Ciano 80 van Justinvd


J

Justinvd

Guest
Na een lange tijd op dit forum goed rondgekeken te hebben en mijzelf goed geinformeerd te hebben, heb ik eindelijk mijn eerste aquarium gekocht. Het is een ciano emotions pro 80 geworden(netto 140-150 liter). Ja best groot voor een beginner :cool: .Hij staat nu sinds vorige week maandag en zo ziet hij er na bijna 2 weken uit:

20160806_171054.jpg.3.jpg


20160806_171045.jpg.3.jpg


ps. sorry voor de slechte foto's de weerkaatsing is nogal erg. Betere foto's zullen volgen.

Er zijn wat "problemen" geweest zoals de bekende witte waas in het aquarium die nu grotendeels weggetrokken is en natuurlijk de schimmel van het hout die er nu nog op de ramen/hout/steen en de planten zit. Maar dit zal gelukkig wegtrekken/opgegeten worden na een tijdje. De planten zijn dan ook op de foto een beetje aangetast omdat ze zich nog moeten aanpassen aan submers en het schimmel van het hout(tenminste volgens mij is dat de oorzaak van de slijmerige bladeren/opkrullen). Het uiteindelijke visbestand wordt:

7/8 marmer bijlzalm
20 kardinaal tetra
7 corydoras julii
3 appistogramma viejtra of cacatuoides double red (ben ik nog niet zeker van)
5 ottocinclus affinis
2 appelslakken diffusa

Het plantenbestand is nog niet zeker, eerst maar aankijken wat goed gaat aanslaan.

Tot nu toe gaat het goed met de waterwaardes en hopelijk dus ergens midden/eind volgende week een klein beetje vis erin. In ieder geval zullen jullie op de hoogte gehouden worden!
 
Ziet er al goed uit zeg!
Hie heet die felgroene plant rechts tussen die 2 stekels hout?
 
Mooi hoor!

En niets erg dat het een grote bak is.. (groot is sowieso erg relatief) in kleinere bakken kun je juist moeilijker een goed evenwicht krijgen en kleine misstappen hebben in een kleine bak grotere gevolgen dan in een grote bak. Beginners kunnen eigenlijk juist beter niet starten met een kleine bak ;)

@Nickey: volgens mij is dat Braziliaanse klimop... maar ik kan ernaast zitten hoor... Zo op de foto lijkt het iig op mijn Braziliaanse klimop plantje
 
Mooi aquarium, is dat een bak met led verlichting?
Ben wel benieuwd of dat voldoende licht geeft voor de planten
Succes met je aquarium, het ziet er all mooi uit, nu de planten laten groeien

Groeten Albert
 
Een goed begin, is het halve werk. En je bent al goed begonnen.
Schimmels trekken meestal vanzelf weg. Sommige vissen eten het ook.
Planten hebben het in het begin zeker moeilijk. Ook een gebrek aan voeding, doordat er nog geen vissen zijn.
Daarom in het begin met godkope snelgroeiers beginnen. Als het water goed is, en de vissen zitten erin. Kun je de delicate planten gaan neerzetten.

In het begin niet teveel gaan schoonmaken. Evenwicht en bacterien moeten zich instellen.
 
Albert.K zei:
Mooi aquarium, is dat een bak met led verlichting?
Ben wel benieuwd of dat voldoende licht geeft voor de planten
Succes met je aquarium, het ziet er all mooi uit, nu de planten laten groeien

Groeten Albert

Blijft wel een hardnekkig gerucht dat LED verlichting niet voldoende zou zijn.
Wees voorbereid. LED is de toekomst.
 
@Nickey: Mij is verteld dat dit een nymphoides sp. taiwan is.
@Albert.k: Bedankt. Ja deze bak heeft led verlichting, maar deze verlichting is zeer sterk. Ik ben wel van plan ooit een andere lamp erbij te kopen voor een groter licht spectrum.
@Biljoenblik: Ik heb ook nog amper schoongemaakt behalve de stukken hout 1x eruit gehaald om het schimmel eraf te halen.
 
Erg mooi geheel allemaal.
Met dat hout en die stenen zo.

Je zand (bruin-wit) zul je niet lang gescheiden kunnen houden ben ik bang. Vooral met de cory en de caca niet. ;)
 
Ik hoef het ook niet gescheiden te houden maar ik wilde vooral wat grotere zandkorrels hebben bij de planten(bruin). Ludger, nogmaals bedankt voor het voer! Zag er heel goed uit.
 
Zijn mooie bakken van Ciano. Een goede test om te zien of je voldoende licht hebt is om een bodemkruipertje zoals glossostigma te planten. Als deze laag blijft dan heb je meer dan genoeg licht! Ik heb zelf het oudere type Ciano met TL-verlichting. Meer dan genoeg licht! Ik kan me zo voorstellen dat ze er juist niet op achteruit willen gaan bij een nieuwer type bak.

