CO2 diffusor, reactor of toch de atomizer


T

TLL

Guest
Ik ben niet heel actief of het forum geweest maar lees wel regelmatig eea om inspiratie op te doen. Ik wil in 2020 mijn aquarium weer een nieuwe indeling geven en ben niet heel erg tevreden over de CO2 toevoeging via de JBL atomizer. Deze zit tussen de uitlaat van mijn JBL cristelprofi 901. Het aquarium heeft een inhoud van 250L (100x50x50)
Mijn CO2 toevoeging wil ik dus aan gaan passen. Mijn vragen:

1 Kunnen de tegenvallende prestaties deels komen door te hoge stroming van het filteruitlaat, waardoor CO2 verloren gaat?

2 Gaat jullie voorkeur uit naar een diffusor of reactor bij het toevoegen van CO2 bij een dergelijk aquarium?

3 heeft het nut om de CO2 toevoeging met atomizer of reactor te scheiden dmv bijvoorbeeld een extra potfilter met een lagere capaciteit?
 
Met een reactor heb je vaal het beste resultaat maar ik heb op de 330 liter bak wel een goed resultaat met de JBL inline diffuser op uitlaat van de filter.
 
1, jazeker de hoeveelheid van oplossing is afhankelijk van de contact tijd
2, reactor boven alles
3, kan maar hoeft niet, een grotere reactor kan een hogere flow aan dan een kleinere.
 
Bedankt voor jullie reacties
Ik zit er nog wel over te twijfelen of ik de atomizer dan laat zitten, maar wellicht dmv een extra potfilter (met lagere flow) het water met de CO2 vermeng, of;

Een reactor tussen de uitstroom plaats die de flow aankan.

Stof om over na te denken
 
Ik zou in jouw geval gaan kijken naar een reactor. Het lijkt mij eerder een stapje terug om nu een Diffuser te gaan gebruiken. Mocht je toch een diffuser willen gaan gebruiken (in deze of een ander bak) dan zijn die van Aquario erg aan te raden. Ik ben daar bijzonder tevreden over en zie dat er bijzonder fijne belletjes uitkomen. Maar nogmaals, ik zou je ook een reactor aanraden om te gaan gebruiken.

Dit is een diffuser van Aquario:
mainslide01.jpg
 
Tagere stroming gaat zeker niet beter werken, hoe sneller de stroming, hoe beter de CO2 zal oplossen.
 
Tagere stroming gaat zeker niet beter werken, hoe sneller de stroming, hoe beter de CO2 zal oplossen.
Dat hangt er een beetje vanaf volgens mij. Als je veel stroming aan het wateroppervlak hebt verdwijf je eerder de CO2 uit het water. Maar ik neem aan dat je dat juist niet bedoelde.
 
Sinds niet al te lang geleden maak ik gebruik van een Cerges reaktor. Zo'n apparaat was er al lang en ook veel mensen hier gebruiken een dergelijk ding. Vaak had ik erover gelezen en als gezegd, ik heb de stap gemaakt. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik dit veel eerder had moeten doen. Belletjes zie je niet meer en het blijkt ook effectiever. Voor mij is dat eenvoudig te zien omdat ik een (eigenbouw) aquarium computer gebruik met een pH electrode die nu minder vaak "aanslaat". Mijn diffuser, ik gebruikte een Intense Bazooka achtig type van Chinese makelij, gebruik ik nog maar nu in de Cerges. Hij geeft een heel fijne mist die opgevangen wordt in grove spons bovenin de Cerges om belvorming te voorkomen. Daarna wordt het door de stroming nogmaals door een andere grove spons geblazen. De contacttijd is dus zo lang mogelijk gemaakt.

 
Bedankt voor wederom je nuttige toevoeging aan dit topic Ben! :petjeaf:
 
De aquario diffusor en de cerges reactor heb ik opgezocht, bedankt daarvoor, nuttige aanbevelingen. Ik vertrouw alleen niet zo op mijn knutselvaardigheden als het om lekkage gevoelige dingen gaat.. ik wil mijn hobby graag voort kunnen zetten thuis zonder een paar boze blikken:D ik begrijp dat de cerges reactor een knutselproject is.

Maar vwb de reactor (welke dan ook) ben ik nog benieuwd of je daarbij rekening moet houden met de flow. Ik begrijp dat dit ten koste gaat van je filtercapaciteit, maar mocht ik ervoor kiezen om hiervoor een aparte filter te gebruiken, kan de capaciteit ook te laag zijn voor de reactor?
 
De aquario diffusor en de cerges reactor heb ik opgezocht, bedankt daarvoor, nuttige aanbevelingen. Ik vertrouw alleen niet zo op mijn knutselvaardigheden als het om lekkage gevoelige dingen gaat.. ik wil mijn hobby graag voort kunnen zetten thuis zonder een paar boze blikken:D ik begrijp dat de cerges reactor een knutselproject is.

Maar vwb de reactor (welke dan ook) ben ik nog benieuwd of je daarbij rekening moet houden met de flow. Ik begrijp dat dit ten koste gaat van je filtercapaciteit, maar mocht ik ervoor kiezen om hiervoor een aparte filter te gebruiken, kan de capaciteit ook te laag zijn voor de reactor?

Er zal een invloed zijn, dat moet eigenlijk wel, maar gek genoeg merk ik er bij mijn filter instroom nauwelijks iets van.
 
De aquario diffusor en de cerges reactor heb ik opgezocht, bedankt daarvoor, nuttige aanbevelingen. Ik vertrouw alleen niet zo op mijn knutselvaardigheden als het om lekkage gevoelige dingen gaat.. ik wil mijn hobby graag voort kunnen zetten thuis zonder een paar boze blikken:D ik begrijp dat de cerges reactor een knutselproject is.

Maar vwb de reactor (welke dan ook) ben ik nog benieuwd of je daarbij rekening moet houden met de flow. Ik begrijp dat dit ten koste gaat van je filtercapaciteit, maar mocht ik ervoor kiezen om hiervoor een aparte filter te gebruiken, kan de capaciteit ook te laag zijn voor de reactor?
Je kan cerges stijl reactoren ook komen de hs mix/max is hier een voorbeeld van.
Een griggs reactor word “veel” verkocht op vleesboek door Wilfred haan.
Of je koopt een AM1000, dan ben je ook klaar.

Qua debiet lever je vaak wel in, zeker met de grotere filters is dit merkbaarder
 
Ok, ik las ergens dat de AM 1000 een aanbevolen capaciteit van 1000/2000l per uur heeft. Bij deze reactor zit ik er om die reden aan te denken om een filter met overcapaciteit erop te zetten. Bijvoorbeeld een Oase biomaster 350 (1100 L p/u) t.o.v. De 250 (900 L p/u), bij de 350 zou ik dan nog kunnen overwegen om het bij 1 filter te houden
 
Naja minder water door je reactor is niet erg, heb je meer contact tijd met je CO2 en dus een betere oplossing
 
Naja minder water door je reactor is niet erg, heb je meer contact tijd met je CO2 en dus een betere oplossing
Om hier nog even op terug te komen, zou jij dan in dat geval juist gaan voor de 250? Ondanks dat het aantal l/pu lager ligt dan aanbevolen?
 
Ik zou altijd na het filter plaatsen.
Maar als jij liever met 1 filter werkt zou dat ook gewoon moeten kunnen.
 
Ik zou altijd na het filter plaatsen.
Maar als jij liever met 1 filter werkt zou dat ook gewoon moeten kunnen.
Nou het is niet perse wat ik liever zou willen, ik wil er graag het beste resultaat uithalen, vandaar.
Ik kan er een filter op zetten die 1100 l/pu er doorheen blaast waarbij ik overcapaciteit heb en nog kan knijpen indien nodig of ik zet er een aparte filter op die 300 l/pu er doorheen blaast (en als ik jou goed begrijp heeft het dan juist meer contacttijd met de CO2), naast een tweede filter die 900 l/pu filtert.

In het geval van die pomp met 1100 lpu ben ik bang dat de contacttijd wellicht erg kort is, in het geval van de gescheiden variant met een pomp erop met 300lpu ben ik bang dat de CO2 zich teveel ophoopt in de reactor zelf omdat de pomp niet krachtig genoeg is..maar wellicht zie ik dat verkeerd
 
Dan houd je met de 350 ongeveer 550L/U over eens geïnstalleerd, daar moet dan nog de weerstand die jouw reactor bied vanaf getrokken worden.
Denk dat het wel goed gaat komen met die 350 dan
 
Daar gaat dan toch nog een hoop vanaf zeg! Maar bedankt voor de reacties
 
Nou het is niet perse wat ik liever zou willen, ik wil er graag het beste resultaat uithalen, vandaar.
Ik kan er een filter op zetten die 1100 l/pu er doorheen blaast waarbij ik overcapaciteit heb en nog kan knijpen indien nodig of ik zet er een aparte filter op die 300 l/pu er doorheen blaast (en als ik jou goed begrijp heeft het dan juist meer contacttijd met de CO2), naast een tweede filter die 900 l/pu filtert.

In het geval van die pomp met 1100 lpu ben ik bang dat de contacttijd wellicht erg kort is, in het geval van de gescheiden variant met een pomp erop met 300lpu ben ik bang dat de CO2 zich teveel ophoopt in de reactor zelf omdat de pomp niet krachtig genoeg is..maar wellicht zie ik dat verkeerd

Er is nog een manier om de water/CO2 contacttijd te vergroten. Dit kan door een zo groot mogelijk "mengreservoir" te kiezen. Bij een AM 1000 kan dit niet, dit is een kant en klaar apparaat. Bij een Cerges principe kan dit wel. Door een (drie of vier)dubbele mengbeker bijvoorbeeld. Je kan die dingen laten bouwen, of zelf doen, zo groot je wilt.
 
Ik heb voor de reactor aqua medic 1000 gekozen icm de biomaster 350. Nu installeren.

Viel mij wel op dat de aansluiting bovenop de reactor anders is dan op de verpakking en in de beschrijving staat. Iemand ervaring mee toevallig? Er zit geen wartel bovenop om de slang vast te draaien, maar je klemt de slang er als het ware in. Nu ben ik wel benieuwd of hij op deze manier geen valse lucht aantrekt

De groene slang heb ik overigens gemonteerd voor de ontluchting. De doorzichtige is voor de CO2
 

Bijlagen

  • 3742E612-BDAA-429E-9260-B1A3412F5BA6.jpeg
    3742E612-BDAA-429E-9260-B1A3412F5BA6.jpeg
    94.3 KB · Weergaven: 138
Ik heb voor de reactor aqua medic 1000 gekozen icm de biomaster 350. Nu installeren.

Viel mij wel op dat de aansluiting bovenop de reactor anders is dan op de verpakking en in de beschrijving staat. Iemand ervaring mee toevallig? Er zit geen wartel bovenop om de slang vast te draaien, maar je klemt de slang er als het ware in. Nu ben ik wel benieuwd of hij op deze manier geen valse lucht aantrekt

De groene slang heb ik overigens gemonteerd voor de ontluchting. De doorzichtige is voor de CO2
Ik heb op mijn reactor ook insteek slangkoppelingen.
Werkt prima, het is echter wel belangrijk om de slang recht af te snijden en zonder rafels!
 
Ok bedankt, slagklemmen gaan er voor de zekerheid nog op inderdaad en goed om te horen dat de insteek slag koppelingen goed werken. Morgen zal ik deze nog even controleren op rafels, bedankt voor de tip!
 
Ik heb jarenlang op dezelfde manier (zonder slangklemmen) de slangen op mijn Eheim pomp aangesloten gehad. Dat is altijd goed gegaan hoor. Het was eigenlijk bij toeval dat ik er achter kwam dat er normaal gesproken een slang klem bij de pomp hoort te zitten. Ik heb hem toen voor de zekerheid maar gekocht en in gebruik genomen.
 
Er is een klein misverstand zie ik door mijn vraagstelling, maar het gaat eigenlijk dus voornamelijk om de insteek slangkoppeling van de CO2, de linker op de foto, die RobertDJ ook beschrijft. die is voor mij nieuw

Ik heb op mijn reactor ook insteek slangkoppelingen.
Werkt prima, het is echter wel belangrijk om de slang recht af te snijden en zonder rafels!

Ik krijg de slang alleen met geen mogelijkheid meer los om te controleren op rafels (op zich een goed teken dat het goed vast zit)
 
Even met een haarföhn er overheen tot de slang warm is? Dan krijg je de slang vaak makkelijker ge(de)monteerd. ;-)
 
Ik krijg de slang alleen met geen mogelijkheid meer los om te controleren op rafels (op zich een goed teken dat het goed vast zit)
Slang in de koppeling duwen en het ringetje naar beneden duwen.
Dan zou je de slang "normaal" moeten los krijgen.

Dit is een koppeling dat men ook gebruikt voor perslucht gestuurde onderdelen. (Automatisatie)
 
Ik zou in jouw geval gaan kijken naar een reactor. Het lijkt mij eerder een stapje terug om nu een Diffuser te gaan gebruiken. Mocht je toch een diffuser willen gaan gebruiken (in deze of een ander bak) dan zijn die van Aquario erg aan te raden. Ik ben daar bijzonder tevreden over en zie dat er bijzonder fijne belletjes uitkomen. Maar nogmaals, ik zou je ook een reactor aanraden om te gaan gebruiken.

Dit is een diffuser van Aquario:
mainslide01.jpg
Je hebt gelijk wat deze diffusers betreft aangegaande de fijne bellenstroom. Een Intense Bazooka type heeft minimaal dezelfde, waarschijnlijk nog een fijnere stroom. Maar veel belangrijker, althans zo vind ik, is dat het ding heel klein is en daardoor gemakkelijk is te verbergen. Diffusers zijn gewoon niet mooi in een bak. Bovendien zijn die dingen ook nog eens goedkoop, rond de vier, vijf euro bij tante Ali en sterk en stevig. Maar natuurlijk en daarboven speelt hier een persoonlijke smaak en voorkeur een, de, belangrijkste rol...
HTB1UMuRKeuSBuNjSsplq6ze8pXaM.jpg
 
Tagere stroming gaat zeker niet beter werken, hoe sneller de stroming, hoe beter de CO2 zal oplossen.
De bedoeling van reactors, atomyzers, diffusers, trapjes of wat dan ook is om de contacttijd CO2 met het water zo lang mogelijk te laten zijn. Bij een reaktor kan je dan bijvoorbeeld kiezen voor een grotere pot of misschien zelfs meerdere potten achter elkaar. Maar een vertraagde stroming d.m.v. een bypass, bijvoorbeeld, zou ook kunnen.
 
Ik heb voor de reactor aqua medic 1000 gekozen icm de biomaster 350. Nu installeren.

Viel mij wel op dat de aansluiting bovenop de reactor anders is dan op de verpakking en in de beschrijving staat. Iemand ervaring mee toevallig? Er zit geen wartel bovenop om de slang vast te draaien, maar je klemt de slang er als het ware in. Nu ben ik wel benieuwd of hij op deze manier geen valse lucht aantrekt

De groene slang heb ik overigens gemonteerd voor de ontluchting. De doorzichtige is voor de CO2
Ik heb ook nog zo'n ding liggen. De slang valt er niet in maar omheen. Wat ik altijd zou doen is zodra je zover mogelijk de slang om de tule hebt gezet het te borgen met bijvoorbeeld een tie rip of een slangklem. Die zet je dan achter een verdikkingsribbel op de tule.
 
Alles draait nu, er zit nog wat lucht uiteraard in de leidingen, maar waar ik mij nog wel een beetje aan stoor is toch die aansluiting voor de ontluchting. Het slangetje zit erin geklemd, maar wanneer je het beweegt komt er bij de aansluiting water vrij. Het is niet veel, maar m’n gevoel zegt dat het niet hoort. Ik begrijp de functie ervan ook niet
 

Bijlagen

  • 0D65A313-1301-4229-AB27-3C66AACC6F43.jpeg
    0D65A313-1301-4229-AB27-3C66AACC6F43.jpeg
    101.1 KB · Weergaven: 76

Terug
Bovenaan