Co2 ervaring van een sceptisch forumlid.


ron35

Well-known member
Lid geworden
10 september 2017
Berichten
139
Leeftijd
41
Locatie
Barendrecht
Beste mede forumleden.

Allereerst de beste wensen en veel gezondheid voor 2020!

Ik heb al 1,5 jaar een mooi aquarium (250ltr) welke zeer goed draait. Ik twijfelde echter heel erg over het toevoege van Co2. Ik geloofde er namelijk niet in en ik vond een gasfles gevaarlijk.
Omdat ik alleen planten in mijn aquarium heb en de planten toch soms dood gingen of veranderde in pulp besloot ik osmocote voeding in de bodem te plaatsen. Ik had namelijk gelezen dat al mijn planten wortelde in de bodem en Co2 niet nodig was. Dit ging redelijk en ik bleef twijfelen over toevoeging Co2.

In september heb ik toch de gok genomen en een complete Co2 set aangeschaft.
Nu 3 maanden verder ben ik van mening dat een Co2 set echt onmisbaar is. Planten koop ik niet meer, ik hoef alleen nog maar te snoeien.
Planten doen het heel erg goed en zijn mooi gevormd en rood. Het is mooi gezicht dat je planten allemaal luchtbellen gaan afgeven.
Nu heb ik vandaag ook mijn waardes gecontroleerd en deze zijn allemaal zeer goed.

Al met al ben ik zeer tevreden en mijn gevoel is nu dat ik laatste onderdeel (Co2) echt een onmisbaar onderdeel is van een gezond en mooi planten aquarium.

Ik wil alleen mijn Co2 nog iets verlagen vanwege mijn antennebaarsje en Apistogramma.

Hieronder nog enkele foto's van mijn aquarium en waterwaardes:

Aquarium 250liter
Oase Biomaster thermo 600 volledig gevuld met biohome ultimate
Hydra
Co2 500 gram fles (50 bellen per minuut)
 

Bijlagen

  • 1.jpg
    1.jpg
    47.4 KB · Weergaven: 154
  • 2.jpg
    2.jpg
    67.2 KB · Weergaven: 154
  • 3.jpg
    3.jpg
    168.2 KB · Weergaven: 171
  • 4.jpg
    4.jpg
    114.9 KB · Weergaven: 183
  • 5.jpg
    5.jpg
    108.6 KB · Weergaven: 168
  • 6.jpg
    6.jpg
    266.4 KB · Weergaven: 175
Over het algemeen wordt vergeten dat elke plant waar dan ook CO2 opneemt. Er zijn situaties denkbaar dat extra CO2 toevoegen niet nodig is. Maar dat betekend dus niet dat die planten geen CO2 nodig zouden zijn! Daarin zit mogelijk de oorspronkelijke denkfout van TS?
 
Mooie groene bak nu overigens hoor.
 
Als je de hoeveelheid CO2 wilt bepalen en eventueel wilt verlagen zou ik gaan voor een continutester
 
Die pH is een beetje aan de hoge kant denk ik aan de kleur te zien tussen de 7.5 en 8.
Hoeveel is je KH?

Waarom moet de co2 omlaag voor je cichliden?
 
Eigenlijk heb ik het idee dat de CO2 helemaal niet zo hoog is, je sproeibuis zit redelijk hoog en je wateropp beweegt wat veel co2 verlies geeft en dat in combi met de pH die ik zie.
Die sproeibuis zou ik iets lager doen in het water.
 
Interessante opstelling. Ik heb een vergelijkbaar aquarium van 250L. Mag ik vragen welk type CO2 fles, oase filter en reactor je gebruikt? (Als dat een reactor is tenminste, rechts achterin)
 
Interessante opstelling. Ik heb een vergelijkbaar aquarium van 250L. Mag ik vragen welk type CO2 fles, oase filter en reactor je gebruikt? (Als dat een reactor is tenminste, rechts achterin)
En waar ik benieuwd naar ben hoeveel bellen TLL toevoegd met vergelijkbaar aquarium.
 
Interessante opstelling. Ik heb een vergelijkbaar aquarium van 250L. Mag ik vragen welk type CO2 fles, oase filter en reactor je gebruikt? (Als dat een reactor is tenminste, rechts achterin)
Excuses dat ik even voor mijn beurt spreek:
ik herken de CO2 set als een AliBaba setje, zo'n euro of 35 denk ik. Met een hervulbare 500 grams CO2 fles. De diffuser is zo te zien een standaard 'Twister' diffuser.
 
Die pH is een beetje aan de hoge kant denk ik aan de kleur te zien tussen de 7.5 en 8.
Hoeveel is je KH?

Waarom moet de co2 omlaag voor je cichliden?

ik had gelezen dat antennebaarsjes een PH van 6 wenselijk vinden. Ik heb nu 7.5 door de foto zie je dit misschien niet helemaal goed.
 
En waar ik benieuwd naar ben hoeveel bellen TLL toevoegd met vergelijkbaar aquarium.

Ik heb een oase biomaster thermo 600 en een standaard Co2 set besteld bij DHA aquarium.
Goed setje, 500 gram fles draait nu vanaf eind september. Ik zit ongeveer op 50 bellen per minuut.
Ik heb een dropchecker. Hoevaak moet je eigenlijk de vloeistof wisselen in een dropchecker?
 
ik had gelezen dat antennebaarsjes een PH van 6 wenselijk vinden. Ik heb nu 7.5 door de foto zie je dit misschien niet helemaal goed.
Voor wildvang ja.
 
Ik heb een oase biomaster thermo 600 en een standaard Co2 set besteld bij DHA aquarium.
Goed setje, 500 gram fles draait nu vanaf eind september. Ik zit ongeveer op 50 bellen per minuut.
Ik heb een dropchecker. Hoevaak moet je eigenlijk de vloeistof wisselen in een dropchecker?
Ok bedankt. Ik begrijp dat het grijze apparaat rechts achter je CO2 set geen reactor is gezien de diffusor, mag ik vragen wat het wel is?
 
Ok bedankt, vandaar het mooie heldere water (vermoedt ik).
Vanwaar de stream 2 i.p.v. stream 1, qua capaciteit zou het voldoende moeten zijn toch?

Klopt, deze was destijds niet op voorraad en ik kreeg de stream 2 voor de prijs van een stream 1.
Mooie deal.
 
Ik lees dat deze ook nitraat en fosfaat verwijderen. Maar dat hebben planten juist nodig.
 
Ik blijf toch altijd nog verbaast over die wondermiddelen zoals Hydra, Twinstar, Chihiros, Ozon dingetjes en CO2 paddestoelen. Het wordt verkocht maar zelden zag ik verbeteringen die niet ook op de "normale" wijze verkregen zouden kunnen worden.
 
Ik ben inmiddels in het bezit van zo’n mooi CO2 setje. Wat mij opviel is dat er een klein wit ringetje los in de bellenteller zit, is dat bij jou ook het geval toevallig? Heb niet het idee dat de bellenteller open kan.
En ik neem aan dat je er nog een terugslag ventiel tussen hebt geplaatst?
 
Ik ben inmiddels in het bezit van zo’n mooi CO2 setje. Wat mij opviel is dat er een klein wit ringetje los in de bellenteller zit, is dat bij jou ook het geval toevallig? Heb niet het idee dat de bellenteller open kan.
En ik neem aan dat je er nog een terugslag ventiel tussen hebt geplaatst

hoi,

de bellenteller kan gewoon open. Je moet deze immers ook vullen. Ik heb ook de ringen. Deze zit tussen de afsluiter en bellenteller. Ik heb ook een terugslagklep. Deze zit 5 cm boven het water bij mij.
 
Niet alle bellentellers kunnen open hoor, zeker als ze bij Ali vandaan komen.
Vaak dichtgelijmd.
Gewoon slangetjes eraf en onder de kraan, makkelijk om zo te vullen.

Ik weet natuurlijk niet om welk type het hierboven gaat en of die wel of niet open kan.
 
Oh, dat wist ik niet.
Die van mij kan open en vul ik af en toe bij.
 
Ik heb er 2 van Ali en kunnen echt open hoor. Gevuld met glycerine.
 
Ik lees dat deze ook nitraat en fosfaat verwijderen. Maar dat hebben planten juist nodig.
En elke andere vorm van toegevoegde plantenvoeding... het is als dweilen met de kraan open.
 
Naar het schijnt enkel organische.
Dus niet hetgeen wat wij met poeders toevoegen
Bullshit. No3 is No3, een chemische reactie zoals deze veroorzaakt door de hydroxide die een hydra maakt kan onmogelijk onderscheid maken.
 
Bullshit. No3 is No3, een chemische reactie zoals deze veroorzaakt door de hydroxide die een hydra maakt kan onmogelijk onderscheid maken.
Vandaar ook de “naar het schijnt” ervoor.
Ik gebruik geen hydra, purigen of harsen om bepaalde stoffen uit het water te krijgen ik kan dus ook niet oordelen of het onzin is of niet
 

Terug
Bovenaan