Wat is er nieuw

Co2 bellen groter

Visstick

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
13 januari 2025
Leeftijd
47
Ik heb sinds kort een nieuw drukventiel met geintegreerde bellenteller. Het lijkt dat deze grotere bellen geeft en er met hetzelfde aantal bellen als met de oude bellenteller, meer CO2 de bak in wordt geperst. Zou dit kunnen? Dan moet je het aantal bellen dus ook daarop aanpassen?
Ik maak overigens gebruik van PH controller, maar dat terzijde.

De grootte van bellen zou idd anders kunnen zijn bij een andere bellenteller terwijl we het meestal alleen hebben over bellen per seconde/minuut.

Met een PH controller zal dit weinig uitmaken mits de diffusor/reactor de hoeveelheid CO2 aankan.
Gebruik het aantal bellen voor jouw eigen referentie om een verloop aan te passen.

Ik gebruik de bellenteller enkel om enige vorm van controle te hebben op veranderingen van het aantal bpm's en probeer deze redelijk constant te houden, wat met 240 bpm natuurlijk niet meer dan een schatting kan zijn, kan in werkelijkheid 180 maar ook 300 zijn (heb een PH-controller i.c.m. een grote CO2-reactor)

Laatst bewerkt:
De grootte van bellen zou idd anders kunnen zijn bij een andere bellenteller terwijl we het meestal alleen hebben over bellen per seconde/minuut.

Met een PH controller zal dit weinig uitmaken mits de diffusor/reactor de hoeveelheid CO2 aankan.
Gebruik het aantal bellen voor jouw eigen referentie.

Ik gebruik de bellenteller enkel om enige vorm van controle te hebben op veranderingen van het aantal bpm's en probeer deze redelijk constant te houden, wat met 240 bpm natuurlijk niet meer dan een schatting kan zijn, kan in werkelijkheid 180 maar ook 300 zijn
Het viel me ook op door de bellenteller in de diffuser, deze lag ineens een stuk hoger dan het aantal bellen bij het drukventiel. Maar waaruit zou je kunnen afleiden dat de diffuser het aantal bellen niet aankan?

Ik heb een keer gelezen dat het niet uitmaakt hoe groot een bel is en dat elke bel evenveel co2 bevat maar ik heb daar zelf gee verstand van en wellicht weten @biljoenblik of @Cornelius dat.

Ik heb een keer gelezen dat het niet uitmaakt hoe groot een bel is en dat elke bel evenveel co2 bevat

Ligt vooral aan de grote van het gat waar de co2 uit komt in je bellenteller.
Die bepaald de grote van de bel en een grotere bel bestaat automatisch uit meer co2.
Voorbeeldje: Heb hier op de bellenteller 45 bellen per minuut en in mijn reactor komen er maar 30 uit maar die zijn wel groter.

Uiteindelijk maakt het niet uit hoe groot de bel is omdat je het aantal bellen afstemt op de kleur van je dropchecker.
Het is een globale indicator hoe veel je toe voegt en of die bellen groter of kleiner zijn maakt niets uit.

Nee opzich maakt het niet uit voor het resultaat en in dat geval zul je met kleinere bellen meer bellen moeten toevoegen. Maar dat alleen als de hoeveelheid niet gelijk is bij een grote of kleine bel.
Als er net zoveel in een kleine als in een grote zit dan moet je met kleine bellen niet meer in aantal toevoegen.

Het is dus wel even uitkijken als je van bellenteller of iets dergelijks veranderd en niet met een controller werkt. De dropchecker is dan je beste vriend.

Sowieso is het verstandig om bij iedere verandering aan je systeem de boel opnieuw af te stellen.
Zeker als je geen gebruik maakt van een ph controller.

en niet met een controller werkt.
Zeker als je geen gebruik maakt van een ph controller.
Zelfs met een PH-controller moet oppassen, zeker als de kalibratie/buffer-vloeistof verouderd/vervuild is.

Ik zag onlangs direct na kalibratie een verspringing actuele meting van 6.7 naar 6.5 van het aquariumwater, dat is niet erg als je dan de PH-set(instelling) ook veranderd van 6.7 naar 6.5 zodat de dropchecker dezelfde kleur behoud (voor en na)

Een PH-controller moet goed regelen rondom een X ingestelde waarde, zodat de DC de juiste kleur behoud, wat X is is dan niet meer zo relevant.

De dropchecker is dan je beste vriend.
Altijd

Laatst bewerkt:
Zelfs met een PH-controller moet oppassen, zeker als de kalibratie/buffer-vloeistof verouderd/vervuild is.

Ik zag onlangs direct na kalibratie een verspringing actuele meting van 6.7 naar 6.5 van het aquariumwater, dat is niet erg als je dan de PH-set(instelling) ook veranderd van 6.7 naar 6.5 zodat de dropchecker dezelfde kleur behoud (voor en na)

Een PH-controller moet goed regelen rondom een X ingestelde waarde, zodat de DC de juiste kleur behoud, wat X is is dan niet meer zo relevant.

Altijd
Maar nog vraag over de capaciteit van de diffuser. Hoe weet je wanneer de diffuser het aantal bellen niet meer aankan?

Ik vraag me dan wel af waarom je nog zou kalibreren? Deed ik sowieso al niet vaak en jouw verhaal bevestigt waarom. Ik stel inderdaad X telkens bij op basis van kleur van de DC.
Kalibreren is dan vooral nodig wanneer je er een nieuwe elektrode inhangt.

Maar nog vraag over de capaciteit van de diffuser. Hoe weet je wanneer de diffuser het aantal bellen niet meer aankan?

Je kan er gewoonweg niet meer bellen doorheen persen en met een beetje mazzel knapt je slang er af of je diffuser breekt. :DD

Ik vraag me dan wel af waarom je nog zou kalibreren? Deed ik sowieso al niet vaak en jouw verhaal bevestigt waarom. Ik stel inderdaad X telkens bij op basis van kleur van de DC.
Kalibreren is dan vooral nodig wanneer je er een nieuwe elektrode inhangt.
Idd

Om de werking van controller (het geheel) te testen en/of de probe nog te kalibreren is (2 of 3 punt kalibratie) of vervangen( of gereinigd) moet worden

Idd

Om de werking van controller (het geheel) te testen en/of de probe nog te kalibreren is (2 of 3 punt kalibratie) of vervangen( of gereinigd) moet worden

Hoe vaak kalibreer jij? En wat is het moment dat de elektrode vervangen moet worden?

Hoe vaak kalibreer jij?

Normaliter eens per 3 maanden (vroeger elke maand), maar 15 minuten reinigen eens per maand vind ik nog belangrijker en sla dan wel eens een kalibratie over.

En wat is het moment dat de elektrode vervangen moet worden?

Ik gebruik meerdere vrij dure (€130) hervulbare gel probes, deze zijn inmiddels 6 jaar oud.

Als na een grondige reiniging kalibreren niet meer gaat dan ga ik deze vervangen, ik heb zelfs een probe een maand in de KCL bewaarvloeistof gehangen (heb ook een reserve) en na een nieuwe gel vulling werkte deze weer prima.

Als na een grondige reiniging kalibreren niet meer gaat dan ga ik deze vervangen
Ben ook wel benieuwd waar je mee reinigt en hoe? En hoe merk je dat kalibreren niet meer gaat?
De lastste keren dat ik gekalibreerd heb zat er telkens maar max 0,2 afwijking in. Ben er dan van uitgegaan dat de probe nog voldoende funcioneert.

Ben ook wel benieuwd waar je mee reinigt en hoe?
15 minuutjes
https://www.agrotools.nl/Reinigingsvloeistof-voor-elektroden
Een DIY citroenzuur oplossing kan volgens mij ook prima, moet je effe googlen.

Verschillende buffer/kalibratie vloeistoffen, ik heb de 4 en 7 a 500ml maar gebruik hiervan een minimale benodigde (wegwerp) hoeveelheid in een kleiner flesje)
https://www.agrotools.nl/pH-buffers-4/6.86/7/9/9.18/10-in-100/250/500ml-of-1-liter

En hoe merk je dat kalibreren niet meer gaat?
Als je de kalibratie niet meer kan halen (meestal de 4 of 10) of meting gaat fluctueren rond de 7 (thuis/aquarium, geen LAB)

De lastste keren dat ik gekalibreerd heb zat er telkens maar max 0,2 afwijking in. Ben er dan van uitgegaan dat de probe nog voldoende funcioneert.
Dat is voor thuis/aquarium nog prima, voor LAB zullen er ongetwijfeld andere eisen zijn.

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan