Wat is er nieuw

Cleithracara maronii

F.

Well-known member
Lid geworden
11 november 2022
Leeftijd
33
Hallo allemaal,

ik ben een nieuw visbestand aan het samenstellen en ben wat aan het lezen over de sleutelgat cichliden. Lijken me leuke vissen, maar hoeveel ervan moet/ kun je in een meter bak houden? Moet het perse een groepje zijn of kan het ook een gewoon een koppeltje zijn? En laten ze hun natuurlijke gedrag voldoende zien als je er maar 2 hebt? Heb ook begrepen dat ze voor hun jongen zorgen, dus ik ga ervanuit dat ze hun jongen dus niet opeten. Wat doet men met de jongen als de meesten ervan opgroeien?

Als je jongen krijgt is het meestal een drama om ze kwijt te raken, dus ik heb ze zelf het liefste niet...

Maar dat terzijde kun je zowel een groepje als een koppel houden in een meterbak, alleen hangt dat af van het formaat van de vis. Je koopt ze vaak als jonge dieren en dan zou ik beginnen met een groep van 5, want geslachtsonderscheid is bij jonge dieren onmogelijk. Wanneer er dan uiteindelijk een of meer koppels blijken te zijn, kun je er voor kiezen om 1 koppel te houden en de rest weg te doen. Handigste is om daarover vantevoren afspraken met je lfs te maken.

Als je jongen krijgt is het meestal een drama om ze kwijt te raken, dus ik heb ze zelf het liefste niet...

Maar dat terzijde kun je zowel een groepje als een koppel houden in een meterbak, alleen hangt dat af van het formaat van de vis. Je koopt ze vaak als jonge dieren en dan zou ik beginnen met een groep van 5, want geslachtsonderscheid is bij jonge dieren onmogelijk. Wanneer er dan uiteindelijk een of meer koppels blijken te zijn, kun je er voor kiezen om 1 koppel te houden en de rest weg te doen. Handigste is om daarover vantevoren afspraken met je lfs te maken.
dankjewel voor je reactie. Daar zit ik dan wel een beetje mee, wat je dan met de jongen doet. Ik denk er nog over na.

Ik heb er net 2 in de meterbak gekocht en dat lijkt een man en vrouw maar goed met halfwas is dat nog even afwachten. Zijn mooie en rustige vissen en ja jongen raak je van de meeste soorten niet snel kwijt.

Of er jongen groot worden hangt ook af van het verdere bestand. Ik heb Thorichthys elliotti die ook -goed- voor hun jongen zorgen, maar zo gauw de kleintjes zelf gaan rondzwemmen, vallen ze snel ten prooi aan de andere vissen (Xyphopohorus helleri en Aplocheilus lineatus). Als ik jonkies wil groot brengen, moet ik ze dus in een vroeg stadium apart zetten.
Je zou dus door de keuze van de bijvissen aan geboorteregeling kunnen doen.

Ik zou me daarom ook niet zoveel zorgen maken inderdaad.

dus de jongen zijn nog steeds heel klein als ze zelf vrij rond gaan zwemmen? en worden ze dan helemaal niet meer door de ouders beschermd? ik wil geen ruzie in mijn bak 😀
en zijn de jongen, wanneer ze vrij beginnen te zwemmen, zo klein om door corydoras/guppies opgegeten te worden?

Laatst bewerkt:
Als de eitjes uitkomen gaan ze na enkele dagen met de ouders aan de zwem maar vaak wordt een groot deel opgegeten.

maar gaan de ouders andere vissen niet aanvallen als ze te dicht bij de jongen komen?

Ja ze zullen de jongen wel verdedigen maar ja dat is de natuur. Nu zitten ze ter hoogte van de bodem dus dat valt dan weer mee.

Als het net zo gaat als bij mijn elliotti's mogen anderen eerst niet bij het nest in de buurt komen, en later niet in de buurt an de ouders met de jongen. In het begin blijven de jongen heel dicht bij de ouders en ie worden ook beschermd,maar gaandeweg zwerven ze verder weg en dan wil een langskomende vis weleens een hapje nemen. Hoe groot de jonkies van sleutelgatcichliden beginnen durf ik niet te zeggen, maar de jonkies van de elliotti's zijn in het begin zó klein dat ze alleen zichtbaar zijn als een trilling in het water...

oke dankjewel voor de reacties! ik laat het nog even bezinken😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan