Wat is er nieuw

CO2 in nanocube en garnalen

MarjaP

Member
Lid geworden
13 december 2025
Leeftijd
67
Vanwege een brakwater bak met mangrovekrabben en een ongelooflijke hoeveelheid alg, ben ik in mijn nano bakje met garnalen begonnen met CO2. Ik heb een basic co2 set van Colombo.
Op zich verhoogt dit de CO2 amper, als ik de dropchecker kan geloven. Probleem is dat de CO2 na een aantal uur op is. Ik vul hem tot ongeveer de helft, omdat ik bang ben dat het te hoog wordt voor de garnalen.
Ik heb een sponsfiltertje Is het de bedoeling dat ik meerdere keren per dag de CO2 aanvul? Hoe kan ik het zo doseren dat het niveau in de bak goed blijft? Als ik de CO2 helemaal vul, zou ik er een ochtend mee kunnen doen.
Het lijkt me niet de beste manier van doseren? De dropchecker reageert ook niet meteen, dat duurt wel een paar uur, geloof ik. Ik heb gelezen dat het co2 op peil moet zijn voor de lichten aan gaan. Dat betekent dat ik dus heel erg vroeg moet opstaan?
Ik denk dat een co2 systeem met een fles beter te doseren is, maar is dat niet te veel voor een 30 liter bakje?

Heel graag advies, ik kom er niet uit!
colombo-co2-set-basic.webp

Tja van zoiets heb ik niet zo n hoge pet op en dan zul je denk telkens handmatig moeten bijvullen om de co2 op peil te houden. Dat staat denk ik ook wel in de handleiding.
Ik zou eens kijken welke alg je hebt en wat de oorzaak is. Misschien kun je daar wat foto s van posten en wat je toevoegt en wat de waterwaarden zijn.
Je zou je ook kunnen inlezen over bio co2.

Ik denk dat een co2 systeem met een fles beter te doseren is, maar is dat niet te veel voor een 30 liter bakje?
Dat is zeker niet teveel voor een bakje van 30 liter.
Ik heb zelf alleen maar nano bakjes (ook met garnalen) waar een normaal CO2 systeem aanhangt met hervulbare flessen. 'te veel' is relatief want jij bepaald zelf hoeveel CO2 je in het water wilt hebben.

Enige struikelblok is de aanschafprijs. Maar een Dennerle Carbo start E200 heb je al voor 112,-
BioCo2 zou ik persoonlijk niet gebruiken omdat je daar veel minder controle mee hebt.

O nee dat was de andere bak maar ik zou de temp verlagen naar 21 graden want zo warm is niet nodig en verkort de levensduur. Maar waarom wil je dan met co2 werken want met wat weinig licht kun je een nano ook wel zonder co2 laten draaien met wat makkelijke planten of mosjes.

O nee dat was de andere bak maar ik zou de temp verlagen naar 21 graden want zo warm is niet nodig en verkort de levensduur. Maar waarom wil je dan met co2 werken want met wat weinig licht kun je een nano ook wel zonder co2 laten draaien met wat makkelijke planten of mosjes.
Omdat ik een trauma heb van al die alg bij de andere bak. Iedere ochtend was het water vol met van alles, planten helemaal onder, stenen bedekt met veertjes etc. Oorzaak was wel de black molly;s, 4 gekocht en na een tijdje had ik er 50. Die poepen echt heel veel en dit zal de oorzaak zijn geweest. Deze mocht ik terugbrengen naar de winkel, waar ik ze had gekocht. Na een flinke schoonmaak bleek dat iedere dag de bodem bedekt was met een laag vuil. De krabben hadden er op zich geen last van, maar het was verder niet om aan te zien. Over het algemeen gaan mijn planten al kapot, voordat ze gegroeid zijn, dus wil ik nu co2 proberen. Ik vond net een co2 systeem voor nano bakken, dus die heb ik maar aangeschaft.

Dat is zeker niet teveel voor een bakje van 30 liter.
Ik heb zelf alleen maar nano bakjes (ook met garnalen) waar een normaal CO2 systeem aanhangt met hervulbare flessen. 'te veel' is relatief want jij bepaald zelf hoeveel CO2 je in het water wilt hebben.

Enige struikelblok is de aanschafprijs. Maar een Dennerle Carbo start E200 heb je al voor 112,-
BioCo2 zou ik persoonlijk niet gebruiken omdat je daar veel minder controle mee hebt.
Ik zou graag weten wat een goede waarde is voor CO2 voor garnalen? Ik lees zo veel verschillende dingen...

Daar zijn de meningen over verdeeld, maar zolang je niet boven de 30ppm komt lijkt het mij niet gevaarlijk voor garnalen. ( dus zolang je dropchecker niet in het gele komt)

Daar zijn de meningen over verdeeld, maar zolang je niet boven de 30ppm komt lijkt het mij niet gevaarlijk voor garnalen. ( dus zolang je dropchecker niet in het gele komt)
Zou kunnen al zijn denk ik de gevoelige Taiwan Bee garnalen gevoeliger dan bv de neocaridina s. Misschien dat @BlupGup dat weet.
Maar goed wat heeft TS voor ogen met de nano qua beplanting en licht want vaak is co2 dan niet eens nodig. Ik heb bv 5 en 10W erboven en dan lukt het zonder co2 prima als je ook maar makkelijke planten hebt of mosjes.

Hier geen CO2 in de nano's en eigenlijk geen noemenswaardige alg, hooguit wat plukjes baardalg.
Temperatuur tussen de 17 en 22 is meer dan prima voor de meeste caridina en neocaridina.

Denk niet dat er garnalen zijn welke je een plezier met CO2 doet, ongeacht welke hoeveelheid het is. Bij algen zou ik dan eerder kijken welke andere bron (licht/voeding (Po4/NO3)) niet in balans is.
Een foutje met CO2 en de garnalen doen niet meer mee :engel:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan