Er is een verschil tussen zijn en doen. Dat die 2 vormen in taal vaak door elkaar gehaald worden verandert daar niets aan.
Als zeoliet en geactiveerde koolstof de actieve onderdelen zijn van dit product lijken het mij producten met een organische basis (in elk geval de kool, zeoliet is een klei mineraal en ik heb geen idee of dat organisch is) bestemd voor chemische filtratie. Voor turf geldt hetzelfde.
@TopicStarter
Als je helder water wil zal dit product misschien wat doen. Er zijn veel mensen die 1 van de 2 materialen of beide in hun filter gebruiken.
Of het je algen zal verwijderen daar heb ik twijfels over. Algen ontstaan in brede zin door een onbalans.
Je aquarium is net een maand gevuld met water. In die tijd is er in jouw aquarium enorm veel gebeurd. Veel vissen, weinig vissen, bodem, nieuwe bodem, nieuw filter.
Op geen enkele manier kan jouw bak in balans zijn. Dus heb je algen. De meeste nieuwe aquaria gaan door een fase van (soms verschillende soorten) algen. En dat is misschien niet leuk om te zien maar het is ook geen ramp.
Je kan het ook zien als een goed teken. Er gebeurt wat in je bak. Er beginnen voedingsstoffen te ontstaan en die maken nu algen ipv of naast dat ze je planten laten groeien.
De processen in je aquarium hebben tijd nodig om in balans te komen. En tijdens dat proces zal het soort algen dat je ziet ontstaan je vertellen wat er mis is of was met je bak. Veel van de algen die jij nu ziet zijn al veel eerder in je bak begonnen met groeien in een vorm die voor jou niet zichtbaar is.
Op dit moment lijkt mij persoonlijk dat jouw aquarium veel meer gebaat is bij rust gecombineerd met geregelde waterwissels en toevoeging van goede voeding voor de planten, dan met door paniek ingegeven ingrepen in de samenstelling van het water.
Ik zou het eens een paar maanden aankijken. Als een bepaalde algvorm grotere vormen aanneemt, laat dan hier foto's zien en mensen zullen je aan alle kanten goede adviezen gaan geven wat te doen specifiek aan de hand van die algsoort(en).