Ciano 100 van Casquarius


C

Casquarius

Guest
Dit aquarium heb ik nu een half jaar in bezit. Ik heb het compleet ingericht overgenomen en ik vind het echt een aanwinst voor mijn huiskamer. Het is een bak van het merk Ciano met afmetingen 100 x 36 x 53. Aan techniek zit er het volgende bij:
  • Eheim Professional 3 pomp
  • TC420 controller met 3 LED balken van Kitelight, 2x RGB en 1x warm wit
  • Externe verwarming
  • Extern CO2 systeem
Er zitten veel mooie planten in, waarvan ik niet van allemaal de naam weet.

Toen ik het aquarium kocht, zaten er al vissen en garnalen in. Ik heb het vissenbestand wat uitgebreid en een paar vissen vervangen omdat zij de verhuizing niet hadden overleefd...
Wat er nu rondzwemt:
  • 12 kardinaaltetra's
  • 3 siamese algeneters
  • 6 sumatranen
  • 3 marmerbijlzalmen
  • 5 ruby tetra's
  • 6 (japonica?) garnalen
  • +/- 10 crystal red garnalen. Het waren er ongeveer 20 maar ik zie ze steeds minder. Ik heb wel eens gezien dat de sumatranen er één te pakken hadden, dus mogelijk eten zij wel eens een hapje garnaal. Om die reden heb ik besloten om een tweede bak op te starten, die ik ga inrichten met planten en garnalen.
De vissen zijn allemaal heel actief en maken een gezonde indruk. De planten groeien ook prima, al moet ik er wel bij zeggen dat het beter kan. Het is nu wat minder mooi dan op deze foto's. Ik las vandaag op het forum iets over het 'old tank syndrome' en daar schrok ik een beetje van. De komende tijd ga ik dus wat meer doen aan het controleren van waterwaardes en, bovenal, vaker water verversen, want dat deed ik niet zo vaak.

Een minpuntje van deze bak vind ik de LED balken. Ze verlichten de bak nog steeds mooi, maar er zijn op alle drie de balken LEDs defect of bijna defect (zie laatste foto). Ondanks de waterdichtheid zal dit toch met vocht te maken hebben, denk ik. Het zal van kwaad tot erger gaan dus de verlichting ga ik op termijn vervangen.

Hier wat foto's:

20200214_184303.jpg


20200307_184255.jpg






20200307_184315.jpg
20200701_154443.jpg
 
Nette bak hoor. Het lijkt me niet dat een old tank syndrom al na een half jaar na de opstart ontstaat. Mijn bak staat ongeveer 6 jaar en bij mij laat ik nu de vissen "uitsterven" om hem daarna opnieuw op te starten na te hebben schoongemaakt en mijn planten doen het nog steeds. Heb geen sterke verlichting dus moet daar ook het plantenbestand aan aanpassen.
Ik heb dezelfde bak maar wat kleiner en met tl5 buizen. Ik heb weleens aan led gedacht maar vind dit lastig in deze bakken te bevestigen.
Mijn vraag aan jou is hoe heb je de ledstrips vast gemaakt met kit/lijm oid en zit de ledbalk vast aan een aluminium u profiel?
Heb weleens gehoord dat kiteligt niet het beste led heeft , heb daar zelf wel geen ervaring mee
 
Het lijkt me niet dat een old tank syndrom al na een half jaar na de opstart ontstaat.
Hij staat al wat langer dan een half jaar. Ik heb hem compleet ingericht overgenomen en denk dat hij nu net als jouw bak ongeveer 6 jaar draait.

Mijn vraag aan jou is hoe heb je de ledstrips vast gemaakt met kit/lijm oid en zit de ledbalk vast aan een aluminium u profiel?
De LED-strips zitten inderdaad vast met aluminium profielen. Deze zitten met dubbelzijdig tape aan de kap bevestigd, en daarop dus de LED-strips, ook met dubbelzijdig tape. Over Kitelight lees ik verschillende dingen. De een is tevreden, de ander heeft er slechte ervaringen mee. Ik moet er wel bij zeggen dat er al wat LEDs kapot waren toen ik de bak kocht, dus ik wist er van. En ik weet niet zeker of het met vocht te maken heeft (denk het wel) of dat ze gewoon op het eind van hun levensduur zijn.
 
Ik heb weleens aan led gedacht maar vind dit lastig in deze bakken te bevestigen.
Het is dus mogelijk. ;) Een groot voordeel van LED verlichting met een controller vind ik dat je zo mooi de zonsopkomst en -ondergang kunt simuleren.
 
Bedankt voor je berichten , als ik led ga nemen dan samen met de controller, en inderdaad de zonopkomst en - ondergang is fraai en met tl knipt het licht aan en/of uit. Daarmee is het plotseling dag of nacht.
Maar je bak ziet er mooi uit, planten doen het aardig goed met deze verlichting. Een rode plant hoef ik met tl niet te nemen omdat de lichtintensiteit te laag is.
Echinidorus soorten doen het bij mij wel weer redelijk.
 
Ik heb net deze week hier gelezen dat Sumatranen wel een garnaal eten of slopen dus dat kan de verklaring zijn waarom je minder garnalen ziet.
 

Terug
Bovenaan