Ciano Emotion 80 (Feiko)


Feiko

Well-known member
Lid geworden
1 maart 2016
Berichten
187
Leeftijd
43
Locatie
Heiloo
Zoals ik in mijn voorstelrondje vertelde heb ik een eigen praktijk (ik maak kunstgebitten) waar ik een aquarium in de wachtkamer heb gezet.

Voordat ik deze bak plaatste had ik nog een andere bak. Een Ciano Emotions 120. Deze stond in de wachtkamer van mijn tandtechnisch laboratorium. Door de fusie van dat bedrijf en een nieuwe praktijk moest de bak weg doordat ik nergens in de nieuwe praktijk plek heb voor een bak van dat formaat.

Even een plaatje van die bak:

_E7xK62uAz2SlAkXq6gF7OX__VUg1EOe.jpeg
Ciano Emotions, 3 jaar draaiende.


In deze bak heb ik gebruik gemaakt van een combi van Spiderwood, Dragonstone en veeeel plant! De belangrijkste planten in deze bak waren de Anubias Nana, Glossostigma Elatinoides, Microsorum Pteropus en de Microsorum Pteropus 'narrow'.
In de bak had ik uiteindelijk een groep van 50 (!!) stuks Pristella Maxillaris. Ik begon met 19 stuks. Daarnaast een aantal Japonica garnalen en de Ottocinclus Affinis mocht natuurlijk ook niet ontbreken.

De bak werd aangestuurd door een extern filter en een CO2 computer.



Nu, een tijd en veel gemis later, toch weer toegegeven aan mijn drang naar het hebben van een aquarium...

Omdat ik het design van deze Ciano Emotions reeks erg mooi vind, heb ik gekozen voor een kleiner maatje. De Ciano Emotions 80.
Het formaat van deze bak: L 78 x B 38 x H 56
1 x T5 24Watt kleur 865
1 x T5 24Watt 9000Kelvin 'natur' van JBL
Extern filter met interne heater (Eheim Pro 4+)
Co2 met computer (Proflora M603)

De bak is ingericht met het hout uit de vorige bak (vandaar de introductie).

De foto's van de opbouw:

_E7xK62uAz2SlAkXq6gF7OX__VUg1EOe.jpeg
De bak met een proefopstelling van het hout. Er zijn veel varianten geprobeerd!


_E7xK62uAz2SlAkXq6gF7OX__VUg1EOe.jpeg
De uiteindelijke opstelling inclusief keien. Op de voorgrond is fijn aquariumzand gebruikt. Achterin is het substraat opgebouwd met Powersand, grof substraat en bovenop fijn substraat als houvast voor de kleinere plantjes.


_E7xK62uAz2SlAkXq6gF7OX__VUg1EOe.jpeg
Dit zijn de planten die er in zijn gegaan! Het zijn er veel...


de lijst:
- Anubias nana mini
- Eleocharis parvula
- Microsorium pteropus trident
- Cryptocoryne willisii
- Hydrocotyle tripartita "Japan"
- Microsorium windelov
- APO Vesicularia dubyana
- Micranthemum monte carlo
- Pogostemon Helferi
- Cyperus helferi
- Echinodorus tenellus
- Echinodorus vesuvius
- Hygrophila pinnatifida
- Mayaca vandelli
- Rotala rotundifolia


_E7xK62uAz2SlAkXq6gF7OX__VUg1EOe.jpeg
Daar gaan we...


_E7xK62uAz2SlAkXq6gF7OX__VUg1EOe.jpeg
Opzoek naar alle plekjes waar planten geplaatst kunnen worden


_E7xK62uAz2SlAkXq6gF7OX__VUg1EOe.jpeg
Nog eventjes doorzetten...


_E7xK62uAz2SlAkXq6gF7OX__VUg1EOe.jpeg
Bijna klaar...


_E7xK62uAz2SlAkXq6gF7OX__VUg1EOe.jpeg
Ja! Vullen maar!


_E7xK62uAz2SlAkXq6gF7OX__VUg1EOe.jpeg
Zo, alles is geplaatst. En naar tevredenheid! Nu de bak laten indraaien en veeeel geduld hebben!


Het beestenbestand:
11 x Japonica Caridina
5 x Otocinclus Affinis
3 x Crystal red garnaaltjes
2 x Crystal black garnaaltjes
2 x Vuurgarnaaltjes
11 x Rasbora Galaxy
8 x Rasbora Espei
en 5 grote slakken

Het bestand heeft zich de afgelopen 2 maanden rustig uitgebouwd.


Het resultaat:

_E7xK62uAz2SlAkXq6gF7OX__VUg1EOe.jpeg
De bak Draait nu 2 maanden en is naar tevredenheid! De planten groeien als een speer en ik moet om de week echt snoeien, anders gaat het woekeren.
De galaxy Rasbora's zijn heerlijk bezig met elkaar (ik heb al jongen geconstateerd) en de groep Rasbora Espei (welke er als laatste zijn bijgekomen) zijn een heerlijk aanvulling op het geheel.

Hebben jullie op- of aanmerkingen of vragen. Laat het me weten, ik sta er voor open!
 
Re: Ciano Emotion 80

Prachtige bak met zoveel planten, complimenten!
 
Re: Ciano Emotion 80

Prachtig, echt prachtig....
Over de opmaak niets dan goeds te melden.

Enige wat jammer is, is de combinatie van de garnalen. Deze gaan allemaal met elkaar kruisen en dan krijg je heel onzuivere garnaaltjes ervoor terug. Je had beter 1 soortje kunnen kiezen, maar ja... had..
 
Re: Ciano Emotion 80

En maar 78 x 38 x 56 ! Het lijkt v��l groter ! Nogmaals complimenten !
Heb je een wit-transparante achterwand overwogen ? Die zou het naar mijn smaak nog mooier en stijlvoller maken. Of is ie al gewoon van glas ? Ik kan het niet goed zien.
 
Re: Ciano Emotion 80

Bedankt voor de complimenten!!

@MsFelix
Ik heb zelf niet nagedacht over het kruisen van de garnaaltjes. Wie weet wat voor leuke soort we gaan krijgen!

@Crash Cowboy
Ook bedankt natuurlijk! Ik heb inderdaad een wit/matte achterwand overwogen, maar door eerdere ervaring in de andere bak (bovenste foto) heb ik besloten nu voor zwart te gaan. Het vergroot het gevoel van diepte en de planten en vissen steken er mooi tegen af. Daarnaast staat de bak erg dicht tegen een wand en door openingen aan de bovenrand weerkaatst er licht tegen de achterwand, wat een vreemde, onnatuurlijke gloed geeft.

7XTuclL4T2zkjuOc9FSQz5VTnyqUxDgL.jpeg
Hier een foto zonder achterwand, wat een beetje dat gevoel van lichte achtergrond geeft. Je moet alleen even de filterslangen wegdenken.
 
Re: Ciano Emotion 80

Een geweldige bak. Mooi hout ook, waar heb je dat gehaald?

Jouw bak is wel een voorbeeld van waarom ik nooit twee kleuren zand in mijn bakken wil, ik zou er gillend gek van worden.
 
Re: Ciano Emotion 80

Het hout heb ik online besteld bij Azaqua.nl. Daar heb ik heel veel vandaan gehaald voor mijn laatste 2 bakken.

En ja... ik word er ook nogal gek van... Het zijn de grotere Japonica garnalen die steeds weer het zwarte substraat naar voren werken.


...Ik heb al lijfstraffen ingesteld...
 
Re: Ciano Emotion 80

Feiko zei:
Het hout heb ik online besteld bij Azaqua.nl. Daar heb ik heel veel vandaan gehaald voor mijn laatste 2 bakken.

En ja... ik word er ook nogal gek van... Het zijn de grotere Japonica garnalen die steeds weer het zwarte substraat naar voren werken.


...Ik heb al lijfstraffen ingesteld...

Vanavond gamba's?
 
Re: Ciano Emotion 80

Feiko zei:
@Crash Cowboy: Ik heb inderdaad een wit/matte achterwand overwogen, maar door eerdere ervaring in de andere bak (bovenste foto) heb ik besloten nu voor zwart te gaan. Het vergroot het gevoel van diepte en de planten en vissen steken er mooi tegen af. Daarnaast staat de bak erg dicht tegen een wand en door openingen aan de bovenrand weerkaatst er licht tegen de achterwand, wat een vreemde, onnatuurlijke gloed geeft.
Blijft prachtig hoor ! En ik heb ook een zwarte achterwand ! Niks mis mee.
 
Knap gedaan,alles mooi in verhouding,de stijl van inrichting die u gebruikt spreekt mij erg aan.
:thumbs:

groet koos.
 
Echt een top 5 bak van dit forum en magnifiek mooie foto's !!!! Ik krijg er geen genoeg van ! En ik zie nu ook dat zwart de beste keuze is voor de achterwand. �cht fantastisch !

Kan je iets vertellen over het onderhoud en de verzorging ? Pas je de EI toe ?
 
