Wat is er nieuw

Cichliden in mijn Vision 180

• Onderwerp starter Onderwerp starter dangermind
  • Startdatum Startdatum
D

dangermind

Guest
Hallo!

Sommigen hebben mijn foto album gezien over mijn vision 180.

Ik wil graag en cichliden bak maken van mijn aquarium. En ik ben erg benieuwd naar de mogelijkheden wat ik met mijn aquarium kan doen. Ik ben er nog niet over uit welk soort cichliden ik wil uit welk gebied omdat ik niet weet wat mogelijk is in mijn aquarium.

Daarom mijn vraag, wat is er mogelijk? Hebben jullie tips/aanbevelingen/idee�n?

Groet Jaap

Ik heb geen 9 bladzijden fotoalbum doorgelezen, maar je hebt al corydoras? Voor de combi cory + bodembewonende cichliden is 90cm te klein, dus dat gaat niet. Voor maanvissen oid is je bak te klein.

Als je de cory's eruit doet, dan kunnen er wel apistogramma's in, mits het water verder matched. Dan zou ik wel een zandbodem nemen, de meeste bodemgerichte cichliden filteren namelijk graag zand door hun kieuwen.

Eigenlijk weinig aan toe te voegen.

Corys eruit..zand bodem,bladeren,hout en schuilplekken erin..over turf filteren en waterwaarden aanpassen na de wens van de dwerg cichliden dan kun je ze houden denk aan borelli en nannacara anomala etc

Alle vissen zijn al weg 🙂

Gaat puur om wat ik er in wil nu

Wil je aan je water gaan knutselen of niet?
Wat zijn je waarden nu?

~ Ivo

Voor preciese waardes zou ik ff moeten meten.
Ik weet dat het water hier in Almelo goed hard is. Voor de rest was het best neutraal.

Anomalochromis thomasi. Zou goed overweg moeten kunnen met hard(er) water. Apistogramma's stellen dat doorgaans niet op prijs.

~ Ivo

Na wat googlen kwam ik op een Tanganyika biotoop uit met een leuke website met veel info. Ik denk dat dat hem gaat worden 🙂

Dat is ook een goed idee 🙂

Lading steen, wat vallisneria, eventueel slakkenhuizen indien slakkenhuisbewoners en klaar 🙂

man+vrouw Julidochromis Transcriptus

man+vrouw Lamprologus Neolamprologus Helianthus

Groepje Lamprologus Neolamprologus Multifasciatus

Is dat mooi? 😀

Oh ik had niet in de gaten dat de bak leeg kon. Dan kun je inderdaad prima voor tanga gaan, of eventueel een mbuna bak (mits je geen intern filter meer hebt maar een stevig extern filter).

Die helianthus is een brichardi-type, dat betekent heel veel jonkies. Denk: emmers vol. Kun je die kwijt?

De multi's gaan ook veel jonkies krijgen maar die zijn makkelijker kwijt te raken mocht je er vanaf willen.

Die stenen uit je vorbeeld bak zou ik nou net niet nemen. Lavasteen is nl te scherp voor vissn die er veel tussen zitten, zoals de lamprologus en julidochromis. Verder is het lastig schoon te houden vond ik altijd. Bijna alles is goed voor een malawi of tanga bak, maar geen lavasteen.

Wel een zandbodem nemen, niet de bodem uit je fotoalbum.

Oke, een zandbodem, geen dragon stones maar gladde stenen.

Kan ik niet 2 mannen of vrouwen nemen om te zorgen dat ik geen jonkies krijg?

Dragon stones weet ik niet, ik zei lavasteen. Ik heb geloof ik nog nooit dragon stones in een tanga/malawi bak gezien, maar dat komt denk ik vooral vanwege het feit dat je er dan nogal veel van nodig hebt en dat is duur.
Gewoon basalt of leisteen ofzo komt veel vaker voor, kun je bij een tuincentrum halen.

Ik zou gaan voor paartjes (nog niet zo makkelijk bij julidochromis overigens) of voor solo vissen. Denk dat je anders heibel krijgt. De brichardi-achtige lamprologussen zijn wel groeps-georienteerd dus die willen misschien nog wel vriendelijk blijven met 2, maar dat weet ik niet zeker.

En wat dachten jullie van:
10 pseudotropheus salousi 2 man 8 vrouw.

?

180 liter? Doe maar wat meer mbuna's dan. Ik zou in ieder geval zeker 3 of 4 mannetjes doen; dan zit niet steeds 1 man achter de andere man aan. 4m/12v bv.

Je zegt niet wat voor filter je hebt, maar het intern filter is ongeschikt voor een malawi bak: je hebt een flink overbemeten extern filter nodig voor een mbuna bak (bv eheim classic 600 of nog sterker).

Ik heb een EHEIM Classic 2217 geloof ik.
Is eigenlijk voor 600l aquaria maar ik heb de kraantjes half dicht 🙂

2217 is volgens mij hetzelfde als de 600, kraantjes openzetten dan is ie prima bruikbaar voor een bak mutjevol cichliden :thumbs:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan