CO2 fles van ene op andere moment leeg

DaveB86

Well-known member
Lid geworden
21 september 2012
Berichten
118
Samengevat:
Mijn 2kg c02 fles is nu tot 2x toe binnen een paar weken van de ene op andere dag compleet leeg. Ik weet niet hoe dit kan en hoop daarom met jullie hulp erachter te komen.

Achtergrond:
Tijdens mijn dagelijkse controle van de co2 fles en bellenteller bleek dat mijn co2 fles het vanmiddag niet meer deed. Dit ondanks dat de fles pas 10 dagen geleden, 18 mei, opnieuw is gevuld. Dit is nu de 2e keer achter elkaar dat ik dit heb. Binnen no time de fles leeg zonder enige aanwijzing.

Tot vandaag draaide deze goed op de juiste druk (volgens het boekje en binnen de groene kaders) en zag ik geen vermindering op de tellers. De 1e keer dat de fles onverwachts te snel leeg ging dacht ik uiteraard aan een lekkage, dus 18 mei met aansluiten heb ik extra goed opgelet en met zeepsop alle aansluitingen nagelopen. Geen lekkage kunnen vinden, ook geen geluid van ontsnappend co2 kunnen constateren.

De fles stond nu 10 dagen lang op 60bpm en de 30mg continuetest druppel in het aquarium gaf groen aan.

Wie heeft er enig idee wat de oorzaak kan zijn, heb ik misschien een defect in een van de onderdelen?
Hieronder foto's van mijn opstelling:

IMG_20190529_173411.jpg
De co2 fles met drukregelaar

IMG_20190529_173418.jpg
co2 slang stug aangesloten op bellenteller

IMG_20190529_173432.jpg
co2 slang stug van bellenteller naar magneetventiel en door naar terugslagventiel

IMG_20190529_173449.jpg
co2 slang flexibel vna terugslagventiel door naar atomizer die op de intake zit van mijn filter.


Wat is mij opgevallen:

IMG_20190529_173507.jpg
Bij het verwijderen van de tijdschakelaar zie ik een doorgebrande behuizing. Deze zal ik moeten vervangen maar onduidelijk is mij of dit ermee te maken kan hebben en hoe dit is gebeurd.
Alle stekkers van mijn aquarium installatie zitten achter zo'n stroompiek beschermer.
 
Als de tijdschakelaar niet goed zou werken dan is het ook in de nacht doorgelopen en dat zou je aan de indicator kunnen zien maar dan nog is 10 dagen veel te kort.
Begrijp ik het goed dat er de ene dag nog zo n 50 Bar in de fles zat en de dag erna alles op was?
 
Klopt, gisteren toen ik keer stonden de meters op de volgende plekken, vanmiddag dus op 0:

29-5-2019 18-32-39.png


De garnalen in de bak zwemmen nog rond dus het lijkt er ook niet op dat alles in 1x in de bak terecht is gekomen. Filter borrelt ook niet overmatig waardoor je het idee hebt dat alles daarin opgehoopt zit.
De slangen zitten allemaal nog goed vast dus daar lijkt ook niets gesprongen te zijn.

Kan een kapot onderdeel dit wellicht verklaren? Maar dan ook twee keer achter elkaar zo'n lege fles?
Zonder de tijdschakelaar ertussen doet de fles ook niets meer.

Aanvulling: alle onderdelen behalve de slangen (nieuw) zijn ongeveer 5-6 jaar oud inmiddels.
 
Raar ja en het vreemde vindt ik dat het de eerste keer ook zo is gegaan en dat alles dan wel weer 10 dg goed functioneert.
 
Wanneer ik dit bericht zo lees denk ik toch aan lekkage. Dat kan je, zoals je al schreef, heel goed testen met zeepsop. Je moet je echter realiseren dat je soms heel lang en vooral ook goed moet kijken eer je iets ziet! Kijk ook even of je een nylonringetje hebt tussen flesafsluiter en de drukregelaar. Test ook alles daar op lekkage. Tenslotte is je CO2 slang nog goed? Geen beschadigingen of gaatjes ergens? Kijk echt elke plek na waar CO2 langs komt dus ook op de fles of drukregelaar, sla ook het magneetventiel niet over. Heb je wel een CO2 terugslagventiel? Tenslotte; ontsnappend CO2 is niet altijd te horen!
 
Bedankt voor jullie reactie benvo en john! Of ik goed genoeg naar lekkages heb gezocht durf ik nu niet meer te zeggen. Ik dacht echt goede controle uitgevoerd te hebben :(

IMG_20190529_192037.jpg
IMG_20190529_192045.jpg


Bij mijn eerste poging met deze setup had ik (blijkbaar) geen rubberen ringetje tussen de fles en de drukregelaar. Die heb ik bij het vullen van de fles op advies van degene die mij hielp in de winkel erbij gekocht, kan me niet herinneren dat die er ooit tussen heeft gezeten maar goed, de afgelopen 10 dagen heeft het rubberen ringetje ertussen gezeten en zoals op de foto te zien is, zit er een goede afdruk in dus dit moet volgens mij wel goed klem en luchtdicht gezeten hebben. Is een nylon ringetje nog anders en/of moet er op een andere plek ook nog een ringetje?

Echter, als het een lekkage was, had ik dat dan niet duidelijker op de meters moeten zien de afgelopen 10 dagen? Ik heb dit bijna dagelijks bekeken vanwege de 1e lege fles.

Opnieuw testen op lekkages kan ik pas weer als de fles opnieuw gevuld is, daar heb ik helaas zaterdag op zijn vroegst pas weer tijd voor.
Zoals geschreven, de co2 slangen zijn allemaal nieuw, de rest van de apparatuur is inmiddels een jaar of vijf oud nu.
Co2 terugslagventiel is ook aanwezig, op de foto links van het magneetventiel (een beetje donkere foto)
 
Voordat je wat dan ook weer aansluit zou ik me hier
273887-059f1b43bd9f530c9ca16088422a54ce.jpg.pagespeed.ce.JNaE75JncO.jpg
eens in verdiepen
Dit had echt fout kunnen aflopen
Op deze alleen het magneet ventiel neem ik aan dan lijkt het er op dat je magneet blijft plakken en stroom gaat trekken en daar heb je dan ook gelijk je probleem te pakken van leeg loop fles staat 24 uur co2 te pompen in de bak wie weet hoe lang al
 
Voordat je wat dan ook weer aansluit zou ik me hier
273887-059f1b43bd9f530c9ca16088422a54ce.jpg.pagespeed.ce.JNaE75JncO.jpg
eens in verdiepen
Dit had echt fout kunnen aflopen
Op deze alleen het magneet ventiel neem ik aan dan lijkt het er op dat je magneet blijft plakken en stroom gaat trekken en daar heb je dan ook gelijk je probleem te pakken van leeg loop fles staat 24 uur co2 te pompen in de bak wie weet hoe lang al
Ben eigenlijk ook wel benieuwd welk merk schakelklok dit is. Overigens een prima idee om bij de NVWA te melden. Heb ik ooit gedaan met een schakelklok waarvan voor en achterkant los van elkaar kwamen. Zijn zelfs de klok bij mij thuis komen ophalen.

Zoals Jaap schrijft, dit had desastreus fout kunnen gaan.
 
10 dag is erg kort, Lijkt me niet een andere oorzaak kunnen hebben dan lekkage.
Ik doe gemiddeld maar zon anderhalf a 2 maanden met 2 kg.
Waarom? ik weet het echt niet, heb alles al vele malen gecheckt op lekkage maar dat is het echt niet.
2 maanden vind ik voor mezelf wel acceptabel.
Echter 10 dagen niet.
Succes met zoeken!
 
Voordat je wat dan ook weer aansluit zou ik me hier
273887-059f1b43bd9f530c9ca16088422a54ce.jpg.pagespeed.ce.JNaE75JncO.jpg
eens in verdiepen
Dit had echt fout kunnen aflopen
Op deze alleen het magneet ventiel neem ik aan dan lijkt het er op dat je magneet blijft plakken en stroom gaat trekken en daar heb je dan ook gelijk je probleem te pakken van leeg loop fles staat 24 uur co2 te pompen in de bak wie weet hoe lang al

Maar goed dan kan 2 kilo met 60 bellen nog niet in 10 dagen op zijn en de dag ervoor gaf hij nog zo ongeveer een volle fles aan.
 
Een hele handige test om uit te voeren.

Sluit alles aan. Stel de druk goed in. Sluit het magneetventiel. Stekker eruit.
Draai nu de hoofdkraan op de fles dicht.

De 50 bar moet echt 24 uur op 50 blijven staan. Als deze minder wordt, zit er een lekkage in een onderdeel tussen fles en magneetventiel.
Kan ook de aansluiting drukzijde magneet zijn.

Heb je het magneet ventiel ook in de correcte richting aangesloten? Staat een pijl op.

Je hebt op de foto een lage druk terugslagventiel. De rest is hoge druk. Tenminste als ik het goed zie.

Alle onderdelen welke niet onder spanning staat, kun je het beste onderdompelen in een bak water.
Dan zie je bellen komen als het lekt.

Zo heb ik ooit een lekke bellenteller gehad. Met zeepsop zag ik niks.
In de bak water zag ik net zoveel bellen uit de teller komen als erin.
Dus dubbel verbruik.
 
Maar goed dan kan 2 kilo met 60 bellen nog niet in 10 dagen op zijn en de dag ervoor gaf hij nog zo ongeveer een volle fles aan.
Dat volle fles aangeven kan best hier gebeurt het ook wel dat je bij controle de meter op 50 bar ziet staan en savonds is ie leeg dus dat zegt niet zo veel
Maar kan zoals Marcel aangeeft best een lek zijn ergens anders zopen met met zeepsop zegt niet zo veel.
Voor als nog zou ik me meer zorgen maken waarom de klokschakelaar er zo uit ziet als het co2 verhaal
 
Voordat je wat dan ook weer aansluit zou ik me hier
273887-059f1b43bd9f530c9ca16088422a54ce.jpg.pagespeed.ce.JNaE75JncO.jpg
eens in verdiepen
Dit had echt fout kunnen aflopen
Op deze alleen het magneet ventiel neem ik aan dan lijkt het er op dat je magneet blijft plakken en stroom gaat trekken en daar heb je dan ook gelijk je probleem te pakken van leeg loop fles staat 24 uur co2 te pompen in de bak wie weet hoe lang al
Ben eigenlijk ook wel benieuwd welk merk schakelklok dit is. Overigens een prima idee om bij de NVWA te melden. Heb ik ooit gedaan met een schakelklok waarvan voor en achterkant los van elkaar kwamen. Zijn zelfs de klok bij mij thuis komen ophalen.

Zoals Jaap schrijft, dit had desastreus fout kunnen gaan.
Maar ik begrijp van wat Ts schrijft dat de CO2 niet in de bak terecht komt. De lekkage is, zo lijkt het, dus vóór dat de CO2 daar is.
Bedankt voor jullie reactie benvo en john! Of ik goed genoeg naar lekkages heb gezocht durf ik nu niet meer te zeggen. Ik dacht echt goede controle uitgevoerd te hebben :(

Bekijk bijlage 273894 Bekijk bijlage 273895

Bij mijn eerste poging met deze setup had ik (blijkbaar) geen rubberen ringetje tussen de fles en de drukregelaar. Die heb ik bij het vullen van de fles op advies van degene die mij hielp in de winkel erbij gekocht, kan me niet herinneren dat die er ooit tussen heeft gezeten maar goed, de afgelopen 10 dagen heeft het rubberen ringetje ertussen gezeten en zoals op de foto te zien is, zit er een goede afdruk in dus dit moet volgens mij wel goed klem en luchtdicht gezeten hebben. Is een nylon ringetje nog anders en/of moet er op een andere plek ook nog een ringetje?

Echter, als het een lekkage was, had ik dat dan niet duidelijker op de meters moeten zien de afgelopen 10 dagen? Ik heb dit bijna dagelijks bekeken vanwege de 1e lege fles.

Opnieuw testen op lekkages kan ik pas weer als de fles opnieuw gevuld is, daar heb ik helaas zaterdag op zijn vroegst pas weer tijd voor.
Zoals geschreven, de co2 slangen zijn allemaal nieuw, de rest van de apparatuur is inmiddels een jaar of vijf oud nu.
Co2 terugslagventiel is ook aanwezig, op de foto links van het magneetventiel (een beetje donkere foto)
't Is een beetje afhankelijk van het merk, soms wordt er gebruik gemaakt van O ringen soms ook van een nylonring. Je Lfs, aannemende dat je daar de drukmeter kocht, zal dit weten. Lekkage zie je niet echt op de meters. Dit is zo'n nylonringetje:
IMG_20190530_103455.jpg
 
Maar ik begrijp van wat Ts schrijft dat de CO2 niet in de bak terecht komt. De lekkage is, zo lijkt het, dus vóór dat de CO2 daar is.

Ik bedoel niet een ramp met de CO2. Ik bedoel dat ook het hele huis af had kunnen branden door zo'n defect. Wat dat betreft heeft TS geluk gehad dat het bij dit stukje gesmolten plastic is gebleven.

Dat is ook de reden dat ik de NVWA ter sprake breng.
 
Kan het aan temperatuurverschillen liggen? Het uitzetten en inkrimpen kan ervoor zorgen dat er het ene moment geen lek is en het andere moment wel. Ik heb er eerder van gehoord.
 
Ikzlef heb ook zo'n probleem gehad. Het CO2 verlies was in mijn geval na veel proberen en experimenteren terug te voeren op 1) de bellenteller die lekte in de schroefdraad waarmee je dat ding uit elkaar kunt halen..EN 2) er lekte ook CO2 weg uit de AANSLUITING op de atomiser en OOK op de uitvoer van het water naar de bak toe ( van uit de aansluiting op de ato,misewr. er kwam wel CO2 uit, maar geen water.
Nog een beruchte plek is de CO2 aansluiting op de drukregelaar van de fles.. Deze stulpt een beetje uit en dien je, nadat hij van de aansluiting is geweest een klein stukje ( ong. 1 cm) af te knippen.
Lekkage daar alleen als de drukregelaar de toeveor naar de bak heeft afgesloten, dus niet vast te stellen als de CO2 gewoon naar de bak toe vloeit>

Ik heb alles wat steviger aangedraaid en de uitgaande CO2 druk gereduceerd naar 1.7 bar ipv 2.0 bar. Ik heb nu geen lekkage meer. 2 kg fles gaat nu dik 6 maanden mee en wordt elektronisch aangetuurd.
 
Allemaal bedankt voor de goede informatie en adviezen, hier kan ik wat mee!!

Voordat je wat dan ook weer aansluit zou ik me hier eens in verdiepen
Dit had echt fout kunnen aflopen
Op deze alleen het magneet ventiel neem ik aan dan lijkt het er op dat je magneet blijft plakken en stroom gaat trekken en daar heb je dan ook gelijk je probleem te pakken van leeg loop fles staat 24 uur co2 te pompen in de bak wie weet hoe lang al

Ja hier ben ik ook wel van geschrokken, er zat niets tegen de schakelklok aan wat het smelten van buitenaf heeft kunnen veroorzaken. Het is een goedkoop dingetje van de Gamma geweest (en ook al wat jaartjes oud), hier ga ik dus iets beters voor halen. Vwb het magneetventiel; deze hoorde ik nog wel dagelijks klikken/ploppen bij aan en uit springen. Wat dat betreft zou ik denken dat die nog wel werkte. Maar als jullie advies is om hier toch een nieuwe voor aan te schaffen dan doe ik dat direct want ik heb geen zin om straks in een hotel te moeten slapen ;-)

Een hele handige test om uit te voeren.
Ga ik uitproberen biljoenblik!

Heb je het magneet ventiel ook in de correcte richting aangesloten? Staat een pijl op.
Ja, werkt het anders überhaupt wel?

Je hebt op de foto een lage druk terugslagventiel. De rest is hoge druk. Tenminste als ik het goed zie.
Klopt, ik ken echter het verschil nog niet, maakt dit iets uit? Moet ik een andere halen en zo ja, heb je bij een hoge druk variant ook andere slangen nodig? Is iets als deze wellicht beter? https://www.aquaplantsonline.nl/tec...oren/aqua-noa-co2-terugslagventiel-profi.html
Daarbij kan ik in ieder geval de slang erop vastdraaien.

Alle onderdelen welke niet onder spanning staat, kun je het beste onderdompelen in een bak water.
Dan zie je bellen komen als het lekt.
Ga ik ook meenemen in mijn test met de volgende volle fles. Alleen het magneet ventiel kan ik dan op die manier niet testen.

Dit is zo'n nylonringetje
Ja, zo een heb ik er nu van Dennerle tussen gestopt. Maar zoals gezegd, dit heeft er voor zover ik mij kan herinneren nooit tussen gezeten in de afgelopen jaren en in mijn vorige bak (Rio 125) deed ik ongeveer een half jaar met de fles.

Kan het aan temperatuurverschillen liggen? Het uitzetten en inkrimpen kan ervoor zorgen dat er het ene moment geen lek is en het andere moment wel. Ik heb er eerder van gehoord.
Ik heb weinig tot geen temperatuurverschillen in mijn woonkamer. De zon komt niet fel in de kamer waardoor het overdag niet warmer is dan in de avond.

Ikzlef heb ook zo'n probleem gehad
Ik ga ze allemaal nalopen!
en OOK op de uitvoer van het water naar de bak toe ( van uit de aansluiting op de ato,misewr. er kwam wel CO2 uit, maar geen water.
Dit zou vervelender zijn als het bij de waterslangen / aansluitingen van het filter mis gaat. Hoe heb jij dit opgelost?

Nog een beruchte plek is de CO2 aansluiting op de drukregelaar van de fles.. Deze stulpt een beetje uit en dien je, nadat hij van de aansluiting is geweest een klein stukje ( ong. 1 cm) af te knippen.
Welke plek bedoel je hier precies mee? De slang die ik onder het naaldventiel aansluit?
 
Ja hier ben ik ook wel van geschrokken, er zat niets tegen de schakelklok aan wat het smelten van buitenaf heeft kunnen veroorzaken. Het is een goedkoop dingetje van de Gamma geweest (en ook al wat jaartjes oud), hier ga ik dus iets beters voor halen. Vwb het magneetventiel; deze hoorde ik nog wel dagelijks klikken/ploppen bij aan en uit springen. Wat dat betreft zou ik denken dat die nog wel werkte. Maar als jullie advies is om hier toch een nieuwe voor aan te schaffen dan doe ik dat direct want ik heb geen zin om straks in een hotel te moeten slapen ;-)
Kan als nog te veel stroom trekken
Heb hier het zelfde gehad gelukkig zat daar een zekering tussen dier iedere keer uit sprong.
En wat het hotel betreft gelijk heb je een aantal dagen met vakantie maar niet voor langer :D
 
Ik heb hier zo n 12 van de Action in gebruik maar nog nooit problemen gehad met dat spul.
 
Ik vermoed 12 stuks (12 timers van de action dus)...
John heeft namelijk last van MTS. (Multiple Tank Syndrome)
;)

Ja Willem kent me al redelijk. Ik heb 12 bakken waar ik er een op gebruik namelijk;)
 
Ik heb hier 5 stuks van de Gamma ingestoken (OK merk).

Ik denk dat zo'n 'schroei'plek ook enorm veel pech hebben is maar geruststellend is het niet.
 
Ik had volgens mij inderdaad ook het OK merk van de Gamma, wellicht pech, maar niet fijn. Inmiddels bij aquaplantsonline zojuist een een nieuw magneetventiel en terugslagventiel gehaald. Op die manier weet ik zeker dat het in ieder geval niet meer aan oude apparatuur kan liggen.
Teleurstellend genoeg vond de verkoper het echt niet kunnen om vandaag al de 15% korting voor zijn 15 jarig bestaan toe te passen :(

Morgen naar Heems om de co2 fles te vullen en dan kunnen we een nieuwe poging gaan wagen.
 
Ik heb hier 5 stuks van de Gamma ingestoken (OK merk).

Ik denk dat zo'n 'schroei'plek ook enorm veel pech hebben is maar geruststellend is het niet.
Je mag ervan verzekerd zijn dat deze spullen, van de Gamma, Action, Intratuin of wie dan ook, allemaal door onze Chinese gemaakt worden. Veel verschil, behalve mogelijk uiterlijkheden, zal er niet in zitten dus. Inderdaad is er dan ook vaak gewoon sprake van pech.
 
Je mag ervan verzekerd zijn dat deze spullen, van de Gamma, Action, Intratuin of wie dan ook, allemaal door onze Chinese gemaakt worden. Veel verschil, behalve mogelijk uiterlijkheden, zal er niet in zitten dus. Inderdaad is er dan ook vaak gewoon sprake van pech.
Dat denk ik ook Ben, het gros komt uit China... binnenwerk dat veel op elkaar lijkt of hetzelfde is.
Heb een 'dure' van 12,95, digitaal. Niet gekeken maar ik durf te wedden dat die ook uit Cn komt.
 
Magneetventiel toevallig niet een keer tegen het schakelklokje aangehangen , die worden namelijk vrij warm .
 
Het weekend is weer voorbij, en daarin heb ik alles (zo lijkt het) weer op orde gekregen! Vrijdag dus een nieuw magneetventiel en ook direct een nieuw terugslagventiel gekocht (degene uit mijn eerdere link). Voornamelijk voor de veiligheid, nu is alles vernieuwd aan de co2 set behalve de fles en de drukregelaar zelf. Zaterdag ben ik bij de aquariumspeciaalzaak in de buurt geweest (Heems), mijn verhaal gedaan en daar kreeg ik 1kg gratis om alles opnieuw uit te testen en goed te krijgen :thumbs:. Na aansluiten van alle onderdelen ben ik alles met een bak water gaan nakijken. En jullie raden het al :stom: ik heb een lek gevonden, en wel in de bellenteller!

Het lek zat bij het eerste schroefdraad (rode pijl) en niet bij het 'schroefdopje' wat ik er zelf op heb gedraaid (groene pijl) en blijkbaar heb ik daar dus niet uitgebreid zeepsop op gedaan de 1e keer om dat te zien met belletjes :stom:

Bellenteller.jpg


Dit probleem is nu dus in ieder geval gevonden en opgelost.
Met het vervangen van de andere apparatuur hoop ik ook het stroomprobleem opgelost te hebben! Dat blijft afwachten, ik blijf het de komende tijd in ieder geval dagelijks checken, ik hoop dat het inderdaad een chinees pechgeval is geweest.

Verder heb ik dus geen lekkages gevonden, ook niet met uitgebreid zeepsop op de aansluitingen en schroefdraden van het magneetventiel en de drukregelaar/fles verbindingen.

Iedereen tot zover bedankt voor al jullie goede tips, ik heb er weer wat bijgeleerd en weet nu dat ik nog beter moet controleren voordat ik iets al 'niet lek' bestempel. Hopelijk blijft het hierbij!!
 
In elk geval mooi dat het is opgelost Dave.
 
Hoe heb je de lekkage opgelost?
Door hem vaster te draaien, dat moertje kon nog een paar millimeter strakker :( Na aandraaien kwamen er geen bellen meer uit onderwater.
 
Zo zie je maar de zeepsop methode is dus niet water/lucht dicht :D
Hou zelf trouwens de gewoonte aan om alles wat nieuw in de installatie komt even na te lopen of de moeren/schroeven wel goed vast zit
Wel netjes van heems altijd fijne adviezen daar en ze nemen de tijd voor je :thumbs:
 
Ik heb destijds apart zo n spuitbus gaslekdetector gekocht maar dat vond ik ook niks hoor. Ik zou liever een volgende keer gewoon sop gebruiken.
 
Door hem vaster te draaien, dat moertje kon nog een paar millimeter strakker :( Na aandraaien kwamen er geen bellen meer uit onderwater.
Ahha, meestal verlijm ik die verbindingen dan gaat het nooit meer lekken
 
Terug
Bovenaan