Wat is er nieuw

CO2 blijft laag ondanks substantiele toevoeging <-> tegenstrijdige adviezen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Martijn1980
  • Startdatum Startdatum
M

Martijn1980

Guest
Hallo allemaal,

Graag wil ik jullie advies inwinnen hoe ik de waterwaarden in mijn aquarium verder kan verbeteren.
Ik ervaar een paar problemen die duidelijk waarneembaar zijn:
(1) Planten groeien naar het licht
(2) Er zit baardalg in de bak (met name op de achterwand, want aangetaste blaadjes heb ik verwijderd)
(3) Er lijkt weinig CO2 in het water te zitten, ongeacht hoeveel bubbels / minuut ik toevoeg. De dropchecker wordt net iets minder blauw, maar zeker nooit mooi Lime-groen.
Het filmpje laat dit aardig zien.

Voor de volledigheid wat meer informatie over de bak: Het is een Juwel Trigon (190 liter)
Filter: Eheim 4+
Verlichting: Juwel Helialux (9uur 100% wit & 30%) blauw)
CO2: 120 bubbels \ minuut, start 2 uur voor verlichting aangaat. Toegevoegd via een inline CO2 diffusor (recent geplaatst, heb ook andere diffusors in de bak gehad met zelfde resultaat)
Substraat: PH verlagende bodem ,6maanden oud (Colombo Flora Base Pro)

Waterwaarden:
PH - 7,5 (vind ik persoonlijk aan de hoge kant, gezien de bodem)
KH - 4
GH - 7
NO3 - <10
PO4 - 0.5

Verder doe ik wekelijkse waterversingen (ca. 35%) en voeg ik plantenvoeding toe (tot voorkort van Dennerle, maar nu switch ik naar easylife).

In de aquarium speciaalzaken krijg ik nogal uiteenlopende adviezen:
(1) verlaag CO2 toevoer naar 20-30 BPM & (2) handhaaf huidig CO2 toevoer
(3) vergroot visbestand of voeg handmatig NO3 en PO4 toe & (4) Vergroot plantenmassa
(5) probeer een ander substraat & (6) "Je hebt de beste bodem die in NL verkrijgbaar is"

Kan het kloppen dat het bufferende werking van mijn substraat ervoor zorgt dat het water weinig CO2 opneemt?
Ben benieuwd of er iemand is die me weer wat in de goede weg kan helpen.
Alvast bedankt!

Bijlagen

• Clips20-01-01_09-06.mov
    3.4 MB
Ik zou ook denken dat het met de bodem te maken heeft maar ik gebruik deze niet icm co2 dus wellicht dat iemand met ervaring op dit gebied zoals Cornelius hier iets over kan zeggen. Normaliter zou 120 bellen vrij redelijk zijn maar goed dan praat ik over een gewone bodem.

Sommige mensen zijn best tevreden over Colombo (superfish) en andere absoluut niet. Ik behoor tot de laatste groep, en zeker wat soil betreft.

Ik vermoed dat de CEC eigenschappen van je bodem zijn uitgewerkt waardoor de KH gaat oplopen en het langer duurt voordat de CO2 beschikbaar is voor je planten.
Dus, als ik je verhaal zo doorlees heb je gewoon je CO2 niet op orde. (als je meting betrouwbaar zijn, zover dat kan met een druppeltestje)

Hoe los je dat op?
maak eerst een pH profiel om te bekijken hoe efficiënt je CO2 toevoeging is. Als je dat in kaart hebt gebracht zal je duidelijk beeld hebben hoe verder je CO2 af te stellen.

Ik gok dat TS niet begrijpt waar je met pH profiel bedoelt.

Hoe zit je water invoer in je aqua en welke difussor gebruik je precies. Kan je daar een foto van maken?

Zie ik het goed dat je daar in de hoek een interne filter hebt?
Daar zit de CO2 niet op gok ik.

Je aqua ziet er leuk en gezellig uit.

Wat je zou kunnen proberen:
- boven dat filteruitlaat van je interne filter een omgekeerd plastic bakje ophangen met een klemmetje of zuignap oid. gewoon zo'n wit bakkje vande chinees.
- daarin zet je dan je co2 uitstroom

het idee is dat het bakje zich met co2 gaat vullen en doordat het water er onderdoor stroomt het geleidelijk zou moeten oplossen.
Werkt dit beter dan kan je het bakje vervangen door een transparant bakje.

Zie ik het goed dat je daar in de hoek een interne filter hebt?
Daar zit de CO2 niet op gok ik.

Het interne filter heb ik eruit gehaald. Omdat ik al decoratie heb aangebracht heb ik de behuizing laten zitten.
Hierin zit nu de water-uit en de water in-slang "onzichtbaar" weggewerkt.

Als diffusor gebruik ik deze:
https://www.aquaplantsonline.nl/tec...t-co2-diffusor-16-22-mm-atomizer-systeem.html
De outflow van het water heb ik licht schuin omhoog staan zodat er een (beperkte) rimpeling in het water is. Ter illustratie een filmpje toegevoegd.
Met een PH profiel wordt bedoeld PH voor CO2 toevoegen, gedurende de dag en aan het eind van de dag toch? Deze is redelijk stabiel (tussen 7.0 en 7.5) maar ik zal het een paar dagen meten om het zeker te weten.

Bijlagen

• Outflow-filmpje.MOV
    6.9 MB
  • Pomp + Diffusor (1).jpg
    Pomp + Diffusor (1).jpg
    216.1 KB · Weergaven: 124
  • Techniek.jpg
    Techniek.jpg
    172.9 KB · Weergaven: 145
Richt die outflow eens schuin naar beneden (zodat die tegen halverwege / de onderkant van je glas aan de voorkant terecht komt) en kijk dan hoe het gaat. Ik vermoed dat veel van je CO2 nu direct weer vervliegt doordat de uitstroom nu tegen het oppervlakte aan zit,

helder.
wat er nu gebeurd is dat het co2 samen met het water bij elkaar komt in die slang en meteen je aqua wordt ingeblazen.
eigenlijk heeft het co2 niet eens de tijd om goed op te lossen.
wat er boven in de bak gebeurt is dat de co2 gewoon als gas ontsnapt via je oppervlakte.

Je hebt je sproeibuis wel netjes onder water dus dat is goed.

ik weet dat het niet hoort maar wat je eventueel kan proberen is de inline andersom te zetten en dan op de inlaat van je filter ipv op de uitlaat.
het co2 moet dan een veel langere weg afleggen nl dwars door je filter, mogelijk lost het dan beter op.

vroeger had ik altijd zo'n ding: https://www.azaqua.nl/co2-diffusors/co2-reactor-1000
hiermee lost het co2 vele malen beter op dan in zo'n inline
de co2 stijgt langs die plastic bollen omhoog terwijl het water er doorheen stort, perfecte co2 oplossing.

Je kan ook eens bij Ben in zijn fotoboek kijken naar zijn zelfbouw cerges reaktor.
Werkt bijna hetzelfde maar is stukken goedkoper.

een fluctuatie tussen 7.0 en 7.5 valt onder de noemer onstabiele CO2. En met die waarden en de KH die je hebt doorgegeven kom je op tussen de 12 en 3.8ppm.
Dan is het niet gek dat je dropchecker blauw blijft en dat je plantproblemen hebt.

Ik wijt het probleem aan je Dennerle wegwerpflesjes. Deze icm met een inline diffuser is meestal een slechte combinatie.

Wegwerp fles is niet de oorzaak.
Dat inline ding wel.
Maakt niet zoveel uit wat de bron van CO2 is.
Wegwerp navul of bio.
Het gaat om het oplossen

Ik denk dat Cornelus bedoeld dat met zo'n groot aquarium de wegwerpfles zo leeg is. Op een kleine bak wil dat prima. Ga er wel vanuit dat er co2 in de wegwerp zit dus zou dan het probleem niet wezen. Een spraybar is nog een optie. Word het effectifier verdeelt en kun je zodanig richten dat de rimpeling aan het oppervlak minimaal is. De bodem ken ik niet maar heeft Cornelius dan uitleg over gegegeven.

120 bellen per minuut, dus die fles is echt het probleem niet.
Het probleem zit erin dat het co2 gewoon niet opgelost wordt.
Met die KH kan de pH echt wel onder de 7.0 komen door co2, dat het niet gebeurd wijst allemaal in de richting van die inline difussor.
Ik zat ook nog naar die stenen te kijken maar dat zou de KH gaan verhogen en dat gebeurt blijkbaar niet.

De gebruiksaanwijzing gaat zowiezo niet op 1 bel liter per minuut. Hier een netto 60 liter en zit op 50 per minuut voordat dat verrekte ding es groen word. Maar stroming is zeker een factor.

Laat maar.
Je begrijpt blijkbaar niet wat ik bedoel.

Ja zeker en begrijp het wel en kan ook zeker een punt wezen. Zijn zovele oorzaken mogelijk en moeten allemaal getackled worden. Daar is het advies van jou ook 1 van zeer zeker.

Ik denk dat Cornelus bedoeld dat met zo'n groot aquarium de wegwerpfles zo leeg is. Op een kleine bak wil dat prima. Ga er wel vanuit dat er co2 in de wegwerp zit dus zou dan het probleem niet wezen. Een spraybar is nog een optie. Word het effectifier verdeelt en kun je zodanig richten dat de rimpeling aan het oppervlak minimaal is. De bodem ken ik niet maar heeft Cornelius dan uitleg over gegegeven.
Een wegwerpfles is idd snel leeg op zo'n bak .
Maar los van dat; het drukventiel van de Dennerle is max afgesteld op max 120 BPM, fabrief af. Dus daarmee zit je aan de max.
En mijn ervaring, omdat ik ze zelf al jaren gebruik, is dat icm met een inline diffuser gewoon niet optimaal werkt.

Wel even in het begin, maar naar mate de fles leger gaat worden gaat het op 1 of andere manier ook minder werken met een inline diffuser.

Vandaar dus dat ik over een reaktor begin.

Oke klopt. Die is inderdaad vooraf ingesteld. Er zit in het gedeelte waar de slang op komt een klein schroefje.Miniscuul moet je echt een klein schroevendraaier hebben en kun je de 120 bellen opvoeren. De bellenteller klopt dan niet meer uiteraard. Ik heb dat ding dus es verstopt gehad en heb toen dat ding waar de slang op komt verknooid met mijn lompe gedrag. Maar waar de slang op komt zit best nog weer een systeem in. Ik had de regelaar van marktplaats en zat verstopt. Van Dennerle na schrijven een nieuwe gekregen plus gebruiksaanwijzijng. Het schijnt dat je de uitblaas ook zo reinigen moet. Dus dat schroefje los en dan doorblazen. Echter de bellenteller is na die tijd slecht af te stellen. Het zij zo daar zijn dan nog weer andere opties voor. Het moraal van het verhaal snap ik met oog op de inline diffisor.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een vergelijkbare CO2 setup, dus wegwerpfles en inline diffusor (dezelfde) na de pomp. Ik heb sinds kort ook een PH controller en kom zonder problemen op een Ph van 7 bij een kh van 5 en de CO2 Gaat ook vaak gewoon uit overdag, dus het kan wel met die spullen. Ik heb ook de oude Helialux in een vision 260 En brand 8 uur per dag.

Hoeveel bellen ik heb kan ik je niet vertellen op dit moment, omdat ik niet in de gelegenheid ben te kijken en ik heb het ook nooit als maatgevend gebruikt, toen ik nog geen controller had keek ik naar de drop checker. de fles staat wel ver open weet ik. De Ph probe hangt aan de overzijde van de spraybar.

mijn Spraybar zit aan de zijkant en heeft gaten in een hoek van ongeveer 90 graden, dus een deel van de flow wordt naar beneden gespoten en een deel naar voren (net benedenwaarts gericht). als de CO2 aan staat dan gaan de bellen ver de bak in dus ook vanaf laag en dat maakt dat ze langer in het water verblijven en de circulatie Is ook goed. De afzuig hangt aan de andere kant in het aquarium. Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik, omdat ik de flow van mijn potfilter slecht vond het rotortje uit het potfilter heb gehaald en er een opvoerpomp op gezet heb.

ik kan de filmpjes niet bekijken, maar het valt me op de foto op dat de slang na de pomp eerst naar beneden gaat en dan naar de diffusor. Dat zou ik inkorten, om flow verlies te beperken en kijken hoe je de verblijftijd van de bellen in je bak kan verlengen en beter te verspreiden.

Bedankt voor jullie (snelle) reacties! Nu heb ik een plan waar ik wel vertrouwen in heb.

(a) Ik heb direct de uitlaat naar beneden gericht, dat zou direct al iets kunnen schelen (ik verwacht niet dat dit "de oplossing" is, maar eerder een stapje in de goede richting).
(b) Verder ook maar een CO2 reactor besteld. Dit zou wel eens een hele waardevolle toevoeging kunnen zijn voor zover ik dat nu kan inschatten.
(c) Mocht dit niet tot resultaat leiden dan vervang ik ook de bodem voor een reguliere voedingsbodem & substraat.
Dit hele proces gaat mogelijk wel een paar weken duren, wil natuurlijk niet m'n vissen vergassen in het proces 😀
Zodra ik heb uitgevonden wat hier de sleutel tot succes is laat ik wel even laten weten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan