Clown botia?


Sol

Well-known member
Lid geworden
10 september 2020
Berichten
185
Is er enige mogelijkheid dat dit visje niet een Botia macracanthus, ofwel 'clown botia', is?
IMG_20210509_204248032~3.jpg
 
Dat dacht ik wel.🙄
Je gaat toch aan jezelf twijfelen als meerderen tegen je zeggen dat het niet zo is, een speciale klein blijvende soort, etc. Of dat ze klein blijven in een kleine bak.😞
Bedankt Nicolientje.
 
Helaas is dat een veelgehoord verhaal, vooral vanuit een lfs. Net zoiets als een mini-maanvis
 
Verschrikkelijk.🙄
 
Duidelijk een Clown Botia inderdaad. Mn vader heeft er 4 maar ze komen alleen goed uit in een grote bak.
 
Is er toevallig iemand op het forum die clownbotia's goed huisvest? Of is er ergens een afegedankte clownbotia-asiel?
Hij of zij is momenteel slechts zo'n 6 cm, en is al van hand tot hand gegaan. Zit nu in een kleine overvolle bak zonder soortgenoten. Ben bang dat als die niet gelijk ergens geschikt terecht komt, die maar blijft doorgegeven worden en een vroege dood zal sterven.
 
Kun je niet bij de lfs vragen of je hem daar kan plaatsen of ruilen eventueel?
 
Sorry, voor de duidelijkheid, het gaat hier niet om mijn vis. Ik kijk wel uit, zeg!

De persoon die de vis nu heeft, heeft die niet in een winkel gehaald, maar meegekregen in een overgenomen visbestand.

Àls er ergens een LFS is die bereid is om hem of haar over te nemen, is het lijkt mij, nog steeds waarschijnlijk dat die alsnog in een te kleine bak kom en een kort leven is beschoren.
 
Àls er ergens een LFS is die bereid is om hem of haar over te nemen, is het lijkt mij, nog steeds waarschijnlijk dat die alsnog in een te kleine bak kom en een kort leven is beschoren.
Dat is helemaal afhankelijk van de LFS, veel zaken vragen wel eerst waar een vis gehuisvest word, helaas niet allemaal :((
 
Àls er ergens een LFS is die bereid is om hem of haar over te nemen, is het lijkt mij, nog steeds waarschijnlijk dat die alsnog in een te kleine bak kom en een kort leven is beschoren.
Ja dat hou je toch denk ik want als de lfs deze vissen verkoopt is het hun verantwoording om te vragen of de bak geschikt is. Ook niet elke lfs neemt een vis aan of terug maar vragen staat vrij denk ik.
 
Of evt een oproep hier plaatssn in de sectie aangeboden
Dat zal ik maar doen, wie niet waagt wie niet wint.

Dat is helemaal afhankelijk van de LFS, veel zaken vragen wel eerst waar een vis gehuisvest word, helaas niet allemaal :((
Kun je me toevallig zulke eerlijke LFS aanraden?
En dan natuurlijk hopen dat de klanten ook eerlijk zijn.
 
Kun je me toevallig zulke eerlijke LFS aanraden?
En dan natuurlijk hopen dat de klanten ook eerlijk zijn.
De LSF waar ik kom in Grootebroek (NL) maar dat zal niet haalbaar zijn voor jou denk ik.
Of de klant eerlijk is over zijn bakmaat en bestand is af te vragen natuurlijk, dat weet je nooit helemaal.
 
Hè bah. Wat een dilemma.

Bedankt in ieder geval voor mijn vermoedens te bevestigen. Nu zal ik eerst de persoon in kwestie moeten overtuigen dat het dus ècht een clown botia is, en dan afwachten wat hij daarmee wil gaan doen. Dan wacht ik nog maar even met die oproep te plaatsen.
 
Qua winkel ben je dan ook nogeens afhankelijk van het personeel. Ik heb wel gemerkt dat als een nieuwe werknemer net begint en nog niet echt veel kennis heeft dat die nog weleens verkeerde info geven. Vaak gebeurt het dan ook niet met opzet.
 
Nee, het hoeft nog niet eens met opzet te zijn.
 
Qua winkel ben je dan ook nogeens afhankelijk van het personeel. Ik heb wel gemerkt dat als een nieuwe werknemer net begint en nog niet echt veel kennis heeft dat die nog weleens verkeerde info geven. Vaak gebeurt het dan ook niet met opzet.
Het gebeurt ook wel eens dat je het omgekeerde ziet...

Klant: is dat nou zo'n ehhh, clownvisje?
Eigenaar winkel: dat klopt.
Klant: en die kon ook in een aquarium, toch?
Eigenaar winkel: ja zeker.
Klant: oh, doe die maar dan! En dit en dat.
Eigenaar winkel: okee. Ja mooie vissen hè? *pakt schepnet, stelt verder geen vragen*

Dit is een LFS die al tientallen jaren in het vak zit. Had ook lange tijd een volgroeide botia (ik denk een opvangexemplaar) in een klein bakje zitten. Die vis kon z'n kont amper keren en was van de stress permanent als een doorgedraaid dierentuindier rondjes aan het draaien. Terwijl die man zat bakken heeft die groter zijn...

Some people don't care. 👀 Voor hen is het business.

Ook een tuincentrum waar ik eens was, die veel clownbotia's had zitten. Alsof in tuincentra de kenners komen, mensen met bakken van 2 meter +. Ze weten het. Maar het verkoopt...
 
Ja die denken teveel aan hun omzet en te weinig aan het welzijn van een vis Gino.
 
Het doet me janken, letterlijk.

En dan die mensen die zeggen dat die visjes niet groter worden dan 10cm en dat het normaal is dat maar een paar jaar oud worden. Dat hun vissen dan ook effectief vroegtijdig sterven zien ze als het bewijs van hun delirante overtuiging, in plaats van als het bewijs dat die in ongeschikte levensomstandigheden worden gehouden.

Maar goed. Zojuist te horen gekregen dat voor deze botia een nieuw thuis gezocht mag worden.👍🏻
 
Een vis een een aquarium blijft natuurlijk net een vogel in een kooi, maar dan inderdaad liever een gouden kooi.
Enig idee waar die bak staat?
 
Oh, da's wat ver. Lol
 

Terug
Bovenaan