Chromaphyosemion + ?


M

MissMalawi

Guest
Haaii allemaal,

Mijn 60cm staat in te draaien, met het idee om er chromaphyosemions in te gaan houden.
Ik denk dat ik de chromaphyosemion bitaeniatum lagos graag zou willen.

Maargoed, welke verhouding houdt ik deze soort? En kunnen daar eventueel andere vissen bij?

Hoor het graag.
 
Ik zou dat niet weten maar ik vind ze wel heel erg mooi zeg.
Die heb ik nog nooit in de lfs hier gezien dus.
 
Zijn ook niet erg bekend hihi. Is ook geen visje die je vaak ziet bij een LFS denk ik :) gelukkig kan ik er wel aan komen.
 
Aha, ik begrijp het al Steph.
Jij maakt ons een beetje lekker :D ;).
 
Hihi sorrryyyy,
Maar je kan er echt wel aan komen hoor! Dus het is niet onmogelijk ofzoiets.
 
Je chromaphyosemion zullen wat meer naar boven zitten en tussen plantjes. Neem evenveel of meer vrouwen als mannen.
Rond de bodem heb je dan nog wel ruimte. Wat vind je van dwergklauwkikkers?

~ Ivo
 
Waar kan je ze vinden momenteel ?
Hele mooie soort, ik heb de funge, maar zou de lagos ook wel eens willen proberen. ze vallen perfect te combineren met kleinere visjes, als blauwoogjes of ringbandsnoekjes. En echt zoeel zitten ze nu ook weer niet aan het oppervlak, bij mij toch niet. Als je voor een echt leuk afrikaans visje wil gaan om te combineren kan ik je ook barbus hustraeti aanraden.
 
Sorry maar kikkers wordt het helaas niet :(
Denk dat m'n moeder dan nooit meer m'n kamer in durft te komen.., ze is doodsbang voor kikkers. En ik zelf vind ze ook niet zo super :$
 
MissMalawi zei:
http://www.verduijncichlids.com/vissen/view/overview/cat/killis/

Hier staan ze op de lijst, helaas niet op voorraad maarja als hij in de lijst staat zullen ze er vast wel aan kunnen komen ;)
Bij Verduijn staat volgens mij alles op de lijst wat ze wel eens hebben gehad.
Dat ze er staan betekent in ieder geval zeker niet per definitie dat 'ie er zo 1,2,3 aan kan komen.
Ik heb de lijsten van een aantal groothandels gecheckt en nergens een Chromaphyosemion bitaeniatum te bekennen.

~ Ivo
 
Ah balen, dat moet ie wss uit Duitsland komen..
Even vragen bij Aquawinkels aan welke soorten zij kunnen komen.
 
Ik zag op de lijsten - ja, inclusief Dld - slechts 2 soorten Chromaphyosemion: bivittatum en poliaki.
Je beste kansen voor Chromaphyosemion zijn via Killifish Nederland (met tweemaandelijkse bijeenkomst) of killivissenencorydoras.nl
 
In Tervuren zit er een kweker, die de beurzen doet en ze zeker nog gehad heeft, of hij ze nu nog heeft weet ik niet.
 
Zag dat ze bij killivissenencorydoras de Loenbergi killivis hebben! Die is ook erg gaaf :)
 
De barbus hulstraeti is echt een super leuk visje!
Hoe zou ik dan moeten denken aan verhoudingen?
X Chromaphyosemion
X barbus hulstraeti
 
Ik vroeg mij af.. Zou de barbus jae ook een optie zijn?
 
Ik denk het wel, killi's zijn geen agressieve visjes en laten kleinere visjes wel met rust. Ik zou kwa verhouding, de kiliis op 5 houden, 2m, 3v en van de scholenvisjes een minimuum van 10stuks nemen.
 
Wil je het (West-)Afrikaans houden Stephanie? Dan inderdaad een van de Barbus-soortjes. Of Epiplatys annulatus.
Niet (West-)Afrikaans lijkt me een ploegje Corydoras habrosus heel erg leuk. Of voor meer bovenin Boraras brigittae.

Overigens moet ik nog even iets nuanceren. De loennbergi's gebruiken de gehele bak, waar de bitaeniatum 'Lagos Red' bij ons echt heel veel dicht bij het oppervlak te vinden was.

Killivissenencorydoras verkoopt de loennbergi's alleen per koppel (was bij ons althans zo). Wij hebben 3 koppels in de 80 cm. Het is onderstaande vorm:

oMLJ5iGcbwVPow7sSBMNlYd7CToDamrE.gif


~ Ivo
 
prachtig gifje M&I, is dat de lagos red ?
Vele winkels werken inderdaad op die manier, enkel koppels verkopen. Dat is erg jammer vind ik, want vele soorten hou je beter in harem of trio. Maar goed weinig aan te doen. Vrouwtjes zij soms moeilijk te vinden van dan weer andere soorten. Ik zou zeggen onderhandelen, om toch te krijgen wat jij wil.
 
Dat is de loennbergi variant die killivissenencorydoras momenteel heeft.

Tsjah ik begrijp heel goed dat het jammer is van de koppels. Enkel als je hobbykweker bent die een even sex-ratio eruit krijgt en je vraagt al een schappelijke prijs (6 of 7 euro per koppel is het geregeld) dan wil je niet met je overschot aan mannen achterblijven. Voor onze bak is 3m 3v ook geen punt. In een kleinere heb je misschien liever net dat vrouwtje meer.

~ Ivo
 
Wauw die is prachtig!
Ja ik wil het eigenlijk toch liever (West-) Afrikaans houden denk ik..
Alhoewel ik harbosusjes heel schattig vind..
Lastig altijd, maar wilde eigenlijk liever een soort biotoopje.

Zouden twee koppels Loennbergi kunnen? Of gaat dit niet?
 
Zouden de Aplocheilichthys Normani ook kunnen?
Zijn volgens mij alleen niet West Afrikaans, maar wel Afrikaans, dus dat vind ik dan wel leuk.
 
Denk het wel :)

En jawel hoor, ook in West-Afrika komt de normani voor. Een opsomming van wat populaties: Baharan Bouiba Brama Gambia River Harbel Ikpenl� Monrovia Nungwa Robertsfield Tabili River Volta River.
Monrovia ligt bijvoorbeeld in Liberia.

~ Ivo
 
Ah toch! Dat is super :)
Dan denk ik dat die het worden.
 

Terug
Bovenaan