Wat is er nieuw

Co2 indicator kleurt niet en algen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter JordyK
  • Startdatum Startdatum
J

JordyK

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb nu ca 4 weken geleden mijn aquarium geheel opnieuw ingericht, ik begin nu sinds een paar dagen alweer last te krijgen van draadalg op de planten en op de stenen. Ook zit er nog oude penseel alg op de achterwand wat nog vrolijk lijkt door te groeien. Het gaat om een juwel bakkie van 80x40x40 met een helialux led balk er boven.

Ik heb een dennerle co2 set draaien met een co2 indicator in het aquarium maar al voeg ik 60 bellen per minuut toe (ca 160L bakje) blijft de indicator blauw! (bellen ondanks de blauwe indicator inmiddels terug geschroefd naar ca 30/min) Vloeistof heb ik net nieuw van dennerle en ook al opnieuw gewisseld in de indicator voor het geval het misschien met water vermengd zou zijn.
Volgens de LFS welke mijn waterwaardes heeft gemeten is dit veel te veel co2 wat ik toevoeg. De ph is volgens hun 7,5 met een KH van 8 dit is volgens hun gewoon goed. Is dit niet aan de hoge kant?

Tegen de alg voeg ik nu ca 2 weken algexit van easylife toe, maar tot op heden zonder resultaat.
Ik ben van plan om hierbij easycarbo te gaan toevoegen om de algen kapot te krijgen, dit heeft mij in het verleden goed geholpen, maar is dit verstandig?

Ik heb inmiddels een uitgebreide druppeltest set besteld van JBL deze verwacht ik vanmiddag in huis en kan ik de waardes nog eens na meten.

Heeft iemand enig idee wat ik hier aan kan doen
 
Met die waarden heb je maar rond de 2 mg co2 en dat is veeeel te weinig. Dat is ook de reden dat de indicator blauw kleurt. Ik doseer in de bak met 120 liter al 80 bellen en op de bak met 190 liter rond de 140 bellen. Ik zou de co2 rustig elke dag wat opvoeren tot hij mooi lichtgroen is.
Waar de lfs de wijsheid weghaalt om te zeggen dat de co2 te hoog is begrijp ik niet hoor.

https://www.aquainfo.nl/co2-tabel/
 
Voor wat het waard is, hierbij mijn kijk er op 🙂
Daarbij aantekenend dat mijn kennis van flesgevulde co2 installaties 0 is 🙂

In je post zeg je heel veel dingen.

Je zegt dat je je aquarium 4 weken geleden hebt ingericht, dat is praktisch nieuw.

Veel zaken in een aquarium gaan beter wanneer er een balans is, en die kan er na 4 weken nog niet zijn.

Bij het nieuw inrichten van een aquarium krijg je vaak te maken met bruinalg door het aanpassingsproces van nieuwe planten en de organische belasting die dat geeft op het water.

Verder zullen de waterwaarden in het begin sterk kunnen schommelen wat al een oorzaak is voor verschillende algsoorten.

Dan heb je nog allerlei middelen in je aquarium gegooid tegen de alg (die voor sommige planten erg lastig kunnen zijn) en ben je erg aan het schommelen met je co2.

Al die dingen kunnen op zich al reden zijn voor een verstoring van de balans in je bak, en daarmee oorzaak voor allerlei problemen, maar bij elkaar klinkt het als chaos.

Wat betreft je co2. Ik kan je zo niet zeggen hoeveel co2 voor jou goed is. Wat ik me bij jouw verhaal afvraag is hoe efficiënt je de co2 verdeelt in je bak, en of het ook goed door de hele bak verspreid wordt. Of het kan zijn dat er plekken zijn met minder stroming, en dat je misschien op de ene plaats in je bak een hoog co2 gehalte hebt en bij de checker laag.

Voor wat betreft de algen... Ik zou zeggen, neem een stapje terug. Probeer zichtbare alg zo mogelijk te verwijderen. Verwijder eventuele rottende slechte plantendelen. Verwijder zwevend vuil en vuil op de bodem. En probeer de bak tot rust te laten komen.


Over de hoeveelheid co2 die je moet toevoegen, daar zijn hier vast mensen die daar zinnige dingen over kunnen zeggen, maar ik zou zeggen check die stroming, en realiseer je dat ook de checker uren nodig kan hebben om de juiste co2 waarde aan te geven. Dus even snel kijken of het bovenin hetzelfde is als onderin, kan niet. Dat heeft tijd nodig.
Maar probeer in elk geval liever iets te laag te zitten met je co2 dan steeds te wisselen, juist wisselen en abrupte veranderingen veroorzaken problemen in je bak.
 
Met die waarden heb je maar rond de 2 mg co2 en dat is veeeel te weinig. Dat is ook de reden dat de indicator blauw kleurt. Ik doseer in de bak met 120 liter al 80 bellen en op de bak met 190 liter rond de 140 bellen. Ik zou de co2 rustig elke dag wat opvoeren tot hij mooi lichtgroen is.
Waar de lfs de wijsheid weghaalt om te zeggen dat de co2 te hoog is begrijp ik niet hoor.

https://www.aquainfo.nl/co2-tabel/

Bedankt voor je bericht. De LFS vertelde mij dat 30 a 40 bellen per minuut normaal meer als voldoende zou moeten zijn. Ik ga nu dus de co2 langzaam opschroeven net zolang tot dat de indicator groen kleurt. Klopt het dat de ph waarde dan ook zou moeten gaan zakken door het toedienen van extra co2?
 
Ja daardoor zakt de ph en neemt de hoeveelheid co2 toe. Lichtgroen is een mooie kleur voor een indicator.
 
Overigens is je bakje geen 160 liter hoor, ik denk eerder 110 (netto)

Wel iets om over na te denken wat betreft de plantenvoeding etc..
 
Overigens is je bakje geen 160 liter hoor, ik denk eerder 110 (netto)

Wel iets om over na te denken wat betreft de plantenvoeding etc..

Oeps nu je het zegt, je heb inderdaad helemaal gelijk... Ik ben denk in de war met mijn oude meter bakje! Op deze manier doseer ik al een paar weken teveel voeding! :sorry::stom:
 
Vandaag mijn waardes even gemeten welke nu volgensmij t meest van belang zijn.

Ph = 7,5
Kh = 7
Conclusie co2 nog steeds dag voor dag langzaam verhogen? (Indicator nog blauw)

No3 = 0, niet meetbaar. Dit is voor de planten volgensmij niet optimaal. Is het een optie om de verversing die as zondag gepland staat een week verschuiven?
 
Je hebt inderdaad wel nitraat en fosfaat nodig voor een goede plantengroei. Ik zou de co2 langzaam iedere dag wat opvoeren tot hij lichtgroen is.
 
Vandaag mijn waardes even gemeten welke nu volgensmij t meest van belang zijn.

Ph = 7,5
Kh = 7
Conclusie co2 nog steeds dag voor dag langzaam verhogen? (Indicator nog blauw)

No3 = 0, niet meetbaar. Dit is voor de planten volgensmij niet optimaal. Is het een optie om de verversing die as zondag gepland staat een week verschuiven?

Ik weet natuurlijk niet welke beplanting die je hebt maar je vertelde wel iets over de verlichting in je bak die behoorlijk fel kan zijn. Een PH van 7.5 is best hoog. Dat mag en kan best zo rond de 6.8/6.9 liggen. Vier weken? Je aquarium is in elk geval nog in een opstart fase. Maar toch is het belangrijk om ook iets te vertellen over je beplanting. Foto's?
 
Hierbij even 2 fototjes, sorry voor de slechte kwaliteit.

IMG_20190314_142110.jpg


IMG_20190314_142053.jpg
 
Dit ziet er best goed uit! Algexit is rommel en moet ik afraden. Beter is het om de oorzaak van je probleem, als dat er al is, aan te pakken. CO2 opvoeren, de kreet van je Lfs is onzin merk ik toch maar even op, waarschijnlijk zal je ook wel wat nitraat en fosfaat moeten toevoegen. Na een (druppel-)test meting komt dit vast wel naar voren. Het is goed mogelijk om, wanneer je baardalg hebt, een carbo boost te geven. Maar wacht hier nog mee. Toch zou ik willen aanraden om één ding tegelijk te doen én om geduld te hebben! Dus probeer eerst om je waterwaarden op orde te krijgen, daarna pas de volgende stap.
 
Ziet er best goed uit ja, alleen is deze bak wel te klein voor maanvissen.
 
waarschijnlijk zal je ook wel wat nitraat en fosfaat moeten toevoegen. Na een (druppel-)test meting komt dit vast wel naar voren. Het is goed mogelijk om, wanneer je baardalg hebt, een carbo boost te geven.

Bedankt voor je reactie.
Uiteraard zal ik geduld moeten hebben en als eerste de co2 opvoeren dit is voor nu prio 1. Zodra deze op peil is zal ik kijken naar de nitraat en fosfaat hoe het hier mee staat.
Mochten deze te laag zijn wat kan ik hier dan het best voor gebruiken om deze te verhogen?

Wat versta je precies onder een carboboost?
Volgens de fles mag je maximaal 2ml / 100 liter per dag toevoegen, bedoel je dan de maximale dosering toe te voegen of om deze een keertje te verhogen?
 
Een carbo boost is wat de naam eigenlijk al zegt; je brengt men een injectiespuit extra carbo op een aangetaste plek. Sommigen doen dat een aantal dagen achter elkaar waarbij de dosering opgevoerd kan worden. Zelf doe ik trouwens altijd maar één keer en wacht een reactie af. In jou geval zou ik daar nog niet mee beginnen. Zelf heb ik, als voorbeeld, na grote problemen mijn bak weer helder én op orde doormiddel van veel verversen, schoonmaken en waterwaarden op een goed niveau te brengen. Dat zou bij jou ook kunnen werken, mogelijk verdwijnt de baardalg vanzelf wanneer je planten, bij het juiste waterwaarden bereik, het voedsel voor de neus van de algen wegkapen.
 
Inmiddels is de indicator sinds gister avond groen gaan kleuren. Vandaag heb ik een mooie Dennerle ph controller geinstalleerd en deze afgesteld op een ph van 6.90 met een kh van 7

Ik zal morgen mijn overige waardes eens meten als nitraat en fosfaat. Hopen dat de alg nu snel afsterft.
 
Mooi dat je nu een controller erop hebt.
 
De ph controller ben ik erg blij mee de ph waarde blijft nu mooi tussen de 6.95 en de 6.85 met een kh van 7
De planten zie je nu ook mooie belletjes pruduceren.

De overige waardes die ik net heb gemeten zijn

No3 niet meetbaar
Po4 niet meetbaar
Fe niet meetbaar

Ik voeg een alles in 1 voeding toe, A-complex van AquaSynergy, dit is blijkbaar flink onvoldoende voor mijn planten. Iemand ervaring met deze voeding?

Ik zit er eigenlijk aan te denken om over te gaan stappen naar Easylife Profito met evt een extra ferro, nitro en fosfo (indien dit nodig blijft)

Graag jullie mening of advies hier in.
 
Je moet dan iets aan je po4 en no3 doen want die mag geen 0 zijn. Zelfde geldt voor ijzer. Goedkoper is om poeders te bestellen via aquariumbemesting.nl en zelf stockoplossingen te maken.
 
Je moet dan iets aan je po4 en no3 doen want die mag geen 0 zijn. Zelfde geldt voor ijzer. Goedkoper is om poeders te bestellen via aquariumbemesting.nl en zelf stockoplossingen te maken.

Hier had ik inderdaad ook al naar zitten kijken en heb daar in het verleden ook wel eens besteld. Ik heb inmiddels daar een bestelling gedaan 😉
 
Hier had ik inderdaad ook al naar zitten kijken en heb daar in het verleden ook wel eens besteld. Ik heb inmiddels daar een bestelling gedaan 😉
Lijkt me een goed plan om daar je voeding vandaan te halen en zelf, mbv poeders, een stockoplossing te maken. Bespaard je bakken met geld.:thumbs:
 
Duur goedje, en je hebt er nog veel van nodig ook.

Als het goed werkt is dat niet zo erg, maar heb het idee dat het bij mij flink onvoldoende toevoegt.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan