Cichlidenbak (wat samen met saulori?)


B

BGcc

Guest
Hallo allemaal,

Ik had al een post aangemaakt i.v.m. mijn nieuwe aquarium (zie hier: https://www.aquaforum.nl/threads/malawi-dwergcichliden-bak-nieuweling.101673/). Echter, is er wat veranderd namelijk de afmetingen!

De bak gaat 100 x 40 x 50 worden en met deze afmetingen is er meer mogelijk (voorheen 80 cm breed).

Het bestand wil ik nog ongeveer hetzelfde houden:
1m/4v Pseudothopheus Saulosi
5 Synodontis 'dwarf' Petricola

Ik zou hier echter graag nog een koppeltje/harem bij plaatsen, namelijk de Pseudotropheus sp. Acei gezien het vriendelijke karakter. Nu vroeg ik mij af of er mensen zijn welke ervaring hebben met deze combinatie. Verder heb ik ergens gelezen dat er 'tussen' de families (weet even niet hoe het precies heet) geen paringen plaats mogen vinden. Is dat ook zo voor de Pseudothropheus?
Mocht dit niet het geval zijn, hebben jullie dan een andere suggestie?

Alvast bedankt!

Groet,
Thomas
 
Tevens vroeg ik me af wat voor filter hiervoor nodig zou zijn?
Begrijp dat er veel mensen Eheim hebben, maar weet niet of dan de Classic of Professional range benodigd is, als in: hoeveel stroming is er daadwerkelijk nodig voor de cichliden?
 
Hallo Thomas,
Ik weet niet of je inmiddels al antwoord op je vragen hebt kunnen vinden maar als nog mijn input.
Voor een bak van 100cm zou het mooi zijn om de groep saulosi uit te breiden naar 3 mannen (nooit 2 mannen ) en 5 of 6 vrouwen.
Je kan ook kiezen voor een aantal Labidochromis caeruleus white bijvoorbeeld. De witte kleur zal mooi staan met de geel/blauwe saulosi en ze zijn vrij vreedzaam. Met de bekendere gele variant heb je inderdaad weer meer kans op kruisingen omdat deze teveel op de saulosi vrouwtje lijken.
Iets fellere soort is de Socolofi maar deze wordt ook niet zo groot en kan ook nog in een 100cm bak.

De Acei is een mooie vis maar wordt te groot voor je bak. Deze heeft minimaal 150cm nodig, zwemt erg graag en het liefste in een groep.

Qua filtering gaat het vooral om het aantal liters wat deze aan capaciteit heeft. Malawi's zijn behoorlijk ranzig en hebben dus goede filtering nodig. Een filter met zon 1000l/h bruto lijkt me het beste voor je bak. Een jbl 901 bijvoorbeeld.

Gr Robbert
 
Hallo Robbert,

Dank je voor je reactie, ben inderdaad nog zoekende! Heb de bak in ieder geval staan, maar ben nu bezig om de beslissing omtrent techniek te maken. Moeilijk al die keuzes haha.
Die Labidochromis caeruleus vind ik een mooie optie, ik ga eens kijken of ik ze ergens 'live' kan bekijken.

Thanks voor de tip van de filter!
 
Hey allemaal,

Heb even verder gekeken, maar als eventuele huisgenoten van de Saulori's zou ik graag de Iodotropheus sprengerae nemen. Ik begrijp vanuit de artikelen van hobbykweker, als Seriously fish dat deze soort heel rustig is en daarom goed te houden naast andere soorten.

Ik zou om deze reden op het volgende bestand uitkomen:
1m/4v Pseudothopheus Saulosi
1m/4v Iodotropheus Sprengerae
5 Synodontis 'dwarf' Petricola

Als dit teveel zou zijn kan ik ook starten met 1m/3v voor zowel de Saulosi als de Sprengerae.

Ik hoor graag jullie input!

Groet,
Thomas
 
Aangezien het geen grote bak is zou ik kiezen voor:
1m/3v Chindongo Saulosi ( was voorheen Pseudothopheus)
1m/2v Iodotropheus Sprengerae ( idd een rustig soort dus 1 op 2 kan dan wel )
5 Synodontis 'dwarf' Petricola
 
Dank voor je reactie!

Had inderdaad het vermoeden dat het wat teveel was, maar als ik het zo kan doen dan vind ik het prima.
 
Gisteren zijn er 5 Synodontis 'Dwarf' Petricola als bewoners toegetreden tot de bak. Het bestand zoals het hierboven beoogd is blijft waarschijnlijk in stand. Misschien dat ik nog iets anders zou willen in plaats van de Iodotropheus Sprengerae, maar dan zou het een rustige mbuna moeten zijn die niet geel of blauw is (zoals de saulori) en wel kleurrijk.
 

Terug
Bovenaan