Poeh! wat een lovende woorden! Hartelijk dank!
Uiteraard ben ik er zelf ook erg blij mee, maar smaken kunnen verschillen natuurlijk! Je moet altijd maar zien of een ander het ook wat vindt...

Wat onderhoud betreft doe ik niet veel naast verversen (1 x per week of soms om de week) en het trimmen van planten.
Daarnaast voeg ik om de dag een paar producten toe van ADA:

- green brighty (sporenelementen)
- green brighty special lights (fosfaat en nitraat)
- green brighty K (extra kalium)

Ik weet niet of je kunt zeggen dat ik de EI-methode toepas, hoewel ik wel probeer te voorzien in een overvloed aan voedingsstoffen.

Naast deze toevoegingen, is er ook een speciale voedingsbodem toegevoegd (power sand M) en Amazonia substraat van ADA.
 
Feiko zei:
Poeh! wat een lovende woorden! Hartelijk dank!
Uiteraard ben ik er zelf ook erg blij mee, maar smaken kunnen verschillen natuurlijk! Je moet altijd maar zien of een ander het ook wat vindt...
Nou, dit is moeilijk om NIET mooi te vinden !

Feiko zei:
Wat onderhoud betreft doe ik niet veel naast verversen (1 x per week of soms om de week) en het trimmen van planten.
Daarnaast voeg ik om de dag een paar producten toe van ADA:

- green brighty (sporenelementen)
- green brighty special lights (fosfaat en nitraat)
- green brighty K (extra kalium)

Ik weet niet of je kunt zeggen dat ik de EI-methode toepas, hoewel ik wel probeer te voorzien in een overvloed aan voedingsstoffen.

Naast deze toevoegingen, is er ook een speciale voedingsbodem toegevoegd (power sand M) en Amazonia substraat van ADA.
Ik denk dat het ongeveer hetzelfde werkt, met een overschot aan voedingsstoffen. Zijn die ADA spulletjes niet vreselijk duur? Ik mix gewoon zelf mijn stockoplossingen met poeders van aquariumbemesting.nl, voor een paar tientjes per jaar (nitraat en fosfaat, en sporen). Daarnaast voeg ik tijdens de 'cyclus' van 5 dagen 10 ml EasyCarbo toe.

Ik ga er van uit dat je ook CO2 toevoegt ? Dat kan bijna niet anders met zo'n aquarium.
Edit: ik lees in je eerste bericht dat je dat idd doet !
 
ja dat spul is duur! Maar de bak staat op de zaak en tja... de kosten gaan ook via de zaak! Ondanks dat kan het geen kwaad om eens te gaan speuren naar goedkopere oplossingen. Ik heb toevallig net nog een bestelling gedaan. 3 flesjes voor "maar" � 51,- ! ...gelukkig had ik nog een kortingsbon van een paar tientjes!

Ik ga me zeker even verdiepen in de poeders van aquariumbemesting.nl !

En inderdaad CO2. Een mooi systeem van JBL: de Proflora M603
 
Feiko zei:
ja dat spul is duur! Maar de bak staat op de zaak en tja... de kosten gaan ook via de zaak! Ondanks dat kan het geen kwaad om eens te gaan speuren naar goedkopere oplossingen.
Ik ga me zeker even verdiepen in de poeders van aquariumbemesting.nl !
Ik heb geen belangen in aquariumbemesting.nl of andere webwinkeltjes, maar het ergert me wel eens dat merkproducten zoals van ADA en van EasyLife bijvoorbeeld buitenproportioneel hoog zijn, terwijl het gewoon (vrijwel) om dezelfde middelen gaat. Er zijn idd ook wel andere verkopers van goedkope poeders en supplementen, en ik ben zelf erg tevreden over de snelle levering en de lage kosten van mijn webleverancier !
 
Gaaf zeg! De variatie in de beplanting vind ik erg mooi! Heb je ook al jonge Crystal Red/Black garnaaltjes gezien? Of redden die het niet i.v.m. de overige vissen?
 
F. Panther zei:
Gaaf zeg! De variatie in de beplanting vind ik erg mooi! Heb je ook al jonge Crystal Red/Black garnaaltjes gezien? Of redden die het niet i.v.m. de overige vissen?
Crystal Reds fokken als de brandweer ! Ik heb ooit in een nanobak 40 l van zes CR's wel 150 nakomelingen gehad.
 
Ik heb hem bij mijn favoriete gezet! Deze foto's zouden niet misstaan in een "ADA Nature style foto boek" als je het mij vraagt..
 

Terug
Bovenaan