Ik denk overigens dat meer planten niet zouden misstaan in je nieuwe bak! Je krijgt dan ook wat meer schuilplekken voor je vissen.
 
@feiko Planten komen er aan! Ik moest eerst even wachten of de huidige planten goed gingen aanslaan (en dat doen ze) voordat ik nieuwe erbij ging kopen. Ik dacht zelf aan een mooie cryptocoryne (soort weet ik nog niet) en misschien nog wat oppervlakte planten. Licht is er inderdaad genoeg, alleen allemaal hetzelfde spectrum daarom wil ik misschien ooit nog een andere lamp erbij.

Ook even een korte update: Er zitten sinds dinsdag wat ottocinclussen in en maandag zal ik 10 kardinalen(uiteindelijk bestand bevat er 20 maar doe het stapsgewijs) erbij doen en een plantje of 1/2. Een foto zal maandag/dinsdag volgen!

Ps. Uw bak heeft mij behoorlijk ge�nspireerd om vissen te nemen en met name de emoticons bak.
 
Wat een compliment, dank je! Ennuh, zeg maar gewoon "je" hoor! ;)

De Cryptocoryne Willisii is een leuke soort. Groeit redelijk snel.
 
Hier een update met foto :foto:

20160815_194453.jpg_2.0.jpg


Zoals te zien zitten er nu 11 kardinalen in samen met de 5 ottocinclussen en de 2 appelslakken. Tot zo ver gaat alles goed met de vissen en de meeste planten. Enkele planten zoals een echinodorus achterin net rechts van het midden gaan wat minder. De echinodorus heeft een beetje te weinig licht maar enkele bladeren groeien al boven de rest uit zoals het ook hoorde in mijn plan. De nymphoides sp. taiwan heeft wat bladeren verloren maar ik zie er al nieuwe aankomen dus dat gaat gelukkig ook goed komen. De waterwaardes zijn ook allemaal goed, alleen de ph (7.1) wil ik nog verlagen voor als mijn apistogramma's erin komen. De opstart is dus naar mijn inziens goed bezig en hopelijk heb ik binnenkort een mooie bak ;)

Ik houd jullie allemaal op de hoogte! Alles jullie tips etc hebben dan hoor ik het graag.
 
Al wel kraakhelder zo op de foto. Netjes hoor.
 
Ziet er mooi uit. Denk wel dat de kleuren zand niet lang gescheiden blijven.

Persoonlijk zou ik het anker liften.
 
Ja het zand zal niet lang gescheiden blijven, maar ik heb vooral het bruine zand erbij gedaan omdat dit wat grotere korrels zijn.
 
Hierbij een nieuwe update. Zoals te zien zijn er 2 nieuwe vissoorten bij: De marmer bijlzalmen en de appistogramma viertje of macmasteri.

20160828_200004.jpg


Dan even een korte update over hoe het allemaal ermee gaat. Ik begin met de planten, elke plant lijkt het goed te doen behalve de ludigia rubin die heeft wat last maar is ook een wat lastigere plant. De eichornia azurea is ongeveer 1 week geleden getopt en terug geplant. En voorderest groeien de planten lekker door :smitten:
Dan op naar de vissen hier ging het vandaag alleen helaas wat minder mee. Gister had ik de appistogramma's (viejtra of macmasteri weet het allemaal niet meer maar ze zijn mooi en gezond op het eerste oog) opgehaald hopelijk 2 vrouwen en 1 man maar waarschijnlijk 2 mannen en 1 vrouw. Dit is nog even afwachten maar komt goed. Met de bijlzalmen ging het wat minder, ik vond er vanochtend een drijven aan het oppervlak. De oorzaak weet ik helaas niet, hopelijk niks bijzonders. De kardinalen doen het goed, behalve 1 die de hele tijd aan het oppervlak loopt te happen(lijkt niet echt op luchthappen aangezien die er 24/7 zit) zelfs terwijl er gevoerd word :S wie wil er nou niet lekker eten denk ik dan. Hopelijk is dit ook niks ergs maar als iemand iets weet laat het me weten. De overige kardinalen ziet er echter gezond uit, mooi op kleur en niet mager zoals op de foto.

Ps. kijk eens hoe mooi mijn mannelijke appistogramma is <3
 
De kardinaal is net helaas ook overleden(was te verwachten aangezien die niet wilde eten). Nu goed kijken of er niks met de rest aan de hand is. Wel vreemd 2 dode vissen op een dag na mijn appistogramma's. Misschien teveel stress even door de appistogramma die zijn territorium wil maken. Alle water waardes zijn oke. Nitraat is 15, nitriet ongeveer 0. Dit was van een korte test bij lfs. Een uitgebreide test-set is onderweg.
 
Mooie bak hoor, heel rustgevend.
 
Ik heb eens goed zitten nadenken of ik nog een bewoner wil. In eerste instantie dacht ik aan een corydoras julli, maar nu vind ik de corydoras aeneus black venezuela zo mooi :smitten:. Wel een prijzige vis lokaal heeft deze vis wel een voordeel denk ik. Omdat deze vis zulke "aparte" kleuren heeft ten opzichte van de appistogramma's die ik in de bak heb zitten hoop ik dat dit voor minder problemen zal zorgen omdat appistogramma's meestal problemen krijgen met vooral de corydoras soorten die vergelijkbare kleuren hebben. Ik weet niet of iemand ervaring met ze heeft en mij er meer over kan informeren maar dit is wat ik ervan begrijp. Sowieso wacht ik even omdat ik een beetje uitval heb gehad en niet teveel risico wil nemen. Ik heb momenteel 2 holen misschien nog een halve kokosnoot erbij doen als ik corydorassen erbij neem.
 
Het is nu 2 maanden sinds ik mijn aquarium heb. Het is nog leuker dan verwacht. Bijna elke dag kan ik wel een uur of meer naar mijn vissen kijken. Sinds zondag heb ik ook alle vissen erin, ik heb toch gekozen voor de corydoras julli ipv de aeneus black. Een foto zou ik wel kunnen maken maar mijn aquarium ziet er niet heel goed uit momenteel. Net een snoeibeurt gehad en last van algen. Waarschijnlijk opstart algen, ik zie een soort bruine stofwolken om het hout en de planten. Het glas, hout en filter bevatten kleine groene algen(soort korte haartjes van ongv 2 milimeter. Ik heb de verlichten gezet op 9 uur ipv 10 uur en hoop dat dit probleem zich dan ook zal oplossen en ik weer mooie foto's kan plaatsen zonder veel alg.
 
aquariumstam macmasteri heb je.
en Apistogramma schrijf je met één 'p'
 
aquariumstam macmasteri heb je.
en Apistogramma schrijf je met één 'p'

Ja ik dacht al dat het een macmasteri was^^. Maar mij maakt de naam weinig uit, het gaat er voor mij om dat ze er mooi uit zien.
Hetzelfde geld voor de corydoras julli/trilineatus.
 
P9131506.JPG


Even een overzichtsfoto. Let alstublieft niet op het alg ^^
Ook is er veel zweefvuil/neergevallen vuil. Zat opgehoopt in de filter en bij schoonmaak valt de helft terug in het water (interne filter struggles). Dit vuil is ontstaan door teveel tabletten voeren en dat ga ik nu minder doen. Hierdoor is mijn fosfaat gestegen en het alg ontstaan. Tenminste dit is mijn theorie en lijkt me logisch. Van de 7 corydorassen zijn er 2 uitgevallen vanwege uitval. Was een minder sterke levering deze keer van ruinemans. Gelukkig krijg ik deze vergoed.

Dan nog wat leuke foto's.

P9131514.JPG


P9131512.JPG


Ik ben zo blij met de keuze van mijn vissen, zulk leuk gedrag. Van de aandachtvragende apistogramma's tot en met de soms schuwe soms brutale corydorassen. Soms gaan de corydorassen met zijn alle in een treintje achter elkaar zwemmen heb dit helaas nog niet op foto kunnen brengen.
 
Leuke bak heb je, grappig he als de corydoras in een schooltje gaat eten.

Ik vind het mooi dat je stenen hebt met een beetje alg en begroeiing veel mooier en natuurlijker dan al die schone glimmende stenen. Die je vaak ziet.

Heb vroeger bijna hetzelfde visbestand als jij gehad. Goede keuze en leuke vissen.

Heb je toevallig ook slakken of garnalen. Zijn eventueel echt een aanvulling, al lijkt het saai. Maar slakken kunnen erg interessant en nuttig zijn.

Succes verder.
 
Leuke bak heb je, grappig he als de corydoras in een schooltje gaat eten.

Ik vind het mooi dat je stenen hebt met een beetje alg en begroeiing veel mooier en natuurlijker dan al die schone glimmende stenen. Die je vaak ziet.

Heb vroeger bijna hetzelfde visbestand als jij gehad. Goede keuze en leuke vissen.

Heb je toevallig ook slakken of garnalen. Zijn eventueel echt een aanvulling, al lijkt het saai. Maar slakken kunnen erg interessant en nuttig zijn.

Succes verder.

Ik heb 2 slakken ookal zijn de waterwaardes niet heel goed voor de slakken. De vissen willen zachter en wat warmer water en de slakken niet.
 
Ziet er mooi uit!! Knap dat je voor een eerste keer meteen zo een scape neerzet met dat straatje in het midden.
 
Niets mis mee zo, de algen zullen gauw verdwijnen als je de PO4 op orde hebt.
 
Bedankt allemaal voor de positieve reacties, ben er zelf ook heel tevreden mee. Ik moet alleen een tijdje afwachten tot het fosfaat gedaald is, gaat best langzaam volgens mij. Bij de jbl test zat ik op de 4e kleur van links. Maar dat komt allemaal goed als ik het vuil goed afhevel en eventueel witte watten in de filter stoppen.
 

Terug
Bovenaan