Wat is er nieuw

Co2 fles ineens leeg?

Antonius

Member
Lid geworden
24 januari 2017
Berichten
8
Leeftijd
31
hallo forum leden,

ik ben begin dit jaar begonnen met co2 toevoegen.
inmiddels 1x de fles van 2kg moeten bijvullen. helaas is dat nu alweer nodig. en valt mij dus opnieuw iets raars op waar ik mn vragen over heb. vragen die bij het vulstation niet beantwoord konden worden raar genoeg.

de 1e en 2e vulling; bleef de teller weken/maanden lang op 750 psi staan. en uit het niets .... is de fles leeg. is dat normaal? ik bedoel als het zo lang op dezelfde druk blijft staan dan is het toch logisch dat de co2 ook stukje bij stukje afneemt waarneembaar op de psi teller?

mijn vermoeden is dat ik de eerste keer de moer niet strak genoeg had aangedraait. de vulling ging toen ook minder lang mee. de 2e vulling had ik gecontroleert op lekkage met water en zeep.
en ipv rubber zit er een witte plastik ring in... dan vraag je ook om lekkage lijkt mij. kan het zijn dat die ring ineens denkt van, MEH ik ga vandaag wat anders doen ofzo ?

ik vind het gewoon zo raar dat die druk meter zo lang op zn plek blijft en ineens is die fles leeg 😅 dat is toch raar of is dit normaal?

ik had gehoopt op een wat betrouwbaardere aflezing over wanneer er weer gevult moet worden want het baardalg begint alweer hier en daar te verschijnen.misschien is die fles al een week leeg ofzo.
 
Hier is de druk na het vullen 50Bar en dat blijft weken gelijk en zakt langzaam naar 50. Onder de 50 Bar gaat het snel en is de fles vaak binnen enkele dagen tot een week leeg.
Hoelang heb je met de fles gedaan en hoeveel bellen doseer je?
 
Btw, ga een dropchecker gebruiken want zo zie je heel snel dat er geen aanvoer meer is.
 
In de fles zit vloeibare CO2. 1 liter vloeibare CO2 staat gelijk aan 500 liter gasvormige CO2. Zo lang er vloeibare CO2 aanwezig is in de fles blijft de druk gelijk. Als de vloeibare CO2 op is zit er nog een 1 liter gecomprimeerd gas in. Ik weet niet precies hoeveel dat bij atmosferische druk wordt, maar stel een liter of 10-50. Dan blijft dus de druk gelijk voor de eerste 450 liter en neemt dan af bij de laatste 50 liter.
 
Controleer of er CO2 lekt bij de kunststof ring met water en zeep.
Mij lijkt dat een rubberen ring beter afsluit dan een plastic ring.
 
Controleer of er CO2 lekt bij de kunststof ring met water en zeep.
Mij lijkt dat een rubberen ring beter afsluit dan een plastic ring.
Die kunststof is teflon. Als het goed is krijg je een soort van afdruk in die ring (wit???). Daarom is het goed die ring iedere keer te wisselen als de drukregelaar eraf is geweest, zeker bij leenflessen (borg flessen) Zo is het mij tenminste uitgelegd, hopelijk goed onthouden.
 
Een Dennerle apparaat?
nee geen dennerle, het is een combinatie systeem van merken. de fles geen idee.. de druk regelaar met naaldventiel geschakelt op tijd en bellen teller van co2 art. 2 regel kraantjes en 2 aflees tellers los van de bellen teller.. verder word het uiteindelijk afgegeven aan een zwarte reactor met gazige zwarte ballen er in. geen idee wat t merk is.

Hier is de druk na het vullen 50Bar en dat blijft weken gelijk en zakt langzaam naar 50. Onder de 50 Bar gaat het snel en is de fles vaak binnen enkele dagen tot een week leeg.
Hoelang heb je met de fles gedaan en hoeveel bellen doseer je?
dus het zou kunnen dat de fles op zn einde snel leeg kan zijn 🤔 hoeveel bellen heb ik geen idee van aangezien de bellen teller snel droog staat en uit recenties is te lezen dat dat plexieglas buisje snel slijt wanneer je hem telkens gaat bijvullen. dus ik tel de bellen die in de reactor komen. zon 3 bellen van onder naar boven. de drop check staat op mooi groen iig.

Btw, ga een dropchecker gebruiken want zo zie je heel snel dat er geen aanvoer meer is.
een dropcheck zit in het aquarium. ik heb geen idee hoe dat sneller af is te lezen dan de bellen die in de reactor komen of van de plantjes. gezien een dropcheck om de zoveel tijd vervangen moet worden en pas een accurate lezing geeft na een dag ofzo.

In de fles zit vloeibare CO2. 1 liter vloeibare CO2 staat gelijk aan 500 liter gasvormige CO2. Zo lang er vloeibare CO2 aanwezig is in de fles blijft de druk gelijk. Als de vloeibare CO2 op is zit er nog een 1 liter gecomprimeerd gas in. Ik weet niet precies hoeveel dat bij atmosferische druk wordt, maar stel een liter of 10-50. Dan blijft dus de druk gelijk voor de eerste 450 liter en neemt dan af bij de laatste 50 liter.
dus dan is het inderdaad ineens snel leeg?

Controleer of er CO2 lekt bij de kunststof ring met water en zeep.
Mij lijkt dat een rubberen ring beter afsluit dan een plastic ring.
ik heb de moer na het vullen dus getest omdat de 1e vulling 2kg wel erg snel vergaan was. en inderdaad de moer was niet strak genoeg aan gedraait. helaas nu de fles leeg is enner geen druk meer is kan ik het niet meer testen ghehe.

Die kunststof is teflon. Als het goed is krijg je een soort van afdruk in die ring (wit???). Daarom is het goed die ring iedere keer te wisselen als de drukregelaar eraf is geweest, zeker bij leenflessen (borg flessen) Zo is het mij tenminste uitgelegd, hopelijk goed onthouden.
de ring laat inderdaad een afruk na vannde fles kraag. ik heb hem nu dus 2x gebruikt en lekte niet na strak aandraaien. en de fles is mijn eigendom. ik zal zometeen na het vullen de 2e ring gebruiken die bij het regelaar setje zat. bedankt voor de tip' teflon is inderdaad beter dan plestik.

Jij doelt op een end of tank dump? Dat zou zeker goed kunnen inderdaad.
end dump' ik gaat even googelen 🤔
 
Jij doelt op een end of tank dump? Dat zou zeker goed kunnen inderdaad.
ik weet waar het over gaat. ik heb destijds juist deze regelaar aangeschaft omdat er stond dat er hiermee geen end dump is en met de goedkopere wel. is mijn afstelling misschien niet goed? ik doe de co2 fles dus open draaien na het vullen en zie 750 psi. dan draai ik op de grote zwarte knop van de regelaar zodat de 2e teller op 10 psi staat. dan regel ik op het bellen teller kraantje de hoeveelheid bellen.

link van de regelaar; https://www.azaqua.nl/co2-systemen/co2art-pro-se-series
 
Die ring, zit die in een adapter. Of is de aansluiting een geheel met de drukmeter?
hallo' bedankt voor je reactie. die ring zit in de moer van de regelaar. ik heb evt een link hier boven neer gezet. het is een afsluit ring van de regelaar naar de fles.
 

Bijlagen

  • 16643481656194502793946216287357.jpg
    16643481656194502793946216287357.jpg
    177.9 KB · Weergaven: 74
  • 16643487708422374114558114694858.jpg
    16643487708422374114558114694858.jpg
    271.6 KB · Weergaven: 71
ik heb geen idee hoe dat sneller af is te lezen dan de bellen die in de reactor komen of van de plantjes. gezien een dropcheck om de zoveel tijd vervangen moet worden en pas een accurate lezing geeft na een dag ofzo.
Als de fles echt leeg is zie je na enkele uren dat de kleur donkerder wordt en dat er iets loos is. Als je voldoende co2 toevoegt dan moet de checker vaak na een uur of 3-4 op kleur zijn.

Maar hoelang heb je nou dan gedaan met de fles en hoeveel bellen gaf je? Die is 2 kilo als ik het zo bekijk?
 
Als de fles echt leeg is zie je na enkele uren dat de kleur donkerder wordt en dat er iets loos is. Als je voldoende co2 toevoegt dan moet de checker vaak na een uur of 3-4 op kleur zijn.

Maar hoelang heb je nou dan gedaan met de fles en hoeveel bellen gaf je? Die is 2 kilo als ik het zo bekijk?
2kg inderdaad zoals ik al eerder zei.
zojuist de gevulde fles weer aangesloten en gecheckt op lekkage. geen lekkage.
afgestelt op 10 psi.
de bellen teller gevult. lastig te zeggen hoeveel bellen per seconde omdat t zo snel gaat. het zijn er ongeveer 9 per seconde in een bak van 450 liter met veeeel plantjes.
hoelang de fles mee gaat; 4juni laten vullen en vandaag 28 sep. dus bijna 4 maanden.
 
9 bellen is mega veel want dat zijn dik 500 per minuut. Mijn bak is 330 liter en ik voeg zo n 240 toe max en de controller regelt dat verder. Met dik 500 bellen kun je geen 4 maanden met een fles doen denk ik. Hier is hij met 240 bellen na 2 mnd al leeg en ook een fles van 2 kilo.
Ik zou willen dat ik 4 mnd met een fles zou doen.
Welke ph heeft je kraanwater en wat is de ph na toevoegen van co2?
 
De hele bellen tellerij, ik vind het maar niks! Gebruik een dopchecker of een andere meet vorm, zou mijn idee zijn.
 
De hele bellen tellerij, ik vind het maar niks! Gebruik een dopchecker of een andere meet vorm, zou mijn idee zijn.
Nou ik zie wel een voordeel van bellen tellen. Aan welke andere meetvorm denk je?

Als je een nieuwe fles aansluit is het niet ondenkbaar dat je het fijnregelventiel per ongeluk verdraait. Dan is het toch wel fijn om te weten waar je hem ongeveer op terug moet zetten.

Het gevaar is minder groot met een pH controller denk ik, maar het aantal bellen hoeft ook dan niet met turbospeed door de bellenteller te lopen, of zonder belllenteller je bak in te stromen. Als de controller faalt gaat hopelijk het magneetventiel dicht maar anders... Dus ja ook met een pH controller bellen tellen en die niet al te royaal afstellen ivm veiligheid van de vissen.

Of maak ik nu ergens een denkfout?
 
De hele bellen tellerij, ik vind het maar niks! Gebruik een dopchecker of een andere meet vorm, zou mijn idee zijn.
Klopt deels denk ik maar als je de bellen opnieuw moet instellen is een bellenteller wel makkelijk om een uitgangspunt te hebben. Ik gebruik hem eigenlijk ook niet omdat ik een controller heb maar voorheen telde ik wel de bellen in de flipper. Ik wist dat ik rond de 75 moest zitten in de 80cm dus na een nieuwe fles was het tellen vaak goed om de gewenste hoeveelheid co2 toe te voegen.
 
Als je een nieuwe fles aansluit is het niet ondenkbaar dat je het fijnregelventiel per ongeluk verdraait. Dan is het toch wel fijn om te weten waar je hem ongeveer op terug moet zetten.
Precies waar ik net op doelde en je komt heel snel aan de fijnafstelling met aan en af koppelen.
 
Nou ik zie wel een voordeel van bellen tellen. Aan welke andere meetvorm denk je?

Als je een nieuwe fles aansluit is het niet ondenkbaar dat je het fijnregelventiel per ongeluk verdraait. Dan is het toch wel fijn om te weten waar je hem ongeveer op terug moet zetten.

Het gevaar is minder groot met een pH controller denk ik, maar het aantal bellen hoeft ook dan niet met turbospeed door de bellenteller te lopen, of zonder belllenteller je bak in te stromen. Als de controller faalt gaat hopelijk het magneetventiel dicht maar anders... Dus ja ook met een pH controller bellen tellen en die niet al te royaal afstellen ivm veiligheid van de vissen.

Of maak ik nu ergens een denkfout?
Geen idee, maar zelf heb ik nog nooit bellen geteld. Dat kon ook niet want ik heb diffusers, Intense Bazooka types, gebruikt met een superfijne CO2 stroom maar ook reactors waar geen bellen te zien waren. CO2 kan je meten met een PH electrode met alleen een meter of met een controller maar ook zijn er CO2 meetpennen. Daarnaast kan je een drop checker gebruiken. Verder kan je meten met een druppeltest. Al deze methodes zouden mijn voorkeur hebben omdat het tellen van druppels zonder verdere controles , zeker bij beginners soms tot de raarste conclusies kan lijden. Zo hoorde ik van iemand bij een Lfs roepen, "hoe meer hoe beter" bij bepaalde planten toen het over het tellen ging... Maar goed, ik vertel hier mijn voorkeur. En dat hoeft helemaal niet te betekenen dat het ook de mening van iemands anders moet zijn.
 
Jij gebruikt ook een controller dacht ik Ben en dan stopt deze de toevoer wel als er voldoende is toegevoegd. Zonder controller vond ik het wel fijn om na het aansluiten van de fles te kunnen zien hoeveel ik toevoegde maar goed het kan ook op andere manieren natuurlijk.
 
Ik zou ook aanraden om een drop checker erin te hangen, dan heb je een veel betere indicatie van de werkelijke behaalde hoeveelheid CO2 in je water, al zijn je planten (en eventueel alg 😳) nog altijd de beste raadgevers of er meer nodig is.
Bellen tellen is goed te gebruiken bij het aansluiten van de fles, of om je CO2 toevoeging te verhogen of te verlagen. De hoeveelheid bellen per minuut die nodig is is per bak verschillend, afhankelijk van je CO2 reactor, de liters water in je bak, hoeveelheid planten, misschien ook de gasuitwisseling van je wateroppervlak,, waterwaarden ook nog denk ik?
Ook als je teveel toevoegd is een drop checker erg nuttig, want dat kan weer gevaarlijk zijn voor je vissen. Zo was die bij mij laatst weer behoorlijk geel, toen ik alsnog een EOTD had met mijn nieuwe drukregelaar. Toch de werkdruk nog wat verlagen misschien 🤔
 
Die kunststof is teflon. Als het goed is krijg je een soort van afdruk in die ring (wit???). Daarom is het goed die ring iedere keer te wisselen als de drukregelaar eraf is geweest, zeker bij leenflessen (borg flessen) Zo is het mij tenminste uitgelegd, hopelijk goed onthouden.
Hoeft echt niet iedere keer hoor.
Wij hebben die ringen ook tussen de koolzuur en waterstof flessen.
De waterstof staat op 200 bar. En dat lekt ook niet. Meestal eens per half jaar, gaat er een neiuwe ring in. De flessen gaan hooguit 4 dagen mee.
Flink aandraaien met de sleutel.
Pas als de ring rafels gaat vertonen, dan moet je deze beter wel vervangen.
 
De hele bellen tellerij, ik vind het maar niks! Gebruik een dopchecker of een andere meet vorm, zou mijn idee zijn.
Ik vind de bellenteller wel nuttig. Want als ik per ongeluk teveel bellen geef, dan begint de reactor te borrelen.
De controller regelt de rest.
 
Hoeft echt niet iedere keer hoor.
Wij hebben die ringen ook tussen de koolzuur en waterstof flessen.
De waterstof staat op 200 bar. En dat lekt ook niet. Meestal eens per half jaar, gaat er een neiuwe ring in. De flessen gaan hooguit 4 dagen mee.
Flink aandraaien met de sleutel.
Pas als de ring rafels gaat vertonen, dan moet je deze beter wel vervangen.
Goede info Marcel! Daar heb ik zeker wat aan.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan