Christine86 goes low-tech


Weet je de waterwaarden ook en wat voeg je toe? Nieuwe planten moeten vaak ook wennen aan nieuwe omstandigheden.
Als je toch echt een probleem denkt te hebben dan kun je misschien een topic in planten aanmaken. Doordat je nu geen drijvers meer hebt krijgen de planten meer licht en zal de vraag naar voeding groter zijn dan voorheen.

Ik krijg waarschijnlijk nu een berg kritiek maar ik weet en meet geen waterwaarden :juggle: Ik voeg alleen een klein beetje profito toe, 1x per week.
Wellicht was het een combinatie van te veel verversen (ik haalde er denk ik meer uit dan jij) en geen drijvers meer. Die heb ik nu weer, en iets minder enthousiast verversen dan hoop ik dat het weer wat stabieler zal worden.
 
Ik meet die in de low tech ook nooit eigenlijk hoor maar als er aanwijzingen zijn dat er iets niet goedgaat dan is het wel handig om dit toch te doen of te laten doen.
Vaak kan de aquariumwinkel ook wel het water voor je testen en zo ja dan moet je vragen of ze het even willen opschrijven.
 
Omdat een hoop van mijn neon tetra's vreemde plekken kregen op hun bek en vinnen, heb ik die vandaag in een ander bakje gedaan met medicijnen tegen bek en vinrot. Ik hoop dat het helpt maar ik heb er een beetje een hard hoofd in. Gelukkig zitten ze nu apart en hoef ik niet bang te zijn dat ze mn andere vissen zullen besmetten.
Bestand van het aquarium is nu:
1x betta man
1x dwergklauwkikker
3x rasbora briggitae
3x p. simulans
1x neon tetra (dat kreng kreeg ik echt niet gevangen, en ziet er gelukkig gezond uit)
ong. 10 corydora's (diverse soorten)
5x japonica garnalen
xaantal vuurgarnalen


Onlangs ook nog wat plantjes besteld, rechts staat een cryptocoryne beckettii viridifolia, op het hout anubias nana pangolino. De javavaren wilde ik met zuignapjes aan de zijruiten bevestigen maar vond dit toch niet echt een succes dus die vandaag maar op een steen vastgezet. De bacopa die daar stond was toch niet meer zo mooi, daar nog wel wat van laten staan in de hoop dat dit nog wat gaat worden. En nu maar weer heeeeel geduldig wachten tot alles lekker gaat groeien......wat helaas niet zo snel gaat in een low-tech :p

Vind overigens de catappa blaadjes wel leuk staan dus twijfel of ik er daar nog wat meer van in zal doen

DSC_0002[1].JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: Bov
Leuk ingericht en nu maar hopen dat de Betta de garnalen niet opeet. Dat wil soms wel gebeuren.
 
Leuk ingericht en nu maar hopen dat de Betta de garnalen niet opeet. Dat wil soms wel gebeuren.

Die zitten al een hele lange tijd bij elkaar en ik heb em nog nooit een garnaal zien opeten. Wellicht dat ie af en toe misschien een babygarnaaltje snoept maar de rest laat hij met rust gelukkig :)
 
3 maanden verder en er is weer 1 en ander veranderd. Tijd geleden al ongeveer de helft van neon tetra's eruitgehaald omdat die steeds ergere gezwellen kregen op hun bekjes en medicijnen helaas niks uithaalden. De lelijke drijfplant is niks geworden, dus laat nu een groene lotus gewoon lekker groeien. Ik wilde graag een paar vriendjes voor de drie rasbora briggitae erbij dus naar de LFS geweest ( en de verleiding om nog wat plantjes, 2 dwergklauwkikkers en 4 helena's mee te nemen niet kunnen weerstaan) In eerste instantie dacht ik dat ze de briggitaes niet meer hadden maar de medewerker dacht van wel...eenmaal thuis begon ik met over wennen en had ik ernstig het vermoeden dat ik een ander visje had gekregen :oops: .
Ook stom van mezelf want ik heb de visjes ter plaatse niet goed bekeken :stom:

Na wat speurwerk op internet erachter gekomen wat de mysterieuze visjes zijn, de Axelrodi riesei (ruby tetra). Omdat ik geen zin had om ze weer uit mn aquarium te vangen en ze gelukkig vreedzaam zijn heb ik ze maar laten zitten.

De afgelopen week zijn er helaas een aantal visjes dood gegaan (vooral visjes die ik al een tijdje heb, de rest leek nergens last van te hebben), misschien door de nieuwe bewoners, iets niet in orde met het water of ouderdom...
Bestand is nu als volgt:

+/- 10 cory's
+/- 10 neon tetra's
3 ruby tetra's
1 betta
3 dwerklauwkikkers
5 japonica garnalen
X aantal vuurgarnalen

En omdat het een foto album is:

DSC_0123[1].JPG


DSC_0129[1].JPG


DSC_0131[1].JPG


DSC_0147[1].JPG
 
Helaas is vorige week mijn betta overleden, en dit is zijn opvolger:

DSC_0171.JPG

En nog wat andere foto's:
DSC_0159.JPG

DSC_0158.JPG
 
Spijtig van je vorige Betta maar dit is een waardige opvolger zeg :)
 
Ziet er goed uit! Hoe doen de riesei het? Heb je ze gewoon op normaal water zitten? Lijkt me ook wel gaaf om ze hier te halen ter vervanging van de vissen die ik nu heb, maar je leest toch wel dat ze een lagere ph zouden willen
 
Heel erg tof dit, ik ben ongeveer hetzelfde van plan voor mijn aquarium.
Ik ga je topic zeker volgen!

Mocht iemand nog wat willen lezen over 'Low-tech' aquaria, bekijk dan even dit artikel en ook dit artikel. Veel leesplezier :D

Leuk dat je ook zoiets wil gaan doen! Ik ben er nog steeds erg blij mee. Ik had zo'n mooie grote rio 180 maar daar had ik zoveel onderhoud aan dat ik er gewoon geen plezier meer in had. Nu ben ik wel iets beperkter in plant en viskeuze maar je kan er toch iets moois van maken. Dat tweede artikel is voor mij ook een inspiratiebron geweest.
 
Hoe staat je bakje er nu voor?


Niet al te beste kwaliteit foto helaas
DSC_0345[1].JPG


Heb vandaag nog 2 plantjes binnen gekregen. Die liggen in een emmer water te weken i.v.m de garnalen. Rechtsachter komt een Bolbitis heudelotii en voor het filter komt een hydrocotyle leucocepahla (braziliaanse klimop, als ik het goed heb onthouden)
 
Ziet er goed uit! Hoe doen de riesei het? Heb je ze gewoon op normaal water zitten? Lijkt me ook wel gaaf om ze hier te halen ter vervanging van de vissen die ik nu heb, maar je leest toch wel dat ze een lagere ph zouden willen

Sorry heb destijds je vraag helemaal over het hoofd gezien.... Beetje laat dus, maar bij deze: Ik had er dus 3 per ongeluk gekregen, daarvan werd er 1 eerst bleek en ging daarna dood helaas. De overige 2 zijn mooi op kleur gekomen, maar verstopten zich nogal omdat dit natuurlijk geen ideaal aantal is. Daarom afgelopen weekend alsnog 8 stuks erbij gehaald en ze doen het prima! Zijn erg mooie visjes en worden ook niet zo groot. Ja ze zouden inderdaad op een lage ph moeten, ik weet eigenlijk niet hoe dat bij mijn water is omdat ik niks meet :juggle: . Ik heb echter behoorlijk wat hout en ook catappabladeren erin hangen, begint zelfs een beetje bruinig water te worden.
 
Sorry heb destijds je vraag helemaal over het hoofd gezien.... Beetje laat dus, maar bij deze: Ik had er dus 3 per ongeluk gekregen, daarvan werd er 1 eerst bleek en ging daarna dood helaas. De overige 2 zijn mooi op kleur gekomen, maar verstopten zich nogal omdat dit natuurlijk geen ideaal aantal is. Daarom afgelopen weekend alsnog 8 stuks erbij gehaald en ze doen het prima! Zijn erg mooie visjes en worden ook niet zo groot. Ja ze zouden inderdaad op een lage ph moeten, ik weet eigenlijk niet hoe dat bij mijn water is omdat ik niks meet :juggle: . Ik heb echter behoorlijk wat hout en ook catappabladeren erin hangen, begint zelfs een beetje bruinig water te worden.
Haha, geen probleem. Heb ze hier op het moment al een tijdje zwemmen. Hele leuke visjes die wel wat tijd nodig hebben om te wennen! Maar ook op normaal water doen ze het hier prima :smitten:
 
Ziet er mooi uit hoor. Ben benieuwd naar die Bolbitis.
De Cory's verstoppen zich achter het hout?
 
Ziet er mooi uit hoor. Ben benieuwd naar die Bolbitis.
De Cory's verstoppen zich achter het hout?


Cory's? Welke cory's ??:p
Die zie ik inderdaad niet zo veel. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik een beetje een rommelpotje aan cory's heb door het samenvoegen van verschillende aquaria, en ook al zijn het allemaal corydora trekken ze toch het liefst op met hun eigen soort.

De bolbitis heb ik op hout gebonden, laat verder weinig groei zijn maar gaat ook niet achteruit
 
Laatst bewerkt:
Weer een paar kleine aanpassingen gedaan. De braziliaanse klimop doet het niet zo heel erg goed, heb die een ander plaatsje gegeven in de hoop dat het daar beter groeit. Heb rechts een cryptocoryne beckettii viridifolia toegevoegd en vooraan crypto parva. Die laatste kwam ik pas na het planten achter dat dit een erg langzame groeier is, even afwachten maar...

Fotootje niet de beste kwaliteit, maar voor het idee


DSC_0583[1].JPG
 
Leuk om dit project zo te lezen. Mooie ervaringen die je deelt waar we veel van kunnen leren. Die Betta overigens wel prachtig.
 
Leuk om dit project zo te lezen. Mooie ervaringen die je deelt waar we veel van kunnen leren. Die Betta overigens wel prachtig.

Ik ben echt heel slecht in het bij houden van alle vormen van social media, zo ook dit foto album :p ik zie dus pas ruim een jaar later jullie reacties :oops: . Dit project loopt nog steeds, en die mooie Betta zit er ook nog in (Napoleon III )

Zo ziet het er momenteel uit:

IMG_3300.JPG


Op zich ziet het er allemaal best oke uit, maar ik kwijl van die mooie hollandse bakken en nature scapes.... en probeer dat met minimale middelen hierheen voor elkaar te krijgen. In een ander topic al wat advies gekregen over het beter laten groeien van een aantal plantjes. Vandaag de nieuwe complete plantenvoeding binnen gekregen en morgen nieuwe lamp ophalen.

Ik ga proberen om de voortgang hier een beetje bij te houden, maar zou zomaar kunnen gebeuren dat ik pas over een jaar weer terug kom :D
 
Een aantal dingen dingen waar ik voor nu nog een beetje mee zit:

*Plantengroei van sommige plantjes (maar daar wordt aan gewerkt)
*Filter, ik heb het juwel binnenfilter eruit gesloopt omdat die veel ruimte innam en na de schoonmaak vaak niet meer aanging. Ik heb nu een Aquael turbo 500 welke voldoende capaciteit zou moeten hebben maar na 2 weken al zo dicht zit dat ik toch weer moet gaan uitknijpen. Nieuwe of niet?? (extern filter zie ik niet zo zitten denk ik)
 
Ik ben echt heel slecht in het bij houden van alle vormen van social media, zo ook dit foto album :p ik zie dus pas ruim een jaar later jullie reacties :oops: . Dit project loopt nog steeds, en die mooie Betta zit er ook nog in (Napoleon III )

Zo ziet het er momenteel uit:

Bekijk bijlage 284450

Op zich ziet het er allemaal best oke uit, maar ik kwijl van die mooie hollandse bakken en nature scapes.... en probeer dat met minimale middelen hierheen voor elkaar te krijgen. In een ander topic al wat advies gekregen over het beter laten groeien van een aantal plantjes. Vandaag de nieuwe complete plantenvoeding binnen gekregen en morgen nieuwe lamp ophalen.

Ik ga proberen om de voortgang hier een beetje bij te houden, maar zou zomaar kunnen gebeuren dat ik pas over een jaar weer terug kom :D
Mooi bakkie!
 
Wat houd je tegen om voor extern te gaan? Meer ruimte voor filtering en strak weg te werken in je aquarium. Bak ziet er goed uit! Wat zwemt er verder nog in rond?
 
Wat houd je tegen om voor extern te gaan? Meer ruimte voor filtering en strak weg te werken in je aquarium. Bak ziet er goed uit! Wat zwemt er verder nog in rond?

Spookbeelden houden mij tegen :p Veel te bang dat zo'n ding gaat lekken, of herrie gaat maken .... ruimte, ik weet niet of ik zo'n apparaat ergens uit het zicht kan zetten. Aquarium staat namelijk op de eettafel (zware eikenhouten tafel) .

Er zit nu nog in:
1 x Betta man
3 x neon tetra (die vul ik niet meer aan, mogen hun oude dag uitzitten)
10- 15 Axelrodia riesei
10-15 Corydora's ( diverse soorten uit verschillende aquaria, wil uiteindelijk alleen de panda's overhouden)
2 dwergklauwkikkers
veeeel garnalen en een paar helena slakken
 
Ik zou niet bang voor lekkage of herrie zijn hoor. De kans dat de bak gaat lekken is niks kleiner denk ik.

ja dat is waar...

Ik zal mij er eens in gaan verdiepen, het bied natuurlijk wel weer meer ruimte voor extra plantjes :D Voor nu heb ik op het filter een grotere spons gezet, even kijken of dit beter gaat. Omdat APO dit model en bijbehorende sponzen niet meer verkoopt knip ik zelf een spons op maat.

Vandaag een nieuwe TL balk erin gezet, 840 en gestart met plantenvoeding van aquariumbemesting.nl , de complete vloeibaar. Voor nu geef ik 2ml complete 1x per week en ik denk dat ik plantenpracht dagelijks ernaast blijf geven. Nu maar hopen dat die plantjes lekker gaan groeien!
 
Hier enorm tevreden met de tetratec ex buitenfilters. Zo stil als ze er zijn in de formaten die ik ze heb of heb gehad (ex800 of lager) en prima materiaal. Nieuw ook niet enorm duur
 
Ondertussen een week geleden dat ik ben gestart met de nieuwe plantenvoeding en nieuwe lamp. Helaas had mijn tijdschakelaar last van kuren waardoor hij een paar dagen niet aanging en ik dit handmatig heb gedaan ( de hygrophila polysperma heeft mij dit niet echt in dank afgenomen en ziet er nog slechter uit :oops:) Vorige week heb ik ook een nieuwe (grotere) spons op mijn filter gezet. Ondanks de keramisch pijpjes die er ook in zitten toch een hoop bacteriën verloren gegaan vrees ik, aangezien er de hele week een waas in mijn aquarium heeft gehangen.

Deze week dus in de herkansing..... Eergisteren nieuwe tijdschakelaar er tussen gezet en straks het wekelijkse onderhoud doen (filter ga ik zoveel mogelijk met rust laten)

Een paar foto's net met mobiel gemaakt:

IMG_20191204_142726[1].jpg



IMG_20191204_142433[1].jpg


IMG_20191204_142455[1].jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
En een paar foto's na het wekelijkse onderhoud:

IMG_20191204_164435[1].jpg


IMG_20191204_164456[1].jpg


IMG_20191204_164516[1].jpg


IMG_20191204_164543[1].jpg


Op zich ziet het er redelijk uit, maar het oogt wat rommelig naar mijn idee :( Eerst maar afwachten tot de planten (hopelijk) beter gaan groeien door de nieuwe plantenvoeding. Daarna misschien wat gaan herschikken.....
 

Bijlagen

  • IMG_20191204_164435[1].jpg
    IMG_20191204_164435[1].jpg
    33.4 KB · Weergaven: 1,189
  • IMG_20191204_164456[1].jpg
    IMG_20191204_164456[1].jpg
    116.2 KB · Weergaven: 1,161
  • IMG_20191204_164516[1].jpg
    IMG_20191204_164516[1].jpg
    43.2 KB · Weergaven: 1,161
  • IMG_20191204_164543[1].jpg
    IMG_20191204_164543[1].jpg
    38.1 KB · Weergaven: 1,166
  • Leuk
Waarderingen: Rubz

Terug
Bovenaan