Wat is er nieuw

Clownbotia en goudgourami doen raar

• Onderwerp starter Onderwerp starter Etienne98
  • Startdatum Startdatum
E

Etienne98

Guest
Hallo iedereen,

Het valt mij nu al een tijdje op dat twee vissen in het aquarium raar doen. Het gaat om een aquarium van 240 Liter.
De goudgourami gaat al regelmatig plat in het aquarium liggen en zwemt daarna weer verder alsof er niks aan de hand is. Nu sinds paar dagen is er een clownbotia die steeds in de hoek van het aquarium zit, waarvan de kieuwen op en neer gaan. Volgens mij eet deze vis ook niet/nauwelijks.

Hieronder een aantal foto's

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
Voor zover ik weet zijn de waterwaardes onder controle.

Fotos

35BA42B3-EB0C-48B8-9ECA-AB70A628D838.jpeg
E986F871-F583-4B50-9563-25B8574EDFB3.jpeg
CC8FEC58-2E10-4B48-8670-D1FC85E17B01.jpeg
BF2A4C31-1C47-42DF-91BC-1D3CAC5A5C57.jpeg

Heb je 1 Gourami? Deze houden van rust en ik zie ook een Maanvis dacht ik en zie je die nooit jagen misschien? Ook heb je veel Platy s bovenin dus ik weet niet of dit zo n gelukkige combi is en daarbij is de Gourami ook niet echt mooi op kleur volgens mij.

Heb je 1 Gourami? Deze houden van rust en ik zie ook een Maanvis dacht ik en zie je die nooit jagen misschien? Ook heb je veel Platy s bovenin dus ik weet niet of dit zo n gelukkige combi is en daarbij is de Gourami ook niet echt mooi op kleur volgens mij.

Ik heb 2 goudgourami's
Waarvan 1 altijd al achter die andere aanging. Aangezien er genoeg schuilmogelijkheden zijn, leek me dit niet echt een probleem.
Ik heb ook 2 clownbotias

Je Botia's worden te groot voor deze bak, die ga je sowieso weg moeten doen.
Hoe heb je je water getest? Wat zijn de waardes? Hoe is je temperatuur?
Gourami's en platy's is geen gouden combi, de laatsten zijn erg druk en gourami's willen echt rust. Heb je voldoende drijvers voor de gourami's om zich te verstoppen?

De
Gourami's en platy's is geen gouden combi, de laatsten zijn erg druk en gourami's willen echt rust. Heb je voldoende drijvers voor de gourami's om zich te verstoppen?

Waterwaardes zijn eigenlijk altijd stabiel. Ga morgen even voor de zekerheid testen. De platys zijn er perongeluk ingekomen. Toen ik met het aquarium starte had ik paar platys erin. Deze heb ik toen eruit gehaald en verkocht. Eentje daarvan liet zich niet pakken en was blijkbaar zwanger. Ondertussen zitten er nu dus weer 7 platys in..

Ik heb geen drijfplanten, omdat deze zorgen voor minder licht bij de planten die eronder staan. Heb momenteel roet- en baardalg in mn aquarium. Weet op dit moment niet zo goed wat ik ermee aan moet en ben er zelfs over aan t nadenken om alles weg te doen en het alleen bij de garnalen te houden.

Gourami's willen drijfplanten, juist omdat het wat minder licht geeft maar ook omdat ze in de wortels van de drijvers kunnen schuilen.

Hoe kun je zeggen dat je water stabiel is als je de waardes niet weet?

Ik denk dat Etienne wat teveel uitgaat van een aanname en ik zou zeer zeker het water af en toe testen of laten testen. Volgens mij zie ik ook 1 Maanvis en die hoort ook niet in zn eentje in die bak thuis als je het mij vraagt. Los nog van de combi Platy s en Gourami s.
Misschien kun je bij samenstelling visbestand er eens naar laten kijken😉

Ik denk dat Etienne wat teveel uitgaat van een aanname en ik zou zeer zeker het water af en toe testen of laten testen. Volgens mij zie ik ook 1 Maanvis en die hoort ook niet in zn eentje in die bak thuis als je het mij vraagt. Los nog van de combi Platy s en Gourami s.
Misschien kun je bij samenstelling visbestand er eens naar laten kijken😉

Klopt! Tot nu toe zijn de waarden altijd stabiel geweest, maar deze ga ik zo even toch meten.
De maanvis is inderdaad alleen. Voorheen zaten ze met een grote groep. Deze maanvis heb ik zelf gekweekt, de andere zijn helaas overleden. Dit is de enige die overgebleven is. Ik weet niet of t verstandig is om daar andere maanvissen bij te gaan zetten. De maanvis zwemt wel veel rond, daar merk ik niks aan. Voorheen heb ik ook een maanvis gehad die alleen was en die zat echt in een hoekje. Dat doet deze gelukkig niet

Heeft deze vis schimmel? Zie de vinnen

E4F026BB-A816-4F78-8FEE-7C3244B66453.jpeg
D9383D08-0A7C-4FDF-8E53-228C20477BA2.jpeg

Op de staart zie ik wel iets van een waas zitten.

Er is iets goed fout, volgens mij lijkt de slijmhuid beschadigd. De waterwaarden (verandering daarin) is de meest voor de hand liggende oorzaak, stres door het foute bestand zal er zeker geen goed aan doen.
https://www.jbl.de/nl/online hospital/text_diag/online-hospital

Kan ik daar nog iets aan doen?
Ik heb dit gisteren erin gedaan: easylife voogle.
En dit heb ik nog thuis staan: sera mycopur, sera baktopur, esha 2000, esha exit en aquapulse vis protect

Hij zit nog steeds in de hoek

A0E9488D-A7C4-4C4C-97FD-6F35F3CA60CD.jpeg

Waterwaarden:
No2 0
Ph 7,5
Gh 6
Nh3 0
Kh 4

Temperatuur 25,2 graden
Wekelijks toevoeging van: easy life profito
Dadelijks toevoeging van: easy life carbo

Laatst bewerkt door een moderator:
Fotos
Je ziet dat sommige planten zwart zijn geworden van de roetalg. Hiervoor heb ik een hele tijd geleden waterstofperoxide gebruikt.

CE3C2F03-74F6-4331-900A-19A2540EB103.jpeg
33DFBC21-04D5-4E67-A359-7820ED055CB3.jpeg
85E8997D-D91F-4307-A4D0-23E13A012A18.jpeg
4CF3F81E-C38E-4118-A30C-AFE58D1EB226.jpeg

Ik ben geen expert maar de vis ziet e niet best uit in elk geval. Weet je zeker dat het roetalg is en waarom denk je dat? Ik zie dat je no3 ook 0 is en die moet nooit niet op 0 staan want nitraat hebben de planten echt nodig. Weet je de po4 ook? Ook aan co2 ontbreekt het flink maar je gebruikt carbo lees ik al is dat geen echte co2 en is dit ook niet altijd even goed werkzaam als echte co2.

Ik ben geen expert maar de vis ziet e niet best uit in elk geval. Weet je zeker dat het roetalg is en waarom denk je dat? Ik zie dat je no3 ook 0 is en die moet nooit niet op 0 staan want nitraat hebben de planten echt nodig. Weet je de po4 ook? Ook aan co2 ontbreekt het flink maar je gebruikt carbo lees ik al is dat geen echte co2 en is dit ook niet altijd even goed werkzaam als echte co2.

De roetalg zit er al een hele tijd in. Heb hier toen ook op t forum over gesproken en de meeste zeiden roetalg. No2 is 0. No3 en PO4 heb ik nog niet gemeten, omdat ik dan poeder moet toevoegen en het maatstokje hiervoor kwijt ben. Naast roetalg zit er nu ook sinds kort baardalg in, die ik nog moet behandelen. Ik was daarvoor op internet aan t kijken en kwam iets van eheim tegen, maar heb dit nog niet besteld, omdat het uitverkocht was

De planten en algen zijn nu je laatste zorgen, die waterwaardes kan je later recht trekken. Ik zou beginnen met een stevige waterverversing, gebruik indien mogelijk een waterverbeteraar (zeker als je in België woont kan dit helpen.)stop ook (tijdelijk) met toevoegen van producten als carbo.
Er zijn best wel producten die de weerstand van de vis verhogen. Daar kan je gebruik van maken, elk merk zal ze wel in het assortiment hebben.

Ik weet dat Clownbotia s bij mn vader met het gebruik van co2 zich ook amper laten zien.

De planten en algen zijn nu je laatste zorgen, die waterwaardes kan je later recht trekken. Ik zou beginnen met een stevige waterverversing, gebruik indien mogelijk een waterverbeteraar (zeker als je in België woont kan dit helpen.)stop ook (tijdelijk) met toevoegen van producten als carbo.
Er zijn best wel producten die de weerstand van de vis verhogen. Daar kan je gebruik van maken, elk merk zal ze wel in het assortiment hebben.

Met easylife carbo en profito, of alleen de carbo?
Heb nu easylife voogle toegevoegd voor de weerstand.

ik heb geen ervaring met profito. Is dat gewoon plantenvoeding? Dan zou je het kunnen blijven geven, persoonlijk zou ik er echter even mee stoppen. De Carbo zou ik zeker mee stoppen, ik ben persoonlijk geen fan van dit product, ik heb het ook een tijdje gebruikt maar het lijkt me veel te agressief. Niet dat ik beweer dat 1 van deze producten de oorzaak is, maar ik zou toch zoveel mogelijk factoren uitsluiten.
Voogle is een prima waterverbeteraar, heb ik me laten vertellen, als je met medicijnen werkt kan het wel een nadelig effect hebben vermoed ik.

Klopt clownbotia's zijn zeer gevoelig aan CO2 en stress

Ik zou eerst ook zeker even de carbo laten staan of de hoeveelheid flink verminderen om te kijken of dit effect heeft.

Voor nu zal ik even stoppen met de carbo, maar ik ben bang dat dan al mijn planten kapot gaan en de alg nog erger wordt. Wat kan ik nu het beste doen?
Ik twijfel of het echt van de CO2 komt, aangezien de andere clownbotia nergens last van heeft en ik dit al zeker een jaar gebruik.
Ik wil natuurlijk dat mijn vissen gezond zijn, maar ik wil ook niet dat het tenkoste gaat van mijn planten.
Ik vraag me af of het niet kan komen door de waterstofperioxide die een tijdje geleden gebruikt is om de roetalg weg te krijgen

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik twijfel of het echt van de CO2 komt

Carbo is geen co2 hoor en eerder een chemisch middel dat agressief kan zijn.

Glutaraldehyde dat zit in de carbo en wordt ook gebruikt om te ontsmetten bijvoorbeeld.

Carbo is geen co2 hoor en eerder een chemisch middel dat agressief kan zijn.

Glutaraldehyde dat zit in de carbo en wordt ook gebruikt om te ontsmetten bijvoorbeeld.

Is er nog een andere manier om ervoor te zorgen dat de planten goed groeien? Hoe krijg ik de K omhoog?

De vis zit nog steeds zo...

Ik heb water ververst en geef nu al paar dagen easylife voogle.
Heb geen easylife carbo meer toegevoegd.
Wat kan ik nog doen?

De vis zit nog steeds in de hoek.
Niemand nog tips? Anders kan ik hem beter uit het lijden verlossen..

Is de gourami terug in orde?
Ik zou het toch nog even aankijken, heeft hij de mogelijkheid om te schuilen? Was dit het aquarium met de bicolor?

Is de gourami terug in orde?
Ik zou het toch nog even aankijken, heeft hij de mogelijkheid om te schuilen? Was dit het aquarium met de bicolor?

De vis hebben we toch uit het aquarium gehaald. Deze zat er nu al zeker 2 weken zo. Hij at niet meer en de huid begon er steeds slechter uit te zijn. Met de goudgourami gaat het verder goed

Wel zijn er nog twee andere visjes raar aan het doen. Het kegelvisje zwemt niet en blijft maar hangen op een plekje en het neonvisje heeft schimmel op zich (als ik t goed gezien heb). Deze hebben we er meteen uitgehaald, voordat de rest ook besmet wordt

0E8A5560-8914-45A6-AC99-CC267FD3FFAD.jpeg
9FCD56CF-D59C-4D9B-89D6-3CF56680A89F.jpeg

oei, volgens mij is dat ook de slijmhuid die beschadigd is, beide vissen hebben een doffe schijn op hun lichaam

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan