Wat is er nieuw

Circulatie in mijn aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Luc_S
  • Startdatum Startdatum
L

Luc_S

Guest
Hallo iedereen,

Nu ik toch van plan was mijn aquarium van 118x40x43 opnieuw in te richten dacht ik dat het meteen slim was om te vragen over de circulatie in mijn bak. Wil natuurlijk niet een slechte circulatie voor een dichtbeplante bak.

Ik heb een kleine tekening gemaakt om te laten zien wat ik op het moment in mijn bak heb hangen qua circulatie/filters en ook waar deze zitten/hangen:

Circulatiesetup.png

Wat vinden jullie?
Extra circulatie pompje erbij halen?
Of zit ik goed met wat ik nu heb maar moet het alleen op een andere plek?

Alvast bedankt! 🙂

Teveel stroming is ook niet goed. Planten kunnen dan niet fatsoenlijk voeding opnemen.

De interne filter lijkt mij dan wat overbodig?

MelvinB zei:
Teveel stroming is ook niet goed. Planten kunnen dan niet fatsoenlijk voeding opnemen.

De interne filter lijkt mij dan wat overbodig?

Wat is teveel dan??
Ik heb ook een redelijke stroming want alle planten in de bak bewegen een weinig namelijk. Liggen niet plat maar bewegen wel.
Ik volg de EI en de planten doen het prima hoor.

@TS
Ik heb de in en uitstroom ook beide rechts zitten, net als jij dus en dat gaat prima.
Ik denk niet dat je een extra pompje nodig zal hebben.
je ziet snel genoeg of de stroming voldoende is aan bv het eten wat je erin doet. Of eventueel wat waterverbeteraar zodat je ziet hoe het zich verspreidt in de bak.
Ik weet niet waarom je nu een interne erbij hebt.

Planten mogen wel wat bewegen, zolang het maar geen "swiepen" wordt.

Ok, ik begrijp het hoor. Teveel is ook niet nodig. Zolang ze maar iets bewegen.

Bedankt voor de snelle reactie!

@jessicapilon
Stroming is moeilijk te zien en het oppervlakte omdat dat niet beweegt, ik heb mijn uitstroom (buis met gaatjes over de lengte) een beetje naar beneden gericht zodat het oppervlakte stil is (voor de Gourami die ik in bezit heb).
Ik heb dit aquarium via marktplaats gekocht en de interne en externe filter zaten er al bij.

@MelvinB
Betreft het bewegen van de planten, dat doen ze nauwelijks. De uitstroom is gericht naar halverwege de ruit tegenover de uitstroom. De planten onder de uitstroom hangen stil. De uitstroom van de extra interne filter 'blaast' richting de inlaat van de externe filter.

En inderdaad, ik wil geen storm in mijn aquarium nabootsen haha

Neem aan dat het een spraybar is tegen de rechterkant?

Veel hangt af van hoe je het aquarium inricht. Je kunt alles zo zetten en je inrichting aanpassen, of alles inrichten en dan pas bepalen wat de beste opstelling is voor een goede stroming. Als je bv drijvers hebt en door de stroming komen ze op ��n gedeelte terecht, moet je daaronder geen plant zetten die veel licht vraagt. Maar kan je er bv een varen of anubias zetten.

Je kunt best ook zorgen dat je stroming uit 1 richting komt, en geen stromingspompen zo plaatsen die de stroming in de war sturen.
Het is belangrijk om overal een evenwichtige stroming te hebben, dus geen draaikolk hier en stilstaand water daar.
Als je de spraybar zo zet ga je geen stroming op de bodem krijgen, wat belangrijk is voor bodembedekkers. En de stromingspomp op die plaats, gaat alleen alles in de war sturen.

Denk dus eerst even na hoe je alles gaat indelen.

backplay zei:
Neem aan dat het een spraybar is tegen de rechterkant?

Veel hangt af van hoe je het aquarium inricht. Je kunt alles zo zetten en je inrichting aanpassen, of alles inrichten en dan pas bepalen wat de beste opstelling is voor een goede stroming. Als je bv drijvers hebt en door de stroming komen ze op ��n gedeelte terecht, moet je daaronder geen plant zetten die veel licht vraagt. Maar kan je er bv een varen of anubias zetten.

Je kunt best ook zorgen dat je stroming uit 1 richting komt, en geen stromingspompen zo plaatsen die de stroming in de war sturen.
Het is belangrijk om overal een evenwichtige stroming te hebben, dus geen draaikolk hier en stilstaand water daar.
Als je de spraybar zo zet ga je geen stroming op de bodem krijgen, wat belangrijk is voor bodembedekkers. En de stromingspomp op die plaats, gaat alleen alles in de war sturen.

Denk dus eerst even na hoe je alles gaat indelen.

Welke inrichting raad jij aan?
En is het misschien een idee om de stromingspomp onder de spraybar te plaatsen om daarvan de stroming te versterken?

Wat een apart gedoe! 😉 snap dat je geen slechte rondstroming in je bak wil maar is toch totaal nog geen sprake van om dat te kunnen beoordelen zonder dat de boel is ingericht?
Richt je bak in zoals jij het mooiste vindt en kijk dan of er iets aangepast moet worden,moet je natuurlijk geen hoog stuk hout voor de spraybar zetten oid maar snap je denk ik zelf wel...

Luc_S zei:
Welke inrichting raad jij aan?
Qua inrichting moet je maar doen wat je zelf mooi vind.
Na de inrichting, kan je wat experimenteren met de plaatsing rekening houdend met de basisprincipes.

Luc_S zei:
En is het misschien een idee om de stromingspomp onder de spraybar te plaatsen om daarvan de stroming te versterken?
Dat kan je doen, dan blazen ze in dezelfde richting.

Oke, ik ga dan maar de bak inrichting en wanneer dat gedaan is kom is hier op terug.
Ik dacht zelf dat het handigste zou zijn om nu al vast te kijken wat het beste zou zijn qua filterapparatuur inrichting voor dat ik de bak inricht. Maar blijkbaar is dat juist andersom haha

Bedankt voor het advies! 😀

Seabait zei:
Wat een apart gedoe! 😉 snap dat je geen slechte rondstroming in je bak wil maar is toch totaal nog geen sprake van om dat te kunnen beoordelen zonder dat de boel is ingericht?
Richt je bak in zoals jij het mooiste vindt en kijk dan of er iets aangepast moet worden,moet je natuurlijk geen hoog stuk hout voor de spraybar zetten oid maar snap je denk ik zelf wel...

Mee eens, het is toch een kwestie van uitvogelen als je bak eenmaal draait, dus eerst inrichten (zou de aquaflow er eerst uitlaten), kijken hoe de stroming is (bijv. wat opstartbacterien uit een flesje erin gooien als je die nog hebt staan, daarmee kun je de stroming perfect zien) en dan aanpassen.

Succes!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan