CO2 drukregelaar lekt


Rick85

Well-known member
Lid geworden
4 augustus 2014
Berichten
145
Locatie
Duivendrecht
Goedemorgen iedereen,

Ik heb nu een aantal jaar een complete JBL CO2 set en nu merk ik dat mijn drukregelaar flink lekt. De CO2 knalt er gewoon uit dat zwarte dopje, zie foto.
Wat is dat dingetje en waarom zou dat ineens open staan? En wat is er aan te doen? Ik heb er zelfs niks mee gedaan.

CO2 drukregelaar.PNG
 
Zover ik weet is dat een overdrukventiel (veiligheidsventiel) die eruit kan klappen maar de techneuten kunnen je vast meer vertellen.
 
Hoewel ik nooit een JBL drukregelaar heb gehad kan hier wellicht de oorzaak liggen: Een JBL regelaar als deze moet ingesteld worden op een maximum van 1,2 bar. Bij het per ongeluk een hogere druk in te stellen treedt het overdruk ventiel in werking. Door nu de druk terug te draaien tot het maximum van 1,2 bar zou het probleem zich op moeten lossen. Hieronder zoals aangegeven door JBL:

  • De drukregelaar brengt de flesdruk van ca. 60 bar (wordt op 1 manometer weergegeven) terug naar een geringe 1,2 bar werkdruk (weergegeven op manometer 2) zodat de CO2 toevoer goed regelbaar is
  • Veilig in gebruik
    De drukregelaar is voorzien van een overdrukventiel die zorgt voor een veilige afvoer van een per ongeluk te hoog ingestelde werkdruk zonder de armatuur te beschadigen. De aansturing van het membraan van de drukregelaar garandeert absoluut betrouwbaarheid.
 
Het is eigenlijk dat gaatje erachter waar het uit komt.
Er valt weinig af te stellen, zou niet weten waar ik dat doe.
 

Bijlagen

  • 39CF1D57-170C-4E04-9C4E-AFA6EAA37F41.jpeg
    39CF1D57-170C-4E04-9C4E-AFA6EAA37F41.jpeg
    117.1 KB · Weergaven: 94
Het is eigenlijk dat gaatje erachter waar het uit komt.
Er valt weinig af te stellen, zou niet weten waar ik dat doe.
Dat is het overdrukventiel welke nu open staat omdat het een te hoge druk opmerkt. Jouw druk is, als op de foto af te lezen, ingesteld op zo'n 1,8 bar. Wat dus volgens JBL te veel is. Je moet dus de druk verlagen, terugdraaien dus, naar minimaal 1,2 bar. Waarnaar het overdruk ventiel zich weer zou sluiten.
 
Je moet dus de druk verlagen
Volgens mij weet de TS niet waarmee hij dit kan doen. Ik ken deze drukregelaar verder ook niet.
Als ik de foto zo bekijk gok ik op de grote zwarte knop.
 
Volgens mij weet de TS niet waarmee hij dit kan doen. Ik ken deze drukregelaar verder ook niet.
Als ik de foto zo bekijk gok ik op de grote zwarte knop.
Met de zwarte knop kan de druk ingesteld worden en met de naaldregelaar de fijn afstelling. (Gebruikshandleiding?)
 
@benvo en @jessicapilon
De werkdruk kan versteld worden met een imbus sleutel, de verstelling zit achter het zwarte dopje aan de voorzijde.
De grote zwarte knop is het snelheidsregelventiel, dus de “fijn afstelling”
En de foto in de OP is er 1 van internet van jbl zef

Overdruk beveiling word niet aangesproken bij 2 bar, heb jaren op 2,5 gedraaid met een jbl regelaar.
 
@benvo en @jessicapilon
De werkdruk kan versteld worden met een imbus sleutel, de verstelling zit achter het zwarte dopje aan de voorzijde.
De grote zwarte knop is het snelheidsregelventiel, dus de “fijn afstelling”
En de foto in de OP is er 1 van internet van jbl zef

Overdruk beveiling word niet aangesproken bij 2 bar, heb jaren op 2,5 gedraaid met een jbl regelaar.
Hoe dan ook: Kennelijk is er sprake van overdruk. Anders zou het overdruk ventiel niet moeten openen. Om dit uit te vinden was mijn advies gegeven. Simpel de druk terugdraaien en kijken wat er gebeurd. JBL spreekt over een instelling van 1,2 bar zoals aangegeven met de regels die uit de JBL site komen voor dit type regelaar. Mar ik gaf al aan dat ik zelf geen ervaring heb met JBL CO2 producten. Daarom dus prima dat jij de juiste informatie deelt!
 
Ik zie 2 foto s van TS en volgens mij betreft het niet dezelfde drukregelaar als ik goed kijk want op de 2e foto zie ik een grote zilveren draaiknop die denk ik voor de fijnsafstelling is en die zie ik niet op de eerste foto.
Ik heb de indruk dat de eerste foto van internet is.
 
Hoe dan ook: Kennelijk is er sprake van overdruk. Anders zou het overdruk ventiel niet moeten openen. Om dit uit te vinden was mijn advies gegeven. Simpel de druk terugdraaien en kijken wat er gebeurd. JBL spreekt over een instelling van 1,2 bar zoals aangegeven met de regels die uit de JBL site komen voor dit type regelaar. Mar ik gaf al aan dat ik zelf geen ervaring heb met JBL CO2 producten. Daarom dus prima dat jij de juiste informatie deelt!
Nou niet geheel..
Zo’n soort overdruk beveiliging is vaak een zogeheten “brustdisc” die barst bij een overdruk, of plotse stijging van de druk.
Maar kunnen ook “zomaar” springen door ouderdom (herhaaldelijk op druk brengen en ontspannen)
 
Nou niet geheel..
Zo’n soort overdruk beveiliging is vaak een zogeheten “brustdisc” die barst bij een overdruk, of plotse stijging van de druk.
Maar kunnen ook “zomaar” springen door ouderdom (herhaaldelijk op druk brengen en ontspannen)
Kan allemaal, maar om daar achter te komen, dus of het ding stuk is kan je het beste gewoon de druk terugdraaien. Als dat niet werkt komt de volgende stap. Anders gezegd, om überhaupt te ontdekken of een auto wil lopen moet gewoon proberen te starten...
 
Kan allemaal, maar om daar achter te komen, dus of het ding stuk is kan je het beste gewoon de druk terugdraaien. Als dat niet werkt komt de volgende stap. Anders gezegd, om überhaupt te ontdekken of een auto wil lopen moet gewoon proberen te starten...
Eens gebroken gaat het niet meer dicht, dan is het over en moet er een nieuwe breekplaat in.

Maar dacht dat JBL dat pas had bij 4 bar of meer
 
Ik denk dat het membraan gewoon lek is. De werking van een reduceerventiel is heel erg simpel, eigenlijk kunnen er maar twee onderdelen aan stuk, dat is de veer die je met de knop strakker of losser tegen het membraan drukt en het membraan zelf. Meestal niet te repareren.
 
Eerste foto is inderdaad voorbeeld van de site, 2de is van mijn regelaar.
Ik zie geen inbussleutel om af te stellen, alleen de zwarte plastic knop kan gedraaid worden.
Aangezien het plastic in metaal schroefdraad is kan je het niet al te vast draaien. Als ik het open draai dan gaat deze eruit waardoor je de veer en membraan ziet. In beide gevallen knalt de co2 er volledig uit.
Ik denk dan dat het stuk is maar dan is het niet de beste kwaliteit.
 

Bijlagen

  • DFC543F9-32DA-4AE2-9D84-5276E8CC28EE.jpeg
    DFC543F9-32DA-4AE2-9D84-5276E8CC28EE.jpeg
    207 KB · Weergaven: 77
  • CD920231-835A-4638-90D8-06A7E71A646D.jpeg
    CD920231-835A-4638-90D8-06A7E71A646D.jpeg
    175.3 KB · Weergaven: 76
Schermafbeelding 2022-08-23 om 11.57.45.png

Er valt, behalve met de grote draaiknop, niks aan af te stellen. #4 is het membraan, dat is het meest kwetsbare onderdeel. Zou ook kunnen dat #6, de klep niet goed afdicht.
 
Bekijk bijlage 347509
Er valt, behalve met de grote draaiknop, niks aan af te stellen. #4 is het membraan, dat is het meest kwetsbare onderdeel. Zou ook kunnen dat #6, de klep niet goed afdicht.
Zoals ik al eerder aangaf kan je met die zwarte knop dus toch de werkdruk verlagen. Ik zou dat dus eerst eens proberen want zo te zien wordt hier niet gewerkt met een drukplaat maar met veerdruk hetgeen zich dus zelf bij een lagere druk kan herstellen. Werkt dit niet kan je altijd nog verder kijken.
 
Ik heb het jbl drukventiel nu 7 jaar en altijd het zelfde probleem gehad .
O ring altijd vervangen bij vullen en druk nu op 1.5 .
Vandaag binnen 3 weken 2 kg fles weer leeg .zeker weten bij ingebruikname alles gecontroleerd .
Kost een hoop geld voor een waardeloos stuk stuk gereedschap.JBL is gewoon kut.
Ik Ga dupla kopen zonder ph automaat.
Wat een frustratie.
 

Terug
Bovenaan