Wat is er nieuw

Citroentetra springt

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Rapey
  • Startdatum Startdatum
R

Rapey

Guest
Een van mijn 7 citroentetra's is vannacht uit het aquarium gesprongen en overleden. ;( Sorry visje.

Ik had de kap eraf gehaald zodat het water wat kon afkoelen. Gisteravond was het water namelijk boven de 27 graden gestegen. Ik dacht dat dit okee was, zolang je maar geen bijlzalmen of dergelijke springvissen had.

Maandagochtend voor de verversing heb ik nog de waterwaarden gecontroleerd. Die waren prima in orde.

Ik zal de kap nu nooit meer eraf halen. Maar is het wel mogelijk om de klep open te laten om af te koelen? Of kunnen citroentetra's zelfs daar (8 cm boven wateroppervlak) boven springen? :stars:
 
(bijna) elke vis kan als die schrikt een eind boven water terecht komen en naast de bak vallen.
 
Nog een geluk ,dat de bijlzalmen niet gesprongen zijn.

Kijk voor stukje horrengaas. leg je dat erop.

Enne , 27 graden kan nog wel ,hoor.
 
In hun natuurlijke gebied wordt het water in de droge tijd zelfs een graad of 34, en dit kunnen ze tijdelijk goed aan. Dus 27 is al helemaal geen probleem. Zonde van het visje .
 
Botia verbeterd me wel als ik het niet goed zeg, maar ik heb eigenlijk alleen maar subtropische vissen en zolang de temperatuur in de bakken niet boven de 30 graden stijgt (dan begin ik hem toch wel een beetje te knijpen) maak ik me nog geen zorgen. Zelfs de vissen die liever rond een graadje of 20 vertoeven lijken dat niet zo erg te vinden als het niet al te lang aanhoudt en de temperatuur geleidelijk aan stijgt.
 
Tijd terug was het 30 graden in de bakken.

Had de tuinslang door de bakken geweven. Met grote emmer met ijswater.
Niets aan de hand.
 
Hoe doe je zoiets toch Bertus. Volgende keer een foto maken als je wil 😉
 
tuinslang van 10 m. begin bij de eerste bak, LUS door naar 2, LUS naar 3 LUs. enz.


Ene eind pomp in de emmer met ijs. retour terug in de emmer.

regelmatig ijs bij gooien.
 
Dennis_89 zei:
Botia verbeterd me wel als ik het niet goed zeg, maar ik heb eigenlijk alleen maar subtropische vissen en zolang de temperatuur in de bakken niet boven de 30 graden stijgt (dan begin ik hem toch wel een beetje te knijpen) maak ik me nog geen zorgen. Zelfs de vissen die liever rond een graadje of 20 vertoeven lijken dat niet zo erg te vinden als het niet al te lang aanhoudt en de temperatuur geleidelijk aan stijgt.
Wat jij zegt klopt helemaal. En ik zou me pas zorgen maken als de temperatuur rond de 35 graden zit. Dan wordt het echt te warm.
 
Uitzonderingen daargelaten uiteraard 🙂
 
Kort samengevat, eigenlijk is al die drukte om warm weer helemaal niet nodig?
Een dagje 32 graden zou je dus gewoon uit kunnen zitten zonder een vinger uit te steken? Sprekend over een subtropische bak uiteraard (exclusief uitzonderingen).
 
Precies. Mensen doen altijd heel paniekerig over warmte maar vaak is dat onzin. Tenzij je vissen hebt die echt niet goed tegen warmte kunnen zoals vissen in een Noordzee aquarium bv.
 
De vissen die er echt niet tegen lijken te kunnen zijn bij mij de Tanganyika cichliden. Als je zo'n bak hebt zou ik dus wel oppassen met hoge temperaturen.
 
Maar de vissen uit Zuid-Amerika en Azie kunnen wel tegen een stootje.
 
Vele soorten garnalen uit dezelfde contreien weer een ander verhaal.
Zit hier met een onverwarmd cr/cb-garnalenbakje (steek dus in op 18-22 graden).. en hou die temp wel strak in de gaten eerlijk gezegd, boven de 27/28 graden wil ik het toch liever niet zien.
 
Het is hier in huis gelukkig maar een keer warmer geweest dan 30 graden (afkloppen). Meestal hangt het met dit weer rond de 27. Dus ik denk dat ik wat dat betreft gunstig woon. 'S winters net zo, dan zakt de temperatuur meestal niet onder de 17. Of het moet heel hard gaan vriezen. Dus in theorie zou ik (met de vissen die ik nu heb) zonder verwarming kunnen.
 
De bakken voor het raam, 30 graden. 1 met artimea larfjes.
Bakken midden in e kamer 27 graden.

Draai -kiep open gezet, door luchten.
 
Heb markiezen voor mijn ramen. Wordt nu niet warmer dan 25 graden en de bakken staan op hun normale temperatuur. Lekker alles door laten luchten nu. Is het morgenochtend weer 23 graden in huis.
Heb die markiezen dit jaar aangeschaft. Top investering. Scheelt heel wat!
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Ed Tensen: 8 Acro's rijker
      Terug
      Bovenaan