Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Ik heb enkele vraagjes ivm met mijn waterwaarden en het toevoegen van CO2 hierbij...
Aangezien ik al een aantal keer gelezen heb dat een hoge KH zorgt voor een sterke buffer, en hierdoor plantenvoeding / CO2 moeilijker worden opgenomen, vraag ik mij af of het zelfs nog nuttig kan zijn om in mijn bak CO2 toe te voegen? Osmosewater / regenwater is voor mij echt geen optie dus met deze waardes zal ik het dan ook moeten doen voorlopig (tenzij ik ooit ga verhuizen).
Mijn water heeft de volgende waardes (zowel uit de kraan als in het aquarium zelf gemeten):
- pH = 8
- GH = 10
- KH = 17 (!)
Verder geef ik op regelmatige basis plantenbemesting om de andere waardes op peil te houden.
Is dus CO2 geven een optie en gaat hierbij mijn KH niet nog stijgen? Wordt er �berhaupt nog wel voldoende CO2 opgenomen bij deze KH-waarde? Of ga ik ook aanzien tegen een extreem hoog verbruik van CO2 hierbij?
Een beetje uit beiden. Mijn anubias / echinodorus en dergelijke soorten blijven mooi (groeien niet echt, maar worden ook niet slechter), maar zodra ik er zelfs eenvoudige snelgroeiers inplaats, gaan deze eerst eventjes goed groeien waarna ze snel al hun bladeren verliezen / rotten / afbreken / plat hangen...
Dat is wel een erg hoge kh moet ik zeggen. Komt wel vaker in Belgie voor als ik het zo lees.
Normaal zal de kh door toevoeging van co2 niet waarneembaar stijgen of dalen.
Ik verwacht wel dat je meer co2 moet toevoegen bij deze kh.
Voorbeeld:
Kh 5 en ph 8= 1.6mg co2.
Om nu de ph naar 7 te laten dalen is 13.2mg co2 nodig.
Co2 is bij ph 7 en kh 5 namelijk 14.8
Nu heb jij een kh van 17, zeg voor het gemak 15.
Kh 15 en ph 8=4.6 mg co2.
Om dit naar ph 7 te laten dalen is zo n 40mg nodig per liter, dus veel meer dan bij een kh van5.
Ph 7 en kh 15=44mg co2.
Dit is even een voorbeeld waarbij je ziet dat je meer co2 nodig hebt om zelfde ph te verkrijgen, met een veel hogere kh.
Alvast bedankt om de antwoorden. Nu aangezien ik zelf nog weinig (lees: geen) ervaring heb met CO2 en alles daarrond, kan je me misschien dan vertellen hoelang een CO2 fles van 500g mee zou gaan in het voorbeeld hierboven? Ik heb namelijk geen idee hoe snel een fles zou leeggaan als er 44mg CO2 verbruikt wordt.
Wil wel iets deftig kopen, maar als ik elke week een fles moet laten vullen wordt het wel enorm kostelijk. Mijn aquarium heeft trouwens een inhoud van bruto 450 liter.
PS: ja die hoge KH komt vaker voor in Belgi� en mijn woonplaats is er ook nog om bekend ook dat het zo hoog is
Lees a.u.b. dat voorbeeld van John niet zo alsof je zou moeten sturen naar een pH van 7.
CO2 voeg je toe om je planten te voeden. Een bepaald CO2 niveau is dus de wens, niet (eenzijdig bekeken) een bepaald pH niveau.
Nee dat snap ik, maar ik wou gewoon een klein ideetje hebben van hoeveel CO2 er verbruikt gaat worden in een bak van mijn grootte in samenwerking met mijn hoge KH. Bij een lage KH is dit een mooi laag verbruik, maar ik vroeg me af of er bij zo'n hoge KH geen al te extreem hoog verbruik gaat zijn van CO2. EN natuurlijk of dit zelfs nuttig gaat zijn of niet.
Wordt CO2 zelfs deftig opgenomen bij een hoge KH als deze?
Indien ik een CO2 gehalte van 20-25 mg/ltr wil behouden, zal mijn PH toch zeker naar 7.0 - 7.5 moeten dalen met mijn KH? Dat is toch wat ik concludeer als ik er de PH/KH/CO2 tabel bijneem...
Het CO2 verbruik zou ik in eerste instantie zien als afhankelijk van je planten en hoe hard deze (onder invloed van de hoeveelheid licht die je hebt) groeien. Dat een hoge KH daarbij zorgt voor een iets moeilijke opname en je dus iets meer nodig zou hebben lees ik vaker, maar dat is dan wel stap 2.
Heb je Vallisneria al eens gehad? Die houdt wel van hard water.
Indien ik een CO2 gehalte van 20-25 mg/ltr wil behouden, zal mijn PH toch zeker naar 7.0 - 7.5 moeten dalen met mijn KH? Dat is toch wat ik concludeer als ik er de PH/KH/CO2 tabel bijneem...
Ja Vallisneria heb ik vroeger al eens gehad, maar dat groeide dan weer zo snel, in tegenstelling tot de andere planten, dat ik ze een tijdje geleden eruit heb gehaald.
Een bepaalde hoeveelheid CO2 toevoegen zodat mijn PH kan dalen naar +-7.3 zou dus al een stap in de goede richting moeten zijn? Dan zou ik al van 4.6 mg/ltr richting 22 mg/ltr CO2 gaan volgends diezelfde tabel.
Verklaart het CO2 tekort dan ook dat mijn planten pakweg 2 weken deftig groeien en mooi staan en vanaf dan stilaan wegkwijnen zonder dat er iets aan te doen valt?
Lees a.u.b. dat voorbeeld van John niet zo alsof je zou moeten sturen naar een pH van 7.
CO2 voeg je toe om je planten te voeden. Een bepaald CO2 niveau is dus de wens, niet (eenzijdig bekeken) een bepaald pH niveau.