Wat is er nieuw

citroen garnalen en cr?

ieche

Well-known member
Lid geworden
5 januari 2015
Leeftijd
46
Hallo allemaal,

Nu mijn bak (vision 180) steeds meer de vorm krijgt die ik hem graag wil hebben, ben ik over de laatste bewoners aan het nadenken.
Ik heb afgelopen week mos geplaatst in mijn bak met het oog op garnaaltjes.
Dit moet nog goed gaan aanslaan en groeien, dus garnalen komen er de eerste weken nog niet in.

Wel is het tijd om me in te lezen over deze diertjes.
Nu dacht ik zelf dat ik best 2 soorten garnaaltjes kan houden(ik kan weer eens niet kiezen) en mijn oog is gevallen op crystal red en citroen garnaaltjes,
Beidden hebben mooie felle kleurtjes en daar houd ik wel van
Volgens het volgende kruisschema : http://www.shrimps-royal.com/c-1130033/ ... uisschema/
zou ik deze 2 soorten bijmekaar kunnen houden.

Nu is mijn vraag: hoe denken jullie daar over?

Ik heb een vision 180
de temperatuur is ongeveer 24 graden
mijn waterwaarden zijn stabiel (ik heb geen no2 piek gehad, dagelijks gecontroleerd)
NO2 0
PH tussen de 7 en 7,5
GH 10 graden dGH
KH 6 graden dKH
Ik ververs om de andere dag 10 tot 20 liter en een keer per week zo een 30 tot 40 %
Bij de grote waterwissel voeg ik watervoorbereider clear water en fluval toe.
1 x in de week voeg ik sera florena plantenvoeding toe

bewoners :
20 neon tetra
10 danio galaxy
3 stekeltoren slakken(miss 4 maar 1 is nog te klein om te zien welke soort het is )
x aantal poelslakjes en andere meelifters

Ik had hier graag nog een boven zwemmertje in en dan de garnaaltjes

bedankt alvast voor het meedenken!

Nu geef je wel de No2 waarde. No3 vind ik belangrijker.
Die geeft aan of de nitrietpiek al geweest is.

Is de No3 ook 0 . is er nog weinig gebeurt.

Heb je er al vissen in? en dan garnalen????
Die lusten ze wel,hoor.

Hallo Bertus 🙂
Dank voor je antwoord!

No3 heb ik geen testje voor, ik kan alleen No2 meten dit doe ik op het moment elke dag omdat er sinds een week nieuwe bewoners bij zijn gekomen.
Voorlopig komen de garnalen ook nog niet maar pas over een maandje of anderhalf.

De vissen die ik heb zijn allemaal kleine visjes dus ik verwacht geen slagveld.

Ik zal als mijn bankrekening weer wat gegroeid is kijken voor de test van No3.

Denk je, om antwoord te geven op mijn vraag, of beidde soorten garnaaltjes bij mekaar kunnen?

groetjes Carina

Nou, ze zullen niet kruisen.
Maar de Citroengarnalen zullen sneller jonge garnalen ,en MEER dat de Cr.
Daar entegen worden de citroen jongen wel gegeten,he.

Enne, No3 is toch niet duur? desnoods met een papiertje.
En ,er zitten al vissen in lees ik, dan zal dat wel goed zijn.

Hoe bedoel je dat Bertus? Dat citroengarnalen meer jongen maken?
Krijg ik dan snel een overschot? want dat is niet de bedoeling

Welke visjes eten dan de garnalen?
is mijn bak te klein voor twee soorten? sorry maar ik ben nog zo een leek.
Gelukkig kan ik op jullie expertise vertrouwen 😀

Die No3 test zal inderdaad niet zo duur zijn...maarrrrrr zo snel ik in de aquariumwinkel kom dan ben ik al snel 75 e kwijt 😀 je kent het wel er blijft vanalles aan je vingers plakken daar. Bovendien ligt de winkel niet om de hoek maar 25 min verderop (gelukkig voor mijn portemonnee)

Dank je voor het meedenken!

Hmm...misschien dat ik dan voor een ander garnaaltje moet kijken
De CR moeten echt erin...die wilde ik als eerste en het liefste 🙂
En dan het liefste een lage gradatie omdat die het mooiste rood/wit zijn.

