cicliden inrichting


M

mingels

Guest
Beste mensen

ik ben pas bezig met cicliden heb deze overgenomen van iemand die ging emigreren en inmiddels ook in het land van bestemming is.
nu kan ik een 2e hands aquarium kopen van 2 meter en 70 cm diep.
hoogte weet ik niet maar zal rond de 60 a 70 cm zijn
met een extern filter systeem ect ect.

mijn vraag is hoe kan ik nu het beste dit aquarium inrichten.

ik zie veel verschillen tussen malawi en zuid amerikaanse cicliden ik zelf heb oscars en sleutelgatciliden en venustus

ik wil mij voornamelijk richten op zuid amerikaanse cicliden denk ik.

aan wat voor soort inrichting moet ik denken.
ik zie veel foto's met zand en kienhout en vrij weinig planten
wat voor soort zand is dit ik lees hier en daar iets over filterzand met een bepaalde korrelgroote
 
Dat is een mooie grote bak,leuk hoor.
Beste is om rekening te houden met de behoefte van de vissen die je hebt en verder kan je de bak inrichten zoals je zelf het mooiste vindt natuurlijk.
Filterzand hebben ze in 3 verschillende maten,vind zelf de fijnste het mooist en is voor vissen die op en rond de bodem vertoeven ook het prettigst.
 
Mooi maat aquarium inderdaad..Wat john zegt uit eindelijk is het persoonlijk.

In zuid amerikaanse aquariums vind ik zelf hoort echt zand,hout,stenen,blad en enkele planten gezien je oscars hebt en neem aan wilt houden? moet je al rekening mee houden dat het echt zandhappers zijn en je dus best een dikke laag zand kan aanbrengen en tevens nemen ze veel plaats in wat je meteen beperkt in medebewoners.

Maar het ging hier om de inrichting: Zand,hout,blad,stenen (maaskeien) dat is eigenlijk een beetje de materiale die je kunt gebruiken uiteraard kun je nog wat planten toevoegen mocht je dit willen (bekijk mijn link eens in me onderschrift is vergelijkbaar qua grootte en biotoop).
 
en planten hoeft niet specifiek dat is dan ook meer een persoonlijke keuze want ik heb op dit moment Vallisneria maar die trekken ze los
heb ook andere planten erin maar die beschadigen ze ook.

ik zelf heb de venustus gekocht en die kan goed met de oscars alleen de eerste dag waren de oscars wel bezig met jagen op de venustus maar na een dag gaat het toch goed, denk dat dit meer een rangorde is, denk ik.
ik had ook heros erin zitten maar deze gingen dus niet samen met de oscars

ik zal zodra ik het aquarium heb wat foto's maken
 
Ga eens naar Google Afbeeldingen. Vul daar Zuid amerikaanse aquariums.(net even gekeken,mooie bij).

Kan jij je hart ophalen.
 
Venustus is toch een Malawi????
Gaat dus niet goed met Oscars!! Sowieso niet de juiste waterwaardes en ook zullen ze elkaar straks niet meer 'begrijpen' en dus als het tegenzit elkaar afmaken.
Zand, stenen en hout kun je gebruiken voor de inrichting en dan met het hout en de stenen zorgen voor de diverse territoriums. Die kun je ook gebruiken voor de zogenaamde zichtbrekers zodat zo nu en dan een vis zich kan terugtrekken of uit het oog van een aanvaller of andere opdringige vis kan komen.Planten moet je zien als groenvoer en Vallisneria vinden ze meestal niet het allerlekkerst. Eventueel de wortels beschermen met wat kleinere kiezels.

ps Oscars kunnen 35 cm worden en alles wat in de bek past zal daarin ook verdwijnen dus er is niet zoveel wat je erbij kunt plaatsen ;)
Leuk artikeltje: http://www.aquariana.be/vissen-artikels ... atus-oscar
 

Terug
Bovenaan