgedraging van de gekozen Betta. Er zijn bubbelnestbouwers die hun nest aan het oppervlak bouwen, maar ook bubbelnestbouwers die hun nest in een holletje dicht(er) bij de bodem bouwen. Dat laatste doen Paro's in ieder geval. Mogelijk kom je dan met broedplekken voor de soorten in de knel. Soorten uit de coccina groep combineren goed met Parosphromenus.
Dat is heel interessant om weten...
Ik heb een betta channoides op het oog maar ga voor de zekerheid eens checken tot welke groep die behoort.

Ik vrees dat het inderdaad niet een goed idee zou zijn beide soorten te combineren. De Betta channoides behoort niet tot h�t Coccina complex.

Betta channoides is een muilbroeder 😀

Het hoeft ook niet per se coccina groep te zijn hoor, was meer bevestiging dat die in ieder geval zouden moeten kunnen.

Oh ja! Bij Utaka heeft geruime tijd in een 102,2x40,4x60cm Borneo bak gezeten: Hemirhamphodon + Sundadanio + Spaerichthys + Parosphromenus + Betta channoides. Combinatie ging voortreffelijk. Waren twee koppels channoides en de Parosphromenus was iets van een 5-7-tal (exacte aantallen kwijt).

Nu is die bak een stuk groter en of en gebroed is geworden weten wij niet, maar zoals de soorten met elkaar overweg heben zien gaan zou het zomaar een een aardige combinatie zijn. 1 koppeltje channoides dan uiteraard.
En durf je het niet aan, dan vormen Sundadanio's of Boraras een leuk alternatief.

Sinds zondag zwemmen er 3 Parosphromenus Nagyi rond. Ze zijn nog klein en een duidelijk geslachtsverschil is er nog niet te zien. Vandaag dacht ik tussen de 3 toch wel een man te zien, ik hoop het tenminste...

In hun natuurlijke habitat zie je soms samen met de Spaerichthys Osphromenoides ( chocolade goerami). Maar deze laatste is toch wel een stuk sneller als het op eten aankomt. Zal de paro dan voldoende aan zijn kostje komen, vraag ik me dan af??
Voorlopig heb ik de boot afgehouden van de Betta channoides. De persoon die ze kweekt heeft over een 4 tal weken opnieuw een volgroeid nestje en we houden contact. Intussen kan ik nog even nadenken en de paro�s laten wennen.

Enkele plaatjes....
Het is nog zoeken naar de juiste belichting om toch wat te zien, heb dus de kleur van mijn toestel wat aangepast.

957127chris10_0_82_img_20160504_130245.jpg

435931chris10_0_82_img_20160504_130539.jpg

927497chris10_0_82_img_20160504_130633.jpg

391348chris10_0_82_img_20160504_130841.jpg

Ja, ik dacht al dat er iets schortte aan de website...

Een nieuwe kleine update:
Het triootje doet het heel goed. Het mannetje P. nagyi komt mooi op kleur. Hij heeft duidelijk zijn vrouwtje al uitgekozen.
Ph blijft op 5.5-6.
GH 2
Kh 1
Op de menu staan verse zwarte mug, artemia, microwormen en cyclops.
De foto�s zouden beter kunnen maar daar ben ik geen kei in.

167161chris10_0_82_img_20160520_125045.jpg

939168chris10_0_82_img_20160506_171738.jpg

Bij de man is het strepenpatroon nu vervangen door een egaal donderrode kleur. De blauwe schijn van de vinnen zijn nog niet zo zichtbaar.

962153chris10_0_82_img_20160519_143557.jpg

Voorlopig dus geen betta soort erbij...

Deze foto vond ik de moeite waard om te posten...

Het mannetje toont zijn mooiste kleuren!
283889chris10_0_82_img_20160524_131020_burst001_cover.jpg

Dank je...

Zit hier wel met een klein probleempje 🙁
Ik heb nu gemerkt dat er toch 2 mannen zijn ipv.1. Een van de twee is mooi in bruidskleur of hoe noemen ze dat, de ander is duidelijk de underdog. Deze laatste wordt de laatste dagen wel behoorlijk lastig gevallen. Ik merk duidelijk een agressiviteit. Het vrouwtje moet echt niet weten van de prachtig gekleurde man. Tja, hoe los ik dat op....
Er wordt meestal aangeraden deze visjes te houden per koppel in kleine bakjes, nu begrijp ik dat. Ik wacht nog wat af...

Hier zie je ze alle 3.
Vrouwtje boven, midden underdog mannetje en onder de baas!

122426chris10_0_82_img_20160528_163403.jpg

Prachtig visje, ik heb er net wat stukjes over zitten lezen.
Wel voor een speciaal bakkie.
Eentje om te onthouden om in de toekomst een keer te gaan houden.

kun je het ene mannatje niet terug brengen dan? je kunt het altijd proberen. verder leuke bak.

Ja, het zijn speciale visjes...
Ik heb ondertussen mijn vraag voorgelegd op het forum van het "Parosphromenus project" en die hebben me toch gerustgesteld dat die zo gezegde agressiviteit niet echt veel voorstelt. Dus voorlopig laat ik ze zeker zitten. Trouwens deze ochtend hadden beide mannen hun "trouwkleed" aan. Het underdog mannetje laat zich niet zo makkelijk afschepen zo te zien. Echt de moeite om ze te zien pronken.... maar helaas is hun dame er nog niet klaar voor.

http://www.parosphromenus-project.org/en/

Dat ziet er erg mooi uit!

Ook zeker een leuke keuze qua visbestand.

Het blijft toch echt speciaal, die kleuren van een mannelijke P. nagyi.

(Moest je de underdog toch ooit willen wegdoen, dan heb ik hier een vrouwtje zitten dat wacht op een mannetje)

Dank je Colisa Lalia ...
Voorlopig hou ik ze samen, maar van paren is er nog niets in huis gekomen. Of ik heb te weinig geduld of het vrouwtje is nog te jong, geen idee. Ze krijgen altijd levend voer: zwarte mug, cyclops, microwormen, artemia.
Doe jij iets speciaals om ze tot kweken te brengen?

Tijd voor een kleine update....
Het trio parosphromenus doen het nog altijd goed,maar geen kweek, helaas. Op zoek naar een Betta soort als medebewoner en niet gevonden kwam ik de kleine trichopsis pumila tegen. Ik had 10 stuks meegenomen maar dat verhaal is niet zo goed afgelopen. Ze waren wel ontzettend klein en achteraf bleek het ook nog wildvang te zijn. Dagelijks viel er eentje af.... Momenteel blijft hun aantal op 3 staan.
Tot dusver lijkt het te lukken, alhoewel ik niet weet of die combinatie wel oké is.

IMG_20160829_151125.jpg

Bijlagen

• IMG_20160829_151209.jpg
    IMG_20160829_151209.jpg
    157.4 KB · Weergaven: 103
He Chris,

Zier er gaaf uit, een mooie natuurlijke naturel look.
Hou ik wel van!

Ben benieuwd hoe de bak zich gaat ontwikkelen.

Dank je...
Ja, het woordje "opstart " is nu niet echt meer van toepassing maar weet niet hoe het te verwijderen.

Je moet op Report klikken op eender welk bericht in dit topic en dan als bericht schrijven dat je de naam van het topic wil veranderen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan