M
Martijn1980
Guest
Hallo allemaal,
Graag wil ik jullie advies inwinnen hoe ik de waterwaarden in mijn aquarium verder kan verbeteren.
Ik ervaar een paar problemen die duidelijk waarneembaar zijn:
(1) Planten groeien naar het licht
(2) Er zit baardalg in de bak (met name op de achterwand, want aangetaste blaadjes heb ik verwijderd)
(3) Er lijkt weinig CO2 in het water te zitten, ongeacht hoeveel bubbels / minuut ik toevoeg. De dropchecker wordt net iets minder blauw, maar zeker nooit mooi Lime-groen.
Het filmpje laat dit aardig zien.
Voor de volledigheid wat meer informatie over de bak: Het is een Juwel Trigon (190 liter)
Filter: Eheim 4+
Verlichting: Juwel Helialux (9uur 100% wit & 30%) blauw)
CO2: 120 bubbels \ minuut, start 2 uur voor verlichting aangaat. Toegevoegd via een inline CO2 diffusor (recent geplaatst, heb ook andere diffusors in de bak gehad met zelfde resultaat)
Substraat: PH verlagende bodem ,6maanden oud (Colombo Flora Base Pro)
Waterwaarden:
PH - 7,5 (vind ik persoonlijk aan de hoge kant, gezien de bodem)
KH - 4
GH - 7
NO3 - <10
PO4 - 0.5
Verder doe ik wekelijkse waterversingen (ca. 35%) en voeg ik plantenvoeding toe (tot voorkort van Dennerle, maar nu switch ik naar easylife).
In de aquarium speciaalzaken krijg ik nogal uiteenlopende adviezen:
(1) verlaag CO2 toevoer naar 20-30 BPM & (2) handhaaf huidig CO2 toevoer
(3) vergroot visbestand of voeg handmatig NO3 en PO4 toe & (4) Vergroot plantenmassa
(5) probeer een ander substraat & (6) "Je hebt de beste bodem die in NL verkrijgbaar is"
Kan het kloppen dat het bufferende werking van mijn substraat ervoor zorgt dat het water weinig CO2 opneemt?
Ben benieuwd of er iemand is die me weer wat in de goede weg kan helpen.
Alvast bedankt!
Graag wil ik jullie advies inwinnen hoe ik de waterwaarden in mijn aquarium verder kan verbeteren.
Ik ervaar een paar problemen die duidelijk waarneembaar zijn:
(1) Planten groeien naar het licht
(2) Er zit baardalg in de bak (met name op de achterwand, want aangetaste blaadjes heb ik verwijderd)
(3) Er lijkt weinig CO2 in het water te zitten, ongeacht hoeveel bubbels / minuut ik toevoeg. De dropchecker wordt net iets minder blauw, maar zeker nooit mooi Lime-groen.
Het filmpje laat dit aardig zien.
Voor de volledigheid wat meer informatie over de bak: Het is een Juwel Trigon (190 liter)
Filter: Eheim 4+
Verlichting: Juwel Helialux (9uur 100% wit & 30%) blauw)
CO2: 120 bubbels \ minuut, start 2 uur voor verlichting aangaat. Toegevoegd via een inline CO2 diffusor (recent geplaatst, heb ook andere diffusors in de bak gehad met zelfde resultaat)
Substraat: PH verlagende bodem ,6maanden oud (Colombo Flora Base Pro)
Waterwaarden:
PH - 7,5 (vind ik persoonlijk aan de hoge kant, gezien de bodem)
KH - 4
GH - 7
NO3 - <10
PO4 - 0.5
Verder doe ik wekelijkse waterversingen (ca. 35%) en voeg ik plantenvoeding toe (tot voorkort van Dennerle, maar nu switch ik naar easylife).
In de aquarium speciaalzaken krijg ik nogal uiteenlopende adviezen:
(1) verlaag CO2 toevoer naar 20-30 BPM & (2) handhaaf huidig CO2 toevoer
(3) vergroot visbestand of voeg handmatig NO3 en PO4 toe & (4) Vergroot plantenmassa
(5) probeer een ander substraat & (6) "Je hebt de beste bodem die in NL verkrijgbaar is"
Kan het kloppen dat het bufferende werking van mijn substraat ervoor zorgt dat het water weinig CO2 opneemt?
Ben benieuwd of er iemand is die me weer wat in de goede weg kan helpen.
Alvast bedankt!