Wat is er nieuw

Co2 drukregelaar

TheEvilTomat0

Active member
Lid geworden
12 november 2025
Leeftijd
31
Ik heb een tijd terug een 2e hands co2 drukregelaar gekocht van JBL. Toen ik dat ding had gekocht bleek dat ik een rubber ringetje moest vervangen, daarna werkte die gewoon naar behoren.
Echter was mijn tank nu leeg dus had ik een nieuwe gekocht, alleen toen ik hem opnieuw had aangesloten hoorde ik dat ie lekte.

Na wat strakker aan te draaien hoorde ik hem niet meer en zag ik co2 weer langzaam uit de diffuser komen, dit duurde maar ff totdat het hele systeem er opeens mee op hield.
Nu zat ik eraan te denken gewoon een nieuwe co2 drukregelaar te kopen (nieuw), alleen heb je hier echt ontzettend veel keus in.

Op Amazon kwam ik deze (https://amzn.eu/d/fDXrpFA) tegen voor €52, maar als je naar de standaard merken kijkt zitten deze allemaal rond de €100 - €200.
Ik weet dus niet of goedkoop kopen duur kopen is in zo'n geval.

Iemand hier ervaring mee?

Ik weet dus niet of goedkoop kopen duur kopen is in zo'n geval.

Ja, ik heb 'm 2 jaar gebruikt, naar alle tevredenheid. Afstellen is wel even een dingetje omdat het naaldventiel enorm gevoelig is.
Maar eenmaal goed is afgesteld heb ik er zelf verder geen problemen mee gehad.

Ja, ik heb 'm 2 jaar gebruikt, naar alle tevredenheid

Aah oke, en zit er ook een groot verschil tussen een single en dual stage? Had gelezen dat als de fles op gaat de co2 minder stabiel geregeld wordt (met een single stage).
Maar weet niet of dat in de praktijk ook echt te merken is.

Want dan zou dat het die goedkopen misschien wel het proberen waard zijn. Anders ga ik denk ik toch voor safe.

Als je het risico van een EOBD wilt voorkomen is een dual-stage de beste oplossing.
Met een single stage zou het kunnen voorkomen als je op tijd je gasfles verwisselt, of gebruik maken van pH‑controller.

Wat houd EOBD precies in? Als ik het Google krijg ik "european on board diagnostics", maar weer niet of je dat ook bedoeld.
"End of bottle dump" (EOTD) in the aquarium hobby refers to a sudden, large release of CO2 from a cylinder when a
single-stage regulator can't handle the rapidly dropping tank pressure, potentially harming fish; it's prevented by using dual-stage regulators or by swapping tanks before pressure gets too low (around 500 PSI), as EOTD doesn't happen with better regulators.

Aah oke op die fiets, dan zal ik me daar nog eens ff in verdiepen. Thanks! 🙂

Ik ken de aangeboden regulator op Amazon niet. Persoonlijk zou ik het risco niet nemen en kiezen voor een behoorlijke regulator van bijvoorbeeld Strideways
Denk dat deze hem gaat worden Strideways PRO CO2 Drukregelaar Plus Dual Stage.
Zat naar de Chihiros te kijken (heb ik ook de lamp van) maar deze leek alleen maar dual-gauges te hebben en was ook een stuk duurder. Wel handig dat ik hem ook in de app kon hangen.

Bedankt voor de hulp allemaal!

Oke, ik loop tegen wat problemen aan en begin het spoor bijster te raken.

Ik heb de drukregelaar aangesloten op de fles, bar ingesteld (3 bar) en iets opengedraaid zodat er bellen te zien zijn in de teller.
Nu heb ik een nieuwe diffuser gekocht (had die oude per ongelijk kapot getrokken) en deze eerst 24 uur in het water laten weken, ik heb de twinstar co2 diffuser Large.
Verder ook een terugslagventiel gekocht voor co2 van JBL, de Taifun Safestop. Alles mooi aangesloten, maar zag geen belletjes uit de diffuser komen.

Wat ik allemaal al heb getest:
  • Slang in het water gedaan zonder ventiel en zonder diffuser = belletjes
  • Slang in het water gedaan met diffuser zonder ventiel = geen belletjes
  • Slang in het water gedaan met ventiel zonder diffuser = geen belletjes
    • Daarna getest met ander ventiel = belletjes (dit ventiel kreeg ik meegeleverd met een luchtpomp van Eheim)
  • Slang in het water gedaan met Eheim ventiel en diffuser = geen belletjes
Volgens internet hoef je de diffuser maar 3 (liefst 24) uur te weken in water en zou je dus direct belletjes uit het membraan moeten zien komen zodra je het aansluit.
Dus ik kan sowieso concluderen dat het JBL ventiel niet correct werkt, maar ik snap dan niet zo goed waarom de andere testen dan ook fout lopen.

Iemand toevallig nog suggesties of ideeën?

Heb je dat terugslagventiel niet verkeerd erop aangesloten?

Edit: zie net dat zonder je ook geen bellen hebt dus vergeet mn vraag maar.

Iemand toevallig nog suggesties of ideeën?
Een paar druppels afwasmiddel met minimale hoeveelheid water en een kwastje om lekker te “soppen” (desnoods een tandenborstel) en kijken waar een CO2 lekkage zit in het hele circuit vanaf nieuwe Strideways

Als er geen druk kan worden opgebouwd gaat ventiel niet open, idem diffusor

Heb je dat terugslagventiel niet verkeerd erop aangesloten?
Nee, heb zelfs beide kanten op geprobeerd met beide ventielen omdat ik daar ook al over zat te twijfelen.

Een paar druppels afwasmiddel met minimale hoeveelheid water en een kwastje om lekker te “soppen” (desnoods een tandenborstel) en kijken waar een CO2 lekkage zit in het hele circuit vanaf nieuwe Strideways
Zal dit morgen of overmorgen ff proberen, thanks voor de tip!

Alvast fijne dagen gewenst voor iedereen!

Ik gebruik hier een set van strideways en een inline Diffuser van chihiros.
Ik heb de druk op bijna 4 bar staan voor het beste resultaat.
Met 3 bar is het totaal niet te regelen bij de set die ik gebruik.

Zover ik weet heeft een drukregelaar een max maar ik weet niet hoe hoog die is.

Ik weet dat jbl niet heel hoog gaat maar strideways kan veel meer druk aan vandaar dat ik die keuze destijds gemaakt heb.

Nou dit vandaag gedaan, was gewoon helemaal prima. Zag bij de kieren / aansluitingen nergens belletjes op komen.

Ik heb het daarna eens zonder de bellen teller getest, dus de slang rechtstreeks op het systeem aangesloten en met het terugslag ventiel van de lucht pomp er tussen.
En dit was direct het resultaat toen ik het systeem weer open had gezet!

1766756041209.png

Dus ik gok dat er iets met die bijgeleverde bellen teller is, morgen de winkel maar eens bellen (haha ;))

Zit er bij de bellenteller een lekkage denk ik.

Zit er bij de bellenteller een lekkage denk ik.
Denk het ook, maar gek genoeg niet gezien toen ik met een beetje sop er langs af was gegaan.
Maar goed, ben terug naar de zaak gegaan en heb gewoon een nieuwe bellenteller gekregen van ze en nu doet alles het perfect!

Ik heb een hekel aan een sopje en vindt een busje gaslek detector beter werken. Dat blijft net ff langer zitten om te beoordelen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan