ciculatie / doorstroom snelheid


mjgroep

Well-known member
Lid geworden
17 november 2020
Berichten
103
Leeftijd
57
Locatie
heerhugowaard
Ik bew me steeds meer in het verdiepen in het opzetten van mijn nieuwe aquarium.
Nu hoor ik vaak, je doorstroomsnelheid per uur moet 3 x je aquarium inhoud zijn
In mijn geval 500 liter => filter moet dus een doorstroomsnelheid hebben van 1500 L/H

Waar komt dit vandaan en waarop is dit gebasseerd.
Gewoon nieuwsgierig
 
3x is in mijn ogen een absoluut minimum (bij niet vis specifieke aquaria).
Minder dan dat zal er veel vuil in de bak blijven liggen.
Maar het belangrijkste is dat aan een bepaald debiet ook een bepaald filtervolume vasthangt en aan een bepaalde grootte van aquarium dan weer een bepaalde bezettingsgraad (die over het algemeen hoog is).
Minder stroming betekend kleinere filter betekend minder biologische capaciteit.
Stel nu dat je een grote filter koopt en het debiet drukt naar 10%...dan loop je weer de kans dat het water in de filter zuurstofloos is voor dat het uit de filter is.
(in dat opzicht is het ook niet logisch om je biologisch filtermedium op het einde van je filter te steken)

Mijns inziens, is bij potfilters, raadzamer om 5x inhoud per uur te rekenen, enkel maar om voldoende filtermedium te hebben.
 
Ik zou ook bruto 5x rekenen hoor want dan hou je ongeveer de helft over. Vee hangt ook af van je visbestand maar je kan beter wat meer dan minder hebben.
 
Ik zou ook bruto 5x rekenen hoor want dan hou je ongeveer de helft over. Vee hangt ook af van je visbestand maar je kan beter wat meer dan minder hebben.
Ik snap dat het een tiepvoutjuh is John maar bij vee moest ik toch wel ff lachen. Stel je toch eens voor grote grazers met hun kalfjes in een aquarium..

:DD:oopss::sorry:
 

Terug
Bovenaan