CO2 indicatievloeistoffen - De verschillen op een rijtje


Hoogheid

Well-known member
Lid geworden
1 maart 2018
Berichten
1,639
Leeftijd
34
Hallo allemaal!

Ik heb bij de aanschaf van mijn CO2-set een indicator vloeistof gekocht voor 30mg/l. Dit flesje is 10 ml en kost 6,95. Dat is omgerekend een prijs van 695,- euro per liter. :juggle:
Inmiddels is het flesje bijna leeg en mag ik weer een nieuwe kopen. Nu kan ik braaf terug gaan naar De Maanvis in Nijmegen en daar een nieuw flesje kopen maar als ik op internet kijk zie ik dat er echt een enorm prijsverschil zit in de verschillende aanbieders en verschillende flesjes.

Mijn concrete vragen zijn eigenlijk als volgt:

- Welke vloeistof gebruiken jullie en waarom?
- Hoe lang is deze vloeistof 'houdbaar' en dus bruikbaar?
- Hoe vaak verversen jullie de vloeistof in de dropchecker? Ik kreeg zelf het voorschrift om dit iedere 4 weken te doen, maar doe dit in de praktijk ongeveer iedere 8 weken.
 
Ik heb deze. De keuze uit 20 of 30 mg/l. Staat geen houdbaarheidsdatum op het flesje. Even gecheckt.
 
Ik heb deze. De keuze uit 20 of 30 mg/l. Staat geen houdbaarheidsdatum op het flesje. Even gecheckt.
Toevallig sluit ik net die webpagina af en heb daar ook de beschrijving gelezen maar kon ook niets vinden over een houdbaarheidsdatum. Ik heb een berichtje achtergelaten en hoop op een reactie van Azaqua op deze vraag.

Het huidige flesje van 10 ml heb ik ongeveer 8 maanden gebruikt voor deze leeg was. Met 250 ml. kan ik de komende jaren wel vooruit dus.
 
Ik gebruik dezelfde als Fozzy aangaf, de 20ppm versie.
Daarvoor gebruikte ik die van Dennerle, maar die was een stuk donkerder. Die van Aquarebel vind ik daarom makkelijker af te lezen.
 
Ik heb hier nog een flesje staan van oud lid Backplay en dat gebruik ik nu al bijna 3 jaar en ververs zo n beetje om de 4-6 weken de vloeistof.
 
Ik gebruik dezelfde als Fozzy.
 
Ik gebruik helemaal geen dropchecker, nog nooit gebruikt. Wel werk ik met een CO2 automatisch systeem.
 
Ik krijg de indruk dat veel leden de Aqua Rebell vloeistof gebruiken en hier tevreden over zijn.
Bedankt voor de reacties! :petjeaf:

Tot op heden heb ik van Azaqua.nl nog geen reactie mogen ontvangen. Ik zal jullie op de hoogte houden als daar behoefte aan is.
 
De reactie van Azaqua:
"...bedankt voor je bericht.
Als alternatief is er ook de CAL indicator vloeistof:
https://www.azaqua.nl/co2-checkers/co2-indicator-vloeistof
Echter is de aqua rebell CO2 check veel voordeliger.
De fles goed droog, donker en koel bewaren en het gaat heel lang mee.
Mochten er meer vragen zijn, aarzel dan niet om contact op te nemen."
 
Dat is de dure die je eerder al bedoelde lijkt me zo Daan en dat is prijzig spul.
 
Ja dat ga ik ook zeker niet doen. Ik overweeg om de goedkopere en grotere hoeveelheid ook maar aan te schaffen.
 
Ik heb ook nog die van aquariumbemesting.
Die beviel ook prima maar ik nu even de vloeistof die bij de colombo checker zat op.
 
De reactie van Azaqua:

De fles goed droog, donker en koel bewaren en het gaat heel lang mee.
Mochten er meer vragen zijn, aarzel dan niet om contact op te nemen."

Tjah. Wat is heel lang? Soms vind ik een paar uur al heel lang..:rolleyes:
 
Zet de fles eens naast je potjes geduld in de koeling en dan zal het best meevallen :DD ;)
Als jij heel nodig naar de wc moet dan vind óók jij een paar uur best lang denk ik :ROFLMAO:

Maar zonder gekheid. Heel lang: is dat dan een half jaar of misschien zelfs 2 jaar? Ik vind het een vaag antwoord waar ik echt niets mee kan. (Maar dat zal waarschijnlijk wel aan mij liggen)
 
Als jij heel nodig naar de wc moet dan vind óók jij een paar uur best lang denk ik :ROFLMAO:

Maar zonder gekheid. Heel lang: is dat dan een half jaar of misschien zelfs 2 jaar? Ik vind het een vaag antwoord waar ik echt niets mee kan. (Maar dat zal waarschijnlijk wel aan mij liggen)
Ligt er aan hoevaak je het ververst. Maar je kan er een aantal jaar mee vooruit.
 
Het is vrij vaag inderdaad maar zoals ik al zei gebruik ik de fles van Back play al bijna 3 jaar denk ik en bewaar het gewoon in de koeling.
 
aqua rebell is het huismerk van aquasabi in duitsland,heb hen ooit gevraagt naar de houdbaarheid,hun antwoord was toen,dat mits donker bewaard het eigenlijk onbeperkt houdbaar is
 
Laatst bewerkt:
"...Maar zonder gekheid. Heel lang: is dat dan een half jaar of misschien zelfs 2 jaar? Ik vind het een vaag antwoord waar ik echt niets mee kan. (Maar dat zal waarschijnlijk wel aan mij liggen)"
Nee hoor dat ligt niet alleen aan jou. Ik vind het ook een erg vaag antwoord waar ik eigenlijk niks mee kan.

aqua rebell is het huismerk van aquasabi in duitsland,heb hen ooit gevraagt naar de houdbaarheid,hun antwoord was toen,dat mits donker bewaard het eigenlijk onbeperkt houdbaar is
Kijk, daar kunnen we iets mee. Een concreet antwoord op de grote vraag. :petjeaf:
 
het is allemaal broomytholblauw in water met een bepaalde KH-waarde. goed afgesloten en donker gebeurt daar niks mee. en de goedkoopste is net zo goed als de duurste.
Ik heb broomytholblauw liggen, zodra de huidige op is ga ik mijn eigen mengen.
 
Ik heb broomytholblauw liggen, zodra de huidige op is ga ik mijn eigen mengen.

Hoe kom je aan het "water" met precies de goede kh en in welke verhouding moet je dan zoiets mengen? Als dat simpel is dan zouden we het allemaal zelf kunnen maken lijkt me zo toe.
 
neuh moeilijk is het niet, maar het moet wel nauwkeurig worden gedaan.

Nodig:
  1. Gedestileerd water/demi water. (in elke supermarkt verkrijgbaar)
  2. Natrium-bicarbonaat. (NaHCO3) ofwel bakingsoda, baksoda, dubbelkoolzure soda etc. (ook in elke supermarkt te krijgen)
  3. Broomthymolblauw, pH-indicator, online te verkrijgen.
  4. Een weegschaal die kleine hoeveelheden af kan meten, (0,01 gram)
  5. een spuitje of pipetje om kleine hoeveelheden vloeistof af te meten
  6. maatbeker(s) om het in te mengen,
  7. een lichtdicht en goed afsluitbare fles om het in te bewaren,

Wat ik heb kunnen vinden is dat pH testvloeistof een concentratie van 0,05% of 0,04% broomthymolblauw is. je hebt dus geen spectaculaire hoeveelheid nodig. Ik heb geen idee of dit in de praktijk een goede donkere kleur geeft, of dat de concentratie toch wat hoger moet... maar het blijft een hele kleine hoeveelheid die je nodig hebt, met een paar gram kun je ws jaren vooruit. ( je kunt het natuurlijk ook goed gebruiken om je eigen ph-druppeltest te maken)

Bij een pH van +/- 6,7 kleurt Broomthymolblauw de bekende groene kleur. (waarbij het echt wel moeilijk is om het verschil tussen 6,7 en 6,9 of 6,5 met het blote oog goed te beoordelen, dropcheckers zijn er dus ook niet om preciese waardes te bepalen.)
Bij een KH van 5 zit je dan op ongeveer 29,5 ppm CO2
Bij een KH van 4: 23,6 ppm CO2
Bij een KH van 3: 17,7 ppm CO2

Meestal zijn de vloeistoffen kh 4 of 5. maar je kunt zelf natuurlijk voor iedere KH-waarde gaan die je wil op basis van je gewenste CO2-waarde.

Water met de juiste KH-waarde maken is niet zo moeilijk:

30mg NaHCO3 per liter water geeft een KH van 1.
Voor vloeistof met KH 4 los je dus 120 milligram natriumbicarbonaat op in 1 liter gedestileerd water. Als je een weegschaal hebt die zo precies kan afmeten en nauwkeurig is zou je dat in 1 keer kunnen doen. Maar het is niet de meest betrouwbare manier omdat een normale preciesie weegschaal toch altijd minimaal een 10-20 milligram of meer afwijkt...

Daarom kun je beter eerst een sterkere oplossing maken en deze vervolgens verder verdunnen:
Voorbeeldje:

  1. weeg 3,00 gram natriumbicarbonaat af.
  2. los die op in 250 ml water. Je hebt nu water met een KH van 400. ( 12 gram per liter ipv 0,12 gram)
  3. neem 1 ml van deze oplossing en voeg daar 99 ml water aan toe. Je hebt nu 100 ml water met een KH van 4.
  4. Aan 100 ml vloeistof zou je ongeveer 0,05 gram Broomthymolblauw moeten toevoegen (hoe meer je toevoegt hoe intenser de kleur) en je dropcheckervloeistof is klaar.

Is dat allemaal nou financieel aantrekkelijk?
ik heb 20 euro inclussief verzendkosten betaald voor 10 gram Broomthymolblauw. (let wel dat zou genoeg zijn voor 20 liter vloeistof)
een fles gedestilleerd water en een doosje bakingsoda kosten een paar euro, totaal zou je op minder dan 2,50 per liter komen, aquarebell zit al op ruim 60 euro per liter.
Maar goed je gebruikt natuurlijk geen liters van dit spul....
 
zelf maken zal inderdaad meer voldoening geven.maar ik heb 15 euro betaald voor 250ml,gebruik het al 3 1/2 jaar en er is pas 1/3 uit.dus verhoudingsgewijs niet zo duur in mijn ogen,maar ik snap wel als iemand het zelf wil maken
 
Ja nou het zal voordeliger zijn maar als het nogal nauw steekt met afwegen dan koop ik het wel kant en klaar want ja die goedkope weegschaaltjes zullen ook wel een afwijking hebben.
 
Ik denk dat het wel werkt als je gewoon een liter of wat maakt dan zijjn de hoeveelheden groter en de marge vermoed ik ook.
Dus ik zou zeggen koop flink wat kwart liter flesjes en begin hier een handeltje net als Tuinkabouter met zijn capsules.
 
Ik denk dat het wel werkt als je gewoon een liter of wat maakt dan zijjn de hoeveelheden groter en de marge vermoed ik ook.
Dus ik zou zeggen koop flink wat kwart liter flesjes en begin hier een handeltje net als Tuinkabouter met zijn capsules.
Ja dat deed Backplay vroeger ook nog toen hij hier actief was en zo ben ik aan dat flesje gekomen die ik nog gebruik.
 
Ja dat deed Backplay vroeger ook nog toen hij hier actief was en zo ben ik aan dat flesje gekomen die ik nog gebruik.

Ik vraag me af of er iemand is die weet hoe het met Backplay is? Vrij plotseling is het contact met Backplay afgebroken en, ik althans, heb nooit meer iets van hem gehoord.
 
Ja nou het zal voordeliger zijn maar als het nogal nauw steekt met afwegen dan koop ik het wel kant en klaar want ja die goedkope weegschaaltjes zullen ook wel een afwijking hebben.

valt mee hoor, ik heb zo'n miniding van 7 euri ofzo, volgens de gebruiksaanwijziging heeft hij een afwijking van max 0,1 gram, voor zover ik dat na kan meten viel dat verschil steeds kleiner uit. maar zelfs bij 0,1 gram; als je het na afwegen nog 100 keer verdunt wordt die meetfout ook 100 keer kleiner. dan is het dus nog maar 0,001 gram afwijking en daar merk je niks van.

sowieso het verschil tussen KH 4 en KH 4,1 is 0,6 ppm CO2, ook geen hoeveelheid om wakker van te liggen.
zoals ik zei, je moet nauwkeurig werken, maar moeilijk is het zeker niet. Je hebt er geen half lab voor nodig ofzo.
 
Nee ok het is allemaal dan wel te doen maar goed ik kocht voor 11 euro een Colombo indicator met 2 flesjes vloeistof en met die flesjes kun je al jaren doen dus ja voor dat geld wil ik geen gedoe hebben. Zelf voor een zunige Grunneger zijn er grenzen Tonio ;)
 
Het gaat om het principe John. Alles dat je zelf maakt is natuurlijk veel beter! :juggle:
 
Nee dat is waar. Ik zeg dit natuurlijk ook omdat ik vandaag zelf de nieuwe spray bar van mijn bak gemaakt heb. Ondanks de grijze kleur van de buis ben ik natuurlijk erg tevreden over mijn eigen knutsel kunsten!
 
Even inhaken, Ik heb ook binnenkort nieuwe vloeistof nodig. Gebruiken jullie de 20 of 30mg/l CO2 variant?
 

Terug
Bovenaan