Wat is er nieuw

CO2 fles vervangen.

• Onderwerp starter Onderwerp starter BertD
  • Startdatum Startdatum
B

BertD

Guest
misschien een domme vraag maar wanneer moet je, je CO2 fles vervangen.
De mijne is nu gezakt naar 35.

En hoelang gaat hij gemiddeld nog mee.

Ik doe het pas als hij echt leeg is en dus geen bellen meer geeft. Als je het eerder doet dan gooi je een deel van de co2 weg zeg maar. dat is ook de reden dat ik een 2e fles heb die ik direct kam inzetten omdat ik geen auto heb om snel naar het vulstation te gaan.

Als hij begint te zakken is de fles zo goed als leeg.
Ik gok dat hij binnen een paar dagen helemaal leeg is, zal afhangen van het aantal bellen en de grootte van de fles
Even in de gaten houden.

Fles wegen en totaal gewicht - Tarra (leeg gewicht vd cilinder) is effectief de hoeveelheid vulling.
Tarra staat altijd op de cilinder.
Ook goed om de fles te wegen voor het vullen en na het vullen, enigste manier om te zien wat erin is gegaan.

Grt. Daan

Bij een volle CO2 fles, zit er zowel vloeibaar als gasvormig CO2 in de fles.
Zolang er nog vloeistof in zit, zal de druk ongeveer 55 bar zijn.
Zodra de vloeistof op is, zal de druk beginnen te dalen.
Je hebt dan dus alleen nog gas in de fles.
Doorgaans zal de fles binnen 2 weken leeg zijn. Afhankelijk van de grote van de fles, en de bpm.

Je hebt nog 35 bar in de fles. Dat betekent dat je ongeveer 35 keer het volume van de fles, aan liters gas in je fles hebt. Geld bij gasvormig. Dus niet als er ook vloeibaar gas in de fles zit.

Laatst bewerkt:
Bedankt, dan zal ik de fles vervangen straks..
Daarna of een brandblusser nemen voor CO2 of een nieuwe 3kg fles er bij bestellen

Op MP staan ook vaak wel flessen voor niet al teveel geld.

Nou ik heb er al 3 gekocht die alle 3 niet gelijk gekeurd hoefden te worden. De keuring is inderdaad verplicht en ook nuttig want je moet hier geen problemen mee willen krijgen. Keuren kost hier bij AJAX 35 euro maar dat is dan voor 10 jaar. Je moet ook wat geluk hebben dat er een fles op MP staat die nog niet gekeurd hoeft te worden.

Nieuwe fles aangekoppeld geeft hij 150 bar aan is dat normaal?

is theoretisch wel erg hoog. normaliter is de druk in een fles met vloeibare co2 rond de 60 bar. maar uiteraard lastig om op afstand direct te beoordelen
dat het om twijfel vraagt is wat mij betreft wel een feit

Ik zal het even aankijken of de druk zakt, misschien dat het tijdelijke overdruk is door het vullen van de fles...

150 bar lijkt me nagenoeg onmogelijk of de temperatuur moet wel heel hoog zijn

150 bar lijkt me nagenoeg onmogelijk of de temperatuur moet wel heel hoog zijn

Nee de te,p is gewoon huis temperatuur de oude fles gaf nu 30 bar aan en de nieuwe er op gezet en sprong direct naar de 150 toen ik de kraan open draaide...

fles is als het goed is gekeurd tot 250 bar, dus dat mag geen probleem geven als de druk idd 150 bar is. in het slechtste geval kan de overdrukbeveiliging aangesproken worden, maar daar ben je nog niet.

het enige wat ik mij kan voorstellen is dat door het aanpassen van de temperatur in de fles na het vullen er nu tijdelijk deze druk heerst, maar dit zal dan niet lang stand houden en ik heb zo'n hoge druk als gevolg van de temperatuur ook nog nooit eerder gehoord in ieder geval

Het vullen is al even geleden, maar goed sinds die tijd is de fles niet aangesproken, woensdag een kijken wat hij aangeeft

• Dampdruk (op 20 °C) : 57.291 bar
Dit is een vast gegeven

Zit er wel CO2 in, of toch iets anders 😳
Meter kan ook stuk zijn

Als er geen CO2 inzit is mijn controller ook stuk want die geeft aan dat de Ph waarde zakt 🙂

Nou de meter gaf of de oude fles 30 aan had hem na de 150 nog eens aangesloten en kreeg 30 bar te zien..

Dan zal de meter wel erg vreemd kapot zijn het is wel een verschil 150 of 30.
Heb ook al geprobeerd de fles uit te draaien alle gas te laten ontsnappen uit de meter zodat deze 0 aangeeft druk er weer op en 150 bar werkdruk.

160 lijkt me ook erg veel. ook hier vullen ze af op de gewone 60 Bar.

De fles is eigenlijk overvuld. Er zit dus geen gas meer in. Maar volledig vloeibaar. Door de stijging van de temperatuur krijg je overdruk.
De overdruk beveiliging gaat bij 200-250 bar af.

Het is niet geheel netjes. Maar je hebt een extra volle fles. Heb ik laatst ook gehad.
De meter zakt binnen 2 weken naar 55 bar. Daarna blijft hij hierop, totdat de fles leeg raakt.

160 lijkt me ook erg veel. ook hier vullen ze af op de gewone 60 Bar.

Klopt. Wettelijk mag een fles voor 80% van het beschikbare volume gevuld worden. Dus je hebt dan 20% volume aandeel gasfase. Hierdoor kan de fles veilig in de zon staan.

Ff late reactie.

Mijn fles stond ook op 80 bar toen ik hem voor het eerst aansloot.
Binnen 2 dagen 55 bar. Draait nu 2 weken en staat nog steeds op 55 bar.

Dat is inderdaad een erg late reactie😀😀

Dat gebeurt bij mij wel vaker John hahahaha

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan