Wat is er nieuw

CO2 informatie

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Cooner
  • Startdatum Startdatum
C

Cooner

Guest
Beste allemaal!

Ik heb een vraag betreft CO2.
Ik ben sinds gister in het bezit van CO2 set, en heb hier nog wat vragen over. Ik heb een JBL ProFlora 500 M602.

Mijn vriendin vroeg gister aan mij! kan het geen kwaad die CO2???? ik had daar niet echt een antwoordt op. Hij staat bij mij in mijn slaapkamer. Wat nou als die lekt of iets dergelijks?

[color:#CC0000]is het een gevaarlijke stof?[/color]

Verder heb ik nog een vraag betreft inschakeltijden.
Hoelaat moet het licht aan?
Hoelaat moet het lich uit?

Hoelaat moet het CO2 worden ingeschakeld ?
Hoelaat moet het CO2 worden uitgeschakeld ?

Het betreft een nieuwe aquarium die nu 2 weekjes aan het opstarten is.

Met vriendelijke groet,

Nick 😀
 
Ik proberen hier antwoord op te geven....

Co2 kan geen kwaad voor de mens..omdat jij het toevoegt aan je aquarium en daar blijft het ook..de planten nemen het om gedurende de dag..s'nachts hebben ze dat ook niet nodig.
Mijn verlichting gaat rond 8 uur aan..mijn Co2 dus ook (tijdschakeling)
Verlichting blijft zo'n 12 uur aan. Na die periode gaat ook de Co2 toevoer uit.

Maar er zijn vast mee aquarianen die je hier een antwoord op kunnen geven...en misschien wel beter dan het mijne 🙂



succes!
 
TOP! dankje voor de snelle reactie! ik ben inderdaad benieuwd naar meer reacties :petjeaf:

Aquariaan1967 zei:
Ik proberen hier antwoord op te geven....

Co2 kan geen kwaad voor de mens..omdat jij het toevoegt aan je aquarium en daar blijft het ook..de planten nemen het om gedurende de dag..s'nachts hebben ze dat ook niet nodig.
Mijn verlichting gaat rond 8 uur aan..mijn Co2 dus ook (tijdschakeling)
Verlichting blijft zo'n 12 uur aan. Na die periode gaat ook de Co2 toevoer uit.

Maar er zijn vast mee aquarianen die je hier een antwoord op kunnen geven...en misschien wel beter dan het mijne 🙂



succes!
 
Hier gaat de Co2 aan een uur voordat het licht aangaat en weer uit een uur voordat het licht uitgaat.
 
Ik heb deze bak nu rond de 2 weken staan.
Moet ik eerst beginnen met 8 uur per dag licht of 10? of 12? of maakt dat niks uit? 😀
 
Aquariaan1967 zei:
Ik proberen hier antwoord op te geven....

Co2 kan geen kwaad voor de mens..omdat jij het toevoegt aan je aquarium en daar blijft het ook..de planten nemen het om gedurende de dag..s'nachts hebben ze dat ook niet nodig.
Mijn verlichting gaat rond 8 uur aan..mijn Co2 dus ook (tijdschakeling)
Verlichting blijft zo'n 12 uur aan. Na die periode gaat ook de Co2 toevoer uit.

Maar er zijn vast mee aquarianen die je hier een antwoord op kunnen geven...en misschien wel beter dan het mijne 🙂



succes!


http://nl.wikipedia.org/wiki/Koolstofmo ... rgiftiging

maar in de kleine hoeveelheid die je in het aquarium toevoegt kan het geen kwaad , niet alles blijft in het aquarium trouwens
 
je hebt gelijk dom van mij


echter co2 is ook niet gezond

maar zoals gezegd niet bij normaal gebruik

zou echter niet op kleine wc een 5 kg fles open maken
https://www.google.nl/#q=co2+giftig+voor+mens

eiligheidsmaatregelen
Bescherming van de gezondheid
Het inademen van CO2 in geconcentreerde vorm is gevaarlijk voor
de mens. Daarom mag de ademlucht geen grote concentratie CO2
bevatten.
De volgende veiligheidsmaatregelen zijn in dit opzicht
belangrijk:
33 CO2-installaties dienen te allen tijde gesloten te blijven. Lekkages
moeten onmiddellijk gedicht worden.
33 CO2-gas uit een installatie of uit een veiligheidsklep moet naar de
buitenlucht
worden afgevoerd.
33 Ruimtes met CO2-installaties moeten afdoende ventilatie hebben.
33 Ruimtes waarin zich grote hoeveelheden CO2 hebben opgehoopt,
mogen uitsluitend met onafhankelijke adembescherming (perslucht)
worden betreden. Dat geldt ook wanneer in een ruimte personen
een ongeluk hebben gehad die dringend hulp nodig hebben.
33 Wanneer onverwachts CO2 vrijkomt, dient iedereen onmiddellijk
vooral
lager gelegen ruimtes (besloten ruimten zoals kelders en
tanks) te verlaten, omdat hier het gevaar van een te hoge CO2-concentratie
bijzonder groot is.
33 Stationaire CO2-blusinstallaties mogen, als ze moeten worden getest
of bij een noodtoestand, uitsluitend in werking worden gezet als er
zich binnen deze gevarenzone geen personen bevinden. Wanneer
kooldioxide via leidingschachten, wandopeningen, ventilatie- of
airconditioninginstallaties
in andere ruimtes
 
Ik heb ook een fles op mijn slaapkamer staan van 2 kg .
Ik heb dat ooit eens bekeken en kwam toen uit dat als alle co2 in 1 keer zou ontsnappen uit de fles , ik waarschijnlijk nog wel wakker zou worden . 😀
En anders ga ik maar samen met de vissen naar de hemel , of wordt het de hel 😀
 
lowie1960 zei:
je hebt gelijk dom van mij


echter co2 is ook niet gezond

maar zoals gezegd niet bij normaal gebruik
Kan de besten gebeuren 🙂

Je hebt verder ook gelijk, Paracelsus zei ooit al dat slechts de dosis het gif maakt, is in essentie wat jij ook weer aangaf.

~ Ivo
 
De kooldioxide
Kooldioxide is, afhankelijk van de concentratie in de lucht, schadelijk. Van de website: http://www-organik.chemie.uni-wuerzburg ... w-g15.html :
"Bij een kooldioxideconcentratie van 3-5% stijgen adem- en polsfrequentie. Overige symptonen zijn: hoofdpijn, oorsuizen en een algeheel gevoel van onwelzijn. Bij een kooldioxideconcentratie van 8-10% of meer verergeren deze symptonen. Kramp, bewusteloosheid, ademstilstand en dood door verstikking kunnen de gevolgen zijn.

Een 500 g fles bevat 500 g CO₂, omgerekend 11,36 mol (chemische eenheid om een hoeveelheid van een bepaalde stof aan te duiden).
Een mol van een gasvormige stof heeft onder normale omstandigheden (273,15 K, 101325 Pa) een volume van 22,414 l, waaruit volgt dat 500 g CO₂ een volume van 254,7 l oplevert. CO₂ is zwaarder dan lucht en verzamelt zich derhalve op de bodem.
Bij een vertrek van 20 m� komt dit overeen met een CO₂ gebied van 12,735 mm = 1,27 cm. Bij een volledige vermenging met de lucht in een 20 m� vertrek met een hoogte van 2,5 m (komt overeen met 50.000 l) komt dit overeen met een maximale concentratie van gas van 0,5 volume-%, wat ruim onder een schadelijke hoeveelheid is.

Grtz. Daan

Info site Jbl.de
 
Co2 is op zich helemaal niet giftig.
Alleen heeft co2 de vervelende eigenschap te gaan zitten op de plek waar normaal zuurstof zit.
Het verdringt zeg maar de zuurstof.
En juist dat goedje heb je nodig om te leven.

Het spul word niet voor niks gebruikt bij brandblus installaties 🙂

Maar de hoeveelheid co2 gas die in onze aquarium installatie zit, is zoals eerder aangegeven niet genoeg om de zuurstof hoeveelheid in de ruimte zodanig te verlagen dat er een zuurstof tekort ontstaat.


Word wel een beetje moe van figuren die ergens iets gehoord hebben en dan maar iets gaan roepen.
Vooral als ze daarna gaan googlen en weer met info komen die geld voor industri�le toepassing met grote hoeveelheden co2 gas.
Als je er niet voldoende over weet, probeer dan geen info te geven aan iemand die er nog minder van weet.
Ga je goed inlezen en laat dat bezinken.

Scheelt een hoop onjuiste info en onnodige paniek.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan