Wat is er nieuw

CO2 combineren met O2

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Andy Slingerland
  • Startdatum Startdatum
A

Andy Slingerland

Guest
ik heb een vraagje over mijn CO2 die ik combineer met O2.

De CO2 hang vlak onder de inlaat van de Juwel filter pomp.
Op de uitlaat zit een Juwel O2 slangetje,
Hang hij daar goed?
Niet dat de CO2 verloren gaat door de uitlaat van de filter pomp.

Ik zat ook te denken om hem onder de uitlaat te hangen, maar dan blaas de O2 het weg.

Hebben jullie andre adviezen, of het goed hang, of ik het beter anders kan doen.
 
Dat zuigt hij op. en spuwt het weer uit.

Dan gaat er toch niets verloren?
 
ik heb een vraagje over mijn CO2 die ik combineer met O2.

De CO2 hang vlak onder de inlaat van de Juwel filter pomp.
Op de uitlaat zit een Juwel O2 slangetje,
Hang hij daar goed?
Niet dat de CO2 verloren gaat door de uitlaat van de filter pomp.

Ik zat ook te denken om hem onder de uitlaat te hangen, maar dan blaas de O2 het weg.

Hebben jullie andre adviezen, of het goed hang, of ik het beter anders kan doen.

Waar haal jij die O2 vandaan dan? want het is gewoon lucht uit de kamer waar je bak staat watie de bak inblaast, daar zit maar 21% O2 in
 
  • Leuk
Waarderingen: Erik
Normaliter is toevoeging van zuurstof niet nodig en hierdoor heb je extra gasuitwisseling waardoor co2 wordt uitgedreven in je bak. Ik zou de zuurstof eraf halen als dat kan en verder zie ik geen probleem als het (deels) via je filter loopt want dan kan het goed oplosssen.
 
Dan zou ik de CO2 ook aan de andre kant van de aquarium kunnen hangen.
Dan gaat het met de stroming van het water mee, en kan de zuurstof het niet zo snel afbreken.
 
De zuurstofbelletjes zorgen voor beweging an het oppervlak en zo krijg je extra gasuitwisseling.
 
Ok, geef dat een probleem voor de CO2?

Daarvoor had ik die zuurstof slangetje aan de filterpomp een eheim luchtpomp en de CO2.
De Eheim luchtpomp heb ik al eraf gehaald.
 
Nou ja er komt balans tussen de co2 buiten en binnen de bak en zo kun je veel co2 verliezen.
 
Hoe meer je wateroppervlak "golft" hoe meer oppervlak er met de lucht in aanraking komt. CO2 heeft de neiging om in de lucht en uit het water te ontsnappen, hoe meer het water beweegt, hoe sneller dat gaat.
Nog veel belangrijker is dat planten onder invloed van licht CO2 afbreken in C (koolstof) welk ze voor zichzelf gebruiken als bouwstof en dat ze O2 ( zuurstof) weer aan het water afgeven, omdat ze dat asl afvalstof niet allemaal zelf kunnen verwerken. Extra toevoeging van O2 via een mebraampomp welke lucht in je bak blaast, is dus compleet overbodig en werkt dan zelfs averrechts.
 
Ik heb op de moment deze(op Foto) op de pomp zitten, maar dat blaas hij dan samen met de CO2 uit de filterpomp.
Daarom zat ik te denken om de CO2 diffuser verder weg van de filterpomp te hangen.

Daarvoor had ik er ook nog een membraanpomp erbij in de aquarium, die heb ik er toen uit gehaald.

DE45B7C3-711C-491A-A9E2-C8B33A3BDECD.jpeg
 
Is echt niet nodig hoor, waarom wil je dit perse?
 
Is echt niet nodig hoor, waarom wil je dit perse?

Goede vraag want als de planten goed groeien zullen die voldoende zuurstof produceren in een bak en je krijgt ook zuurstof in de bak door gasuitwisseling aan het oppervlak als je een lichte rimpeling hebt. Niet teveel maar iets mag het bewegen.
 
De vissen zijn er volgens mij wel tervreden mee, ze gaan dan tegen de stroming in zwemmen.
Ik vind ook dat de vissen dan meer aktiever zijn.

Maar jullie vinden dat ding op de filterpomp overbodig, de planten groeien goed.
 
Ik denk dat ze ook wel tegen de stroming in gaan zwemmen zonder de bubbeltjes 😉

Als je planten goed groeien produceren ze voldoende zuurstof, hoeveel mg/l Co2 heb je overigens?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan