Wat is er nieuw

Cichlidenbak

• Onderwerp starter Onderwerp starter mandy1986
  • Startdatum Startdatum
M

mandy1986

Guest
hoi,

Ik zocht graag wat advies en informatie over een cichlidenbak opzetten.
Mijn bak is 1.50x50x50, oude bewoners zijn eruit, alles even schoonmaken en nieuw frame maken en hoppa hij kan op zn plek gevuld worden en de nieuwe bewoners kan ik gaan uitkiezen.. had gedacht aan Malawi cichliden. Hoeveel vissen, wat moet ik er nog bij hebben, bak draait op een potfilter van 1400l/u en een biofilter er onder.. wie kan mij wat advies of informatie zoeken waar ik wat aan heb i.p.v. die langdradige informatie op internet waar ik geen wijs uit word..

BVD,

Mandy

Die langdradige informatie is best... informatief 🙂 maar je moet soms even de connecties vinden.
kan ook wat verwarring opleveren gezien de amerikanen ze in 3 groepen opdelen en wij doorgaans in 4 (maar ook niet iedereen)
het is ook heel lastig om de cichliden uit het Malawimeer te beschrijven op 1 A4, maar ik ga het proberen.

Amerika: Mbuna, peacocks (keizerbaars) and haps (vrijzwemmers en rovers onder 1 groep gegooid)

Europa: Mbuna, keizerbaarzen, vrijzwemmers en rovers.

Ikzelf vind de Europese manier duidelijker.

als eerste moet je dus een keuze maken uit de groepen.

Mbuna: aufwush eters (herbivoor) die aan de kust voorkomen in rotshabitats.
aquarium = heel veel stenen, liefst tot de waterspiegel
voer = kwaliteit spirulina vlokken en 1x per week iets van diepvries artemia/mysis, zeer gevoelig voor Malawi bloat = teveel dierlijk eiwit.
doorgaans minimaal 1m/2v maar er zijn soorten waar 1m/5v gewenst is ivm de gigantische paringsdrift van de man.
Zeer druk, zeer actief, je hebt altijd wel wat te zien.

keizerbaarzen: omnivoor (zandzevers = happen zand nemen en daar het voer uit filteren (in de natuur dan, in het aquarium zit er weinig eetbaars in de bodem)), voornamelijk overgangshabitats = een aantal steenstapels maar ook. open vlakte.
Voer: goede kwaliteit droogvoer, diepvries artemia/mysis/krill.
doorgaans 1m/1v, uitzonderingen daargelaten.

Vrijzwemmers: omnivoor (zitten ook zandzevers tussen)
aquarium inrichten in een overgangshabitat/zandvlakte, dus her en der wat stapels als schuilplek maar ook veel open ruimte houden.
Voer: goede kwaliteit droogvoer, diepvries artemia/mysis/krill.

Rovers: Carnivoor (tevens weer een aantal zandzevers, maar ook echte rovers)
aquarium inrichten als zandvlakte, dus wellicht her en der een steen als schuilplek maar verder open.
Voer: goede kwaliteit droogvoer, diepvries krill/garnalen/mosselvlees/spiering.

kanttekening: niet alle rovers komen uit zandvlaktes, en niet alle aulonocara zitten in een overgangshabitat. doorgaans kan je zeggen dat het klopt maar er zijn uiteraard uitzonderingen.

kanttekening 2: je ziet dat ik het heb over een kwaliteit droogvoer, Malawi's (op de rovers na) hebben snel last van een teveel aan dierlijk eiwit. hier gaan ze geheid dood aan.
veel goedkoper voer bevat veel van deze dierlijke eiwitten (vaak veel vismeel ect), iets wat bij andere vissen geen probleem hoeft te vormen maar bij Malawi's grote kans op problemen geeft. Naturefood is een merk met echt prachtig droogvoer.

kanttekening 3: meer vrouwen plaatsen geeft doorgaans geen probleem gezien ze niet aan paringsvorming doen.

Zoals je ziet is het mengen van mbuna en non-mbuna geen lekkere keus ivm dieet, niet doen dus.

een bak van 150x50x50 is groot, maar ook weer niet 🙂

voor alle mbuna's, veel keizerbaarzen en de kleinere (relatief) vrijzwemmers en rovers goed te doen.
maar voor een flink aantal vrijzwemmers en rovers uiteraard ook weer niet, zitten echt een flink aantal tussen die gigantisch kunnen worden.

Dus eerst de keus: ga ik voor Mbuna of non-mbuna?

let erop dat de inrichting van een Malawi aquarium je aan moet staan.
Planten kan je wel vergeten, wellicht een dat een paar hele sterke zoals anubias het red.
veel steen, hout is gezien zijn zurende werking niet gewenst, paar kleine stukken die al jaren hebben ingewaterd moet overigens geen probleem vormen.
eigenlijk heb je dus veel van hetzelfde.

wat moet ik verstaan onder een biofilter?
1x 1400l/u is namelijk aan de lage kant maar als je wat meer info kan geven onder je biofilter is het wellicht wel voldoende.

Kwa onderhoud: elke week 50% verversen, dan kan je meteen ff de ruiten en stenen poetsen (indien nodig en gewenst).
nitraat en fosfaat laag houden.

afijn.... hoop dat ik het zo kort & duidelijk mogelijk heb neergezet voor je.

Bedankt voor je reactie Rich, hier kan ik inderdaad wat mee..
nu je het me zo duidelijk mogelijk hebt gemaakt denk ik inderdaad dat ik voor mbuna ga.

Dat ze weinig tot geen planten hebben had ik gelukkig al begrepen, heb wel nog een aantal valisineria en 2 anubias uit mijn vorige bak en die zou het volgens lezen wel moeten doen.. (zo niet pech gehad)

Ik wil veel kleur en beweging zien..

Ik heb een losse potfilter van 1400l/h EN een biofilter (bak van 100l) van 1000l/h via opvoerpomp eronder..

Maar standaard Sera voer valt dan lijkt me af.. duurder is geen probleem hoor..

Zou ik er eventueel wel nog een pleco in kunnen doen of is dit weer af te raden? Gezien deze hout nodig hebben (heb wel hout uit mijn oude inrichting).

Bedankt voor je informatie

Mandy

Bedankt voor je reactie Rich, hier kan ik inderdaad wat mee..
nu je het me zo duidelijk mogelijk hebt gemaakt denk ik inderdaad dat ik voor mbuna ga.

Dat ze weinig tot geen planten hebben had ik gelukkig al begrepen, heb wel nog een aantal valisineria en 2 anubias uit mijn vorige bak en die zou het volgens lezen wel moeten doen.. (zo niet pech gehad)

Ik wil veel kleur en beweging zien..

Ik heb een losse potfilter van 1400l/h EN een biofilter (bak van 100l) van 1000l/h via opvoerpomp eronder..

Maar standaard Sera voer valt dan lijkt me af.. duurder is geen probleem hoor..

Zou ik er eventueel wel nog een pleco in kunnen doen of is dit weer af te raden? Gezien deze hout nodig hebben (heb wel hout uit mijn oude inrichting).

Bedankt voor je informatie

Mandy

Graag gedaan.

Gezien je het over veel kleur en beweging hebt is Mbuna zeker de juiste keus, die kan je vaak ook wat "voller" stoppen.
vuistregel is 1 mbuna per 15L water. nu zou je dan op 25 mbuna's komen. lijkt mij persoonlijk wat aan de volle kant dus zou het op maximaal 20 stuks houden.
er zijn een paar soorten die ook goed in een groep te houden zijn, de Chindongo saulosi bijvoorbeeld. het is een wat doorsnee er veel gezien soort maar gezien zowel de mannen (blauw) als de vrouwen (geel) kleur hebben is dat ook wel te begrijpen, vaak zijn malawi vrouwen maar grijs en vaal. in dit geval dien je wel minimaal 3m op 5/6 vrouwen te houden.
bij 3 mannen is niet constant 1 de l*l maar word de agressie beter verdeelt.

verder:

1. de mannen (op de soorten na die eventueel in een groep te houden zijn) mogen nooit op elkaar lijken, dat denken ze dat het concurrenten zijn en juist daar gaan ze hard op in.

2. de vrouwen mogen ook niet lijken op andere vrouwen, anders krijg je wellicht kruisingen.

3. liefst geen vissen uit dezelfde groep (wederom ivm kruisingen) de Metriaclima soort heeft bijvoorbeeld meerdere ondersoorten. daar dus maar 1 ondersoort van houden.

Je filtering is mij nu duidelijk en dat is verder uitstekend.

Zolang je de pleco wat hout kan geven (zoals gezegd niet teveel hout en liefst ook stuk(ken) dat al lang in een ander aquarium heeft gestaan ivm verlies van tannine uitgifte) kan dat wel. het word iig vaker gedaan. ikzelf heb t niet.

het voer.. ja wellicht dat Sera ook goed is hoor maar Naturefood is een voer wat vaker word gebruikt in de Malawi wereld.
Gebruik het zelf ook overigens. merk word niet veel gedragen in NL maar Verduijn in Oud Verlaat draagt het merk wel. hebben ook een webshop.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan