clownbotias hebben ruzie


U

Urfje

Guest
Goededag,

Wij hebben een rio 180 en al een paar jaar wonen daar clownbotias in. We hadden eerst een groepje van vijf maar er zijn er intussen helaas 2 overleden. Van de 3 die er nog zijn bleef er 1 altijd een beetje achter in de groei. Waar die andere 2 steeds groter werden, bleef hij maar klein en mager.

Ondertussen is hij helemaal bijgetrokken en ik zie hem ook regelmatig overdag lekker in de weer. Maar die andere 2 wonen overdag altijd in een stuk decoratie en komen er pas uit als het donker is.
Gisteravond hoor ik ineens vreemde geluiden uit de bak komen en ben ik eens gaan kijken. Die twee die dus altijd in die steen bivakkeren hadden mot met elkaar.
Ze zwommen steeds tegen elkaar aan en soms pakten ze elkaar gewoon bij de bek vast. Plus de bijbehorende knakkende geluiden. Ook waren ze beide erg donker van kleur. Wat allemaal wijst op een knokpartij.

Maar wat kan of moet ik hiermee doen? Die achterblijver bleef volledig buiten schot. Dit zijn puur die twee die overdag in 1 steen wonen.

Er zijn meerdere schuilmogelijkheden en ik heb niks aan de bak veranderd.

Vast bedankt voor een reactie!
 
Sommige vissoorten zijn eerst heel vreedzaam maar kunnen als ze ouder worden vreselijke etters worden.
Heb zelf persoonlijk geen ervaring met Botia's dus durf niet 100% zeker te beweren dat dit het geval bij je is maar denk van wel.
Botia's zijn ook echte groepsvissen en aangezien je er maar een paar hebt zal dit ook een rol kunnen spelen maar ze worden behoorlijk groot en zijn eigenlijk niet geschikt voor een meterbak.
 
Als Botia's met te weinig exemplaren gehouden worden kunnen ze behoorlijk naar elkaar etteren. Zelfs tot de dood erop volgt. Deze vissen worden in het wild in scholen van honderden exemplaren aangetroffen.

Het groepje uitbreiden is geen optie want de drie die je nu hebt zitten al veel te klein gehuisvest. 200 cm. zwemruimte is al erg minimaal voor drukke vissen die 30 cm. kunnen worden.
 
Ja dat ze er eigenlijk niet in mochten kwamen we pas achter toen we ze al een hele poos hadden. Ze hebben echter nog nooit ruzie of iets gehad, die 2 sliepen overdag altijd en waren in de nacht en avond actief. Nu is een van de 2 vriendjes geworden met die achterblijver en de blijkbare winnaar zit in z'n steen.

Ik weet dat mijn zwager zijn 2 meter bak weer wil gaan opstarten, wellicht kunnen ze daar binnenkort naar toe anders als het echt niet meer gaat.
 

Terug
Bovenaan