Co2 dennerle fijnafstelling


olaf_nw

Active member
Lid geworden
4 juni 2018
Berichten
44
Leeftijd
34
Locatie
Noordwijk
Beste aquarianen..

Ik zit met een vraagje over mijn co2 set..

Kom er zelf niet uit en kan mijn probleem in de handleiding ook niet vinden.. ik heb deze wwek een co2 set van dennerle gekocht de quantum300. Nu heb ik op dit moment nog een klein bakje van 60liter (wil eerdaags wel groter wilde er eerst weer ff in komen) mijn probleem is dus dat ik teveel bellen heb als ik mijn werkdruk op 1 zet.. daarom draai ik de meter verder terug tot ergens op de helft dan kom ik goed uit op ong 6 bellen p minuut.. dit werkt overdag goed alleen als snacht mijn co2 sluit en ik de andere dag mijn magneetventiel wwer open gaat lijkt het of er te weinig druk is dan heb ik helemaal geen belletjes meer.. druk opvoeren en daarna terugdraaien helpt wel maar volgens mij zou ik dit toch ook beter af kunnen stellen of is mijn bak gewoon te klein voor deze set?

Ik lees mensen over een fijnafstelling maar die kan ik dus niet vinden (?!)
De man van de winkel is er pas eind vd week weer en kom op internet ook niet echt verder dus hoop dat iemand me hiermee kan helpen. Alvast bedankt voor de hulp.

Gr. Olaf
 
Het kan zijn dat ik de fijnafstelling en gewone afstelling door elkaar haal maar ik vind maar 1 manier om af te stellen en dat is aan de knop draaien maar dat is volgens mij om de werkdruk in te stellen op die manier regel ik nu ook het aantal bubbels maar er moet nog een andere manier zijn waarmee ik mijn werkdruk hoger kan zetten en de bellen verminder daar ben ik dus naar opzoek..
 
Waarom 6 bellen per minuut?
Wat is de beoogde waarde die je in het water wilt hebben; hoeveel ppm CO2?

Ik denk dat er momenteel zo weinig CO2 uit je drukventiel komt
dat het gewoon een lange tijd duurt dat alles opgebouwd is.
 
Kun je een foto maken van de meter op je fles. Ik ben even benieuwd of je dezelfde hebt als ik had, en dan heb ik wel wat tips. Als het een nieuwer model is dan zou ik het niet weten.
 
Als het goed is heb je 2 draaiknoppen op je regelaar zitten. De grote zwarte stel je de werkdruk mee in(1bar wordt meestal gebruikt). Dan heb je vaak links een klein draaiknopje zitten waar je het aantal bellen mee regelt. Ken jou set niet dus weet niet wat voor reduceer je op je fles hebt zitten
 
@Cornelius ik las in de handleiding van dennerle de berekening gemiddeld 10 bellen p min op 100 liter moet toevoegen maar begrijp ook dat dit per bak anders is ik heb inmiddels de co2 indicator opgehangen dan kan ik even kijken wat die aangeeft ik heb op dit moment niet heel veel planten in mijn bak maar wil volgende week een 200liter bak gaan halen (lido200) maar wilde eerst nog even beetje dat co2 gaan begrijpen.. op deze 60liter bak heb ik veel moeite gehad om goede balans te vinden misschien ook wel teveel vis ook ondanks weinig sterfte lukt het maar niet om de planten mooi te krijgen daarom wil ik het nu zo aanpakken..

Ik denk indd trouwens dat het komt dat de druk te laag is maar als ik de druk naar 1 bar breng of co2 bubbels zoals het tegenwoordig heet oo de meter dan krijg ik al snel 25 bubbels p min.. omdat ik niet elke dag thuis ben geef ik liever iets te weinig als teveel omdat ik niet wil thuis komen en mijn vissen vergast zijn ( zit op de vrachtwagen en ben 2x 2.5 dag de rit op) mede daarom wil ik het gewoon goed afgesteld hebben
 
@World Citizen

20180604_212809.jpg
 
Hmm.. je hebt een andere dan ik had. Toch komen je symptomen overeen.

Een losse tip gebaseerd op een andere Dennerle meter:
- Draai eerst de werkdruk helemaal (max) open, en hou hem daar 5 min
- Draai dan terug naar je gewenste werkdruk
- Daarna ga je pas met je fijnafstelling te werk.
- Fijnafstelling eerst weer 5 min helemaal open
- Dan langzaam terug draaien naar gewenste bubbels

Als je merkt dat je bubbels heel veel veranderen naarmate je fles leeg loopt... koop een andere meter.

Wellicht hebben andere leden meer tips, maar die van mij is eruit gegaan. Ik had het gevoel dat de kleppen in de meter stroef liepen. Vandaar dat helemaal openzetten en langzaam terug draaien.
 
Wat ik denk is de bovenste knop stel je 1bar in de fijnafstelling is het knopje tussen de manometers
 
@World Citizen

Ik heb de set vorige week vrijdag in de winkel gekocht bij heems.. ken je miss wel.. rob heeft er veel verstand van hij praat alleen heel snel en bij thuiskomst was ik het meeste alweer kwijt omdat het zoveel info was.. ik denk dat in jou antwoord mijn probleem zit ik zou niet weten hoe ik die fijnafstelling moet doen...ik heb de zwarte knop van de gasfles open gedraaid en door met de werkdruk te klooien krijg ik het gewenste co2 maar waar zit dan die fijnafstelling :p het is vast heel.simpel maar daar kom ik niet uit
 
@Roy1986 bedoel je tussen de manometers waar de slang ingaat ofso? Of dat gaatje in de draaiknop?
 
Die zwarte knop op de fles regel je de werkdruk niet mee dat doe je met de knop op de reduceer ventiel zodra je de werkdruk hebt stel je met de fijnsfstelling de bellen in.
 
Hee roy ik denk dat jij me wel verder kan helpen volgens mij is het heel simpel maar snap ik dr gewoom geen bal van haha.. die werkdruk dat snap ik inderdaad die kan ik op 1bar instellen maar hoe kan ik m dan instellen bpm?
 
Leerzaam dit wellicht...ik heb dezelfde en de zwarte knop altijd helemaal open. Ik regel het aantal bellen met de ei-vormige knop tussen de meters. Gaat altijd prima, alleen lopt als je fles bijna leeg is de werkdruk wat terug.
 
Thanks trouwens voor al jullie hulp ik ben nieuw op dit forum en vind het echt super! Thumbs up! Okee @World Citizen daar kan ik denk wel wat mee in dat rode deel gaat ook me co2 slang in he.. ik dacht dat je daarmee die slang vaster kon draaien ik ben nu ff niet thuis maar als ik thuis ben ga ik ff kijken wat ee gebeurd als ik daaraan draai :)
 
@Plankje haha dus die knop waar ik me slang mee dacht vast te draaien is dus ook gewoon een soort ventiel waarmee je kan instellen..? Dat heb ik denk over het hoofd gezien. XD
 
@Cornelius
Ik denk indd trouwens dat het komt dat de druk te laag is maar als ik de druk naar 1 bar breng of co2 bubbels zoals het tegenwoordig heet oo de meter dan krijg ik al snel 25 bubbels p min.. omdat ik niet elke dag thuis ben geef ik liever iets te weinig als teveel omdat ik niet wil thuis komen en mijn vissen vergast zijn ( zit op de vrachtwagen en ben 2x 2.5 dag de rit op) mede daarom wil ik het gewoon goed afgesteld hebben
Met 25 bellen op 60 liter vergas je niet zo snel je vissen hoor.
Ik heb hier een 25 liter met 50 bellen per minuut zonder problemen.

Er zit maar 1 draaiknop op die quantum. Als je deze volledig opendraait is ie fabrieksmatig afgesteld op 120 bellen per minuut.
Maar...dat is berekent met een flipper en niet met een glazen diffuser ofzo dan zal het beduidend minder zijn.
Mijn ervaring is dat ie erg gevoellig is met afstellen.
 
Wat wc zegt klopt zwart knop fles open(liefst halve slag terug) eivormig knop stel je op 1bar in(check handleiding) rode knop stel je aantal bellen in. Doe de rode knop eerst helemaal dicht en dan voorzichtig iets open draaien. Neem voor die laatste stap de tijd aangezien het een tijdje kan duren voordat de bellen constant zijn.
 
Oke ... Hierbij

Mijn welgemeende, oprechte en vriendelijk excuses. Ik druip af en ga gewoon weer mijn mond houden :)

Laat ik dan wel zo eerlijk zijn dat de verkoper hierin een beter advies had kunnen geven gezien de bak hij heeft. Toch?


Zekers vooral omdat co2 voor veel mensen onbekend is. Ik heb gewoon alles losgekocht zodat je altijd de goede setup kan maken op welke afmetingen je bak ook wordt.
 
Zekers vooral omdat co2 voor veel mensen onbekend is. Ik heb gewoon alles losgekocht zodat je altijd de goede setup kan maken op welke afmetingen je bak ook wordt.

Ik heb dat gedeelte even uit de post gehaald omdat ik niet vind dat ik dat zomaar kan zeggen. Wie weet zit er wel een strategie achter. Ik heb vertrouwen in de betreffende Rob die ik verder niet ken...
 
Haha okee dan is er denk met die quantum wat veranderd vergeleken jullie co2 sets..

Ik vond het al zo vreemd dat er niks in de handleiding over stond maar indd alleen maar aan die eivorminge knop te draaien.. het was ook meer omdat ik las 10 bubbels per 100 liter en mijn angst de vissen te vergassen maar als jij cornellius 50 bellen pmin op 25 liter draait zal dat dus niet echt snel kwaad kunnen.. heb jij dan zoveel planten in je nano? als ik werkdruk rond de 1 zet kom ik op 20bpm.zal m daar wel even op laten kijken wat er met me ph gebeurd en snachts geeft die toch geen co2 door het magneetventiel..
 
Ik heb dat gedeelte even uit de post gehaald omdat ik niet vind dat ik dat zomaar kan zeggen. Wie weet zit er wel een strategie achter. Ik heb vertrouwen in de betreffende Rob die ik verder niet ken...

Beste vent hoor die Rob als je eens in heemstede in de buurt ben wel leuk om ff langs te wippen die winkel heet Heems ze hebben net een nieuwe winkel erg mooi geworden ook heel veel vissen enzo
 
@Cornelius

Wow dat heb je gaaf gedaan zeg..

Heb je toevallig nog een foto van toen je het met geplant had? Vind dat altijd wel gaaf die bodem groeit dat vanzelf zo mooi vol dat je gewoon overal wat stekjes plaatst en het helemaal uitloopt? Ik heb een tijdje terug dat 1-2 grow uitgeprobeerd alleen bleef het niet goed liggen man het planten is al bijna niet te doen en als het eindelijk zit weten de sterbays t wel weer los te wroeten ik denk dat je het beter kan doen als dr nog geen vis in de bak zit maar dan is het alsnog wel een gepiel om die kleine dingen te planten denk :p
 
@Cornelius

Wow dat heb je gaaf gedaan zeg..

Heb je toevallig nog een foto van toen je het met geplant had? Vind dat altijd wel gaaf die bodem groeit dat vanzelf zo mooi vol dat je gewoon overal wat stekjes plaatst en het helemaal uitloopt?
Hier een foto van de 1e dag en het resultaat na 32 weken. Zoals je ziet beplant ik erg dicht op elkaar. Het zijn geen In-vitro plantjes. De stengelplantjes heb ik gekocht en het naaldgras stond nog in het raamkozijn.
Maar ik moet er wel eerlijk bijzeggen dat het geen gemakkelijk bakje is. Het is maar 25 liter dus er is snel kans op een onbalans.
Ik gebruik erg veel licht en veel CO2. Dus eigenlijk is dit maat bakje niet geschikt voor mensen die daar geen ervaring mee hebben.
overvieuw.jpg

ik denk dat je het beter kan doen als dr nog geen vis in de bak zit maar dan is het alsnog wel een gepiel om die kleine dingen te planten denk
Het is natuurlijk altijd wel gepriegel om kleine plantjes netjes in de bodem te krijgen. Beetje afhankelijk van het type bodem wat je gebruikt natuurlijk. Maar de bodem beplanten doe je natuurlijk als er geen (of zo weinig mogelijk) water in de bak zit. Dan is het prima te doen
 

Terug
Bovenaan