CO2 belletjes

ReneL

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
13 februari 2021
Berichten
112
Leeftijd
69
Locatie
Putten
In de uitstroomleiding van het filter heb ik een JBL ProFlora CO2 diffusor geplaatst. Doet kennelijk prima wat hij moet doen, de CO2 drop checker is keurig groen. Alleen, er komen nogal wat zichtbare belletjes uit de lily pipe. Zie onderstaand filmpje. Is dit normaal of verspil ik hier veel CO2?

 
Hoe lang zit de diffusor al in het systeem.
bij mij duurde het een aantal dagen/weken dat deze goed zijn werk deed.
Soms is het aanpassen van de werkdruk ook een oplossing
Het is vaak een beetje zoeken wat de beste instelling is.
 
Gezien de vele vergelijkbare reacties, alleen al op deze site, over deze atomizer denk ik toch dat dit een specifiek aan dit merkapparaat gerelateerd probleem is. Ik meen dat ook @jessicapilon al de keuze heeft gemaakt voor een beter werkend type. Maar hijzelf kan daar denk ik beter iets over zeggen.
 
Klopt Ben en ik ben op een ander overgestapt omdat de JBL grote bellen gaf. De nieuwe geeft veel fijnere belletjes maar goed als de co2 door de controller wordt toegediend dan zie je wel een klein beetje mist als je vlakvoor de bak staat maar vanaf waar ik zit is dat eigenlijk niet merkbaar. Ik heb nu de Up aqua.
Of het in het verbruik scheelt durf ik niet te zeggen moet ik bekennen.
 
In de uitstroomleiding van het filter heb ik een JBL ProFlora CO2 diffusor geplaatst. Doet kennelijk prima wat hij moet doen, de CO2 drop checker is keurig groen. Alleen, er komen nogal wat zichtbare belletjes uit de lily pipe. Zie onderstaand filmpje. Is dit normaal of verspil ik hier veel CO2?


Kan je je lily pipe wat verder naar beneden richten?
Het lijkt erop dat de uitstroom naar boven is gericht waardoor de onopgeloste CO2 bellen meteen aan het wateroppervlak kunnen ontsnappen.
Een violet lily pipe laat het water meer richting bodem uitstromen waardoor de CO2 meer tijd krijgt om op te lossen.
 
Klopt Ben en ik ben op een ander overgestapt omdat de JBL grote bellen gaf. De nieuwe geeft veel fijnere belletjes maar goed als de co2 door de controller wordt toegediend dan zie je wel een klein beetje mist als je vlakvoor de bak staat maar vanaf waar ik zit is dat eigenlijk niet merkbaar. Ik heb nu de Up aqua.
Of het in het verbruik scheelt durf ik niet te zeggen moet ik bekennen.
Ik ben aan het kijken naar de twee atomizers, die PlantedBox aanbiedt. De één maakt een mist, de nadere kleine bubbels. Weer keuze-stress :)
 
Kan je je lily pipe wat verder naar beneden richten?
Het lijkt erop dat de uitstroom naar boven is gericht waardoor de onopgeloste CO2 bellen meteen aan het wateroppervlak kunnen ontsnappen.
Een violet lily pipe laat het water meer richting bodem uitstromen waardoor de CO2 meer tijd krijgt om op te lossen.
Veel valt aan de verticale uitstroomrichting niet te veranderen. Dan zou ik hem inderdaad moeten vervangen door een violet lily pipe. Ik ga erover nadenken.
 
Klopt Ben en ik ben op een ander overgestapt omdat de JBL grote bellen gaf. De nieuwe geeft veel fijnere belletjes maar goed als de co2 door de controller wordt toegediend dan zie je wel een klein beetje mist als je vlakvoor de bak staat maar vanaf waar ik zit is dat eigenlijk niet merkbaar. Ik heb nu de Up aqua.
Of het in het verbruik scheelt durf ik niet te zeggen moet ik bekennen.
Ik heb deze diffuser ook. Ook overgestapt van JBL, deze bleef grote bellen geven.
Ik merk vooral dat de kleine belletjes wat beter verdeeld worden en langer door de bak zweven.

Met een diffuser blijf je wel altijd wat belletjes/mist zien.
 
Ik heb deze diffuser ook. Ook overgestapt van JBL, deze bleef grote bellen geven.
Ik merk vooral dat de kleine belletjes wat beter verdeeld worden en langer door de bak zweven.

Met een diffuser blijf je wel altijd wat belletjes/mist zien.
Ik krijg sterk de indruk, dat de externe atomizer van PlantedBox dezelfde is als de Up Aqua. En voor een schappelijker prijs.
 
Inmiddels de Externe Atomizer van PlantedBox geplaatst. Deze blijkt dermate efficiënt, dat mijn drop-checker in code geel ging. Visjes lijken er geen last van te hebben. CO2 toevoer heb ik uiteraard uitgeschakeld tot code groen weer intreedt. O ja, Die Externe Atomizer geeft een mooie lichte mist in het water.
 
Maar of je nu een lillypipe of een spraybar gebruikt om de belletjes beter in de bak te houden en je zet die schuin omlaag dan krijg je minder of te weinig oppervlakte beweging. Dan komt er toch weer te weinig zuurstof in de bak waar ik ook steeds door vastloop in het systeem. Ook al zijn de belletjes kleiner als er amper gasuitwisseling plaatsvindt krijg je toch problemen?

Ik vraag dit omdat ik het niet begrijp en denk dat mede daardoor eerder een kaamlaag het resultaat is in mijn ogen.
 
Inmiddels de Externe Atomizer van PlantedBox geplaatst. Deze blijkt dermate efficiënt, dat mijn drop-checker in code geel ging. Visjes lijken er geen last van te hebben. CO2 toevoer heb ik uiteraard uitgeschakeld tot code groen weer intreedt. O ja, Die Externe Atomizer geeft een mooie lichte mist in het water.
Welke dropchecker gebruik je?
 
Maar of je nu een lillypipe of een spraybar gebruikt om de belletjes beter in de bak te houden en je zet die schuin omlaag dan krijg je minder of te weinig oppervlakte beweging. Dan komt er toch weer te weinig zuurstof in de bak waar ik ook steeds door vastloop in het systeem. Ook al zijn de belletjes kleiner als er amper gasuitwisseling plaatsvindt krijg je toch problemen?

Ik vraag dit omdat ik het niet begrijp en denk dat mede daardoor eerder een kaamlaag het resultaat is in mijn ogen.
Als je planten goed groeien, dan produceren ze meer dan voldoende zuurstof.
Als je planten het goed doen, dan zie je massaal kleine zuurstof belletjes uit de bladeren ontsnappen.
 
Maar of je nu een lillypipe of een spraybar gebruikt om de belletjes beter in de bak te houden en je zet die schuin omlaag dan krijg je minder of te weinig oppervlakte beweging. Dan komt er toch weer te weinig zuurstof in de bak waar ik ook steeds door vastloop in het systeem. Ook al zijn de belletjes kleiner als er amper gasuitwisseling plaatsvindt krijg je toch problemen?

Ik vraag dit omdat ik het niet begrijp en denk dat mede daardoor eerder een kaamlaag het resultaat is in mijn ogen.
Daarom is het altijd nodig dat je CO2 inbreng koppelt aan stroming. M.a.w. de stroming moet zorgen voor een langere contact tijd water en CO2. Bij een juiste stromingsinstelling heb je ook altijd genoeg oppervlakte beweging. Zuurstof tekorten in een bak behoef je trouwens niet zo'n angst voor te hebben. Er is altijd de gas uitwisseling in en boven het water. Planten voegen daar dan ook nog het nodige aan toe. Bij assimilatie, de belletjes die je dan op de planten ziet, merk je dan op dat er zelfs veel zuurstof is, meer dan strikt nodig. Eigenlijk zie je hier weer duidelijk aangegeven het principe van verhoudingen in aquaria. Terwijl er erg veel de neiging is om elk probleem te bezien als een apart probleem.
 
Welke dropchecker gebruik je?
Van Colombo. Hoe secuur die precies zijn weet ik niet, maar geel is toch niet goed voor langere tijd.
 
Ik had de nieuwe atomizer niet lang genoeg laten weken (minder dan een dag). Naarmate dan de tijd verstrijkt gaat de atomizer steeds beter werken en meer belletjes doorlaten. Ik had bezoek gistermiddag, dus kon de bellenteller niet steeds in de gaten houden. Aan het eind van middag kon ik niet meer tellen hoeveel bellen er per minuut voorbij kwamen (lag niet aan het bier). Kortom, overdosis CO2 was daarmee verklaard. Nu, een dg later is e.e.a. weer normaal. Drop checker is groen en bellen zijn weer te tellen.

Planten staan enthousiast belletjes te produceren. En dat na anderhalve week :)
 
Van Colombo. Hoe secuur die precies zijn weet ik niet, maar geel is toch niet goed voor langere tijd.
Toen ik dode vissen vond bij thuiskomst in mijn bak was de dropchecker inderdaad geel. De regelaar werkte niet goed dus heb ik die vervangen om herhaling te voorkomen. Hoe sneller je het ziet hoe beter. Dode vissen uit de bak moeten scheppen is vreselijk.

Bij de huidige dropchecker gebruik ik een witte lepel om de kleur beter te zien, daarom mijn vraag. :)
 
Toen ik dode vissen vond bij thuiskomst in mijn bak was de dropchecker inderdaad geel. De regelaar werkte niet goed dus heb ik die vervangen om herhaling te voorkomen. Hoe sneller je het ziet hoe beter. Dode vissen uit de bak moeten scheppen is vreselijk.

Bij de huidige dropchecker gebruik ik een witte lepel om de kleur beter te zien, daarom mijn vraag. :)
Mijn bak van 200 liter is nog tamelijk nieuw. Na een lange indraaiperiode heb ik onlangs de planten aangebracht en iets later 7 kegelvlekbarbeeltjes toegevoegd. De bak is dus heel matig bezet met vissen, misschien maakt dat wat uit. En misschien gaat de dropchecker van Colombo wat eerder op geel. Die dropchecker heeft een witte achterzijde, maar als ik hem bekijk schijn ik er met het lampje van mijn smartphone op i.v.m. het tegenlicht van de verlichting van de bak.

Het is goed afgelopen, gelukkig.
 
Misschien dat dit voor jou ook interessant is.
Er bestaat verschil zover ik weet in indicator vloeistof. Als voorbeeld kun je dat zien op deze pagina. Het is de dropchecker die ik heb en de 20 mg/l versie, grotere fles.

 
Ziet er wel mooi uit. Ik heb er vorige week één van JBL bijgekocht om deze op een andere plaats in het aquarium te plaatsen. Was er nog niet aan toegekomen om hem ook daadwerkelijk te plaatsen, heb dat net gedaan.

Voorlopig doe ik het even met deze twee. Als mijn planten goed groeien, ik geen overmatige algengroei zie en de visjes vlot en levendig door de bak zwemmen, maak ik me geen zorgen.
 
Terug
Bovenaan