CO2 in 330l bak - 'middelmatige bak'


Lovain

Well-known member
Lid geworden
11 oktober 2020
Berichten
96
Leeftijd
33
Hi allen,

Waar ik tot op heden nog niet bekend was op dit forum, kan ik ondertussen ook niet meer zonder. In eerdere topics heb ik jullie reeds advies gevraagd, en tot mijn spijt kan ik nog steeds niet zonder jullie 😅. Wat begon als een zoektocht naar een nieuw aquarium dat maximaal 1,000 euro zou kosten - heb ik hopeloos gefaald (sarcastisch bedoeld, uiteraard!), en ben ik voor een Aquatlantis Fusion 120x50 gegaan. Hoofd reden is de kwaliteit + de kleur van het meubel.

Ik heb mij reeds verdiept in CO2 - en de afdronk van het merendeel van de artikelen die ik lees, is dat het het beste is om het toe te voegen. Beter goed doen dan half werk en een gok nemen :). Mijn intentie is om een 'middelmatige bak' in te richten, waarbij middelmatig niet refereert naar de kwaliteit - maar naar vis/plantenbak. Ik heb nog minimale ervaring, en het lijkt mij het veiligste om niet meteen aan kunstwerken te gaan beginnen zoals menigeen op dit forum heeft.

Met bovenstaande in het achterhoofd houdende - wat zou een aanrader zijn? Ik heb veel topics gelezen in dit sub-forum, maar vaak is het niet meteen af te leiden voor wat voor soort aquarium het is. Wat ik o.a. regelmatig zie:
Gezien de hoge kosten ben ik benieuwd naar jullie meningen/ervaringen :).

 
Wat begon als een zoektocht naar een nieuw aquarium dat maximaal 1,000 euro zou kosten - heb ik hopeloos gefaald

hahaha, ik ken het gevoel!

en ben ik voor een Aquatlantis Fusion 120x50 gegaan

Zo das een mooi ding! en stiekem ook een lel van een bak met 50 diepte en 70 hoogte.

Ik heb net dezelfde regelaar gekocht als in die planted box link, hij is vandaag bezorgd. Ik heb alleen de regelaar gekocht want ik had al een fles en slangen etc.
Ik kan je helaas niet veel zinnigs over die regelaar zeggen omdat ik hem nog niet heb aangesloten en omdat ik een absolute beginneling ben wat betreft zowel aquaria als co2 systemen.
Er zijn wel veel filmpjes op youtube te vinden over die regelaar en volgens mij gebruiken meerdere forumleden die regelaar. (ook de luxere versie)
Er komt vast nog wel iemand langs die er wat meer over kan zeggen en die je kan adviseren.
Veel succes!
 
Sws geen wegwerp cilinder zoals de u502.

Als je een gasflessen handelaar of co2 op basis van statiegeld kan krijgen zou ik dat doen en de reduceer etc los kopen op marktplaats
 
Als je even niet zou letten op de prijs maar alleen de kwaliteit, zou je dan die aqua noa regelaar adviseren in plaats van de regelaar die ik gekocht heb?
Ik heb hem namelijk wel bij dezelfde webshop gekocht.
Ja hoor. prima Europese kwaliteit. Die anderen trouwens ook. Maar alleen veels te duur.
(en dat is niet omdat ik het zelf ook gebruik)
 
Misschien moet ik hem dan toch ruilen voor de aqua noa regelaar, die is ook wat kleiner en past gemakkelijker in mijn onderkast.
Daar ga ik nog eens een nachtje over slapen
 
Bedenk ook hoe je straks de CO2 wil gaan toevoegen.
Je hebt behoorlijk wat waterinhoud. Dus goed opgeloste CO2 en een goede verdeling van de CO2 is zeer belangrijk.
Je ontkomt er bijna niet aan om een spraybar over de gehele achterkant in te bouwen en een efficiënte CO2 reactor te gebruiken in combinatie met een krachtig filter en goede verlichting.
 
Het is natuurlijk niet mijn topic en het is absoluut niet mijn bedoeling op het topic te kapen.
Misschien maakt alle info de keuze gemakkelijker voor Lovain.

Ik lees net dat die co2Art PRO-SE regelaar dual stage is en die van aqua noa volgens mij niet.
 
Het is natuurlijk niet mijn topic en het is absoluut niet mijn bedoeling op het topic te kapen.
Oh, be my guest! Indien we samen een antwoord kunnen vinden op onze zoektocht - dan is dat meer dan fijn, toch. Hoe groot is jouw aquarium?

Bedenk ook hoe je straks de CO2 wil gaan toevoegen.
Je hebt behoorlijk wat waterinhoud. Dus goed opgeloste CO2 en een goede verdeling van de CO2 is zeer belangrijk.
Je ontkomt er bijna niet aan om een spraybar over de gehele achterkant in te bouwen en een efficiënte CO2 reactor te gebruiken in combinatie met een krachtig filter en goede verlichting.
Vooralsnog wil ik het proberen met de standaard Aquatlantic producten. Dus de Cleansys Pro 1400 externe filter (waarbij ik wel de filtering tweak) en easy led 2.0 verlichting (+controller).

Heb je mogelijk een voorbeeld van wat je een 'efficiënte reactor' beschouwd voor mijn 330l bak? Zijn de reeds genoemde producten door Anomalie goede voorbeelden (bijv. de aqua noa regelaar)?
 
Oh, be my guest! Indien we samen een antwoord kunnen vinden op onze zoektocht - dan is dat meer dan fijn, toch. Hoe groot is jouw aquarium?

Mijn aquarium is een stuk kleiner, 125 liter (80-35-50)
Hij is nog niet eens ingericht en ik zit al te broeden over een grotere bak voor in de toekomst.... 😂
 
Het is natuurlijk niet mijn topic en het is absoluut niet mijn bedoeling op het topic te kapen.
Misschien maakt alle info de keuze gemakkelijker voor Lovain.

Ik lees net dat die co2Art PRO-SE regelaar dual stage is en die van aqua noa volgens mij niet.
Scherp opgemerkt. :thumbs:
Maar maakt voor de werking niet uit. Een dual-stage is alleen maar nuttig voor EOBD.
 

EOBD: End off Bottle Dump.

Bij de wat meer proffesionele drukregelaars kan je een keuze maken tussen Single stage of Dual Stage. De enige situatie waarin het verschil merkbaar zou kunnen zijn is wanneer de CO2-fles op het punt staat leeg te raken.
D.w.z. wanneer alle vloeibare CO2 verbruikt is en er alleen nog gasvormige CO2 onder druk aanwezig is. Naarmate het resterende CO2-gas wordt verbruikt, neemt de flesdruk geleidelijk af. Op een gegeven moment zal de
druk dalen tot het punt waarop een Single stage stopt met de werking en al het resterende gas snel doorlaat (end-of-bottle dump).
Dual-stage regelaars zijn ontworpen om dit te voorkomen.

In de praktijk komt dit zeer zelden voor en bij rondvragen bij professionals ken ik niemand die dit ooit eens heeft meegemaakt. Bij een plantenbak is dit natuurlijk minder erg als bij een aquarium.
Daarin zitten immers vissen die vergast kunnen worden.
 
De drukregelaars van de set M2003 van JBL, is dit een dual-stage om dit te voorkomen?

Groetjes!
 
Hier slechte ervaring met co2art (genoeg anderen hebben er erg goede ervaringen mee), en nu erg goede ervaring met de set van de visvoerwebwinkel (de goedkope set van rond de 180 euro incl 2kg fles).

Wij combineren dat met een inline diffuser van co2art welke hier goed werkt, maar we hebben geen ervaringen met andere merken dus dat is betrekkelijk.

Bij het toedienen van co2 zou ik wel letten op voldoende flow in de bak, en de wijze van verspreiden door de bak.

Verder is het misschien een idee om na te denken of je voor de dosering gebruik wil maken van zelf bellen tellen/instellen mbv een drop checker, of het co2-gehalte wil regelen via een ph-meter.

Wij gebruiken zelf op onze 325ltr bio-co2, en vullen dat tijdens de lichtperiode aan met fles-co2 op de manier zoals ik hierboven beschreef.
 
ik ga eerdaags beginnen met CO2 toe te voegen zonder ph-sonde, ik ga mijn ph wel blijven meten, maar losgekoppeld hiervan ga ik CO2 toevoegen met een tijdschakelaartje. Een nieuwe stap. De hoeveelheid CO2 ga ik wel meten met enkele dropcheckers op verschillende plaatsen in mijn bakje.
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Hi allen,

Waar ik tot op heden nog niet bekend was op dit forum, kan ik ondertussen ook niet meer zonder. In eerdere topics heb ik jullie reeds advies gevraagd, en tot mijn spijt kan ik nog steeds niet zonder jullie 😅. Wat begon als een zoektocht naar een nieuw aquarium dat maximaal 1,000 euro zou kosten - heb ik hopeloos gefaald (sarcastisch bedoeld, uiteraard!), en ben ik voor een Aquatlantis Fusion 120x50 gegaan. Hoofd reden is de kwaliteit + de kleur van het meubel.

Ik heb mij reeds verdiept in CO2 - en de afdronk van het merendeel van de artikelen die ik lees, is dat het het beste is om het toe te voegen. Beter goed doen dan half werk en een gok nemen :). Mijn intentie is om een 'middelmatige bak' in te richten, waarbij middelmatig niet refereert naar de kwaliteit - maar naar vis/plantenbak. Ik heb nog minimale ervaring, en het lijkt mij het veiligste om niet meteen aan kunstwerken te gaan beginnen zoals menigeen op dit forum heeft.

Met bovenstaande in het achterhoofd houdende - wat zou een aanrader zijn? Ik heb veel topics gelezen in dit sub-forum, maar vaak is het niet meteen af te leiden voor wat voor soort aquarium het is. Wat ik o.a. regelmatig zie:
Gezien de hoge kosten ben ik benieuwd naar jullie meningen/ervaringen :).

Ik zou mij helemaal niet richten om merkartikelen die nodeloos duur en zeker niet beter van kwaliteit zijn. Bovendien vragen een aantal soorten specifiek naar aanvullingen van het eigen merk die uiteraard ook weer kostbaar zijn. Zelf heb ik jaren dit setje van Aliexpress gebruikt. Zonder ook maar één probleem. Dit, volledig automatische!!, systeem.
Ook drukmeters, magneetventielen en terugslagkleppen zijn hier aanzienlijk goedkoper en goed van kwaliteit. Ook deze spullen draaien al jaren bij mij.
 
Hier slechte ervaring met co2art (genoeg anderen hebben er erg goede ervaringen mee)

Ik hoop dat ik er wel goede ervaringen mee ga krijgen!
Ik heb min of meer besloten dat ik deze ga houden, of het moet zijn dat hij meteen al problemen gaat geven.
Het scheelt maar een paar tientjes, en om het daarvoor te ruilen vind ik ook een beetje onzin.

Ook drukmeters, magneetventielen en terugslagkleppen zijn hier aanzienlijk goedkoper en goed van kwaliteit. Ook deze spullen draaien al jaren bij mij.
Ik heb inmiddels ook in de gaten dat veel merk regelaars hetzelfde zijn als de merkloze op aliexpress, er zit alleen een merknaam op, in hoeverre dat de kwaliteit wel of niet verschilt weet ik natuurlijk niet.
Maar ik heb net een regelaar aangeschaft dus hier laat ik het voorlopig bij.
 
Ik zou mij helemaal niet richten om merkartikelen die nodeloos duur en zeker niet beter van kwaliteit zijn. Bovendien vragen een aantal soorten specifiek naar aanvullingen van het eigen merk die uiteraard ook weer kostbaar zijn. Zelf heb ik jaren dit setje van Aliexpress gebruikt. Zonder ook maar één probleem. Dit, volledig automatische!!, systeem.
Ook drukmeters, magneetventielen en terugslagkleppen zijn hier aanzienlijk goedkoper en goed van kwaliteit. Ook deze spullen draaien al jaren bij mij.
Hmm - ik ga eens kijken of ik nog meer positieve reviews kan vinden over die van AliExpress.. Dat zou inderdaad bijzonder veel geld besparen!

Ondertussen heeft het toekomstige aquarium overigens een upgrade gehad - breedte van 1m50 ipv 1m20. Dus ik zal erg goed moeten opletten dat de stroming door het hele aquarium top is.
 
Oh, be my guest! Indien we samen een antwoord kunnen vinden op onze zoektocht - dan is dat meer dan fijn, toch. Hoe groot is jouw aquarium?


Vooralsnog wil ik het proberen met de standaard Aquatlantic producten. Dus de Cleansys Pro 1400 externe filter (waarbij ik wel de filtering tweak) en easy led 2.0 verlichting (+controller).

Heb je mogelijk een voorbeeld van wat je een 'efficiënte reactor' beschouwd voor mijn 330l bak? Zijn de reeds genoemde producten door Anomalie goede voorbeelden (bijv. de aqua noa regelaar)?
Ik heb mijn reactor gebouwd met behulp van een filterhuis van Waterfilterexpert. https://www.waterfilterexpert.nl/10inch-filterhuis
 

Terug
Bovenaan