Wat is er nieuw

CO2 diffusers

geer

Member
Lid geworden
15 oktober 2011
Berichten
16
Locatie
kwintsheul
Hallo forumleden.
Ik draai in mijn 175 ltr.bak naar volle tevredenheid met een CO2 installatie van Dennerle aangestuurd door bijbehorende comp.
Nu is mijn vraag de volgende:
Mijn bellen komen in de bak via de zg.CO2 flipper van Dennerle.
Ik heb er twee en één werkt er naar behoren, mooie kleine bellen.
Wanneer ik deze vervang i.v.m.schoonmaken plaats ik de andere schoongemaakte( chloor,azijn) flipper.
Deze werkt niet zo goed, dus overweeg ik om een andere flipper te kopen, of een zg. Diffuser.
Dit omdat ik deze ondanks dat de flipper perfect werkt en deze ook aangeraden wordt als minst problematisch.
Maar optisch niet de meest fraaie oplossing.
Heeft er iemand ervaring met de diffuser van Dennerle?
Graag jullie antwoord, ik wil voor één van deze oplossingen gaan omdat ik mijn aan-afvoerslangen niet wil onderbreken.
De flipper evt.ergens achterin de bak plaatsen kan natuurlijk ook nog.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
 
Op de meterbak draaide ik ook met een flipper en dat werkte prima en had hem achter in de hoek tegen de achterwand geplakt en van voren zag je hem dan amper.
 
  • Leuk
Waarderingen: geer
Ik vind het nadeel van flippers dat wanneer deze niet helemaal rechtop staat(oude zuignap, losse zuignap, iets tegenaan) of beetje vies is dat de bellen niet goed meer lopen. De schoonmaak van een diffuser vind ik zelf persoonlijk makkelijker. Je kan alle merken diffusers wisselen. Ikzelf heb een Twinstar en bevalt goed
 
Waarom wil je de slangen niet onderbreken? Ik heb sinds 3 maanden een inline diffuser en dat is toch wel heel prettig. Veel betere verdeling door de bak icm spraybar.
 
Ik vind het nadeel van flippers dat wanneer deze niet helemaal rechtop staat(oude zuignap, losse zuignap, iets tegenaan) of beetje vies is dat de bellen niet goed meer lopen. De schoonmaak van een diffuser vind ik zelf persoonlijk makkelijker. Je kan alle merken diffusers wisselen. Ikzelf heb een Twinstar en bevalt goed
Mijn ervaring met de flipper is anders en ik schoof hem om de week open en dan met filterwatten of zachte borstel even schoonmaken. Wellicht zullen de zuignappen minder worden maar die kun je dan wel vervangen.
 
Môh Geer,

De diffuser van Dennerle is kwalitatief prima
Maar ik weet niet of je een externe pomp hebt, dan is een inline diffusser is wellicht toch een beter optie.
Zeker voor een 175 liter bak
 
Mijn ervaring met de flipper is anders en ik schoof hem om de week open en dan met filterwatten of zachte borstel even schoonmaken. Wellicht zullen de zuignappen minder worden maar die kun je dan wel vervangen.
bij mij zat er op ten duur iets in waardoor de flipper niet doorliep, de bellen verzamelde zich tot éen grote en die ging met een noodgang de ladder door. Of ik had toevallig een maandagmorgen exemplaar..
 
bij mij zat er op ten duur iets in waardoor de flipper niet doorliep, de bellen verzamelde zich tot éen grote en die ging met een noodgang de ladder door. Of ik had toevallig een maandagmorgen exemplaar..
Je moet wel proberen te voorkomen dat je krasje krijgt aan de binnenkant of beschadigingen want dan lopen de bellen minder goed. Dus ja je had beter die schroevendraaier niet kunnen gebruiken :DD 😉
 
Hallo forumleden.
Ik draai in mijn 175 ltr.bak naar volle tevredenheid met een CO2 installatie van Dennerle aangestuurd door bijbehorende comp.
Nu is mijn vraag de volgende:
Mijn bellen komen in de bak via de zg.CO2 flipper van Dennerle.
Ik heb er twee en één werkt er naar behoren, mooie kleine bellen.
Wanneer ik deze vervang i.v.m.schoonmaken plaats ik de andere schoongemaakte( chloor,azijn) flipper.
Deze werkt niet zo goed, dus overweeg ik om een andere flipper te kopen, of een zg. Diffuser.
Dit omdat ik deze ondanks dat de flipper perfect werkt en deze ook aangeraden wordt als minst problematisch.
Maar optisch niet de meest fraaie oplossing.
Heeft er iemand ervaring met de diffuser van Dennerle?
Graag jullie antwoord, ik wil voor één van deze oplossingen gaan omdat ik mijn aan-afvoerslangen niet wil onderbreken.
De flipper evt.ergens achterin de bak plaatsen kan natuurlijk ook nog.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Een flipper is de minst goede keuze om je CO2 toevoegingen in je bak te brengen. Een diffuser werkt in elk geval al beter. Je zou eens kunnen denken aan een diffuser van het Intense Bazooka type. Tante Ali heeft ze voor een aantrekkelijke prijs. Bovendien is dit type klein en het is daardoor onopvallende te verbergen en het geeft een zeer fijn bellentype die beter wordt opgenomen door het water.
 

Bijlagen

  • full-view.jpg
    full-view.jpg
    55.8 KB · Weergaven: 8
Een flipper is de minst goede keuze om je CO2 toevoegingen in je bak te brengen
Als je er de tijd voor neemt dan valt dat mee denk ik en met wat spelen met de werkdruk en de fijnafstelling dan heb je best weinig verlies. Door het tragere opstijgen van de bellen lossen die grotendeels op en ik had max 10% verlies door bellen die boven verloren gingen.
Ik heb denk ik 10 jaar een flipper gebruikt in de 180 liter bak.
 
Als je er de tijd voor neemt dan valt dat mee denk ik en met wat spelen met de werkdruk en de fijnafstelling dan heb je best weinig verlies. Door het tragere opstijgen van de bellen lossen die grotendeels op en ik had max 10% verlies door bellen die boven verloren gingen.
Ik heb denk ik 10 jaar een flipper gebruikt in de 180 liter bak.
Blijft dat ik het lelijke slecht te verbergen dingen vind. Daarbij is een aanzienlijk hogere prijs ook nog vermeldenswaardig. Zeker wanneer je er een koopt bij Tante Ali. Maar goed, dit is slechts mijn mening die er verder eigenlijk ook niet zo toe doet.
 
Ja daar heb je gelijk in want je ziet ze wel natuurlijk. Maar goed qua werking had ik er geen problemen mee verder en met mijn ogen zag ik zo n doorzichtig ding amper 😉
 
Ik dacht al eraan om naar de achtergrond van je verhaal te vragen wat ik vaker doe... @geer maar lees over afvoerslang dus denk ik dat je bedoeld de terugvoer slang van een buitenfilter. Correct me if I'm wrong.

Ik gebruik een atomizer pro van Plantedbox op de terugvoer na het buitenfilter. Dit werkt perfect, vastgezet met 2 rvs slangklemmen. Zeer kleine CO2 belletjes komen daarmee in de waterkolom. Hoe kleiner de CO2 belletjes hoe meer er is opgelost in water. @benvo gebruikte een zelfgemaakte reactor. Opzich werkt dat nog beter en er zijn verschillende uitvoeringen om die zelf te maken voor zover ik heb gelezen.
Maar mij bevalt de atomizer pro echt goed.

https://planted-box.com/product/pro...f-PTVJNiaYSWL1OrWhUDjvsef8YaPJPWAzXN779VJ10AO

Succes met de uiteindelijke keuze!
 
Laatst bewerkt:
Dat ik voor het eerst CO2 ging gebruiken in het aquarium (Al heel lang terug) had ik een complete set gekocht.
pH controller, fles, ventiel en een flipper.
De flipper vond ik zelf toen wel leuk,
Het zien hoe de CO2 belletjes langzaam kleiner werden en zo.
Het nadeel vond ik wel het schoonmaken. Steeds het open maken en met iets zachts de rommel verwijderen.
Daarna kreeg ik ook de problemen met het afstellen.
Dacht ik het eindelijk goed te hebben, de volgende dag als deze weer in de ochtend weer bij kwam, of geen bellen of extreem veel.
Oorzaak nooit echt kunnen achterhalen.
Toen verschillende diffusors geprobeerd.
Zon glaasje in het aquarium, diffusor in de slang.
Bij mij was dit nooit een succes.
Hierna ben ik over gegaan op de reactor.
Ik gebruik voor mijn 2 aquariums de reactor van aquamedic.
Deze bevalt mij zeer goed.
Het is wel zo bij deze reactor van aquamedic dat ik o.a. de O-ring heb vervangen voor een deugdelijke. De originele O-ring is een flut ding.
Ook heb ik voor de zekerheid alle aansluitingen voorzin van een siliconen kit rand.
Om er zeker van te zijn dat deze echt lek vrij is en blijft.
 
Het grootste nadeel van diffusors in het aquarium vind ik het irritante geluid wat ze maken.

Het co2 moet door een keramisch plaatje geperst worden. Dit geeft een tjirpend geluid.

Ik heb nu een reactor van JDAquatec. Deze is compact en stil.

http://www.jdaquatec.de/
 
Vroeger de Sera (L) later deze veel grotere (R) …..
https://www.aquanaturetec.com/product/6110279/co2-mixer-reactor-200-plus

Reactor is eenvoudig te demonteren en goed zonder lekkage weer dicht te draaien.
20231221_145540.jpeg


Gemonteerd achter de Oase 350T met voldoende slang lengte om zowel filter als reactor naar voren te halen…..
….reactor om te ontluchten (door te kantelen) en filter kan zelfs buiten meubel.
Meubel diepte is 50cm.
20240609_091733.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan