Chrystal reds. Wel nakweek maar PH is gestegen en baby`s verdwijnen.


maq

Active member
Lid geworden
16 november 2020
Berichten
34
Hi,

Ik ben een half jaar geleden begonnen met CR`s en tot op heden liep alles best goed. Dertig liter bakje, Akadama als pH buffer en RO-water met bee salt. Zat op pH6.7, TDS van 150.
Nu zag ik een paar maand geleden dat vrouwtjes na de vervelling achterna gejaagd werden en een paar weken later liepen er inderdaad dames met een dikke buik tussen. Tot zover alles goed.
Ik meet wekelijks, meestal wel vaker, PH en TDS, en de pH klom steeds iets. Inmiddels zit de bak op een dikke 7. De zwangere dames hebben nog steeds geen jongen geworpen, op 1 na (duurt een dikke maand, dus dat zou kunnen kloppen?), en ik heb in totaal 3 baby's gespot.
Dat was een week geleden. De bak heeft genoeg groene alg op de ruiten; niet teveel, maar ik heb toch uit voorzorg maar een klein beetje stofvoer bijgevoerd. Het probleem is nu dat ik al een paar dagen geen baby meer kan spotten.
Zit per dag zo een half uur met een grote loep voor de bak 🕵️‍♂️ maar ik zie ze niet meer. pH lijkt nu wel stabiel te hangen op 7.08, wat gewoon te hoog is. De hele kweekgroep is vanaf de aanschaf super stabiel gebleven, allemaal actief, eten goed, geen enkele dode garnaal en de bak was ook goed ingedraaid met een goede laag biofilm.

Wat is het handigste om nu te doen? Voor Caridina is stabiliteit denk ik nog belangrijker dan perfecte waterwaardes en ik lees ook wel over mensen die CR`s over gewend hebben naar tapwater en die daar zelfs op kweken.. Naast deze bak heb ik toendertijd een tweede bak gezet met een dunnere laag Akadama.
Die begon op pH 5.8 (!) maar die kwam uiteindelijk uit op 6,55 en zit daar nu al weken op met een TDS van 130. Verschil is dat in deze 2e bak alleen een pluk mos ligt en in de bewoonde 1e bak ook een stuk hout, wat kleine plantjes en natuurlijk ook een pluk mos. Waterwissels voor beide bakken doe ik eens in de 2 weken 20% a 30%, bijvullen van verdampt water alleen met RO water. Alles druppelen, geen sloot water ineens.

O ja overige bewoners, Ik had er paar posthoornslakken in en 1 Helenaslak. Ik zie wel de witte eipakketjes maar veel jonge slakjes zie ik niet. Waarschijnlijk door de samenstelling van het water? Dat ze geen fatsoenlijk huisje kunnen groeien? De Helena slak eet van alles mee en af en toe gooi ik er dan weer een voerslak in uit een andere bak, die dan met een paar dagen wel opgegeten wordt. De Helenaslak lijkt me veel te traag om achter een jonge garnaal aan te gaan.

Beste om nog even aan te kijken of de groep uitvissen en overdruppelen naar de 2e bak met pH6.55? Dat laatste geeft ook weer stress maar een pH van 7 is ook niet ideaal.
 
Akadama is niet bepaald een sterke bodem.. toch zou ik overwegen overnieuw tegaan. Nieuwe bodem. En ook gaan beginnen met osmose. Je bodem zou uitgewerkt wezen. Hoe hoog is de ph van het water wat je toevoegt?
 
Als de ph oploopt dan zou ik ook een nieuwe bodem overwegen. Hier ging de akadama ook nooit heel erg lang mee en ben daarom overgestapt op de Enviroment bodem en deze gaat met osmose jaren mee.
 
Als de ph oploopt dan zou ik ook een nieuwe bodem overwegen. Hier ging de akadama ook nooit heel erg lang mee en ben daarom overgestapt op de Enviroment bodem en deze gaat met osmose jaren mee.
Voor de duidelijkheid de Glasgarten Enviroment bodem bedoel je toch John?
Heb deze bodem met osmose en Storm Gh regulator ook in de bak met CR zitten nu met een stabiele 5,5/6 PH, denk toch dat de TS het in de hoge PH moet zoeken voor de kweek.
De CR lopen zo 4 a5 weken rond met de eieren idd. maar jongen zijn heel moeilijk te zien de eerste weken.
 
Ja die bedoel ik Lex. Maar goed als je een lage kh krijgt met die bodem dan zakt de ph ook mee. Hier is de ph rond de 6 met die bodem en kh 0-1.
 
Dezelfde waardes heb ik hier, de KH is 0 of niet meetbaar.
Weet niet of de TS de Kh kan meten deze zal dan ook hoger zijn , als ik mag gokken 5/6.......
 
Akadama is niet bepaald een sterke bodem.. toch zou ik overwegen overnieuw tegaan. Nieuwe bodem. En ook gaan beginnen met osmose. Je bodem zou uitgewerkt wezen. Hoe hoog is de ph van het water wat je toevoegt?
Ik heb nog een kleine zak Amazonia 2 liggen, en nog een 3e lege 30L staan, ik denk er over om die bak toch maar op te starten. Over Akadama lees ik veel tegenstrijdige berichten. "Het doet niks" tot "hier al 3 jaar <6pH". Het is goedkoop, en in mijn 2e bak draait het wel beter. Het leek een goed alternatief.
Voor de duidelijkheid de Glasgarten Enviroment bodem bedoel je toch John?
Heb deze bodem met osmose en Storm Gh regulator ook in de bak met CR zitten nu met een stabiele 5,5/6 PH, denk toch dat de TS het in de hoge PH moet zoeken voor de kweek.
De CR lopen zo 4 a5 weken rond met de eieren idd. maar jongen zijn heel moeilijk te zien de eerste weken.
De jongen heb ik een paar dagen achter elkaar gezien, maar ineens lijken ze allemaal weg.
Dezelfde waardes heb ik hier, de KH is 0 of niet meetbaar.
Weet niet of de TS de Kh kan meten deze zal dan ook hoger zijn , als ik mag gokken 5/6.......
Geen idee waar die KH vandaan moet komen want er gaat alleen RO in om af te toppen en RO+bee salt om te wisselen.

Ik ga straks wel even druppeltesten, eigenlijk al te lang niet gedaan bij die bak :rolleyes:
 
Zover ik weet bevat amazonia veel stikstof en moet je tijdens het indraaien veel verversen maar dat zul je even moeten nalezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: maq
Dan is de Glasgarten Enviroment een betere deze zou je wel zo kunnen gebruiken niet spoelen en geen rare stoffen, wel met een ingedraaid filter enzo....
Hoe voeg je de Bee salt toe, ik heb wel eens de fout gemaakt om dit niet goed te mixen met het osmose water waardoor de zouten op de bodem kwamen te leggen en toen omvallende garnalen en geen jongen.
Daarom nu vloeibare Gh+....
 
Ik maak osmose en voeg de gh+ toe en meet dan de waarde na roeren en als dat goed is dan gooi ik het erin. Raar dat ze omvallen als het nog niet geheel is opgelost zeg.
 
De onopgeloste zouten komen dan op de bodem te liggen als je ze niet goed oplost....vinden de garnalen niet lekker.
 
  • Leuk
Waarderingen: maq
Ik loop tegen een soortgelijk probleem aan. maandje terug een bak overgenomen met 30 Crystal reds met een PH van 7-8. Vorige eigenaar gaf aan dat hij jonkies had maar eigenlijk met een dag ook spoorloos waren. Zit nu ook te twijfelen om de voedingsbodem eruit te gooien en deze om te wisselen met een ph verlagende bodem of om een groot stuk maleisisch drijfhout in de bak te doen.

Ben benieuwd wat jij gaat doen TS
 
Mysterie half opgelost;) De babygarnalen zijn nog niet boven water (dat moeten ze ook niet:LOL:), maar die zie ik vast vanzelf wel een keer weer terug als ze een maatje groter zijn. Ik ben aan druppeltesten gegaan en daar kwam niks bijzonders uit, alles 0 en KH 0 GH 6, alleen.. de PH-druppeltest gaf meer richting groen dan blauw aan. PH stripjes erbij.. zelfde. PH-meter opnieuw en..7.1. Na herkalibratie 6.7 :giggle: :stom: Niet superlaag maar het is stabiel en de CR`s lopen de hele dag rond en zijn druk in de weer. Ik denk dat ze het voorlopig wel best vinden. De 2e Akadama bak die al maanden draaide en waar verder niks in zat begon onder de 6 en is nu stabiel op 6.1 Die bodem ga ik ook niet vervangen en ik zat te denken aan een groepje Blue Bolts, dat zou moeten kunnen toch met pH 6.1 en TDS van 130?

Ik heb nu nog 1 lege bak en een andere die wel opgestart is maar waarvan de pH op 6.9 is geëindigd. Die wil ik beide gaan (her)starten. De een met Amazonia2 en de ander met Akadama. Beide zijn qua inhoud ongeveer gelijk dus ik ben benieuwd wat het verschil gaat zijn, behalve de prijs van de bodem.

Ik loop tegen een soortgelijk probleem aan. maandje terug een bak overgenomen met 30 Crystal reds met een PH van 7-8. Vorige eigenaar gaf aan dat hij jonkies had maar eigenlijk met een dag ook spoorloos waren. Zit nu ook te twijfelen om de voedingsbodem eruit te gooien en deze om te wisselen met een ph verlagende bodem of om een groot stuk maleisisch drijfhout in de bak te doen.

Ben benieuwd wat jij gaat doen TS

Een pH van 7 a 8 gaan ze niet leuk vinden (in het geval dat je tegen de 8 aan zit). Ik zou dan een andere bak gaan indraaien met een pH bufferende bodem+RO water met GH zouten.

Dan is de Glasgarten Enviroment een betere deze zou je wel zo kunnen gebruiken niet spoelen en geen rare stoffen, wel met een ingedraaid filter enzo....
Hoe voeg je de Bee salt toe, ik heb wel eens de fout gemaakt om dit niet goed te mixen met het osmose water waardoor de zouten op de bodem kwamen te leggen en toen omvallende garnalen en geen jongen.
Daarom nu vloeibare Gh+....

Ro water in emmer, zouten afhankelijk van aantal liter toevoegen, goed roeren en dan druppelen. Te gehaast, zou 24 uur moeten stabiliseren met een luchtsteentje er in. Heb wel eens gedaan en TDS is dan iets verder opgelopen omdat zouten beter zijn opgelost. Garnalen lijken er geen last van te hebben als de zouten net in het water zitten.
 
Laatst bewerkt:
IMG_20230103_163057.1.jpg


:DD Deze lijkt al een maatje groter dan de eerste 3 die ik een week of 2 geleden zag. Waarschijnlijk vervellen ze de eerste weken heel vaak. Mijn Cherries gingen de eerste weken ook als kool (maar die bleven allemaal netjes op de filter zitten en waren wel goed te spotten;) )
 
Bekijk bijlage 354155

:DD Deze lijkt al een maatje groter dan de eerste 3 die ik een week of 2 geleden zag. Waarschijnlijk vervellen ze de eerste weken heel vaak. Mijn Cherries gingen de eerste weken ook als kool (maar die bleven allemaal netjes op de filter zitten en waren wel goed te spotten;) )
kijk toch jonkies...mooi hoor, en waar er 1 is zijn er vaak meer !!
Een Ph van 6,7 en kh van 0 is best mooi voor deze garnalen, en stabiel water waarderen ze wel.
Of ze ook lekker in hun vel zitten kan je ook aan de houding zien, mooie rechte staartjes/lichaam i.p.v staartjes welke slap naar beneden hangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: maq
Van bovenstaande verhaal (inmiddels een half jaar geleden) heb ik nog een update. Die jonge garnaaltjes van hierboven hebben het helaas niet gehaald:( Ook deze hele serie was met een paar dagen weer foetsie. Daarom heb ik naast deze bak een nieuwe bak gestart. Dun laagje Akadama er in en laten indraaien tot de ruiten groen waren. TDS van 110 en PH van 5.2 a 5.3. Bij de eerstvolgende serie baby`s heb ik ze stuk voor stuk uitgevangen en daarna overgedruppeld naar de nieuwe bak. Uiteindelijk was dit geen doen dus toen heb ik zwangere vrouwtjesgarnalen er uitgevangen en ook overgedruppelt.

De bak is best wel basic met alleen een flinke pluk mos en een halve bloempot als schuilplek. Gelukkig zijn alle baby`s na 2 weken nog steeds zichtbaar en ze groeien als kool, daartussen lopen dan een paar volwassen vrouwtjes die zich wel vermaken met de groene alg.

Blijkbaar wil kweken met mijn groep niet echt op een PH van >6.7 maar wel met 1.5 lager. Was niet de bedoeling om PH zo laag te krijgen maar blijkbaar is ~5.25 (nu al weken stabiel) ook prima. Garnalen hebben er schijnbaar niks geen last van. Zolang er babygarnalen in kunnen opgroeien zal het ok zijn :LOL:


11.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dan zakt met akadama de ph wel heel erg want ik kreeg hem niet lager destijds dan rond de 6 als ik me goed herinner.
En dan gebruikte ik een laag van zo n 4-45 cm.
 
Ja was ook verbaasd, 5.6/7/8 is normaler. Heb PH meter opnieuw gecallibreerd, maar kom steeds op zelfde uit. Oude bak nog steeds 6,7 a 8. Er is een setje nieuwe ph-meters onderweg van Ali, want ik wil het wel zeker weten. Maar uiteindelijk ging het mij uiteindelijk om het succesvol kunnen kweken met de CR`s en dat lijkt nu eindelijk te lukken dus ik ben er erg happy mee:giggle:
 

Terug
Bovenaan