Nog eens verder zoeken dan maar 🙂

Dank voor je antwoord Mark!

Je kunt ook denken aan een combi van crystal reds en blacks..
HDItaKDd-86xWgudwSo5baVluKp0x6oK.jpeg

Edit: Ik dacht dat in de loop der tijd zwart zal gaan domineren, maar dat zal enige jaren duren..

Ik zal er eens over denken om deze twee te combineren.. al is dat eigenlijk niet helemaal de bedoeling.

Ik had graag wat diversiteit in kleur in de bak gehad...vandaar het gele van de citroengarnalen.
Zwart/wit ben ik niet zo heel gek op.
Maar ik heb nog tijd zat om hierover na te denken 🙂

Thanks

Vraag aan de koper of ze op ongeveer de waarden zijn gekweekt zoals die jij in je bak hebt om later ellende te voorkomen.Dit kan anders nog weleens problemen geven namelijk.
Ook weet ik niet hoeveel metalen je met die plantenvoeding doseert want daar houden garnalen namelijk niet zo van.
Bij de ��n lees je problemen en bij de ander niet.
Maar ze kunnen slecht tegen bv ijzer en koper.

hey Seabait-John,

dank voor je antwoord !
Maar ik ben het niet helemaal met je eens.
Volgens de volgende lijst is hoe hoger de gradatie (ss) steeds minder rood aanwezig : http://tofja.nl/aquarium/gradaties.php
Ik vind juist dat wit/rood gestreept zo mooi (smaken verschillen 😀 )

Ik ga dus het liefst voor een A-tje 😀

Hey jessicapilon-John,

dank je voor het meedenken!
Goed tip van je! Ik wil de CR garnaaltjes gewoon bij de aquariumwinkel kopen waar ik de rest van mijn visjes ook gekocht heb. Dus denk(of hoop)ik dat de waarden dan wel goed zitten.

Hoe denk jij erover om twee soorten garnalen in mijn bak te zetten? Het liefst CR en citroen garnalen of een ander mooi gekleurd garnaaltje?

groetjes Carina

Smaken verschillen idd maar jij hebt het over de verhouding rood en wit nu,is zo dat bij de hoogste gradatie meer wit dan rood aanwezig is maar de kleuren zelf zijn bij een hogere gradatie wel puurder.

Een A is hoger dan een B of een C die dus minder mooi van kleur zijn 😉

Dat klopt Seabait-John.
Maar juist dat gestreepte vind ik mooi, zo een ss+ is bijna wit.

hoe denk jij over de combinatie CR en citroentjes??

Groetjes Carina

Ik begrijp het,zal niet meer miepen 😉

Goeie vraag,los van de combi is het de vraag of de crs het sowieso gaan doen in je vision.
Heb het hier ook een paar keer geprobeerd maar is niks geworden terwijl het in kleinere bakjes en zonder vissen wel ging.
Vuurgarnalen zijn zo makkelijk die doen het volgens mij overal goed.
Ik ken wel iemand met een grote bak vol crs maar dat zijn dan ook de enige bewoners en is misschien net het verschil snap je?

Dus ik durf het niet zeker te zeggen maar als ik naar mijn eigen ervaringen kijk denk ik dat de crs geen succes gaan worden in de bak met andere medebewoners.

Huuu...dat is het eerste wat ik hoor Seabait-John!!

Sjips enzo!
waarom denk je dat? omdat ze opgegeten worden of omdat het aquarium te groot is?

Ik heb speciaal kleine visjes uitgezocht omdat ik die CR's er perse in wilde ;(

Ik kan helemaal meegaan in John zijn gedachte en zou het ook niet snel doen met die garnalen. De meeste jongen zullen worden opgegeten en met bv plantenvoeding kan het zo zijn dat ze daar last van krijgen. Ook ververs je nogal veel en dat brengt ook schommelingen teweeg steeds.
Ik zou voor je garries dan een leuk nano bakje erbij nemen.

Ik denk de combinatie maar nogmaals het is geen absolute zekerheid van me.
Pas vrijgelaten jonge garnalen zijn iets van 2 mm dus ook voor kleine vissen een lekker hapje,zeker voor de galaxy want die staan er wel om bekend dat ze een garnaaltje lusten.

thanks voor de reacties beidde Johns!

Hier moet ik toch even van bijkomen hoor...daar gaat mijn hele plan...valt letterlijk in het water!

Ik dacht dat ik me goed ingelezen had en na het bekijken van 100den bakken hier en op andere sites dacht ik toch te zien dat ook in grotere bakken garnaaltjes zaten.

tja...dan had ik ook grotere visjes kunnen uitzoeken.. dju

dan ga ik ook gelijk maar dat mos eruit gooien want dat hoeft van mij dan ook niet zo

*ieche is diep teleurgesteld*

Ja klopt want er zijn mensen die ze wel in de grote bakken hebben hoor.
Maar ja vaak zijn dat ok wel vuurtjes en die kweken erg snel.
Je kan het natuurlijk proberen maar of het goed gaat is weer afwachten. En ze zijn niet het goedkoopste dus dan is het misschien zonde van het geld toch.
Dan heb je voor dat geld ook een leuk klein bakje op MP voor garnalen.
Maar het is jou besluit natuurlijk.
Wat wel vaststaat is dat ieder jong ten prooi kan vallen aan je vissen.
Het is dan wel de natuur maar als ik het opeten kan voorkomen dan doe ik dat wel namelijk 😉.

Ik heb ook foto's van crs in mijn vision op het forum staan maar is zoals gezegd maar van tijdelijke aard geweest.
Wil natuurlijk niet zeggen dat het in jouw bak sowieso helemaal niet lukt,enige manier om het te ontdekken is gewoon om het te proberen zoals andere John ook aangeeft.

Hey hey Garnalenmama,

Ja ik denk dat ik eigenwijs ga doen en het toch ga proberen om garnalen in mijn gezelschapsbakje te houden.

Ik heb de voor- en nadelen naast elkaar gezet en kom tot de conclusie dat ik het wil proberen.

Dat ze niet hard zullen kweken vind ik niet zo een probleem omdat ik geen bak vol met garnalen wil, dus als er af en toe een paar wel opgroeien dan is dat meegenomen. Mijn danio galaxy zullen waarschijnlijk ook niet kweken dus die zal ik over een x-aantal jaren ook moeten vervangen.

Verder heb ik mijn bodem vervangen voor een donkere bodem , dus het gaat toch de combi citroen en cr worden.

Nu is het alleen wachten op dat mijn plantjes goed groeien en het mos aanslaat.

ge-duld

thanks voor je reactie!

Tja het is natuurlijk jou keus.
Je kan het proberen in ieder geval.
Laat het ons maar weten hoe het gaat te zijner tijd als je wil 😉.

Vergroot de kans van succes in ieder geval door de vissen eerst flink te voeren, daarna het licht uit te doen en een tijdje daarna pas de garnaaltjes voorzichtig in een hoekje los te laten.

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
Vergroot de kans van succes in ieder geval door de vissen eerst flink te voeren, daarna het licht uit te doen en een tijdje daarna pas de garnaaltjes voorzichtig in een hoekje los te laten.

~ Ivo

gelukkig zijn de hoofdbewoners niet al te groot van formaat. Dus die zullen niet snel een volwassen garnaal pakken denk ik 😉.

Helemaal waar. Al ben je met de optie aanvallen en er dan pas achter komen dat je hem niet kan opeten omdat 'ie te groot is net zo ver van huis 😉

Haha John en Ivo,

Ikzelf heb ook zo mijn gebreken dus een garnaaltje dat een beetje gebrekkig is is voor mij geen probleem!

maar alle gekheid op een stokje, ik denk als ik verstandig redeneer dat mijn visjes de volwassen garnaaltjes niet als voer zien.
de neons zijn 2,5 cm en de galaxys zijn nog net geen 2 cm

tegen de tijd dat ik de garnaaltjes ga aanschaffen zal ik en mooie update maken van mijn foto album en bijhouden hoe de visjes en garnaaltjes zich van dag tot dag gedragen.

thanks voor jullie expertise !

leuk! ben erg benieuwd hoe het zal gaan! ik ga dit volgen 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan