Wat is er nieuw

Cilinder aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter jorritmg
  • Startdatum Startdatum
J

jorritmg

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om een cilindervormig aquarium te maken van plexiglas, nou is het niet zo'n probleem om daaraan te komen maar ik vroeg me af wat de problemen zouden zijn die ik kan verwachten als ik dit doe?

Zou gaan om een cilinder van 100x60 dus een vrij hoog aquarium.
Mocht er al iemand ervaring mee hebben dan hoor ik uiteraard graag alle bruikbare tips 🙂

Gr jorritmg

Ik weet niet in welke maat je die 100x60 ziet, maar heb je er al aan gedacht hoe je deze gaat filteren?

Denk eens aan de verlichting want om bij de bodem te komen is een heel eind😉. en de stroming in je bak?

Maat is de lengte x diameter.
Het filteren is dus een van de problemen die ik verwacht om dit goed werkend te krijgen.

In mm, of in cm of in meters ?

Buiten het feit dat er geen vis is welke dit prettig vindt om alleen maar rondjes te zwemmen, vissen trekken liever baantjes.

In mm, of in cm of in meters ?

Dacht dat het wel duidelijk was de cm bedoeld word 😉
Net zoals er geen uitleg nodig is dat er water in komt, het helder plexiglas is, er een filter in komt, lamp, planten, vissen en ga zo maar door.

Dacht dat het wel duidelijk was de cm bedoeld word 😉
We hebben hier gekkere dingen mee gemaakt, buiten het feit dat er ook de meest idiote maten aan bakjes / kommen worden verkocht.

Maar het blijft dat een vis dit liever niet heeft, evengoed de weerspiegeling welke hij tegenkomt en gebrek aan hoeken om te verstoppen.

denk dat je de verstop plekken wel kan realiseren met planten/hout en daarmee ook de cirkel wat kan breken.
ook denk ik dat het mooier is om een extern filter te nemen die zijn in en uitstroom in het midden van het aquarium heeft en dit mooi weg te werken is met planten etc.
qua verlichting zal je denk ik zelf iets moeten gaan spelen met spots, 4 spots netjes verdeeld over de cirkel en klaar

Komt de cilinder horizontaal of verticaal?

Komt de cilinder horizontaal of verticaal?

Een horizontale cilinder lijkt me wel zeer origineel... 😀
Met een gleuf als opening dan of ...?
😉

Alles kan natuurlijk, dus wie weet..

Maar als ik het dus goed begrijp wordt het een cilinder van 100 cm hoog met een diameter van 60 cm?
Wordt wel een uitdaging op vlak van onderhoud denk ik (door de vorm en door de diepte)..
1 meter waterkolom is ook een serieuze hoogte voor je lampen dus je zal de juiste planten/lampen moeten kiezen.

Maak je dit zelf eigenlijk?
Ben je dan van plan om je filterbuizen door de bodemplaat te monteren of hoe ga je de filtering aanpakken (misschien denk je aan een bodemfilter)?

Enkele bedenkingen (uit mijn hoofd en niet uit de praktijk)
- Zelf een cilinder maken (vertrekkende van een plaat) is niet haalbaar.
- Plexiglas is zeer gevoelig voor krassen (zowel buiten als binnenzijde).
- Plexiglas is flexibeler dan glas. Om een stabiele cilinder te bekomen moet je een behoorlijke wanddikte hebben. Breken onder de druk van het water zal zeker niet gebeuren, maar als het aquarium zou bewegen/wiebelen als je er tegenaan loopt (zelfs maar twee millimeter), dan zal de verlijming/dichting onderaan het zeer snel begeven.
- Hoe sterker de kromming, hoe meer beeldvervorming je gaat hebben (vgl hoekaquariums of aquariums met gebogen voorzijde)
- Aan de 'zijkanten' (links en rechts van je zicht) ga je behoorlijk brede stroken hebben waar het beeld volledig vervormd is en waardoor je dit mogelijk als 'dikke zijkanten' gaat zien

Breken onder de druk van het water zal zeker niet gebeuren, maar als het aquarium zou bewegen/wiebelen als je er tegenaan loopt (zelfs maar twee millimeter), dan zal de verlijming/dichting onderaan het zeer snel begeven.
Gelukkig worden aquaria van acryl niet gelijmd, maar met een speciale middel gefuseerd, waardoor het aquarium als het ware uit één stuk bestaat.

Word dus 100cm hoog, en een diameter van 60cm?
Zou het niet doen..
Je hebt een hele grote waterinhoud, en een klein oppervalk. Snel zuurstoftekort etc. Vissen vinden het denk ik ook niet echt fijn. 😉

Word dus 100cm hoog, en een diameter van 60cm?
Zou het niet doen..
Je hebt een hele grote waterinhoud, en een klein oppervalk. Snel zuurstoftekort etc. Vissen vinden het denk ik ook niet echt fijn. 😉
Valt heel erg mee, het is een bak met 283 liter inhoud, en 2800 cm2 oppervlakte. Met een normale filter zou er genoeg gaswisseling plaats moeten vinden.

Mag wel een beste verlichting boven, met 100cm diepte.

Ben ook bezig met een aquarium in cilindervorm. Gewenste afmetingen zijn 45x45cm, maar ik heb geen flauw idee waar je aan betaalbaar plexiglas geraakt. Kan iemand mij helpen?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan