Co2 aangesloten


R

Ralf_discus

Guest
Hopelijk kan iemand me verder helpen.....
Mijn planten groeiden heel erg slecht, nu heb ik vanmiddag een co2 apparaat aangesloten om de plantengroei te verbeteren. Nu een paar uurtjes later happen mijn discus naar zuurstof en 2 liggen er op de kant aan het oppervlak, direct de co2 uitgezet en een zuurstofpompje vol aangezet. Hoe nu verder? Waar is het fout gegaan?
 
Ik denk dat je te snel te veel Co2 hebt toegvoerd.
hoe groot is je tank, en hoeveel bellen per minuut geef je?
 
Ik zou ook voor de veiligheid met een continutest werken zodat je altijd de kleur kan zien. Neemt niet weg dat je dek ik teveel co2 hebt toegevoegd. Tommie heeft al goede vragen gesteld zie ik.
 
Ik denk dat je te snel te veel Co2 hebt toegvoerd.
hoe groot is je tank, en hoeveel bellen per minuut geef je?
Heb een 800 liter tank. Bellenteller zit er niet bij, wel een computer die de ph meet en aan de hand daarvan de co2 regelt, echter is het een 2de hands systeem dus deze staat niet aan, ijkvloeistof en schoonmaakvloeistof zijn besteld.
 
Bedoel je dat er nu continu co2 wordt toegediend dan? Ik zou in dat geval het eerst uitzetten want straks heb je een torenhoge co2 waarde (en gelet op de vissen zal die al te hoog zijn).
 
Had hem inderdaad continue aan staan, heb hem nu uitgezet en de zuursrofpomp vol aan om zo veel mogelijk zuurstof in de bak te krijgen. Hopelijk is het niet te laat voor de vissen.
 
Grote waterwissel wilt ook nog wel helpen om het teveel aan CO2 af te voeren.
Waterpijl laten zakken of je uitstroom boven water brengen helpt ook.

Wat betreft je CO2..
zou volgende keer eerst zorgen dat je alles compleet en werkend hebt voordat je weer wat aangaat zetten ofzo
 
Zet er al een bellenteller tussen, op dat volume ga je niks verkeerd doen met 60-100 bellen per minuut.
 
Hi Ralf, co2 is gevaarlijk en moet met enige kennis gehanteerd worden. Zorg voor een bellenteller. Als richtlijn kan je 60 bellen per 100 liter aanhouden. Het idee wat ik krijg uit je verhaal is dat je co2 vol gas aan gestaan heeft en dan vergas je de vissen inderdaad :-(.

Voor nu zou ik de co2 uit zetten en wat al eerder gezegd is eerst zorgen dat alles compleet is.

Lees je een beetje hier in en stel gerust veel vragen:)
 
Heb een 800 liter tank. Bellenteller zit er niet bij, wel een computer die de ph meet en aan de hand daarvan de co2 regelt, echter is het een 2de hands systeem dus deze staat niet aan, ijkvloeistof en schoonmaakvloeistof zijn besteld.

Dan moet je ook eerst wachten totdat je ijk vloeistof er is. Je hebt dus kennelijk een automaat en dat kan heel goed werken. 'k Heb er zelf ook een. Maar je zult eerst je electrode moeten testen of er een goede werking is en uiteraard ook ijken. Nu laat je de automaat sproeien zonder dat je weet hoeveel CO2 of er in je bak gebracht wordt!!!
 
Ook wanneer de electrode geijkt is, kan ik me voorstellen dat veel meer kennis en voorwerk aanwezig moet zijn voor het toevoegen van co2 een zinnige actie is.

Wanneer iemand op deze manier co2 in zijn aquarium gaat verspreiden kan ik me goed voorstellen dat algemene kennis ontbreekt om in te schatten of de missende co2 inderdaad het probleem is, en bovendien de kennis om in te schatten welke ph gehanteerd moet gaan worden.

Naar mijn mening is het zacht gezegd onhandig om, wanneer je co2 voor je planten gaat toevoegen, te zeggen van oh, ph 6,9 is meestal wel goed.
Wanneer het voor je planten is, dan moet je aan de hand van het soort planten dat je hebt, de verlichting en de voeding die je geeft, gaan bekijken welk gehalte co2 je in je aquarium wil bereiken, en of je over voldoende circulatie in je bak beschikt om die co2 ook daar te krijgen waar je het hebben wil, bij de planten.

Als er verder geen zaken in het aquarium zijn die invloed kunnen uitoefenen op de waarden in de ph-kh tabel, dan kan je met behulp van je kh en het gewenste co2-gehalte, bekijken welke ph dan wenselijk is in jouw geval.

Co2 in een aquarium kan gevaarlijk zijn. Hoe hoger het gehalte, hoe meer last je vissen en garnalen er van hebben. Aangezien ze de co2 inademen, en daar waar de co2 in de vis zit geen zuurstof kan zitten, stikken je vissen wanneer dat gehalte te hoog is.

Daarom is het goed het gehalte co2 zo laag mogelijk te houden, dusdanig dat je planten het toch nog goed doen. Zonder pardon je co2 naar 30mg/ltr slingeren terwijl jouw planten waarschijnlijk met een stuk minder ook al fris en happy zijn, is daarmee ongewenst.

Daarnaast altijd gebruik maken van een continu checker, die je een indicatie geeft van de hoeveelheid co2 in je water op die plek.

Co2 is een nuttige stof in het aquarium voor planten, maar de keerzijde ervan maakt het noodzakelijk je goed in te lezen in wat je doet.

Succes ermee.
 
Heel erg bedankt voor alle kritische en zinvolle informatie! Inmiddels zwemmen de vissen weer als vanouds alsof er nooit iets gebeurd is. Ik heb al 16 jaar een aquarium en al ruim 13 jaar discusvissen, eigenlijk nooit grote problemen of ziektes gehad op een blauwalg plaag na, wel regelmatig nestjes van de discus. Nu heb ik een half jaar terug dit aquarium over kunnen nemen inclusief de co2 installatie, deze heb ik dus nooit aangesloten. Kort geleden kwam een kennis langs en die wees me erop dat de planten er slecht uit zagen, daarna lang getwijfeld om de co2 installatie aan te sluiten. Na mezelf wat te hebben ingelezen toch de stap maar genomen, schijnbaar had ik me toch beter in moet lezen, of eerder hier vragen stellen. Normaal las ik hier alleen wat dingen, maar ben blij dat ik me nu heb aangemeld en van jullie kennis gebruik mag maken. Ben helemaal genezen van de Co2, durf het 1, 2, 3 niet meer aab hem aan te zetten, dan maar mindere plantgroei.... of hebben jullie de gouden tip?! nogmaals hartelijk dank
 
Vergeten wordt hier te vertellen dat het belangrijk is om te weten wat je planten vragen om een optimale groei in je bak mogelijk te maken. Het gaat dan om de verhouding licht en bemestingsvormen. Eigenlijk zou iedereen vóór de aankoop zich moeten oriënteren over de groeivragen van de aan te schaffen planten. Er zijn planten die om licht vragen én CO2. En uiteraard verder bemesting. CO2 is niets om bang voor te zijn. Het is ook niet slecht voor je vissen. Iets is pas niet goed als er "te" voor staat. Een goed CO2 niveau in elke bak ligt rond de 15 á 25 mg/ltr. afhankelijk van je plantenbestand. Een automaat kan uitstekend werken, ik heb er zelf een. En die heb ik al jarenlang in gebruik. Uiteraard kan er op CO2 gebied iets fout gaan. Maar dat kan op elk gebied. Je bak kan morgen lek zijn met noodlottige gevolgen maar dat hoeft niet te betekenen dat je geen aquarium zou kunnen hebben. De gouden tip? Die is er wel. Lees, vraag en bekijk alles vooraf! En zelfs dan kan er nog van alles fout gaan. Gebeurd ook bij mij. Maar dat is geen reden om iets niet te doen! Overnieuw en nu beter te werk gaan en leren van fouten!
 
Gouden tips heb ik niet voor je.

Wat ik wel kan zeggen is dat slechte plantengroei niet handig is in een aquarium, en dat het ook niet nodig is, los van of je co2 gebruikt of niet.

Het gaat meer om het maken van een keuze.

Als je geen gebruik wil maken van co2, dan is het verstandig om planten te kiezen die geschikt zijn voor weinig tot matig licht. Vervolgens zal je de lichtsterkte daar op aan moeten passen. Bijvoorbeeld door de lichtsterkte zo nodig te verminderen middels drijfplantjes.

Als je kiest voor gemiddeld of bovengemiddeld licht, dan is het verstandig planten te kiezen die daar bij passen, en vervolgens de bijbehorende hoeveelheid voeding en co2 toe te voegen. Dat dan uiteraard met de nodige voorzichtigheid.

Ik kan me goed voorstellen dat je geschrokken bent. Wij hebben hier ook wel eens stunts uitgehaald waar we behoorlijk van hebben lopen tandenknarsen.

Evengoed, als je het licht hebt, de planten en de installatie, dan zou ik het als ik jou was heel voorzichtig weer proberen. Maar misschien deze keer met een goed plan? :)

Ik weet zeker dat hier genoeg mensen zijn die jou willen helpen dat op een goede manier te doen.

Succes met je beslissing.
 
Goude tip is er inderdaad niet. Wat zeker richting zilver komt is dat je co2 set compleet is. Het belangrijkste wat je volgens mij mist is een bellenteller en een continue test. Beide zijn niet duur dus als je er wel verder mee zou willen dan kan het met een relatief kleine investering.

ik hoop dat je hier iets mee kunt.
 
Als het goed is komt morgen de ijkvloeistof en dr schoonmaakvloeistof binnen, dan eerst daar maar eens mee aan de slag. Bellenteller en continue test ga ik ook zeker aanschaffen, zag al dat ze niet duur waren maar alsnog, een hobby mag geld kosten en als het iets toevoegd schaf ik het zeker aan. Wat ik me nu wel afvraag is wat het nut dan van het magneet ventiel is..... zover ik begrepen heb zorgt die er juist voor dat als de ph op ingestelde waarde komt hij stopt met co2 toedienen...... of sla ik de plank nu volledig mis.
 
De ijkvloeistof is binnen, ik krijg de meter alleen niet geijkt..... de 7 gaar zonder problemen, maar naar de 4 brengen lukt niet, ik krijg hem niet onder 4.3. Nu heeft de elektrode wel een tijdje droog gelegen, zou het kunnen dat ie is uitgedroogd.....?
 
Die kans schat ik vrij groot. Zie zojuist dat er een koppeltje discussen bezig is met een stuk kienhout klaar te maken om eieren af te zetten..... 2 dagen terug had ik ze nog bijna vermoord. Zit echt in dubio om door te gaan met de CO2, mocht ik dat doen dan ga ik wel een compleet nieuw systeem aanschaffen denk ik
 
Normaal las ik hier alleen wat dingen, maar ben blij dat ik me nu heb aangemeld en van jullie kennis gebruik mag maken. Ben helemaal genezen van de Co2, durf het 1, 2, 3 niet meer aab hem aan te zetten, dan maar mindere plantgroei.... of hebben jullie de gouden tip?!
Heel fijn dat je hier al veel hebt gelezen en nog beter dat je jezelf inmiddels hebt aangemeld! Je kunt hier een hoop leren en zoals GCJ ook al schreef kun je rustig weer de CO2 aan gaan zetten hoor. Ik dacht dat het je nog niet gezegd is in dit topic dus bij deze: 's nachts de CO2 uitzetten natuurlijk! De planten nemen overdag (met licht aan) CO2 op en stoten tijdens de nacht (licht uit) CO2 uit. Als je op tijdens de nacht dus de CO2 van je systeem niet uitschakelt schiet het CO2 gehalte enorm omhoog. Hiermee 'verdwijnt' de zuurstof en stikken de vissen.

De meeste mensen beginnen wat eenvoudiger dan met een Ph controller. Volgens mij is een complete set als volgt: CO2 fles -> Drukregelaar -> Naaldventiel -> Magneetventiel -> Drukslang -> Terugslagklep -> Luchtslang -> Diffusor.
Het magneetventiel sluit je aan op een tijdschakelaar en in je aquarium hangen de meeste een dropchecker/continutest om het CO2 gehalte te bepalen.


Voor je een nieuw systeem aan wilt gaan schaffen kan ik je sterk aanraden om hier foto's te plaatsen van de spullen die je nu hebt zodat we je kunnen helpen om je set compleet te maken! :)

Oh en wat ik hier ook nog niet heb gelezen is het volgende. Bij het toevoegen van CO2 versnel je het groeiproces van de planten. Daarmee wordt het verbruik van voedingsstoffen hoger. Vergeet je niet om plantenvoeding toe te voegen aan je aquarium? Anders gaat het toevoegen van CO2 na een paar weken een teleurstelling worden.
 
De ijkvloeistof is binnen, ik krijg de meter alleen niet geijkt..... de 7 gaar zonder problemen, maar naar de 4 brengen lukt niet, ik krijg hem niet onder 4.3. Nu heeft de elektrode wel een tijdje droog gelegen, zou het kunnen dat ie is uitgedroogd.....?

Helpt het niet om hem een dagje in de bewaarvloeistof te zetten?
 

Terug
Bovenaan