Wat is er nieuw

CO2 gehalte

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Zammm
  • Startdatum Startdatum
Z

Zammm

Guest
Hallo,

ik heb sinds kort een PH-controller van aqua-medic (2e hands) op mijn bak zitten. De bak is momenteel nog aan het indraaien. Ik heb hem eergisteren gekalibreerd. Ik had de PH-controller ingesteld op een PH van 6,8. Maar nadat ik hem gekalibreerd had bleek de PH 6,2 te zijn. Ondertussen is de PH 6.7, dit is ook waar ik hem nu op ingesteld heb. Mijn KH waarde is 6 (gemeten met een nauwkeurigheid van 0,5). Nu zou ik volgens de CO2 tabel die ik op internet heb gevonden een CO2 gehalte hebben van 35,4 mg/L. Klopt dit? Daarnaast is het zo dat mijn CO2 continu test van JBL niet echt groen is, meer een beetje blauw-groen. Dat zou duiden op een CO2 gehalte van 12 mg/L. Ik gebruik verder geen middelen die de PH be�nvloeden. Doe ik soms iets fout? Wat zou ik het best kunnen aanhouden, de CO2 tabel, of de continu test?

Groeten Sam
 
Je moet het volgende in gedachten houden:

- een continutest (4dKH (geen aquariumwater) + PH reagens) heeft een vertraging van een uur of 2. Je leest dus altijd de status van een paar uur geleden af. 's ochtends is die dus waardeloos.

- een KH test is erg on nauwkeurig. Ten eerste is de resolutie zeer laag 0,5 wil zeggen dat de waarde alles kan zijn tussen 5,5 en 6,5. Verder meet je door druppels te tellen. Niet elke druppel is even groot => nog meer meetfouten. Bovendien droogt de vloeistof uit over tijd waardoor ze nog onnaukeuriger wordt. Je kan de KH test een beetje nauwkeuriger maken door de hoeveelheid vloeistof te te verhogen.

bvb als elke druppel op 10ml 1KH aangeeft kan je 20ml gebruiken, vervolgens geeft elke druppel 0,5KH aan.

Mijn gevoel zegt het volgende:

1. volg je gezond verstand: doen de vissen normaal geen lucht happen? Groeien de planten goed? => niets aanpassen
2. indien de continutest met echt 4dKH water is gedaan zou ik hier meer op vertrouwen dan op de KH/PH methode. Tenzij je je water test meet een profesionele KH test kit
 
Die druppeltestjes zijn heel erg onnauwkeurig.
Volg de continutest. En kijk verder hoe je planten en vissen reageren.
 
Bedankt voor de reactie's,

Vissen zitten er nog niet in aangezien de bak nog aan het indraaien is. De planten groeiden goed voor het kalibreren van de PH controller. Of ze nu nog steeds goed groeien kan ik niet zeggen. Wel heb ik sinds gister last van beginnende draadalg. Ook heb ik eergisteren de PH op 6.6 ingesteld. Hierna is de continu test wel weer groen geworden.

Waar doe ik verstandig aan?

Groeten Sam
 
Voor je CO2: volg idd de continutest

Voor je algen: Voeg je micro en macro voedingsstoffen toe (KNO3, KH2PO4, KSO4, MgSO4 + sporen)?
Zoniet zijn de planten hun reserves aan het uitputten en zullen ze snel verliezen van de algen... Een bak met CO2 moet je bemesten omdat anders je voedingsstoffen in no time opgepeuzeld zijn. Zeker als er geen visjes inzitten om de nodige nitraten uit te poepen...

Als je filter nog aan het opstarten is kan je best nog even wachten met visjes toe te voegen. Wel kan je al een beetje voer door de filter laten opzuigen zodat er wat afvalstoffen circuleren. Dit kan de bacterie�n een boost geven om zich voor te bereiden op de komst van visjes...
 
Hoe lang heb je de continutest er al in hangen?

Bovendien droogt de vloeistof uit over tijd waardoor ze nog onnaukeuriger wordt.
Hoe vindt dat uitdrogen dan plaats, in een afgesloten flesje?
 
@deleenheir
Als voedingsstoffen voeg ik KNo3 oplossing, KH2PO4 oplossing en sera florena toe. En CO2 natuurlijk. Wachten met vissen doe ik zeker nog even. En een beetje voer had ik er ook al in gedaan.

@Masch&Ivo
Ik heb de test een paar dagen geleden nog vervangen.

Ik denk zelf dat de algen komen doordat mijn bak een paar dagen te weinig CO2 heeft gehad, zou dat kunnen kloppen?

Groeten Sam
 
Er zijn een aantal algensoorten die hun kans wel grijpen bij wat schommelingen in CO2.

Overigens zijn er ook redenen waarom die CO2 continu test niet altijd even betrouwbaar is. Dat heeft een keer iemand op het forum goed uitgelegd.

Je zou voor de KH test inderdaad tweemaal zoveel water kunnen pakken, zodat je meer druppels nodig hebt. Bovendien denk ik dat het reuze meevalt met de afwijkingen, zeker als je meerdere druppels nodig hebt: het ene druppeltje iets te klein, het andere iets te groot compenseert elkaar. Ik neem de opmerkingen dat druppeltesten "heel erg onnauwkeurig" dan ook met een korreltje zout. Natuurlijk, ze zijn niet zaligmakend, maar dat is iets heel anders.

~ Ivo
 
Ik had in principe al de dubbele hoeveelheid water gepakt bij de KH test. De KH zit tussen de 5,75 en 6,25. De nauwkeurigheid is dus 0,25 i.p.v. 0,5, foutje van mij.

Ik denk dat ik het nog even afwacht.

Bedankt voor de hulp in ieder geval!

Groeten Sam
 
Je zou de algen tijdelijk kunnen afremmen door easycarbo toe te voegen. (tenzij je valisneria hebt in de bak)

Zo kan de bak verder stabiliseren zonder dat de algen overwinnen. Bovendien ben je dan zeker dat de planten voldoende koolstof ter beschikking hebben.

Je kan daarnaast ook de CO2 nog opdrijven gezien er nog geen visjes inzitten.

Geef je dagelijks voeding?
 
Mascha&Ivo zei:
Er zijn een aantal algensoorten die hun kans wel grijpen bij wat schommelingen in CO2.

Overigens zijn er ook redenen waarom die CO2 continu test niet altijd even betrouwbaar is. Dat heeft een keer iemand op het forum goed uitgelegd.

Je zou voor de KH test inderdaad tweemaal zoveel water kunnen pakken, zodat je meer druppels nodig hebt. Bovendien denk ik dat het reuze meevalt met de afwijkingen, zeker als je meerdere druppels nodig hebt: het ene druppeltje iets te klein, het andere iets te groot compenseert elkaar. Ik neem de opmerkingen dat druppeltesten "heel erg onnauwkeurig" dan ook met een korreltje zout. Natuurlijk, ze zijn niet zaligmakend, maar dat is iets heel anders.

~ Ivo

ik vind dat Ivo hier wel een punt heeft en tevens dus gelijk.
De druppentesten zijn natuurlijk niet zaligmakend maar best betrouwbaar en vele malen beter dan de teststrips die er ook te koop zijn.
 
AquaCafe
Help Users
      nilo1804: Hier ook rustig
      Terug
      Bovenaan