Wat is er nieuw

Co ivm bioloog, bewegend bed vervangen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Bjorn vd Linden
  • Startdatum Startdatum
B

Bjorn vd Linden

Guest
Sinds deze week co2 incl ph sturing aangesloten.

Aquarium 1000L draait over een bioloog 250L met:
1e vak matten
2e vak bewegend bed
3e vak siporax
4e vak lavasteen
5e vak pomp

Ik wist dat het bewegend bed een probleem kon zijn maar ben toch begonnen met het bewegend bed draaiend om te kijken wat het zou doen.

Ph ging van 7.5 naar 7.3 en blijft hier steken (met ik schat 500bpm🙁)
KH = 3 dus daar zal het niet aan liggen.

Nu net de luchtpijp van het bewegend bed uitgezet en..... ph zakt binnen een uurtje direct naar 7.2.

Oorzaak gevonden.

Nu kan ik wel proberen wat het doet als ik een zwakker luchtpompje op het bewegend bed zet, want liefst zou ik deze erin houden, maar waar zou ik dit vak het best anders mee vullen als ik het bewegend bed achterwege moet laten?
:help:

Gericht op zuid amerika, zuur water dus geen kalkhoudende producten.
 
Zoals 1 van j andere vakken, SIporax of lavasteen.

je kan ook Japanse matten proberen, doorstroom blijft beter behouden met toch een goede bacterie hechting.
 
Is het een optie de luchtpomp te vervangen door een stromingspomp... zodat je wel de bewegende en schurende werking hebt van het filtermedium, maar niet meer die gigantische oppervlakte beweging?
 
Of aan de uitstroom in je bak een buis met gaatjes maken (uiteinde dichtmaken) en dat precies over het oppervlak laten sproeien. Dat werkt ook met een bioloog als je een goede pomp hebt.
 
Of aan de uitstroom in je bak een buis met gaatjes maken (uiteinde dichtmaken) en dat precies over het oppervlak laten sproeien. Dat werkt ook met een bioloog als je een goede pomp hebt.

Ik had hier hier over oppervlakte beweging in bewegend bed in de bioloog 🙄
 
Is het een optie de luchtpomp te vervangen door een stromingspomp... zodat je wel de bewegende en schurende werking hebt van het filtermedium, maar niet meer die gigantische oppervlakte beweging?

Volgens mij weet @tuinkabouter hier meer over.

Als ik mij niet vergis heeft hij bewegend bed met stromingspompen.
 
Volgens mij weet @tuinkabouter hier meer over.

Als ik mij niet vergis heeft hij bewegend bed met stromingspompen.

Dat heeftie niet met stromingspompen gedaan maar door de instroom te veranderen van het vak waar het bewegend bed in zit (in zijn topic kun je dat lezen)
 
Weet niet waar het filtermateriaal uit bestaat bij het moving bed,maar kijk eens op U-Tube naar deze bewegende filters,dat gaat niet met een luchtpompje.

Mijn voorbeeld gaat over K1 kaldnes moving bed filter,zie U-Tube,,maar dit is enkel een voorbeeld.
 
Mijn filtermateriaal bestaat uit K1 en helix en met een luchtschuif eronder op n grote luchtpomp. Zo draait ie hier dus.

Bewegend bed gaat normaal gesproken altijd met een luchtpomp en luchtschijven en idd niet met een luchtpompJE.. door de grote oppervlakte beweging van onderop komt er komt er meer zuurstof in het water.

Heb net een stromingspomp geprobeerd wat minder oppervlakte beweging geeft maar wel het medium nog laat draaien en schuren.. En de ph zakt. Dus denk dat het een oplossing kan zijn.

Heb het gevonden op de pagina van @tuinkabouter en hoor graag van hem hoe die het gedaan heeft en wat zn ervaring is.
 
Dat heeftie niet met stromingspompen gedaan maar door de instroom te veranderen van het vak waar het bewegend bed in zit (in zijn topic kun je dat lezen)

Heb het gelezen. Hij had eerst een wavemaker (stromingspomp), maar nu heeft hij zijn bioloog aangepast.
Nu wervelt het zonder pomp.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan