Wat is er nieuw

co2 in aquarium(JBL ProFlora M502)

dipesh

Active member
Lid geworden
12 november 2015
Hallo

Ik wil Co2 in mijn aquarium doen.
Dit is nieuw voor mij dus ik ken er nog niet veel van.
Ik heb een Juwel Rio 125.
Filter:Cristal Profi Greenline e901.

Ik zag deze staan: JBL ProFlora M502 CO2 Complete System
Is dit een goed systeem.(kan je uitschakelen savonds en een hervulbare fles).
Iemand soms nog andere suggesties.
Mvg Dirk

Ik heb zelf 2 setjes via MP gekocht en dat scheelde een hoop geld en het draait al jaren zonder problemen. Maar goed dat moet je willen en vaak heb je dan geen garantie meer.

Ik heb em en het gaat goed vanaf het begin. Maar het is zeker niet veel beter dan een gewoon budget systeem hoor. De carousel-diffuser doet het prima maar neemt een hoop ruimte in en is niet efficiënt. Ben zelf overgegaan naar inline distrubutie.

carousel-diffuser

Bedoel je de taifun? Hier heb ik jaren mee gewerkt en als je het allemaal een beetje goed afsteld dan lossen de belletjes behoorlijk goed op zolang de taifun maar lang genoeg is.

Bedoel je de taifun? Hier heb ik jaren mee gewerkt en als je het allemaal een beetje goed afsteld dan lossen de belletjes behoorlijk goed op zolang de taifun maar lang genoeg is.
Ja de taifun heet ie idd. Ik had er ook geen echte problemen mee hoor. Het is alleen zo'n groot ding. Elke twee weken schoonmaken😁
De distributie was goed hoor, er ging alleen veel meer gas doorheen om dezelfde verzadiging te krijgen als nu met een inline systeem. En hij liet boertjes om de zoveel tijd. Schrokken de corydorassen zich weer een hoedje.
Maar goed . Dat zijn in princioe overkomelijke dingen natuurlijk. De werking is gewoon goed.

Dag Joff
Dus ik kan de JBL Inline diffuser JBL Inline diffuser nemen (dit vervangt dan de JBL ProFlora Taifun en de Bellenteller JBL ProFlora CountSafe die mee in het pakket zitten).

Klopt dit

Dat is wel waar ik op ben uitgekomen!
🙃

Bijlagen

• 15986341853373971526899152527851.jpg
    15986341853373971526899152527851.jpg
    124.7 KB · Weergaven: 153
Dacht dat ik ook ooit met een m502 ben begonnen, heb met verloop van tijd de taifun vervangen voor een inline diffuser maar verder een prima setje hoor

Ik zag op deze website ook een co2 systeem om samen te stellen.
Zou dit iets zijn.
https://www.azaqua.nl/co2-systemen/compleet-co2-systeem-
CO2 Fles (2kg)
CO2 Drukregelaar
CO2 Magneetventiel
CO2 Slangenset
CO2 Diffusor (Inline CO2 atomizer)
Kan men deze Co2 fles ook laten vullen hier in België

[SUP]bovenaan dit subforum staat een sticky met vulstations in België [/SUP]

Ik zag op deze website ook een co2 systeem om samen te stellen.
Zou dit iets zijn.
https://www.azaqua.nl/co2-systemen/compleet-co2-systeem-
CO2 Fles (2kg)
CO2 Drukregelaar
CO2 Magneetventiel
CO2 Slangenset
CO2 Diffusor (Inline CO2 atomizer)
Kan men deze Co2 fles ook laten vullen hier in België
Azaqua levert prima aquarium benodigdheden en de service is uitstekend! De prijs van de samen te stellen CO2 set lijkt me een heel schappelijk.

Ik ga voor de JBL ProFlora M502 CO2 Complete System samen met de JBL Inline diffuser .
Weten jullie waar ik ongeveer op moet letten om dit systeem aan te sluiten.
bv. op hoeveel druk beginnen en met hoeveel bellen te beginnen.
Dit is allemaal nieuw voor mij dus wil ik dit eerst eens vragen aan jullie voor ik iets verkeert zou doen
alvast bedankt

Laatst bewerkt:
Het aantal bellen verschilt per bak en hangt ook af van je waterwaarden. Ik zou in elk geval een dropchecker gebruiken om te kunnen zien hoeveel co2 je in het water hebt.

In het setje steekt de Speciale permanente test, JBL Test permanent CO2 plus pH erbij

Meest sneue advies maar word vaak wel gegeven en werkt het beste.
Rustig beginnen en rustig opbouwen tot je een licht groene continu tester hebt.
CO2 word vaak 1 uur voor de lampen aan gaan gestart en 1 uur voor de lampen uit gaan gestopt.
Werkdruk staat vermeld op de diffuser maar dacht dat dit 1,5bar zou moeten zijn

Is een bellenteller een must-have? en een drop checker?
Bedankt, Dimi (ook newbie in co2 :))

Is een bellenteller een must-have? en een drop checker?
Bedankt, Dimi (ook newbie in co2 :))
Dat ligt eraan... Een inline diffuser als je dat gebruikt heeft een ingebouwde bellenteller. Extra teller is dan niet nodig. Maar de CO2 permanent test, dropchecker, zou ik echt doen.

Hallo
ik heb mij juist de JBL M502 aangeschaft + de Jbl inline diffuser.
Ik had nog een paar vraagjes:
Ik heb juist gemeten in mijn aquarium:
Ph: 8
Kh: 6
1) Hoeveel bellen/minuut zou ik ongeveer moeten hebben.
2) in de Inline diffuser in het wit middenstuk(membraam) zit er maar een klein beetje water in.(is dit wel juist) en nu juist zit er geen water meer in.
Alvast bedankt
Mvg Dirk

Ik zou beginnen met 1 bel per seconde per 100 liter water.
Begin hiermee als je een paar uur de tijd hebt om je vissen en de dropchecker in de gaten te houden.
Meestal duurt het ongeveer 2 uur na het opstarten met CO2, voordat de dropchecker begint te kleuren.
Als je vissen naar zuurstof gaan happen voeg je teveel CO2 toe!

In de Inline diffuser in het wit middenstuk(membraam) zit er maar een klein beetje water in.(is dit wel juist) en nu juist zit er geen water meer in.

Bijlagen

• 20200829_215635.jpg
    20200829_215635.jpg
    107.1 KB · Weergaven: 118
Nu zit het membraam(wit)van de Inline diffuser vol water nu

Als het gas gaat stromen perst dit eerst het water door het difussorbuisje, behalve uit het gedeelte waar je de druppels telt. Dat kan je ook horen.
. Als het systeem uitgaat vult alles zich weer met water.
Bij mijn eerste systeem heb ik inderdaad het buisje nog netjes laten weken. Bij het tweede systeem niet meer. Het loopt evengoed door vanaf begin. Is m.i. dus niet nodig.

Ik had nog eens een vraag
Mijn Ph was gisteren 7.67 en Kh 7 (42 bellen)
Vandaag is mijn Ph 7.74 en Kh 7 (60 bellen)
Hoe komt het dat de Ph nog niet gezakt is.
Mag ik soms nog meer bellen toevoegen.
Mvg Dirk

Heb je op dezelfde tijd gemeten want met een mageetventiel is de ph vaak hoger als je gaat meten op het moment dat de co2 aangaat. Men raad vaak aan om 1,5 uur voor het licht aangaat de co2 te laten starten en bij het uitgaan de co2 1,5 uur voor dat moment uit te laten gaan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan