Co in een 112 liter bak


R

RvanWijk

Guest
Goedemiddag!

Ik merk dat ik de laatste tijd last krijg van draadalg. Na algexit te hebben gebruikt is dit verholpen maar krijg ik wat meer last van baardalg. Om nou telkens alles terug te snoeien heb ik weinig trek in dus terwijl ik ook wel weet dat het aan mijn co2 ligt omdat ik dit niet heb.

Wat ik al wel doe:

• Ferro toevoegen (1ml per dag)
• Voedingstabletten

Ik maak gebruik van de lampen van HVP die brazil op dit moment simuleert in een tijdschema. De bak bevat een flink stuk kienhout waar ik denk dat de bak netto een 80/90 liter overhoudt.

De volgende vragen heb ik:

• Ik heb 0 kaas gegeten van co2 dus wil graag een setje die ik zo kan aansluiten. Welke raden jullie aan?
• Hoeveel co2 (gram) verbruikt zal mijn aquarium verbruiken per maand (indicatief)? De bak is gemiddeld beplant

Bedankt alvast!
 
Hoeveel deze gaat verbruiken is zo niet te zeggen want dat hangt mede af van je kraanwater en hoeveel verbruik je bak zal hebben. Ik doseer hier 80 bellen op een 80cm bak en ik doe dus met een fles van 2 kilo zo n 7-8 maanden.
 
Voor zover ik ondertussen begrepen heb gaat het voor planten om de juiste balans tussen licht co2 en voeding. Misschien is jouw oplossing alleen al om je licht en voeding te korten?

Ik zit trouwens al over de 100bellen op een 80cm bak en de indicator gaat nog steeds niet richting geel. Dus ik zou theoretisch nog meer kunnen toevoegen.
 
Wat zijn de waarden van je kraanwater eigenlijk? Heb je veel oppervlaktebeweging? Misschien kun je een foto van je bak en de indicator kunnen posten want over de 100 is best veel.
 
Hoeveel deze gaat verbruiken is zo niet te zeggen want dat hangt mede af van je kraanwater en hoeveel verbruik je bak zal hebben. Ik doseer hier 80 bellen op een 80cm bak en ik doe dus met een fles van 2 kilo zo n 7-8 maanden.

Aah top! En heb je nog een voorkeur qua setje? Niet al te duur natuurlijk haha.

Voor zover ik ondertussen begrepen heb gaat het voor planten om de juiste balans tussen licht co2 en voeding. Misschien is jouw oplossing alleen al om je licht en voeding te korten?

Ik zit trouwens al over de 100bellen op een 80cm bak en de indicator gaat nog steeds niet richting geel. Dus ik zou theoretisch nog meer kunnen toevoegen.

Ja voeding in te korten gaat lastig worden. Dat was in mijn vorige bak echt een drama. Licht is gesimuleerd volgens de HVP led controller dus daar kan en ga ik weinig in doen vandaar dat ik dacht aan co2. Het is niet extreem qua alg maar mooiste is natuurlijk gewoon niet.

Nu zit ik wel met 1 probleem. Naast het filter is er een dood punt qua uitstroom maar daar is wel plek voor de diffuser alleen gaat dat nooit goedkomen qua stroming. Wat is de beste plek om deze te plaatsen?
 
Ik kan je heel erg een hervulbare CO2 fles aanraden en geen wegwerpsetjes. Je hebt dan een CO2 fles nodig, een drukregelaar, nachtschakeling, een terugslagventiel, een diffusor en een CO2 checker. Ze hebben complete sets, maar zelf samenstellen is vaak een stuk goedkoper. Maar CO2 sets zijn sowieso echt niet goedkoop.
BioCO2 is goedkoper, maar moet je telkens zelf aanmaken. Is dus net waar je eigen voorkeur ligt.
 
Hahahaha ik moest lachen.. en over je leeftijd zou ik het natuurlijk nooit durven hebben mevrouw.
John is een man..
Hier de link naar het bio co2 bakje dat je zelf kunt maken.

https://www.aquaforum.nl/threads/bio-co2-toedienen-met-een-omgekeerd-bakje.39104/

Een beetje fatsoendelijke co2 set met hervulbare fles krijg je niet onder de 100 euro. Je zou wel Marktplaats in de gaten kunnen houden, daar gaan geregeld goede setjes weg voor "weinig".
Voor wat knaps ga je over de €100 idd met alles nieuw.
Maar ook niet mega veel over de €100 hoor..
Als je een Btje leuk weet te shoppen kom je met €120 een heel eind dacht ik.

2e kans is een hoop te krijgen zolang je maar weet wat je zoekt/wilt
 
John is een man..

Voor wat knaps ga je over de €100 idd met alles nieuw.
Maar ook niet mega veel over de €100 hoor..
Als je een Btje leuk weet te shoppen kom je met €120 een heel eind dacht ik.

2e kans is een hoop te krijgen zolang je maar weet wat je zoekt/wilt

Ja ik wil best tussen de 100 en 150 uitgeven dat is geen probleem zolang ik het maar goed heb haha. 200 voor het lampensetje was ook een investering maar ga liever voor wat moois dan half werk. Echter in die prijsklasse zie ik al door de bomen het bos niet meer.

Zo zie ik een setje van colombo (advanced) wat me wel aanspreekt. Vloeibare (easycarbo) is geen optie meer voor me. Wat een rotzooi zeg.
 
Ja ik wil best tussen de 100 en 150 uitgeven dat is geen probleem zolang ik het maar goed heb haha. 200 voor het lampensetje was ook een investering maar ga liever voor wat moois dan half werk. Echter in die prijsklasse zie ik al door de bomen het bos niet meer.

Zo zie ik een setje van colombo (advanced) wat me wel aanspreekt. Vloeibare (easycarbo) is geen optie meer voor me. Wat een rotzooi zeg.
Persoonlijk beviel de jbl m501, de hervulbare fles leeg verkocht en een 10kg cilinder gehaald bij de horeca verhuur.

Ik heb nu een custom fit regulator van co2art, maar dat bevalt me ook uitstekend
 
Zelf vind ik een fles van 10 kilo wel wat veel want je moet er ten eerste de ruimte voor hebben en als er iets mis mocht gaan dan heb ik liever een van 2 kilo staan.
Op een bakje zoals deze doe je daar al erg lang mee. Ik bedoel met deze opmerking niet dat er snel iets kan of zal gebeuren met co2 maar goed uitsluiten kun je niks natuurlijk.
 
Aah bedankt allemaal! Ga eerst voor een buitenfilter. Heb nu een binnenfilter wat waardeloos gaat werken met co2 ivm de positionering.
 

Terug
Bovenaan