Christine86 goes low-tech


Er zijn er zoveel!
Maar ze zijn niet allemaal even makkelijk te vinden.
Een aantal die ik best mooi vind en die vrij vlot te vinden zijn:

Bucephalandra "theia red"
B. Lamandau
B. "Biblis red"
B. "Kedagang"
B. Arrogant blue
B. Brownie

Misschien iets moeilijker te vinden:

B. "Theia black"
B. Black Achilles
B. Motleyana Red

Die Arrogant blue vind ik wel heel mooi, helaas heeft APO die niet dus het is de Blue Green geworden :)
 
Ik heb mijn eerste nu bij Aquaplantsonline besteld. Niet superveel keus, maar is een beetje de vaste website waar ik plantjes bestel.
Heb ik inderdaad ook gekeken een tijd terug, maar vond het ook niet super veel keuze jammer genoeg.
 
Weer een leuk pakketje binnen gekregen:

IMG_20200125_115205.jpg


Mijn eerste buce, de blue green. Toen ik dit aquarium net had opgestart heb ik een aantal anubias gekocht, niet lang daarna kwam de buce in opkomst en vond ik het jammer dat ik die niet had. Gelukkig heb ik nog een kaal stukje hout wat ik meer bekleed wilde hebben. Als het bevalt haal ik misschien wat anubias weg en ga ik voor een speciale bucephalandra.

Heel benieuwd hoe deze er straks onder water uit gaat zien:

IMG_20200125_115343.jpg


Deze ben ik ook heel benieuwd naar:

IMG_20200125_115301.jpg


Een crypto flamingo, onder de juiste omstandigheden zou hij roze moeten kleuren. Nu heb ik niet het meest geweldige licht maar wilde het toch proberen.
Nu nog even geduld tot ik alles erin kan zetten en het kan gaan groeien en bloeien :daisy:
 
Mooie plantjes!

Thnx!
Ik heb trouwens een beetje op de nederlandse aquariumplanten websites gekeken, maar ik heb weinig speciale soorten gevonden. Die blue/ green alleen bij APO, of hij moet ook nog onder een andere naam bekend staan, dus toch een klein beetje een speciaal soortje :p . Ik heb wel een paar buitenlandse sites gevonden, volgens mij ook een Amerikaanse waar ze echt heel veel soorten hebben :eek: . Ik weet alleen niet of je zomaar plantjes van buiten de EU mag importeren.... Hoe kom jij aan je plantjes als ik dat vragen mag?
 
Thnx!
Ik heb trouwens een beetje op de nederlandse aquariumplanten websites gekeken, maar ik heb weinig speciale soorten gevonden. Die blue/ green alleen bij APO, of hij moet ook nog onder een andere naam bekend staan, dus toch een klein beetje een speciaal soortje :p . Ik heb wel een paar buitenlandse sites gevonden, volgens mij ook een Amerikaanse waar ze echt heel veel soorten hebben :eek: . Ik weet alleen niet of je zomaar plantjes van buiten de EU mag importeren.... Hoe kom jij aan je plantjes als ik dat vragen mag?
Bedoel je met de Amerikaanse site, buceplant? Als dat hier niet gezegd mag worden, sorry alvast. Die site heb ik gecontacteerd en leveren geen planten richting Europa, dit is zo een 6 maand geleden dat ik dit gestuurd had.
Ik haal mijn buce's bij een importeur die in Italië woont, waren altijd mooie prijzen en daar kan je ook clumbs bestellen af en toe.
Gewoon een reazhome kan je vaak wel wat specialere soorten zoals de narcissus via onlineaquariumspullen bestellen.
 
IK HEB EEN BABY VISJE!! Als ik mijn geld erop in moet zetten gok ik op de axerodia. Ik zag em maar heel kort, maar leek op een grijze miniatuur axerodia... Hopelijk overleefd dit kleintje het.

Nieuwe plantjes staan er ook in. Bij het vastmaken van de buce had ik alleen wel een kikker over mijn aanrecht lopen :oops: zijn pootje is nu gewond maar hij lijkt zich ermee tee kunnen redden.

IMG_20200126_183535.jpg


IMG_20200126_183441.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20200126_183435.jpg
    IMG_20200126_183435.jpg
    117.7 KB · Weergaven: 105
Vorige week eindelijk de stap genomen en een extern filter besteld. Sinds afgelopen zondag staat deze nu te draaien naast mijn oude filtertje. Het is de JBL Cristalprofi 702 geworden. In principe was de 402 voldoende voor mijn formaat aquarium, het scheelde echter maar 7 euro in prijs.....Ik heb heel veel filmpjes van de pondguru bekeken en het filter hier ook zoveel als mogelijk naar ingericht. Eerste mandje bevat voor de helft keramische ringen en daarboven op de meegeleverde grove/medium spons, tweede mandje grove/medium spons, fijne spons en fleecepad, laatste maandje siporax mini en een klein beetje turf. En bovenop het voorfilter heb ik zo gelaten.

Het baby visje heb ik helaas niet meer gezien......
 
Ondertussen alweer ruim een maandje verder. Eindelijk dat lelijke binnenfilter weg kunnen halen, het ziet er een stuk beter uit moet ik zeggen. Waarom ik niet eerder een extern filter heb genomen.......Het was even experimenteren met de juiste afstelling van de outflow maar heb nu een goede stroming. Door de vrijgekomen ruimte, heb ik toch weer wat zitten schuiven met de plantjes en ook een plantje erbij gekocht met dit als resultaat:

IMG_20200314_175526[1].jpg


Het plantje dat ik erbij heb gekocht is de alternanthera reineckii mini. Ik ben heel benieuwd of deze het gaat doen. Ik heb in het verleden weleens rode plantjes geprobeerd maar dat was niet zo'n succes helaas. Nu heb ik betere filtratie en betere voeding, dus afwachten maar of het gaat aanslaan. Het hoeft van mij niet super rood te worden, als ze maar groeien...

Nog een paar close-upjes:

Dit moet het veldje althernanthera worden:
IMG_20200314_175851[1].jpg



De crypto flamingo doet het best wel goed. Langzaam aan begint hij nu te verkleuren:
IMG_20200314_175635[1].jpg


Verder is het visbestand eindelijk een beetje aan het worden zoals ik wil. De neon tetra's zijn bijna uitgestorven (nu nog maar 2 over), dan houd ik het alleen nog bij de axelrodia's als middenlaag vis. Alleen de corydora's is nog een rommeltje, maar de meeste ervan zitten toch vaak verstopt.
 

Bijlagen

  • IMG_20200314_175615[1].jpg
    IMG_20200314_175615[1].jpg
    155.6 KB · Weergaven: 151
Een Alternanthera reineckki is een plantje dat nu eenmaal veel licht vraagt, niet alleen om rood te worden maar ook om te groeien. Bij te weinig licht zullen, om te beginnen, de onderbladeren zwart worden en afvallen.
 
Een Alternanthera reineckki is een plantje dat nu eenmaal veel licht vraagt, niet alleen om rood te worden maar ook om te groeien. Bij te weinig licht zullen, om te beginnen, de onderbladeren zwart worden en afvallen.

Dank voor de info. We zullen zien....Misschien lukt het, misschien ook niet.
 
Ik zat naar de foto te kijken van wat het Alternanthera reineckki veldje moet worden en zag toch al verschil met hoe het er nu bij staat:

IMG_20200322_184903[1].jpg


Volgens mij duurt het ongeveer een 2 weken voordat plantjes aangepast zijn aan de nieuwe situatie, dat zou volgende week zijn. Fingers crossed, heel benieuwd of ze dan nog steeds groeien of achteruit zijn gegaan......
 
Wat voor onderhoud pleeg je nu aan het aquarium, qua waterverversing, schoonmaak van het filter, voedingsstoffen? Wat is je watertemperatuur en hoe lang brand de verlichting?

Mooi en inspirerend om te zien dat simpel zo mooi kan zijn.

Mvg

Jan
 
Ziet er netjes uit hoor, heerlijk bakje om naar te kijken.
Die binnenfilter eruit is inderdaad een verbetering. ;-)
 
Ik heb de neiging om na een update een tijdje niet meer op het forum te komen waardoor ik dus de laatste reacties niet meer lees :oopss: Dus bij deze zal ik alsnog reageren op de reacties van een half jaar geleden.....

Wat voor onderhoud pleeg je nu aan het aquarium, qua waterverversing, schoonmaak van het filter, voedingsstoffen? Wat is je watertemperatuur en hoe lang brand de verlichting?

Mooi en inspirerend om te zien dat simpel zo mooi kan zijn.

Mvg

Jan
Ik ververs 1x per week. Heb een tijdje 2 (10 liter) emmers water eruit gehaald en voegde 3 ml vloeibare plantenvoeding (complete van aquariumbemesting.nl) toe. Omdat ik dat te veel werk vond ( ja ik wil er echt zo min mogelijk tijd instoppen :p )doe ik sinds een paar weken nog 1 emmer verversen en 1,5 ml plantenvoeding toevoegen. Temperatuur is ongeveer 24 graden in de winter en kan in de zomer oplopen tot 28/29. Verlichting staat aan van 14.00 uur tot 21.30 uur. Heb nu een bijna een jaar een extern filter daar doe ik zo weinig als mogelijk mee. Beetje laat maar alsnog dank voor het compliment!

Dankjewel

Ziet er netjes uit hoor, heerlijk bakje om naar te kijken.
Die binnenfilter eruit is inderdaad een verbetering. ;-)
Is een goeie beslissing geweest inderdaad!

Nu dan een update hoe het er nu bijstaat. Het veldje Alternanthera reineckki is natuurlijk niets geworden, ik begin dus ook niet meer aan plantjes die veel licht nodig hebben :stom:

De rest van de plantjes doen het gelukkig prima, af en toe wat alg maar blijft goed groeien allemaal. Ik vond wel dat ik steeds minder visjes zag, een aantal is gewoon uitgestorven ( zoals ik een beetje gepland had, om geen ratjetoe aan vissen meer te hebben) De overgebleven Axelrodia zaten veel tussen de plantjes, op aanraden van een paar leden hier nieuwe drijfplantjes toegevoegd. En ook lekker naar de aquariumwinkel geweest om de visjes aan te vullen, nieuwe axelrodia, corydora's panda en dwergklauwkikkers. Het is weer een stuk levendiger nu!


IMG_20201104_171513[1].jpg


Napoleon III:

IMG_20201104_171606[1].jpg
 
Al hoewel woensdag eigenlijk mijn vaste dag is voor aquarium onderhoud, kon ik het toch niet laten e.e.a in m'n aquarium te doen vandaag. De anubias was een beetje groot geworden en zat behoorlijk onder de alg, dus die heb ik gesnoeid. Verder wat andere be - algde plantenbladeren weg gehaald.

Omdat de axelrodia's van wat zuurder water houden besloot ik toch weer turf toe te voegen in m'n filter. Ik heb dit al eerder gedaan maar ik zat toen steeds te kloten met de siporax waar de turf (in een netje) bovenop lag, het bakje zat daardoor te vol. Ik heb nu van 1 mandje een filtermat eruit gehaald ( stom genoeg de fijne, ik wist niet dat ik 2x grof erin had :stom: ) en vervangen door een dunner laagje filterwatten en daarbovenop de siporax. In het laatste bakje heb ik ook wat filterwatten gedaan en daarbovenop het netje turf. Even kijken of me dit bevalt, of dat ik het toch weer ga aanpassen.

Als ze op kleur zijn, zijn ze best mooi om te zien:
IMG_20201108_192257[1].jpg


Eén van de nieuwe axelrodia's heeft trouwens iets vreemds, hij mist zijn onderkaak :S hij kan volgens mij gewoon eten en oogt verder niet ziek ofzo ( zie foto hieronder, het middelste visje)

IMG_20201108_192314[1].jpg



En gewoon omdat het leuk is, 1 van de nieuwe kikkers:

IMG_20201108_192658[1].jpg
 
Vorige week eindelijk de stap genomen en een extern filter besteld. Sinds afgelopen zondag staat deze nu te draaien naast mijn oude filtertje. Het is de JBL Cristalprofi 702 geworden. In principe was de 402 voldoende voor mijn formaat aquarium, het scheelde echter maar 7 euro in prijs.....Ik heb heel veel filmpjes van de pondguru bekeken en het filter hier ook zoveel als mogelijk naar ingericht. Eerste mandje bevat voor de helft keramische ringen en daarboven op de meegeleverde grove/medium spons, tweede mandje grove/medium spons, fijne spons en fleecepad, laatste maandje siporax mini en een klein beetje turf. En bovenop het voorfilter heb ik zo gelaten.

Het baby visje heb ik helaas niet meer gezien......
Wanneer je een JBL 702 hebt dan heb je bovenin een Basket II. Een grotere mand met daaronder een kleinere vastgeklemd. Het bovenste grote mandje is het vóórfilter dat moet zorgen voor chemische reiniging. Het kleinere mandje daaronder geklemd is de laatste filtering voor het water de bak in gebracht wordt. Daarin zit gewoonlijk bovenop fijne spons. Dat zou ik zeker ook zo doen. Alle mandjes daaronder kan je als biologische filterdeel beschouwen.
 
Wanneer je een JBL 702 hebt dan heb je bovenin een Basket II. Een grotere mand met daaronder een kleinere vastgeklemd. Het bovenste grote mandje is het vóórfilter dat moet zorgen voor chemische reiniging. Het kleinere mandje daaronder geklemd is de laatste filtering voor het water de bak in gebracht wordt. Daarin zit gewoonlijk bovenop fijne spons. Dat zou ik zeker ook zo doen. Alle mandjes daaronder kan je als biologische filterdeel beschouwen.
Ja klopt inderdaad. Ik heb voor het grootste deel het principe van die pondguru aangehouden, dit is alleen iets anders dan hoe het filter geleverd wordt. Het laatste kleine vastgeklemde mandje had ik eerst gevuld met siporax, maar dat heb ik vanmiddag verplaatst naar het mandje eronder zodat ik meer ruimte heb voor m'n turf.

Even teruglezend is de volgorde bij mij (na de verandering van vanmiddag) als volgt:
Voorfilter, keramische pijpjes, 2x grove spons, filterwatten, siporax, filterwatten, turf.
 
Na het geklooi aan mn filter had ik natuurlijk last van een waas in het aquarium water. Gelukkig lijkt dat alweer op zn retour.

Note to myself: niet te veel aan het filter klooien!!

De axelrodia's lijken het wel meer naar hun zin te hebben met meer vriendjes en drijfplantjes :)

Niet veel qua inrichting verandert maar het is een fotoalbum dus bij deze:

IMG_20201114_164306[1].jpg
 
Vandaag helaas afscheid moeten nemen van mijn betta, kon niet meer normaal zwemmen dus eruit gehaald en een apart bakje gezet. Had nog iets van medicijnen in huis (voor bacterie infecties, zeer waarschijnlijk dat het niets uithaalde, maar dacht dat ik toch iets moest proberen) maar dit heeft niet geholpen. NU maar bedenken wat ik ervoor in de plaats wil hebben, waarschijnlijk worden het ringbandsnoekjes.

Vandaag ook onderhoud dag, en een aantal plantjes gereorganiseerd. Uiteindelijk redelijk tevreden met het resultaat ( al is het op de foto's misschien niet heel duidelijk te zien):)

Plantje rechts in de hoek heb ik een klein beetje verschoven en een hele lange uitloper daarvan erbij gezet. In het midden stonden 2 crypto's die te dicht op elkaar stonden, die heb ik wat verder uit elkaar gezet zodat ze weer wat ruimte hebben om te groeien.

IMG_20201125_162504[1].jpg


IMG_20201125_162514[1].jpg



Nieuwe bucephalandra:

IMG_20201125_162528[1].jpg
 
leuk bakje :) die garnalen en de vissen/kikker samen? lukt dat een beetje? ... idd ook groene plantjes zo te zien,
 

Terug
Bovenaan