Wat is er nieuw

CO2 controller aqua medic 2001

eric79

Well-known member
Lid geworden
12 september 2012
Mede aquarianen,

Ik heb de mogelijkheid om een CO2 controller op de kop te tikken. Een van aqua medic 2001 c met nieuwe elektrode, nog net niet uitgepakt zeg maar.

maar waarom eigenlijk een controller, de grote Amano werkte hier immers ook niet mee.
Nu start de CO2 toevoer 1,5 uur voor het licht aangaat dmv een reactor.
In het begin is hij donkergroen en tegen de tijd dat de lampen uitgaan licht groen/geel.
Een uurtje voordat de lampen uitgaan zet ik hem uit dmv een tijdschakelaar.
So far so good.

Mijn CO2 toevoer is dus niet stabiel, dit is dan op te vangen door een controller.

Hebben waterwissels effect hierop? Moet ik na iedere verversing opnieuw kalibreren.
In eerste instantie dacht ik dat bij een veranderende hardheid er meer of minder CO2 toegevoegd moet worden om op een zelfde ph te komen.

Maar ik heb zojuist zelf al antwoord gegeven volgens mij, ik ververs nu iedere week, dus mijn waardes zijn stabiel, gh/kh blijven rond de zelfde waardes zitten.

Maar als de gh nu ineens verandert van 9 naar 5, heeft dit dan effect op de elektrode, opnieuw ijken?

Ik heb aardig last gehad en nog een beetje van baardalg, die hardnekkige die altijd op de randen van de Anubis gaat zitten. Dit kan o.a. komen door een onstabiele ph waarde, zal dit dan verbeteren?

Al met al zie ik de meerwaarde niet zo 1,2,3.
Ruilen voor een aquatlantis led 1047? 🙂 ownee wacht, wel on topic blijven!!

Toch weer lang van stof...
Concreet, hoeveel meerwerk zit er in een controller en wat is de meerwaarde..
Ik hoor graag jullie mening!

Is hij donkergroen als het licht aangaat?? Hoe kun je zoveel co2 kwijtraken dan?? Heb je misschien veel oppervlaktebeweging??

Ja, zeer veel zou ik wel zeggen, een jbl 1501 en 901, waarvan die eerste een spraybar heeft!
Die 901 ook, maar staat deels recht naar beneden voor de handwaaier.

eric79 zei:
Ja, zeer veel zou ik wel zeggen, een jbl 1501 en 901, waarvan die eerste een spraybar heeft!
Die 901 ook, maar staat deels recht naar beneden voor de handwaaier.

De grote Amano werkte volgens mij met een lily pipe. Zodat zijn kostbare CO2 niet uit de bak gejaagd wordt.

Oppervlakte mag slechts een lichte rimpeling vertonen, niet meer san dat.
Eigenlijk moet je een stroming creeren net onder het oppervlak. Het oppervlak lijkt stil, maar het water beweegt eronder. Klinkt raar, maar weet niet hoe ik het anders moet verwoorden.

Na een onderhoud wil de spraybar wel eens iets te hoog gericht staan, maar probeer er zoveel mogelijk op te letten. Dan zou een controller uitkomst bieden denk ik.
Blaast hij natuurlijk wel meer CO2 die bak in.

Werken jullie met een controller?
Hoeveel onderhoud zit er aan?
Hoe een elektrode te behandelen bij een waterwissel?

Die sterke stroming wil ik wel behouden, blijven opletten dus voor een juiste afstelling!

Als ik de dennerle controllers bekijk, moet je bij enkele ook de cabonaathardheid invullen voor de juiste instellingen.

Als dit niet kan bij de controller, welke factor heb je dan kans om er naast te zitten.
Krijg je dan nog steeds onregelmatige CO2 of zit de weergave er dan gewoon naast.

Dus ph van 6,8 met kh van 10, waterwissel en kh wordt 7, wat gebeurt er dan met je CO2.

Ik merk dat ik het lastig vind om duidelijk te zijn, ik vind het ook moeilijke materie.

Ik ben niet zo technisch maar ik verwacht dat de controller dan ook de ingegeven ph waarde zal aanhouden als doel. Als jij een ph van 6.6 ingeeft dan zal de ph daar neem ik aan ook op uitkomen.
Maar wellicht zijn er leden die dit uit de praktijk kennen.

eric79 zei:
Als ik de dennerle controllers bekijk, moet je bij enkele ook de cabonaathardheid invullen voor de juiste instellingen.

Als dit niet kan bij de controller, welke factor heb je dan kans om er naast te zitten.
Krijg je dan nog steeds onregelmatige CO2 of zit de weergave er dan gewoon naast.

Dus ph van 6,8 met kh van 10, waterwissel en kh wordt 7, wat gebeurt er dan met je CO2.

Ik merk dat ik het lastig vind om duidelijk te zijn, ik vind het ook moeilijke materie.

Het is ook niet zo simpel voor de gemiddelde leek hoor. maar hoe kan je kh zo fluctueren dan?? Co2 heeft nauwelijks invloed op de kh en die invloed kunnen de meesten dan ook niet meten.

Ik denk dat ik daar ook de verkeerde aanname heb.
Mijn KH zal niet spontaan veranderen met grote mate,
Mijn lfs gaf aan zijn kh te meten om dan de ph/kh tabel erbij te nemen om de gewenste ph in te stellen.
Ik ging er eigenlijk ook altijd vanuit dat een ph van 6,6-6,8 ideaal is voor een plantenbak. Maar 7.2 met bijbehorend kh waarde zou dus ook kunnen.

Theoretisch zou je je ph dus moeten aanpassen aan een sterk veranderende kh waarde, die in praktijk niet snel voorkomt....

Iemand die bovenstaand alinea wil quoten en tegenspreken?

Het lijkt me dat de controller 24/7 aan moet blijven staan? Hier ben ik zelf ook tegenstrijdig in...ik hoef toch alleen maar overdag een constante ph voor de planten te hebben.

uiteindelijk besloten om dat ding te verkopen en dat is me goed gelukt.
Heb er een LED aquatlantis voor in de plaats voor gedaan.

Uiteindelijk dat 'meerwerk' stootte me tegen de borst.
Gewoon weer amano style...;-)

als ik me daarmee mag vergelijken tenminste...
iig bedankt voor al het meedenken!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan